2008-05-16, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bingy Bunny
Du är är tydligen själv JV,tippade på att du var gift med en...
...och pratar om dubbelmoral när du tydligen fortfarande är medlem och pratar bakom ryggen på dem.

En personlig fråga: Känner du dig tvingad på något sätt att vara kvar i församlingen? Jag bara undrar för du tycks ju absolut inte trivas med att vara JV och i mitt tycke är huvudsaken med att vara involverad i religiösa samfund att man mår bra av det.

ps, hade jag vetat att du är JV så hade jag givetvis inte skrivit vissa saker som jag skrev,men detta är flashback och om du svarar på mina inlägg så kan du räkna med att jag svarar med mina åsikter. Tycker du på något sätt att dom är överflödiga så behöver du inte svara alls på dem.

Tipsar vänligt.

EDIT: att jag reagerade över att du hade en cynisk syn när du påstod att JV-föräldrar dribblar med blodsfrågan och låter läkaren avgöra huruvida barn ska få ta emot blod eller inte, berodde på att det har dött många JV-barn på grund av deras övertro.

Ursäkta om jag tände till lite förut. Jag har ingen anledning att söka strid med dig, så jag tonar gärna ner retoriken.

Om du har ett tips på hur man kan ta sig ur en organisation som JV utan att förlora hela det liv man känner så skulle jag vara oändligt tacksam.

Att många JV, både barn och vuxna dött för JV:s övertro är jag bara alltför smärtsamt medveten om.
2008-05-16, 23:49
Medlem
Logoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Ursäkta om jag tände till lite förut. Jag har ingen anledning att söka strid med dig, så jag tonar gärna ner retoriken.

Om du har ett tips på hur man kan ta sig ur en organisation som JV utan att förlora hela det liv man känner så skulle jag vara oändligt tacksam.

Att många JV, både barn och vuxna dött för JV:s övertro är jag bara alltför smärtsamt medveten om.
Min mamma hade stor hjälp av FRI. http://www.fri-sverige.se/

Tag kontakt med dem och be att få stöd, tala med jämlikar, etc. Finns många som är eller har varit i Din situation. Lyckligtvis har jag sluppit detta, då min mor gick ur under min uppväxt, så jag fick tidigt även en sida utanför JV. (Far är fortfarande med och kommer nog aldrig att gå ur.)
2008-05-17, 00:42
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten

---------------

Jag ber själv om ursäkt om jag blev lite långrandig med mitt för-förra inlägg...
Tycker bara att så många bara ser det det som är negativt med alla JV utan att försöka sätta sig in i deras tro, och människorna bakom den.Därmed inte sagt att jag inte är medveten om hur ledningen kan bete sig och att det finns många brister i organisationen som kan och bör ifrågasättas.

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig men jag hoppas att du följer ditt hjärta och att detta inte drabbar din familjs sammanhållning.Nya vänner kan man alltid skaffa med tiden. Önskar dig lycka till hur du än gör.
2008-05-17, 01:10
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jesus nämner ordet "namn" och att det ska bli "helgat".
Helgar man nåt som man ignorerar?

Det innebär alltså att ära Honom för den han är, inte att uttala namnet på ett visst sätt som JV gör samtidigt som JV profeterar falskt i Hans namn, lägger till i Bibeln mm.
JV vanärar Hans namn.
2008-05-17, 08:46
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Nä, inte ens hans lärjungar var fullkomliga. De var snarare människor med olika karaktärer och mänskliga brister, men predikade gjorde dom i a f .

Ok, och de kallade sig för Jehovas vittnen? Tror inte jag har hört talas om det förr..
2008-05-17, 08:52
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Nej, jag menar inte att det är enklare att bo i bushen som Amish gör, ditt påstående har egentligen ingen relevans i min förklaring till kalten .Jag vidhåller att meningen är en kristen ska förkunna Jesus läror för alla människor, och inte att bygga osynliga väggar för att hålla verkligheten utanför. För att i stället leva som inavlade eremiter a la lilla huset på prärien.

Det är upp till varje människa att skaffa sig kunskaper om vad man vill och inte vill svälja när det gäller JV:s eller andra kristnas sätt att framföra sin syn på bibeln och de tolkningar som medföljer. Efterallt är det ingen som sparkar in dörren för dig och sliter ut dig till kyrkan eller som i JV fall, rikets sal.

.Vilka är Guds folk? Trodde att det var judarna… hmm.

.Kul liknelse mellan sexuell läggning och religiös hängivenhet.

.Igenstans i min text visar på att jag inte sympatiserar med förföljda människor,men nu handlar ju tråden om JV så...

Ps, alla livets ordare jag känner har $ som den främste guden.

JV anser själva att de är Guds folk.

Liknelsen mellan "sexuell läggning" var förmåga att kämpa för det man tror på,
ganska enkel mattematik. Endel kämpar hårdare än JV för det de tror på, inget
konstigt med det. Det finns individer som kämpar helt ensamma för något de
tror på, JV har i alla fall en hel församling bakom sig. Plus att de har en grym
uteslutnings policy, å det kan väl skrämma de flesta till handling, ingen
skillnad på Katolska kyrkans korståg och JV uteslutningspolicy.
Senast redigerad av Tuzz 2008-05-17 kl. 08:57.
2008-05-17, 08:56
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
--------------

Ja, tack och lova att katolikerna bara har en big boss som gör anpråk på att vara en gudomlig myndighet på jorden.

Det jag ville lyfta fram i mitt inlägg var att ett Vittne som "biktar" sig tar en
mycket större risk än en katolik, som möjligtsvis får säga 100 "ave maria" eller
något. Så även om Katolska präster är pråliga och högmodiga, så har de inte
några befogenheter att dömma sina medlemmar till en psykisk död.

De Katolska Prästerna är inte bättre än JV ledning, de är lika illa kålsupare
hela högen.... Men den makten JV äldste har kan ge sådana oerhörda konsekvenser...

Hoppas detta inlägg var tydligt nog?
2008-05-17, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Ok, ohämmat vad innebär det? På vilket sätt är det olämpligt?

JV skiljer sig från många andra religioner, bla frågan om korset är en
stor fråga. Att JV har valt sida i frågan, då är det en viktig fråga.

Bra, där all annan religion är satans påfund, det kan man läsa i litteraturen.
Man vet att de falska profeterna inte har Gud bakaom sig.

Hur kan då JV befatta sig med så många falska profetior? Om de inte kommer
från Gud vem kommer de från då? Satan?

Du befinner dig också här på jorden. "i den ondes våld", Ni kan inte svara
på det, men läser du litteraturen så vet du ju hur det ligger till eller hur?
Jag blir vilseledd av satan eftersom ni är Guds sanna kristna. Men man kan
ju aldrig veta, det är klart, bra undanflykt...

Så då är ni Guds folk/språkrör? Vilket du nekat till ett par ggr tidigare...
Varför skulle människor i organisationen ens tvivla på det JV säger. Eller
ens du? Jehova talar ju genom er...

Trots att de har kommit med falska profetior?

Jesus budskap var att man skulle hjälpa de som har det svårt, inte bara
de innom organisationen. Tänker på barmhärtiga samariten. Vittnen får
väl lära sig att man skall först och frömst hjälpa vittnerna. Så står det i
litteraturen eller hur?

Fortfarande vad är vårdat enligt Vittnen? Jeans och skjorta?

Intressant svar. Vaddå för ansvar? Att de har makten att utesluta folk?
Tror du Jesus tänkte att han inte ville bli störd när människor ville bli botade
av honom? Eller ville ha svar på frågor?

innebär det att hon inte underordnar sig Guds församling?

Kan man bli uteslutnen för att man inte följer JV.s rekommendationer?
Kan man det överhuvudtaget?

Jag menar så klart som Grupp... Kan de ljuga?

Varför ska man lita på det? Vem säger det?

Är inte alls missnöjd, ville bara veta om du hade förstått hela sanningen.

Kom inte med några följdfrågor om min åsikt om det hela. Du ville att jag skulle svara med icke egna åsikter och det gjorde jag, kort och enkelt. Borde fattat att du inte skulle nöja dig med det.
SUCK.
2008-05-17, 12:17
Medlem
Citat:
Hjärntvätt innebär att man fått lära sig av andra en massa saker.. Under
regelbunden inmatning, dessutom får man inte ifrågasätta och vill oftas inte
ifrågasätta sina egna tankar själv som man fått av andra, när man är
hjärntvättad, man blir relativt oemotaglig för andras åsikter.

Personligen har jag säkert massor av tankar kvar i min hjärna från
hjärntvätten. Dessutom ifrågasätter jag ofta mina vardagliga
tankar kring bibliska frågor.

Den enda skillnaden idag är att ingen matar mig med några tankar utan
jag sitter själv och funderar endel. Jag kanske är mer "fanatisk" än
hjärntvättad. Dels att jag ser tydligt båda sidorna som JV och icke JV.

Jag tänker ut frågor jag ställer till dig själv, inte många tankar jag har
som jag fått av någon annan.

Jag tror inte att det du frågar mig är unikt och att du är den första som tänker så.
Hjärntvätt passar för övrigt inte in på JV.
2008-05-17, 13:18
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Kom inte med några följdfrågor om min åsikt om det hela. Du ville att jag skulle svara med icke egna åsikter och det gjorde jag, kort och enkelt. Borde fattat att du inte skulle nöja dig med det.
SUCK.

Det är lungt.

Nu vet jag mer, om varför du svarar som du gör ibland.

Sköt om dig Mvh
2008-05-17, 13:20
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Jag tror inte att det du frågar mig är unikt och att du är den första som tänker så.

Tror inte heller att det jag frågar är unikt, jag vet bara att jag inte har fått
många av dessa tankar/funderingar av någon annan.

Hjärntvätt stämmer väldigt bra in på JV, det är min åsikt.

2008-05-17, 14:47
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Visst visst hjärntvätt i sig är ett hårt ord och ska användas med förnuft. Men om jag verkligen försöker att tro på att Jv inte hjärntvättar så går det inte. De matar ju om och om igen samma story möte efter möte och du skall inte ifrågasätta något. Eget tänkande fördöms, kan plocka fram exempel ur litteraturen.

Citat:
Tror inte heller att det jag frågar är unikt, jag vet bara att jag inte har fått
många av dessa tankar/funderingar av någon annan.

Hjärntvätt stämmer väldigt bra in på JV, det är min åsikt.

Då delar vi åsikter du och ja

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in