2008-05-21, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logos
Några frågor till alla som är eller har varit JV:
(a) Förekom det över- och/eller underdrifter vid tidsrapportering av "arbete på fältet"?
(b) Stod Du själv för några sådana, i så fall vad, ungefär hur mycket och varför?
(c) Misstänkte/alt. visste Du att några andra "piffade" till det hela?
(d) Hur många timmar går/gick Du i tjänsten en normal månad?
(e) Hur många timmar strävar/strävade Du efter (per månad)? Var låg målet?

Svara gärna även på om Du...
(f) ...fortfarande är ett vittne?
(e) Om inte, är Du fortfarande troende?

Och nej, formellt har jag aldrig varit ett vittne själv (och är således inte ute efter att sätta dit någon, bara genuint intresserad). Jag är emellertid väldigt insatt då "sanningen" kom med modersmjölken och var likafullt tvungen att själv gå i tjänsten - dock utan att tidsrapportera - och predika som barn (trots att jag själv var odöpt, mycket "märkligt" det där).

Tack!

Vadå? Ska man rapportera hur många timmar man predikar inom Jv? Vad är det för skit? Till vilken nytta? Jv är ju värre än man trodde.
2008-05-21, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Vadå? Ska man rapportera hur många timmar man predikar inom Jv? Vad är det för skit? Till vilken nytta? Jv är ju värre än man trodde.

Rapporteringen är en förutsättning om man ska räknas som ett riktigt JV. Allt samlas sedan i en gemensam statistik för alla länder i världen och presenteras i en årlig årsbok. Eventuella ökningar brukar sedan framhållas som fina bevis på att Jehova välsignar arbetet. För den enskilde är det tänkt att rapporten ska kunna visa församlingens äldste om någon blivit "andligt svag", som då skulle framgå av att man går i tjänsten mindre tid än förut. Då kan den personen anses vara i behov av lite kärleksfull omtanke från de äldste (läs; bli pushad att anstränga sig lite mer).
2008-05-21, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bingy Bunny
Jag förstår att det blir ett svårt beslut för dig.Men tror du inte att det kanske bara blir så till en början? Och att ni på något sätt närmar er varandra så småningom när det "värsta har lagt sig"?

Om jag lämnar JV så finns det bara 2 sätt som skulle kunna förändra situationen.
1. Jag går tillbaka till församlingen.
2. Min familj lämnar JV.
Annars är det inte något som kan "lägga sig". Det framhålls som en fråga om lydnad mot Gud att följa reglerna om att inte ha kontakt med uteslutna anhöriga. Den som fortsätter att stanna utanför organisationen beskrivs som en som själv har valt att gå ut ifrån sanningen till den onda världen. Att man blir isolerad från sina anhöriga betraktas som personens eget ansvar. Stannar man utanför JV resten av livet, kvarstår isoleringen lika länge.
2008-05-21, 16:37
Medlem
Citat:
En fråga till Er vittnen som läser och/eller skriver i tråden, räknar Ni den tid Ni lägger ned på att diskutera Ert "samfund"/predika på Flashback (och/eller andra Internet-forum) som aktiv tjänstetid?

Jag har läst på andra forum att det finns JV som gör så och andra som tycker att det är fel. De som tycker att det är OK jämför det med att skriva ett brev med lite jvlära i. Den tiden är det godkänt att rapportera.
2008-05-21, 16:54
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
(a) Förekom det över- och/eller underdrifter vid tidsrapportering av "arbete på fältet"?
(b) Stod Du själv för några sådana, i så fall vad, ungefär hur mycket och varför?

Och nej, formellt har jag aldrig varit ett vittne själv (och är således inte ute efter att sätta dit någon, bara genuint intresserad). Jag är emellertid väldigt insatt då "sanningen" kom med modersmjölken och var likafullt tvungen att själv gå i tjänsten - dock utan att tidsrapportera - och predika som barn (trots att jag själv var odöpt, mycket "märkligt" det där).

Tack!

(a) Har faktiskt ingen aning.
(b) I stort sätt aldrig, hade dåligt samvete om jag skrev 15 timmar och 30
minuter om jag hade gått 15 timmar och 20 minuter. Även om jag visste att
det var okej att avrunda uppåt..
(c) Trodde att inga JV ljög, eftersom Jehova ser allt.
(d) Mellan 10-30 timmar i månaden. Mer vissa månader närmare 60-70
(e) Målet var 30 timmar i månaden.
(f) Jag är inte ett vittne idag.
(e) Jag älskar en rättvis Gud och tror på Jesus, på bibeln och ser mig själv
som kristen..
2008-05-21, 17:01
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Om jag lämnar JV så finns det bara 2 sätt som skulle kunna förändra situationen.
1. Jag går tillbaka till församlingen.
2. Min familj lämnar JV.
Annars är det inte något som kan "lägga sig". Det framhålls som en fråga om lydnad mot Gud att följa reglerna om att inte ha kontakt med uteslutna anhöriga. Den som fortsätter att stanna utanför organisationen beskrivs som en som själv har valt att gå ut ifrån sanningen till den onda världen. Att man blir isolerad från sina anhöriga betraktas som personens eget ansvar. Stannar man utanför JV resten av livet, kvarstår isoleringen lika länge.

Precis så är det, det lägger sig inte. Ibörjan hade jag bra kontakt med min
familj, för mig har det bara blivit värre ju längre tiden gått, det är som om
man inte ens existerar, jag kunde lika gärna vara död i deras ögon.
2008-05-21, 18:13
Medlem
Citat:

Tack!

a) Ja, iaf överdrifter, kan inte tänka mig att någon skulle vara villig att rapportera mindre än verkligheten.
b) Ja, när jag varit "hjälppionjär" under en viss månad (innebär att man ska använda 50h i tjänsten den månaden) och vid månadens slut fått ihop typ 48h. Då har jag avrundat uppåt. Varför? Man vill ju inte vara misslyckad.
c) Ja, jag visste det. En som var "reguljär pionjär" (70h/mån, året om) gjorde det bara för att hennes systrar också var det, men hon hittade på säkert 90% av sin rapport. Hon ville inte vara pionjär men ville verka lika duktig som syrrorna. Jag känner flera andra som inte tycker att det är alls konstigt att skarva en rapport med +10h. Jag skulle kunna berätta hur mycket som helst i ämnet.
d) Jag gick 10-20h/mån, dessutom hjälppionjär 1-2ggr/år.
e) 20h helst. Det gav mer ryggdunkar på Rikets sal.
f) Bara på pappret.
e) Ja.

Tillägg: allt det jag vet om hur det går till med rapporteringen gör att jag inte är det minsta imponerad när JV skryter med sina fina siffror.
2008-05-21, 18:13
Medlem
Citat:
En fråga till Er vittnen som läser och/eller skriver i tråden, räknar Ni den tid Ni lägger ned på att diskutera Ert "samfund"/predika på Flashback (och/eller andra Internet-forum) som aktiv tjänstetid?

Nej jag rapporeterar inte tiden jag lägger ner här på flashback
2008-05-21, 18:24
Medlem
Citat:

Tack!

a)Det förekommer säkert dom som fuskar med rapportering

b)Nej, därför att jag inte finner ngn aledning att göra det

c)Jag sköter min egen rapportering, är inte ngn polis över hur andra sköter SIN rapportering

d)Ca 10-15 timmar vissa månader uppåt 20 timmar

e)Har som mål att göra vad jag kan i tjänsten varje månad

f)Ja, jag är fortfarande ett vittne
2008-05-21, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
c) Ja, jag visste det. En som var "reguljär pionjär" (70h/mån, året om) gjorde det bara för att hennes systrar också var det, men hon hittade på säkert 90% av sin rapport. Hon ville inte vara pionjär men ville verka lika duktig som syrrorna. Jag känner flera andra som inte tycker att det är alls konstigt att skarva en rapport med +10h. Jag skulle kunna berätta hur mycket som helst i ämnet.
Tillägg: allt det jag vet om hur det går till med rapporteringen gör att jag inte är det minsta imponerad när JV skryter med sina fina siffror.

Det innebär att du sitter/har suttit i tjänstekomitten eftersom du har sån otrolig kontroll på hur alla andra sköter sin rapportering, man brukar ju inte läsa upp sina siffror offentligt precis
2008-05-21, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Det innebär att du sitter/har suttit i tjänstekomitten eftersom du har sån otrolig kontroll på hur alla andra sköter sin rapportering, man brukar ju inte läsa upp sina siffror offentligt precis

Var läste du att jag vet hur alla andra sköter sin rapportering? Jag har inte suttit i någon kommitté, men har haft i uppgift att hjälpa till med rapportsammanställningar bl.a. Utöver det har jag med goda kontakter i ett större antal församlingar i ett storstadsområde fått kännedom om både det ena och det andra. Många människor kan vara ganska frikostiga med även mindre smickrande information i en avslappnad omgivning där de känner sig säkra.
2008-05-21, 21:42
Medlem
Varför kan inte Jehovas Vittnen gå bort från min trädgård när jag säger åt dom att jag inte vill ha någonting att göra med dom?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in