2009-07-18, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zimabardo
Jag donerar så mkt jag kan, cirka 5000 sek per år, till olika välgörenhetsorganisationer, och jag har 2 fadderbarn. Skulle kunna göra så extremt mkt mer. Hoppas på att kunna ta in ett fosterbarn i framtiden.

Bara till att visa vördnad för en medmänniska, resten du skrev var inte värdigt dig så det svarar jag inte på.
2009-07-18, 22:07
Medlem
Zimabardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Bara till att visa vördnad för en medmänniska, resten du skrev var inte värdigt dig så det svarar jag inte på.

Inte värdigt mig? Det förstår jag inte ens vad det betyder. Om det nu är så att jag har fel och JV visst bryr sig om och hjälper andra än JV vore detta ett perfekt läge att ta upp det och motbevisa mig. Men det gör du inte.

Jag tror du vet innerst inne att man inte är mer värd för att man är JV.
2009-07-18, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
Det är ungefär det han säger, tyvärr...Jv är mycket bra på att ge katastrofhjälp osv, men i stort sett enbart till andra Jv.

Du som har så många synpunkter, kan du tala om vad den sanna sanningen är, observera att jag frågar dig vad den "är" och inte vad den inte är!?

1 Petrus 3:15
”Men ni skall hålla Kristus helig som herre i era hjärtan och alltid vara beredd med ett försvar inför var och en som av er kräver ett skäl för det hopp som är i er, men ni ska gör det med mildhet och djup respekt.”
2009-07-18, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Du som har så många synpunkter, kan du tala om vad den sanna sanningen är, observera att jag frågar dig vad den "är" och inte vad den inte är!?

1 Petrus 3:15
”Men ni skall hålla Kristus helig som herre i era hjärtan och alltid vara beredd med ett försvar inför var och en som av er kräver ett skäl för det hopp som är i er, men ni ska gör det med mildhet och djup respekt.”

Är det någon mening med att svara på dina inlägg? Du läser dem ju inte, säger du.

Men du vet ju att jag hade rätt i mitt senaste inlägg, eller hur?

Den sanna sanningen? Nej, jag kan nog inte svara på vad den är så här rak arm. Inte är det Jv i alla fall, men jag fick ju inte säga det.
2009-07-18, 22:29
Medlem
Citat:
Jag håller faktiskt inte med. Först och främst tycker jag absolut inte det är tur att inte fler människor hjälper till med volontärarbete för äldre, utsatta, psykiskt sjuka och barn. Det finns tvärtemot alldeles för få människor som gör det. Och sen anser jag religion har alldeles utomordentligt mkt med den här saken att göra eftersom (som jag har förstått det) mkt av det som står i bibeln handlar om hur man ska vara en god människa. En del av att vara en god människa är väl att vägleda, skydda och rädda de sjuka, de ensamma och de utsatta? Gjorde inte Jesus det..?
Det är svårt att komma på vilka religioner som inte förespråkar generositet och altruistiskt beteende. De flesta kristna organisationer som jag känner till sysslar med insamlingar och välgörenhet och volontärarbete. Detsamma gäller för buddhister och hinduer. Vet inte hur det ser ut inom islam.
Jag förstår inte hur man kan följa guds ord och bibeln men välja bort att gå ut och hjälpa de svaga, sjuka och ensamma.
Men jag kanske har fel. Det kanske inte finns något sånt budskap i bibeln..?
Du får ju naturligtvis tycka som du tycker. Lika mkt som andra får göra detsamma.
Olika människor har möjlighet att bidra till en bättre värld på olika sätt.
Smått eller stort.
2009-07-18, 22:32
Medlem
Citat:
Hmm...
Ponera att jag pratar om människor som inte tillhör en religion.
Ponera att jag pratar om ett gäng aidssjuka små barn i afrika som dricker lerigt vatten och har så svår näringsbrist att de aldrig kommer leva att se sin 6-årsdag.
Varför svälter dom?

Därför att de människor som verkligen skulle kunna göra skillnad -styrande gubbar och gummor med kontroll på diverse pengar- inte gör det de ska?
2009-07-18, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Vad kan vara bättre än att ge dom en tro, ett hopp, en framtid? Bättre än lite mat som håller en mätt ett par timmar... Det är inte hållbart att människor skall kunna utrota sjukdom, fattigdom och misär. Gud kommer mycket snart att ställa allt det till rätta!

En aning naivt svarat kanske....

Förresten, vad vet du om graden av lycka som var och en här har i sina liv??
(Eftersom du skrev att du e lyckligare än de flesta här...)
2009-07-18, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Tack vad gullig du är, men vet du... ingen behöver tycka synd om mig!
Jag gick ur, var tjurskallen och letade fel som många här gör. Men sen sökte jag med öppna ögon, bad till Gud att leda mig rätt... Den heliga anden visade mig vägen ... Här är jag nu igen som ett JV lyckligare än dom flesta här inne

Jag är väldigt trött på din arrogans. Först säger du att bara du har rätt förhållande till Gud, och nu uttalar du dig om graden av andras lycka!

Lite ödmjukhet skulle inte skada!
Senast redigerad av Vanillia 2009-07-18 kl. 22:51.
2009-07-18, 22:41
Medlem
SummaSummarums avatar
Jehovas vittnen har vanföreställningar.

Tack för ordet.
2009-07-18, 22:44
Medlem
Citat:
Inte värdigt mig? Det förstår jag inte ens vad det betyder. Om det nu är så att jag har fel och JV visst bryr sig om och hjälper andra än JV vore detta ett perfekt läge att ta upp det och motbevisa mig. Men det gör du inte.

JV hjälper praktiskt till vid olika katastrofer (främst andra JVn som råkat illa ut men även andra)...men det är inte det som är det viktigaste för JVn. Det viktigaste är att predika.
JV tror att Jesus satte mönstret genom att han ansåg att det han hade att predika för människor var viktigare än att bota dem tillfälligt i den här tingens ordning.
Plus att JV inte tror att människor ngnsin kommer att kunna lösa problemen i världen -utan Guds ingripande. Det ligger inte i människans händer att reda upp allt.
Plus (igen) att JV tror att de som måste dö nu får komma tillbaka till en paradisisk jord i en uppståndelse.

(Vid t ex WTC var det JVn som gick runt och tröstade de som arbetade med att röja efter det som hände genom att läsa uppmuntrande ord från bibeln. Fanns även präster från andra kyrkor som gjorde så.)
2009-07-18, 22:46
Medlem
Citat:
Den sanna sanningen? Nej, jag kan nog inte svara på vad den är så här rak arm. Inte är det Jv i alla fall, men jag fick ju inte säga det.

Visste väl att det inte var så mycket substans bakom.
2009-07-18, 22:46
Medlem
Citat:
Är det någon mening med att svara på dina inlägg? Du läser dem ju inte, säger du.

Men du vet ju att jag hade rätt i mitt senaste inlägg, eller hur?

...nej säg du vad sanningen är men säg rätt! Annars gills det inte!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in