Citat:
Ursprungligen postat av Logos
Några frågor till alla som är eller har varit JV:
(a) Förekom det över- och/eller underdrifter vid tidsrapportering av "arbete på fältet"?
(b) Stod Du själv för några sådana, i så fall vad, ungefär hur mycket och varför?
(c) Misstänkte/alt. visste Du att några andra "piffade" till det hela?
(d) Hur många timmar går/gick Du i tjänsten en normal månad?
(e) Hur många timmar strävar/strävade Du efter (per månad)? Var låg målet?
Svara gärna även på om Du...
(f) ...fortfarande är ett vittne?
(e) Om inte, är Du fortfarande troende?
Och nej, formellt har jag aldrig varit ett vittne själv (och är således inte ute efter att sätta dit någon, bara genuint intresserad). Jag är emellertid väldigt insatt då "sanningen" kom med modersmjölken och var likafullt tvungen att själv gå i tjänsten - dock utan att tidsrapportera - och predika som barn (trots att jag själv var odöpt, mycket "märkligt" det där).
Tack!
a) Ja, iaf överdrifter, kan inte tänka mig att någon skulle vara villig att rapportera mindre än verkligheten.
b) Ja, när jag varit "hjälppionjär" under en viss månad (innebär att man ska använda 50h i tjänsten den månaden) och vid månadens slut fått ihop typ 48h. Då har jag avrundat uppåt. Varför? Man vill ju inte vara misslyckad.
c) Ja, jag visste det. En som var "reguljär pionjär" (70h/mån, året om) gjorde det bara för att hennes systrar också var det, men hon hittade på säkert 90% av sin rapport. Hon ville inte vara pionjär men ville verka lika duktig som syrrorna. Jag känner flera andra som inte tycker att det är alls konstigt att skarva en rapport med +10h. Jag skulle kunna berätta hur mycket som helst i ämnet.
d) Jag gick 10-20h/mån, dessutom hjälppionjär 1-2ggr/år.
e) 20h helst. Det gav mer ryggdunkar på Rikets sal.
f) Bara på pappret.
e) Ja.
Tillägg: allt det jag vet om hur det går till med rapporteringen gör att jag inte är det minsta imponerad när JV skryter med sina fina siffror.