Citat:
Ursprungligen postat av Zimabardo
Objektivitet, sanning, fakta.. begrepp vi slänger oss med utan att förstå.
Så länge vi har olika åsikter om ett och samma koncept finns det ingen sanning om det konceptet, om vi inte kan visa vetenskapligt att ett av de två är 100% rätt. Vad gäller meningen med livet måste vi skapa oss den meningen själva. Den tanken är för skrämmande för många människor och de kastar sig genast huvudstupa in i en religion eller annan grupp som kan ge dem färdiga svar, en manual, något som ger dem förhoppning om evigt liv.
Inte unikt, gäller alla sekter och religioner i världen.
Sant. Vi pratar om sanning, men ingen kan säga vad sanning är eftersom den ser olika ut för olika människor.
Flexbärt hittar sin sanning i Bibeln, och det är väl inget egentligt fel i det (jag måste ju säga det eftersom jag gjorde samma sak nyss...

)
Ingen vill ju tro att just deras sannning är fel, alla vill tro att de ska få ett evigt liv.
Citat:
Ursprungligen postat av Zimbardo
Sanning för mig är att man skall behandla människor gott, med kärlek och generositet. Sanning för mig är också att min tid på jorden är den tid jag har att göra gott och vara generös. Jag har inget bevis ALLS på något annat så bör leva efter den sanningen. Om någon kan visa att jag kommer leva vidare i annan form eller att en gud kommer nedstiga och smälla upp ett paradis.. ja då får jag ju omvärdera.
Du tänker ungefär som jag. Jag tillhör för närvarande ingen församling eller kyrka alls, men jag har en gudstro.
Jag tror att så länge jag inte skadar någon annan är Gud "nöjd" med mig. Jag vill inte tillhöra en kyrka eller församling som tvingar mig att tänka eller tro på ett särskilt sätt, som tvingar mig att klä mig äta, dricka osv på ett särskilt sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av Zimbardo
På samma sätt måste det ju finnas JV som med sitt sunda förnuft och sin analytiska förmåga tvivlar på sanningshalten i de budskap man blir matad med. Och det faktum att man inte bör umgås med icke-JV's. Det skulle få mig att ifrågasätta saker och ting. Om man nu är så säker på sin tro, hur kan icke-JV's hota det..? Man använder väl hjärnan?
Eller just ja.. man lyssnar på församlingen, läser selektivt ihopsatta skrifter och tar råd från människor som befinner sig i högre rang.
Det, och "mind stopping".
Visst finns det sådana vittnen, men de "får" ju inte uttrycka sina tankar eftersom de då står inför hotet att bli uteslutna.
Det är just det här jag menar, att bli så styrd att jag inte kan umgås med människor utanför församlingen...Men det är klart, det är ju ett utmärkt sätt att hålla medlemmarna "i schack".