Citat:
Ursprungligen postat av Skogshuggare
Dessa ord hjälpte mitt minne att komma på ytterligare en fråga jag funderat på; Vart någonstans i Bibeln står det att vi ska dyrka honom/henne?
Matteus 4:10 Då sade Jesus till honom: ”Gå bort, Satan! Det står ju skrivet: ’Det är Jehova, din Gud, du skall tillbe, och det är endast honom du skall ägna helig tjänst
Jesaja 48:17 Detta är vad Jehova har sagt, din Återköpare, Israels Helige: ”Jag, Jehova, är din Gud, den som lär dig att göra det som är till nytta för dig, den som leder dig på den väg du bör vandra.
Matteus 7:21–23 Inte var och en som säger till mig: ’Herre, Herre’, skall komma in i himlarnas kungarike, utan den som gör min himmelske Faders vilja. 22 Många skall säga till mig på den dagen: ’Herre, Herre, profeterade vi inte i ditt namn och drev ut demoner i ditt namn och utförde många kraftgärningar i ditt namn?’ 23 Och likväl skall jag då bekänna för dem: Jag har aldrig känt er! Gå bort ifrån mig, ni som utövar laglöshet.
Citat:
Måste vi göra det? Vad händer om jag lever mitt liv som Ghandi, men väljer att inte vara JV (trots min kännedom om religionen)?
Själv har jag faktiskt gett JV en chans men jag tycker inte att de besvarade mina frågor som är avgörande för att jag ens ska erkänna Guds existens. Kanske pratade jag med fel JVs?
Gud har gett sina tydliga regler och principer i Bibeln för hur han vill att hans tjänare ska leva ... Därför är det upp till oss att undersöka vilken religion som stämmer överens med Bibeln.
Vilka frågor fick du inte svar på tyckte du? Här kanske du kan få svar på några
http://watchtower.org/z/bh/article_01.htm
Citat:
Hur ligger det till med Judar exempelvis? De är helt övertygade om att de valt rätt religion och stannar därför kvar i den. De menar inget ont mot Gud, de har (enligt er) bara växt upp i en familj som valt fel religion. Att vi ska bli upplysta om rätt religion är helt rätt tänkt, men genom eran predikan (dörrknackning) är inte rätt väg att gå. Varför ska en jude tro på er när denne redan har en religion och är övertygad om dess autenticitet?
Då får Juden ställa sig frågan. Är min religion kollektivt emot krik, precis som de sanna Kristna på Jesu tid? Inte? Då bör jag läsa bibeln och se om det är fler punkter på som min religion faller igenom på och sen undersöka vilka som lever närmast Jesu liv.
Citat:
Kan du beskriva hur det går till när en person får en andra chans?
Vet inte vilken andra chans du pratar om, men gissar att det var en fråna till Flexbärt