2009-07-18, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Jag sade sanningen en bit upp. Jag citerar:

Det är så nära sanningen man kan komma.

...jag skojade med Vanillia....
2009-07-18, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zimabardo
Objektivitet, sanning, fakta.. begrepp vi slänger oss med utan att förstå.
Så länge vi har olika åsikter om ett och samma koncept finns det ingen sanning om det konceptet, om vi inte kan visa vetenskapligt att ett av de två är 100% rätt. Vad gäller meningen med livet måste vi skapa oss den meningen själva. Den tanken är för skrämmande för många människor och de kastar sig genast huvudstupa in i en religion eller annan grupp som kan ge dem färdiga svar, en manual, något som ger dem förhoppning om evigt liv.

Inte unikt, gäller alla sekter och religioner i världen.

Sant. Vi pratar om sanning, men ingen kan säga vad sanning är eftersom den ser olika ut för olika människor. Flexbärt hittar sin sanning i Bibeln, och det är väl inget egentligt fel i det (jag måste ju säga det eftersom jag gjorde samma sak nyss... )

Ingen vill ju tro att just deras sannning är fel, alla vill tro att de ska få ett evigt liv.

Citat:
Ursprungligen postat av Zimbardo
Sanning för mig är att man skall behandla människor gott, med kärlek och generositet. Sanning för mig är också att min tid på jorden är den tid jag har att göra gott och vara generös. Jag har inget bevis ALLS på något annat så bör leva efter den sanningen. Om någon kan visa att jag kommer leva vidare i annan form eller att en gud kommer nedstiga och smälla upp ett paradis.. ja då får jag ju omvärdera.

Du tänker ungefär som jag. Jag tillhör för närvarande ingen församling eller kyrka alls, men jag har en gudstro.

Jag tror att så länge jag inte skadar någon annan är Gud "nöjd" med mig. Jag vill inte tillhöra en kyrka eller församling som tvingar mig att tänka eller tro på ett särskilt sätt, som tvingar mig att klä mig äta, dricka osv på ett särskilt sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Zimbardo
På samma sätt måste det ju finnas JV som med sitt sunda förnuft och sin analytiska förmåga tvivlar på sanningshalten i de budskap man blir matad med. Och det faktum att man inte bör umgås med icke-JV's. Det skulle få mig att ifrågasätta saker och ting. Om man nu är så säker på sin tro, hur kan icke-JV's hota det..? Man använder väl hjärnan?
Eller just ja.. man lyssnar på församlingen, läser selektivt ihopsatta skrifter och tar råd från människor som befinner sig i högre rang.
Det, och "mind stopping".

Visst finns det sådana vittnen, men de "får" ju inte uttrycka sina tankar eftersom de då står inför hotet att bli uteslutna.

Det är just det här jag menar, att bli så styrd att jag inte kan umgås med människor utanför församlingen...Men det är klart, det är ju ett utmärkt sätt att hålla medlemmarna "i schack".
2009-07-18, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
Eftersom vi pratar om att hjälpa andra får jag väl ta detta budskap. ERnkelt, kort men slagfärdigt. Vi borde alla försöka leva efter det, i verkliga livet och här på "nätet".

Matteus 22:39 "Sedan kommer ett av samma slag: Du skall älska din nästa som dig själv."

Johannes 1: 17:
"men nåden och sanningen har kommit genom Jesus Kristus."

Det här tror jag också på. Att sanningen kommit till oss genom Jesus.

Och så det mest kända om vi ska prata sanning:

Johannes 8:32 "Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria."

Var det någorlunda rätt? Mycket bra ord att leva efter, tycker jag.

Mkt bra!
2009-07-18, 23:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
...jag skojade med Vanillia....

Vi har ett särskilt förhållande, du och jag...

Hoppas att mina tankar inte gjorde dig stött. I så fall får jag väl...återgå till helvetet eller något.
2009-07-18, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Varför inte istället tala om det som är det rätta, men inge tycks kunna svara och det talar sitt tydliga språk.

Tack för ordet

Vad är det rätta?
För dig?
För mig?
För andra?
2009-07-18, 23:41
Medlem
Citat:
Vi har ett särskilt förhållande, du och jag...

Hoppas att mina tankar inte gjorde dig stött. I så fall får jag väl...återgå till helvetet eller något.

Japp skulle tro att det blir en enkel dit!...
2009-07-18, 23:42
Medlem
Citat:
Det är verkligen sant.

Där har vi det, Flexbärt! Sanningen är att du och alla andra vittnen är lurade!

Klart slut.

Bra, då är jag gärna lurad i era ögon.
Fast jag kan inte nog förundra mig över att ni inte har någon Biblisk sanning att ge ut. trots att jag frågar helt korrekt efter bibelns ord:

1 Petrus 3:15 2000
” Men Herren, Kristus, skall ni hålla helig i era hjärtan. Var alltid beredda att svara var och en som kräver besked om ert hopp.”
2009-07-18, 23:43
Bannlyst
Citat:
Vad är det rätta?
För dig?
För mig?
För andra?

Du slår huvudet på spiken här! För det är ju just det: Det rätta kan vara så olika för olika personer. Vem är jag att säga att mitt "rätta" är det rätta för alla? Det enda rätta, dessutom? Det blir ju så arrogant och så fel!

Citat:
Mkt bra!

Jag tackar! Då skippar jag helvetet ikväll då.
2009-07-18, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zimabardo
Jag uppskattar att du tar dig tid att förklara och jag respekterar dina åsikter . Men jag kan helt enkelt inte respektera att man anser det viktigare att predika/snacka än att GÖRA. Det är logiskt för JV eftersom ni utgår från att ni förbereder er för framtiden och paradiset ni väntar på. För mig, som lever här och nu idag, är det frustrerande att se det eftersom vad jag ser är en himla massa mänsklig kapacitet som läggs på att gå och knacka på dörrar och snacka om ett paradis istället för att förändra världen som den ser ut nu. Jag kan inte heller respektera det du säger om att JV inte anser sig vara kapabla att förändra världen. Det låter vagt och jag förstår inte logiken. Gud har inte förändrat världen de sista tusen åren, det har människan gjort.

Känner att det är lägligt med en referens till Rotter (1966)
http://wilderdom.com/psychology/loc/LocusOfControlWhatIs.html

Om vi ponerar att JV har fel så är det en himla massa energi som lagts på en saga. Energi som hade kunnat användas till att förändra den världen vi har.

Du har rätt i att jag ville förklara hur man tänker inom JV när det gäller det här.
Men det är inte mina tankar.
2009-07-18, 23:44
Medlem
Citat:
Vad är det rätta?
För dig?
För mig?
För andra?

Hela tiden undanflykter.
Varför inte ge mig svar när jag frågar och du/ni är enligt Bibeln skyldiga mi ett svar!

” Men Herren, Kristus, skall ni hålla helig i era hjärtan. Var alltid beredda att svara var och en som kräver besked om ert hopp.”
2009-07-18, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Bra, då är jag gärna lurad i era ögon.
Fast jag kan inte nog förundra mig över att ni inte har någon Biblisk sanning att ge ut. trots att jag frågar helt korrekt efter bibelns ord:

Men det står inte att man alltid måste svara med bibelcitat. Varför kan du inte använda egna ord och egna funderingar? Kan det bero på att du är styrd av Brooklyn...?

Se på Leviticus, han kan tänka själv!
2009-07-18, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Tycker inte man kan tala om "det" rätta. Universum och alltet är alldeles för komplext för att sammanfattas. Man kan nämna tusen och åter tusen saker som i sig är "sanna" men inget som är en allomfattande teori. Människan kan inte se så långt. Vi ser inte de allra största sambanden.

Sant. Hur skulle vi från våran begränsade vinkel se allt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in