2009-11-11, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dahnel
Jag har en fråga till er kunniga. Hur förklarar JV den ondska som finns? Jehova skapade Lucifer, kommer inte ondskan då ytterst från Gud? Har man någon annan förklaring än kristendomen i stort?

Världen styrs just nu av denna tingens ordnings gud dvs satan djävulen.

Det är sant att Jehova en gång skapade djävulen MEN han skapades som en god ängel. Dock valde han att göra uppror och utmanade Jehova där han påstod att han kumde klara av att styra lika bra som Jehova gör.

Det är denna kamp som nu pågår, Satan har fått möjlighet att styra denna världen och det ser vi ju hur det går

Jehova kunde givetvis plockat bort Satan medetsamma men då hade ju stridsfrågan inte fått ngt svar.

Så svaret är nej ondskan kommer inte från Jehova.
2009-11-11, 13:30
Medlem
Citat:
Ett f.d. JV berättade för mig att JV tjänar pengar framförallt på fastigheter. Samlingshallen i Strängnäs är ett exempel på en mycket lukrativ affär.

JV ber om bidrag för att bygga och använder sina medlemmar gratis för att bygga. Man bokar in en helg tex där alla som har kunskaper hjälper till, snabbt och lätt blir det gjort, det är orsaken till att de flesta Rikets salar är väldigt simpla. Sedan säljer man ofta byggnaderna efter några år och får på så sätt en saftig vinst. Enligt det f.d. vittne jag nämnde innan tillhör JV de 50 rikaste fastighetsägarna i USA.

(Nu ska jag läsa på om pingströrelsen. Man kan säga att halva min släckt är med i pingstkyrkan, en morbror är bla pastor, men jag vet i princip ingenting om vad dom står för. Har dock alltid tyckt att dopen har varit lite annorlunda.)

Simpla vill jag ändå inte påstå att vår bygggnader är. Samtidigt skall man veta att pengarna även går till at producera/distribuera litteraturen ut till vännerna som sedan i sin tur delar ut den gratis.
2009-11-11, 14:53
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ett f.d. JV berättade för mig att JV tjänar pengar framförallt på fastigheter. Samlingshallen i Strängnäs är ett exempel på en mycket lukrativ affär.

JV ber om bidrag för att bygga och använder sina medlemmar gratis för att bygga. Man bokar in en helg tex där alla som har kunskaper hjälper till, snabbt och lätt blir det gjort, det är orsaken till att de flesta Rikets salar är väldigt simpla. Sedan säljer man ofta byggnaderna efter några år och får på så sätt en saftig vinst. Enligt det f.d. vittne jag nämnde innan tillhör JV de 50 rikaste fastighetsägarna i USA.

(Nu ska jag läsa på om pingströrelsen. Man kan säga att halva min släckt är med i pingstkyrkan, en morbror är bla pastor, men jag vet i princip ingenting om vad dom står för. Har dock alltid tyckt att dopen har varit lite annorlunda.)

jaha men det där tillfaller ju sekten. Vad har jag som framtida messias för nytta av detta? Jag menade att jag som individ vill kunna tjänna pengar på sekten, att sekten tjänar pengar blir ju itne jag så mycket gladare av.
2009-11-11, 17:32
Medlem
dahnels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Världen styrs just nu av denna tingens ordnings gud dvs satan djävulen.

Det är sant att Jehova en gång skapade djävulen MEN han skapades som en god ängel. Dock valde han att göra uppror och utmanade Jehova där han påstod att han kumde klara av att styra lika bra som Jehova gör.

Det är denna kamp som nu pågår, Satan har fått möjlighet att styra denna världen och det ser vi ju hur det går

Jehova kunde givetvis plockat bort Satan medetsamma men då hade ju stridsfrågan inte fått ngt svar.

Så svaret är nej ondskan kommer inte från Jehova.

Gud skapade alltså djävulen, men han skapade inte ondskan. Hur kunde Gud ha misslyckats så grovt med en av de två viktigaste skapelserna (Lucifer och Mikael). Tycker personligen att det låter lite motsägelsefullt, men men, jag har en känsla av att teologin inte är rättad för att övertyga just mig.

Fanns ondska på något sätt innan Lucifer?

(Det ser ju inte ut som att Rikets salar är ritade av en begåvad arkitekt direkt )
2009-11-11, 17:42
Medlem
dahnels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
jaha men det där tillfaller ju sekten. Vad har jag som framtida messias för nytta av detta? Jag menade att jag som individ vill kunna tjänna pengar på sekten, att sekten tjänar pengar blir ju itne jag så mycket gladare av.

Om dom skulle få för sig att du var Messias skulle du nog kunna göra vad du vill med pengarna

Vad den styrande kretsen gör med pengarna förutom att satsa på litteratur vet jag inte. Om du vill bli en medlem så tjänar du iaf inga pengar. Läste i en artikel att de som arbetar 100 % i Arboga får 1000 kr i månaden att röra sig med, förutom att de får gratis mat och boende. Det är inget man bygger en förmögenhet på
2009-11-11, 19:39
Bannlyst
Citat:
Gud skapade alltså djävulen, men han skapade inte ondskan. Hur kunde Gud ha misslyckats så grovt med en av de två viktigaste skapelserna (Lucifer och Mikael). Tycker personligen att det låter lite motsägelsefullt, men men, jag har en känsla av att teologin inte är rättad för att övertyga just mig.

Fanns ondska på något sätt innan Lucifer?

(Det ser ju inte ut som att Rikets salar är ritade av en begåvad arkitekt direkt )

1.Ondskan finns först när någon "utför" den. Alltså kan inte ondskan vara skapad annat än av den som utför den.

2.Att ge någon en fri vilja är väl knappast att misslyckas?
2009-11-11, 20:44
Medlem
dahnels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthem23
1.Ondskan finns först när någon "utför" den. Alltså kan inte ondskan vara skapad annat än av den som utför den.

2.Att ge någon en fri vilja är väl knappast att misslyckas?

Nu tror jag att jag förde in diskussionen i fel riktigt. Är nog inte tänkt att denna tråd ska handla om detta. Min undran var egentligen bara om JV hade någon annan förklaring på ondska än kristendomen i stort.

Jag har personliga åsikter om att ondska-frågan är motsägelsefull och jag har en åsikt vad man bör kalla skapandet av Lucifer, men det hör nog hemma i en annan tråd.
2009-11-11, 23:46
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Nej, jag blev varnad av det förre detta vittnet att inte nämna att jag pratat med henne. Hade iof låtit bli att göra det även om hon inte varnat mig.

Om du har lust skulle du kunna svara på mina frågor som om du fortfarande var med i JV, jag skulle inte påstå att jag varit i kontakt med ett nuvarande JV då jag faktiskt sa till min lärare idag att jag inte fått kontakt med dem.

Det är dock 24 frågor, så jag kan förstå om du inte har lust eller har tid. Om du bestämmer dig för att svara på mina frågor väntar jag mig inga långa svar då jag egentligen endast är ute efter att kunna jämföra svar från ett nuvarande JV och ett f.d. JV. Jag förväntar mig heller inga citat från bibeln, då jag är väldigt ointresserad av denna heliga bok. Jag skickar i så fall ett word dokument via mail. Du kan skicka PM med mailadress om du är intresserad.

Tack på förhand.

Kan nog hjälpa dig med att få tag i JV:s....
90 % av släkten är ju det så.. pm.
2009-11-11, 23:59
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Seriöst är det helt omöjligt att få tag på Jehovas vittnen? Någon som har erfarenhet? Jag har nog ringt till sex olika ställen nu och de svarar aldrig och de ringer inte tillbaka. Kanske var ett misstag att säga att jag håller på och skriver ett arbete om dem. Enligt min lärare skulle det inte vara något problem att få tag på dem.

Hursomhelst inte svårt. Dom söker ju sig till dig typ...knackar dörr osv.
Om man inte är retarded och inte kan prata dvs. Nä men jag vet inte hur svårt det är idag.
Men det ska va enkelt..
pm.

mvh
2009-11-12, 00:07
Medlem
dahnels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [complex]
Hursomhelst inte svårt. Dom söker ju sig till dig typ...knackar dörr osv.
Om man inte är retarded och inte kan prata dvs. Nä men jag vet inte hur svårt det är idag.
Men det ska va enkelt..
pm.

mvh

Jag får tacka för ditt pm, tyvärr har jag redan presenterat mitt arbete. Du har fått pm från mig.
2009-11-12, 00:13
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Jag får tacka för ditt pm, tyvärr har jag redan presenterat mitt arbete. Du har fått pm från mig.

Ok. Inga problem.
tackar. Såg det.
Aja, måste nog sova nu. Vart uppe alldeles för länge.

Tat lugnt och hoppas det vart bra. Bra att denna tråd finns.
2009-11-12, 00:17
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sir_thim
Ja, JV organisationen fördömer debattering på Internet. Man varnar för "avfällingar" som kommer med halvsanningar och lögner som ska föra en bort från Jehova och det eviga livet.

Man ger uttryck åt man inte behöver kolla upp andras åsikter eftersom man själv vet att man har sanningen.

Låter hemskt om det nu är så. Jedi mind tricks.
Du har sanningen, kolla inte upp andras åsikter. Jag har sanningen, får inte kolla upp andras åsikter. paradiset är nära! Evigt liv. *not funny* ...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in