2009-07-16, 11:13
Medlem
Ett HUNDRATALS andra kyrkor/organisationer tror detta:

Ingen treenighet, Namnet Jehova

osv osv..faktum är att det ENDA som skiljer just Jv är vaktornet... som är EXTREMT felaktigt av och till... te x var det o.k att fira jul i början för att senare bli förbjudet..... alltså vakttirnet är en guldgruva för de som vill forks om Jv.... INGEN kan ta dem seriöst eftert att ha forskat om dem.... (jag skrev en liten uppsats om dem på universitetet på det glada 90-talet).

Till alla vittnen:

Jag är INTE f.d vittne

Jag är INTE medlem i någon frikyrka eller annan kyrka

Jag försöker INTE värva er till någon annan religion.

MEN jag skulle önska att ni kritiskt vågade granska eran lära. Det var någon som sa: sanningen skall göra er fria...
Senast redigerad av swebilbo 2009-07-16 kl. 11:24.
2009-07-16, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebilbo
Ett HUNDRATALS andra kyrkor/organisationer tror detta:

Ingen treenighet, Namnet Jehova

osv osv..faktum är att det ENDA som skiljer just Jv är vaktornet... som är EXTREMT felaktigt av och till... te x var det o.k att fira jul i början för att senare bli förbjudet..... alltså vakttirnet är en guldgruva för de som vill forks om Jv.... INGEN kan ta dem seriöst eftert att ha forskat om dem.... (jag skrev en liten uppsats om dem på universitetet på det glada 90-talet).

Till alla vittnen:

Jag är INTE f.d vittne

Jag är INTE medlem i någon frikyrka eller annan kyrka

Jag försöker INTE värva er till någon annan religion.

MEN jag skulle önska att ni kritiskt vågade granska eran lära. Det var någon som sa: sanningen skall göra er fria...

När man är fri behöver man inte söka.
2009-07-16, 14:38
Medlem
Var inte rädd för sanningen....

Kolla gärna upp eran översättning.... den bevisar ju själv att Jesus är Jehova....
2009-07-16, 15:25
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Var inte rädd för sanningen....

Kolla gärna upp eran översättning.... den bevisar ju själv att Jesus är Jehova....

Precis, exakt vad jag har gjort!!

Det jag insåg var att vi JV har den allra bästa översättningen av alla och mest korrekta .. Helt fantastiskt hur bra den är!

Så tack för tipset, men det är redan gjort
2009-07-16, 15:28
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Precis, exakt vad jag har gjort!!

Det jag insåg var att vi JV har den allra bästa översättningen av alla och mest korrekta .. Helt fantastiskt hur bra den är!

Så tack för tipset, men det är redan gjort

Bra att du erkänner

"Kolla gärna upp eran översättning.... den bevisar ju själv att Jesus är Jehova..."
2009-07-16, 16:51
Medlem
Haha! Skämtar du eller? Den är en av de mest tillrättalagda översättningarna i världen.... Som sagt: man väljer bort att översätta "Kyrios" till Jehova på ETT ställe eftersom det skulle gå emot deras lära.... det är ett praktexempel på en mycket dålig översättning.... dessutom något som t om älste inom Jv backar inför när man nämner det för dem.... hehe väldigt roligt at testa kan jag säga.....

Ett sidospår: hur kommer det sig att man ska känna till namnet "Jehova" medans namnet "Yeshua" dvs Jesus verkar oviktigt? Namnet Jesus är en engelsk översättning av Ioalus (kan ha felstavat detta men iaf det grekiska namnet på Yeshua) och kom till använding först på 1600-talet någongång?

Alltså för att förtydliga: varför inte kalla sig Yeshuas vittnen te x?
2009-07-16, 17:03
Medlem
Några frågor till Jv:na här....

1. 1914 säger vaktornet att Jesus instalerades Jesus på Guds tron i himlen, men redan under det första århundradet sade Jesus till aposteln Johannes: "Den som segrar, honom skall jag förunna att sätta sig med mig på min tron, liksom också jag har segrat och satt mig med min Fader på hans tron.

Vilket är sant? Att han instalerades under första århundradet enligt upp 3:21 eller 1914 enligt vakttornet?

2. Enligt Sällskapet Vakttornet innebar Jesu tronbestigning år 1914 att han då "fick makten", myndigheten att börja härska. (Se boken Du kan få leva för evigt i paradiset på jorden, sidan 140) Men strax efter sin uppståndelse sade Jesus till lärjungarna: "Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden." — Matteus 28:18.

Om Jesus fick "all makt i himlen och på jorden" redan då, hur kan han ha fått den makten först 1914? Kan någon få mer makt än all makt?

3. Sällskapet Vakttornet medger att Jesus satte sig på Guds högra sida och fick en överlägsen ställning redan vid sin uppståndelse (Efesierbrevet 1:20-23), men citerar Hebreerbrevet 10:12, 13 till stöd för att han inte började utöva sin makt förrän 1914. Där står att Jesus satte sig på Guds högra sida vid sin uppståndelse, men att han "väntar från den tiden tills hans fiender blir lagda som en pall för hans fötter." Denna väntan, säger man, upphörde år 1914, då Jesus började härska.

Hade Guds fiender lagts för Jesu fötter år 1914? Den siste fienden är enligt 1 Korintierbrevet 15:25, 26 döden. Hade döden tillintetgjorts år 1914?

4. Sällskapet Vakttornet förklarar att "hedningarnas tider" (Lukas 21:24), eller "nationernas fastställda tider", som Sällskapet översätter det, slutade år 1914.

Hur kan "nationernas tider" ha slutat år 1914, då nationerna inte bara överlevde det året utan till och med har tredubblats i antal sedan dess? Den enkla sanningen är att för majoriten av jordens nationer har tiden börjat efter 1914. Hur kan den då ha slutat 1914?

Skulle vara intresant att höra ett vittne svara på detta.
2009-07-16, 17:10
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Haha! Skämtar du eller? Den är en av de mest tillrättalagda översättningarna i världen.... Som sagt: man väljer bort att översätta "Kyrios" till Jehova på ETT ställe eftersom det skulle gå emot deras lära.... det är ett praktexempel på en mycket dålig översättning.... dessutom något som t om älste inom Jv backar inför när man nämner det för dem.... hehe väldigt roligt at testa kan jag säga.....

Ett sidospår: hur kommer det sig att man ska känna till namnet "Jehova" medans namnet "Yeshua" dvs Jesus verkar oviktigt? Namnet Jesus är en engelsk översättning av Ioalus (kan ha felstavat detta men iaf det grekiska namnet på Yeshua) och kom till använding först på 1600-talet någongång?

Alltså för att förtydliga: varför inte kalla sig Yeshuas vittnen te x?

Förklara mera! Vilket ställe talar du om?
Jag tar gärna fram grundtexten och visar dig varför våran är den bästa!

Jesus är på svenska. Jehova är på svenska, om du vill kan jag ta upp hur man säger Jehova på olika språk!?

Varför ska vi heta Jesu vittnen? Det är Jehova som sänder ut sina vittnen och det är Jehova som vi tjänar. Jesus tjänar oxå Jehova!
2009-07-16, 17:16
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Några frågor till Jv:na här....

1. 1914 säger vaktornet att Jesus instalerades Jesus på Guds tron i himlen, men redan under det första århundradet sade Jesus till aposteln Johannes: "Den som segrar, honom skall jag förunna att sätta sig med mig på min tron, liksom också jag har segrat och satt mig med min Fader på hans tron.

Vilket är sant? Att han instalerades under första århundradet enligt upp 3:21 eller 1914 enligt vakttornet?

Jesus kom till himlen och var där direkt efter sin död. Men regera och kasta ut Satan skedde först 1914.

Citat:
2. Enligt Sällskapet Vakttornet innebar Jesu tronbestigning år 1914 att han då "fick makten", myndigheten att börja härska. (Se boken Du kan få leva för evigt i paradiset på jorden, sidan 140) Men strax efter sin uppståndelse sade Jesus till lärjungarna: "Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden." — Matteus 28:18.

Om Jesus fick "all makt i himlen och på jorden" redan då, hur kan han ha fått den makten först 1914? Kan någon få mer makt än all makt??

Du kan få en sak, utan att behöva andvända den. Om du får en slipmaskin så fick du den på fredagen, men kanske inte testade den och andvände den förens vid ett annat tillfälle.

Så Jesus hade fått makten, men han började att utöva den som Kung först 1914 i himlen. På jorden har han ännu inte börjat regera över.

Citat:
3. Sällskapet Vakttornet medger att Jesus satte sig på Guds högra sida och fick en överlägsen ställning redan vid sin uppståndelse (Efesierbrevet 1:20-23), men citerar Hebreerbrevet 10:12, 13 till stöd för att han inte började utöva sin makt förrän 1914. Där står att Jesus satte sig på Guds högra sida vid sin uppståndelse, men att han "väntar från den tiden tills hans fiender blir lagda som en pall för hans fötter." Denna väntan, säger man, upphörde år 1914, då Jesus började härska.

Hade Guds fiender lagts för Jesu fötter år 1914? Den siste fienden är enligt 1 Korintierbrevet 15:25, 26 döden. Hade döden tillintetgjorts år 1914?

"väntar från den tiden tills hans fiender blir lagda som en pall för hans fötter." Den tiden är Harmageddon, den kommer.

Citat:
4. Sällskapet Vakttornet förklarar att "hedningarnas tider" (Lukas 21:24), eller "nationernas fastställda tider", som Sällskapet översätter det, slutade år 1914.

Hur kan "nationernas tider" ha slutat år 1914, då nationerna inte bara överlevde det året utan till och med har tredubblats i antal sedan dess? Den enkla sanningen är att för majoriten av jordens nationer har tiden börjat efter 1914. Hur kan den då ha slutat 1914?.

Förklara denna gärna lite mer .. förstod inte riktigt hur du tänkte här!

Citat:
Skulle vara intresant att höra ett vittne svara på detta.

2009-07-16, 17:18
Medlem
"Förklara mera! Vilket ställe talar du om?"

Läs mitt första inlägg....

"Jag tar gärna fram grundtexten och visar dig varför våran är den bästa"

Detta ska bli intresant: jag kan grekiska och har ett flertal gånger visat te x älstebröder på bristerna, främst vad gäller kyrios, detta när de vill disskutera.. men du kanske har ny information?

Jehovas vittnen begår ett översättningsfel när dom översätter Guds namn med Jehova", syftade jag på ställena i Nya Testamentet där det står Jehova. Jehovas vittnen som inte tror att Jesus är Gud, har konsekvent översatt Kyrios i de grekiska originaltexterna av NT med Jehova. Detta är ett rent översättningsfel. Orsaken till att det faktiskt är ett översättningsfel att skriva Jehova i Nya Testamentet är att det namnet inte finns där. Kyrios finns, vilket betyder Herre på grekiska. Det står inte heller Jehova med grekiska bokstäver, inte heller IHWH med grekiska bokstäver, utan alltså kyrios. Orsaken är alltså att man har använt Septuaginta, den grekiska översättningen av det hebreiska Gamla Testamentet.
Att man desutom är inkonsekvent då man INTE översätter Kyrios till Jehova när detta skulle de facto BEVISA att Jesus är Jehova visar på att det inte bara är en otrolig DÅLIG utan också OHEDERLIG översättning.
2009-07-16, 17:32
Medlem
"Jesus kom till himlen och var där direkt efter sin död. Men regera och kasta ut Satan skedde först 1914"

Nja återigen: redan under det första århundradet skrev aposteln Johannes och sände fridshälsningar från "Jesus Kristus, ’det trogna vittnet’, ’den förstfödde från de döda’ och ’härskaren över jordens kungar’." — Uppenbarelseboken 1:5

Härskare brukar regera om man inte gär det är man de facto ingen härskare......

"Du kan få en sak, utan att behöva andvända den. Om du får en slipmaskin så fick du den på fredagen, men kanske inte testade den och andvände den förens vid ett annat tillfälle.

Så Jesus hade fått makten, men han började att utöva den som Kung först 1914 i himlen. På jorden har han ännu inte börjat regera över."

Redan under det första århundradet sade Jesus till församlingen i Thyatira i Mindre Asien: "Den som segrar och ger akt på mina gärningar ända till slutet, honom skall jag ge makt över folken, och han skall valla dem med en stav av järn, som man krossar lerkärl — samma makt som jag har fått av min fader."

Alltså en kungamakt som han uppenbarligen utövar redan där, inte först 1914, eftersom han kan ge den vidare. Om Jesus redan på aposteln Johannes tid hade fått makten över folken eller nationerna, inbegripet makten att krossa dem, hur kan han då ha fått den makten först 1914?

Min fjärde fråga är hämtat från vakttornet där de påstår detta.

Sedan har vi en del andra intresanta frågor om 1914 generationen som inte skulle försvinna osv... men de kan vi lämna till en annan gång....

Undertiden kan du gärna läsa Raymond Franz bok "samvetskris" (om du vågar... )
2009-07-16, 17:33
Medlem
Glömde sktiva: tack för svaren!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in