2009-07-15, 22:43
Bannlyst
Jag har en fråga till en JV. Den liknar en fråga jag tidigare ställt, men nu med en liten modifikation

Ni predikar för att alla ska ha samma rätt till Guds ord och därmed kunna välja rätt väg i livet. De som exempelvis bor i små kojor ute i någon av jordens alla skogar kommer aldrig få höra Guds ord och förlorar då den rätten. När jag påpekade detta fick jag som svar att alla dessa människor får en ny chans efter Harmagedon (stavning?).

Då är min fråga; Hur får de en ny chans? Får de leva ett nytt liv i ett samhälle och få en dörrknackning utav er? Så borde det vara i min mening, annars får de antingen sämre eller bättre förutsättningar än de som fått en hederlig gammal dörrknackning från er sida (alltså de som inte fått en andra chans).

Om de skulle få träffa Gud och då bestämma sig huruvida de vill tro på honom/henne har de otroligt mycket bättre förutsättningar än en stackars person som växt upp i misär (och fått en dörrknackning). Den sistnämnde lär inte ha så mycket tro på Gud med tanke på dennes uppväxt och tillvaro.

Min poäng är att den sistnämnde måste ha en ännu större övertygelse jämfört med personen som växte upp i en koja.

Hur går det till egentligen, och vart någonstans i Bibeln står det skrivet om denna andra chans?

EDIT: Ordval
Senast redigerad av Skogshuggare 2009-07-15 kl. 23:05.
2009-07-15, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogshuggare
Jag har en fråga till en JV. Den liknar en fråga jag tidigare ställt, men nu med en liten modifikation

Ni predikar för att alla ska ha samma rätt till Guds ord och därmed kunna välja rätt väg i livet. De som exempelvis bor i små kojor ute i någon av jordens alla skogar kommer aldrig få höra Guds ord och förlorar då den rätten. När jag påpekade detta fick jag som svar att alla dessa människor får en ny chans efter Harmagedon (stavning?).

Då är min fråga; Hur får de en ny chans? Får de leva ett nytt liv i ett samhälle och en dörrknackning utav er? Så borde det vara i min mening, annars får de antingen sämre eller bättre chanser än de som fått en hederlig gammal dörrknackning från er sida.

Om de skulle få träffa Gud och då bestämma sig huruvida de vill tro på honom/henne har de otroligt mycket bättre förutsättningar än en stackars person som växt upp i misär (och fått en dörrknackning). Den sistnämnde lär inte ha så mycket tro på Gud med tanke på dennes uppväxt och tillvaro.

Min poäng är att den sistnämnde måste ha en ännu större övertygelse jämfört med personen som växte upp i en koja.

Hur går det till egentligen, och vart någonstans i Bibeln står det skrivet om denna andra chans?

Kan garantera dig att det är predikat in i djupaste djungeln.

Lyckliga är de som är medvetna om sitt andliga behov.
Det finns direktörer som int är andligt inriktad och det finns mannen i kojan som är det.
Som det står i Apostlagärningarna "de kändes igen som ölärda", så vem som omfattar tron har med hjärtat att göra.

1 Korinthierna 2:14
”Men en själisk människa tar inte emot det som kommer från Guds ande. Ty det är dårskap för henne, och hon kan inte fatta det, eftersom det skall bedömas på ett andligt sätt.”

Gud dömer efter hjärtat, T ex så var det en stor hop av egyptier som fick följa med israeliterna ut ur Egypten.

Romarna 14:12
”Så skall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.”
2009-07-15, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Gud dömer efter hjärtat,Gud.”
Dessa ord hjälpte mitt minne att komma på ytterligare en fråga jag funderat på; Vart någonstans i Bibeln står det att vi ska dyrka honom/henne? Måste vi göra det? Vad händer om jag lever mitt liv som Ghandi, men väljer att inte vara JV (trots min kännedom om religionen)?
Själv har jag faktiskt gett JV en chans men jag tycker inte att de besvarade mina frågor som är avgörande för att jag ens ska erkänna Guds existens. Kanske pratade jag med fel JVs?

Hur ligger det till med Judar exempelvis? De är helt övertygade om att de valt rätt religion och stannar därför kvar i den. De menar inget ont mot Gud, de har (enligt er) bara växt upp i en familj som valt fel religion. Att vi ska bli upplysta om rätt religion är helt rätt tänkt, men genom eran predikan (dörrknackning) är inte rätt väg att gå. Varför ska en jude tro på er när denne redan har en religion och är övertygad om dess autenticitet?

Kan du beskriva hur det går till när en person får en andra chans?
Senast redigerad av Skogshuggare 2009-07-15 kl. 23:10.
2009-07-15, 23:18
Medlem
Citat:
Dessa ord hjälpte mitt minne att komma på ytterligare en fråga jag funderat på; Vart någonstans i Bibeln står det att vi ska dyrka honom/henne? Måste vi göra det? Vad händer om jag lever mitt liv som Ghandi, men väljer att inte vara JV (trots min kännedom om religionen)?
Själv har jag faktiskt gett JV en chans men jag tycker inte att de besvarade mina frågor som är avgörande för att jag ens ska erkänna Guds existens. Kanske pratade jag med fel JVs?

Hur ligger det till med Judar exempelvis? De är helt övertygade om att de valt rätt religion och stannar därför kvar i den. De menar inget ont mot Gud, de har (enligt er) bara växt upp i en familj som valt fel religion. Att vi ska bli upplysta om rätt religion är helt rätt tänkt, men genom eran predikan (dörrknackning) är inte rätt väg att gå. Varför ska en jude tro på er när denne redan har en religion och är övertygad om dess autenticitet?

Inga frågor jag tänker svara på.

Studera det själv.
http://www.watchtower.org/z/200805a/article_01.htm

Eller ta kontakt för att få ett svar personligen.
https://watch002.securesites.net/z/contact/submit.htm
2009-07-15, 23:24
Bannlyst
Felpost!
Senast redigerad av Skogshuggare 2009-07-15 kl. 23:27.
2009-07-16, 07:05
Medlem
Flytande_argots avatar
Vet inte om det här kommit upp tidigare, men har Jehovas någonsin lyckats omvända någon genom dörrknackning?
2009-07-16, 07:14
Medlem
lar_berts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Att fira en födelsedag har att göra med att upphöja en person.
Att "fira".. ja om man nu kan kalla en framsida att "fira" en sak har inte samma sak som med männskliga fördelsedagar att göra .. Det är som att jämföra äpplen och päron ...

PS. Vi firar även bröllopsdagar och annats som betyder något för oss.. Men inte födelsedagar!

Men nog måste det ha varit så att ni på något sätt uppmärksammade att ni som organisation hade existerat i 100 år. En framsida i Vakttornet trycks nog inte upp utan anledning. Men att hylla en organisation är inte samma sak som att hylla människor, där har du rätt. Men vad kallade ni det för, om det inte var ett födelsedagsfirande? Att uppmärksamma att Sällskapet Vakttornet är 100 år kallar i alla fall jag för ett alternativt födelsedagsfirande, sedan får du använda vilka inlärda floskler du vill...
2009-07-16, 08:11
Medlem
Citat:
Att fira en födelsedag har att göra med att upphöja en person.
Att "fira".. ja om man nu kan kalla en framsida att "fira" en sak har inte samma sak som med männskliga fördelsedagar att göra .. Det är som att jämföra äpplen och päron ...

PS. Vi firar även bröllopsdagar och annats som betyder något för oss.. Men inte födelsedagar!

Det finns inga hållbara bibliska skäl att döma ut födelsedagsfirande. Det är bara en vakttornsfloskel, och Jv följer alltid Vakttornet, vad Bibeln än säger eller inte säger. Födelsedagsfirande är inte att upphöja någon person mer än mycket annat firande som tolereras bland Jv. Och när det gäller deras organisation går det hur bra som helst att markera hur många år det vid en viss tidpunkt blivit. Som när tidskriften Vaktornet fyllde 100 år 1979 i juli. Allt beror uteslutande på vad Vakttornet säger eller hur ledningen förhåller sig.
2009-07-16, 10:33
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lar_bert
Men nog måste det ha varit så att ni på något sätt uppmärksammade att ni som organisation hade existerat i 100 år. En framsida i Vakttornet trycks nog inte upp utan anledning. Men att hylla en organisation är inte samma sak som att hylla människor, där har du rätt. Men vad kallade ni det för, om det inte var ett födelsedagsfirande? Att uppmärksamma att Sällskapet Vakttornet är 100 år kallar i alla fall jag för ett alternativt födelsedagsfirande, sedan får du använda vilka inlärda floskler du vill...

Skillnaden är att du inte upphöjer en person, med odelad ära och pressenter under en dag. Då ger du personen en ära som bara tillhör Gud.

Att man noterar att vi under 100 år har varit vaksamma ger inte en person unik ära, utan mer i bemärkelsen ära till Gud att han under 100 år har sett till att hans organisation har vart vaksam.

Så jag fattar inte hur du kan tycka att äpplen och päron är samma riktigt...
2009-07-16, 10:35
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Vet inte om det här kommit upp tidigare, men har Jehovas någonsin lyckats omvända någon genom dörrknackning?

Absolut, 1000-tals varje år väljer att överlämna sitt liv till Jehova.
2009-07-16, 10:48
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Dessa ord hjälpte mitt minne att komma på ytterligare en fråga jag funderat på; Vart någonstans i Bibeln står det att vi ska dyrka honom/henne?

Matteus 4:10 Då sade Jesus till honom: ”Gå bort, Satan! Det står ju skrivet: ’Det är Jehova, din Gud, du skall tillbe, och det är endast honom du skall ägna helig tjänst

Jesaja 48:17 Detta är vad Jehova har sagt, din Återköpare, Israels Helige: ”Jag, Jehova, är din Gud, den som lär dig att göra det som är till nytta för dig, den som leder dig på den väg du bör vandra.

Matteus 7:21–23 Inte var och en som säger till mig: ’Herre, Herre’, skall komma in i himlarnas kungarike, utan den som gör min himmelske Faders vilja. 22 Många skall säga till mig på den dagen: ’Herre, Herre, profeterade vi inte i ditt namn och drev ut demoner i ditt namn och utförde många kraftgärningar i ditt namn?’ 23 Och likväl skall jag då bekänna för dem: Jag har aldrig känt er! Gå bort ifrån mig, ni som utövar laglöshet.

Citat:
Måste vi göra det? Vad händer om jag lever mitt liv som Ghandi, men väljer att inte vara JV (trots min kännedom om religionen)?

Gud har gett sina tydliga regler och principer i Bibeln för hur han vill att hans tjänare ska leva ... Därför är det upp till oss att undersöka vilken religion som stämmer överens med Bibeln.

Vilka frågor fick du inte svar på tyckte du? Här kanske du kan få svar på några http://watchtower.org/z/bh/article_01.htm

Citat:

Då får Juden ställa sig frågan. Är min religion kollektivt emot krik, precis som de sanna Kristna på Jesu tid? Inte? Då bör jag läsa bibeln och se om det är fler punkter på som min religion faller igenom på och sen undersöka vilka som lever närmast Jesu liv.

Citat:

Vet inte vilken andra chans du pratar om, men gissar att det var en fråna till Flexbärt
2009-07-16, 10:57
Medlem
fotos avatar
Citat:
Skillnaden är att du inte upphöjer en person, med odelad ära och pressenter under en dag. Då ger du personen en ära som bara tillhör Gud.

Att man noterar att vi under 100 år har varit vaksamma ger inte en person unik ära, utan mer i bemärkelsen ära till Gud att han under 100 år har sett till att hans organisation har vart vaksam.

Så jag fattar inte hur du kan tycka att äpplen och päron är samma riktigt...

Ni får ju tycka vad ni vill..... ni behöver nog såna här konstiga regler för att känna er märkvärdiga.....(vi är bättre än andra) stuket.

Det viktiga är ju att Jesus inte förbjuder firande av högtider.

Kol 2:8 Se till att ingen rövar bort er med sin tomma och bedrägliga filosofi, byggd på mänskliga traditioner och stadgar och inte på Kristus.....(varningar för typ jv och andra sekter)

Kol 2:16 Låt därför ingen döma er för vad ni äter och dricker eller ifråga om högtid eller nymånad eller sabbat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in