2009-06-18, 21:12
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Det krävs väl inte så mkt för att veta mer än de som bara vet att bibeln har en fram och baksida?
Exakt! De vittnen jag pratat med den senaste tiden är överraskade över mina kunskaper om bibeln, dels för att många inte kan mycket alls och dels för att de uppfattar mig som ung (och då är det extra ovanligt tydligen). Jag förstår JV's teologi rätt bra nu tror jag så ett sådan test vore nog inte omöjligt för mig att klara.
2009-06-19, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Å andra sidan så finns det många fler som har mycken kunskap i bibeln.

Alla har kunskap om den bibeltolkning man har anammat.

Av nån underlig anledning har jag länge haft en tanke om att (många) JV har (iofs mycke kunskap men) bara en enkel, ytlig kunskap.
Jag saknar djup. Ett djup som jag tror finns där.
Känns som om vittnena skrapar på ytan och tuggar i sig bara det översta lagret.

Så har det ju alltid oxå blivit sagt bland JV -att vittnena har en tro som e enkel att förstå, att bibeln egentligen inte e krånglig -den tolkar sig själv och alla andra som "kallar sig" kristna bara mystifierar den.

Sen är det ju så att när man väl blivit ett JV är det även upp till vart och enskilt vittne att underhålla sin tro gentemot Jehova. Det innebär att fortsätta med att hålla i och skaffa sig djupare kunskap.

Det är därför som vissa publikationer återkommer med jämna mellarum i bokstudiet, för var gång du läser den uppfattar du fler detaljer och skaffar dig därigenom djupare kunskap i biblen.

Men visst kan man relativt enkelt bli ett JV och sen bara flyta med, om man inte vill ta större ansvar än så.
2009-06-20, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Sen är det ju så att när man väl blivit ett JV är det även upp till vart och enskilt vittne att underhålla sin tro gentemot Jehova. Det innebär att fortsätta med att hålla i och skaffa sig djupare kunskap.

Men visst kan man relativt enkelt bli ett JV och sen bara flyta med, om man inte vill ta större ansvar än så.

Tack, Malmohenke.
Nu bör det väl vara slutdiskuterat om att "det behövs gedigna kunskaper" för att bli ett JV.
Ett sådant krav hade ju inte heller varit särskilt Bibelenligt, med tanke på exemplen, där människor "kom till tro" och sedan omedelbart döptes.

Givetvis är det tänkt att man sedan ska skaffa sig en allt djupare kunskap.
2009-06-20, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke

Det är därför som vissa publikationer återkommer med jämna mellarum i bokstudiet, för var gång du läser den uppfattar du fler detaljer och skaffar dig därigenom djupare kunskap i biblen.

Det här är lite intressant tycker jag. Frågan jag ställer är om exempelvis bokstudiet (notera: inte bibelstudiet) syftar till att fördjupa kunskapen om bibeln eller inpränta Sällskapet Vakttornets bibeltolkning i JV:s sinnen.

Jag gissar att om man skulle samla allt material, all mötesverksamhet inräknad, som gås igenom på några månader, så skulle man nog finna en hel del upprepningar av de grundläggande trossatserna.

Jag tar ogärna ordet hjärntvätt i min mun eftersom jag tycker att det är respektlöst mot de uppriktigt omtämksamma och kärleksfulla vittnen jag vet finns i församlingarna, men nu och då känner jag att JV:s studieteknik går åt det hållet. Speciellt när jag läser vissa av Flexbärts inlägg här på FB.

Här vill jag passa på att ge en eloge till Leviticus som trots att han tillhör det läger som blir påhoppat i trådar som denna alltid visar upp en ödmjuk sida. Det är alltid trevligt att läsa dina inlägg. Jag hoppas att du fortsätter att vara aktiv här på forumet.
2009-06-20, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSwenson

JV:s studieteknik går åt det hållet.

Vad menar du med teknik?

Antingen har man ett andligt behov eller inte.

Bokstudium i hem finns inte längre.
Senast redigerad av Flexbärt 2009-06-20 kl. 15:32.
2009-06-20, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Vad menar du med teknik?

Antingen har man ett andligt behov eller inte.

Bokstudium i hem finns inte längre.

Flexbärt, studietekniken har väl ändå inte med ev andligt behov att göra?
2009-06-20, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Flexbärt, studietekniken har väl ändå inte med ev andligt behov att göra?

Jo det är själva kärnan!
Utan den kan man kasta all "studieteknik".

1 Korinthierna 2:14
”Men en själisk människa tar inte emot det som kommer från Guds ande. Ty det är dårskap för henne, och hon kan inte fatta det, eftersom det skall bedömas på ett andligt sätt.”
2009-06-20, 16:37
Medlem
Citat:
Jo det är själva kärnan!
Utan den kan man kasta all "studieteknik".

1 Korinthierna 2:14
”Men en själisk människa tar inte emot det som kommer från Guds ande. Ty det är dårskap för henne, och hon kan inte fatta det, eftersom det skall bedömas på ett andligt sätt.”

Flexbärt, JVs studieteknik, med att svara snävt från paragrafen där det färdiga, rätta svaret finns, är en undermålig studieteknik.
Kan väl säga så mycket som att denna teknik skulle vara effektiv vid hjärntvätt!
Inga andra tankar får föras fram, inga ifrågasättande!

Med :Men en själisk människa tar inte emot det som kommer från Guds ande, menar du då att allts som står i litteraturen kommer från Guds ande?
2009-06-20, 16:42
Medlem
Citat:
Flexbärt, studieteknik, med att svara snävt f

Man behöver bara svar det relevanta.

T ex för kristenheten:

Gå ty jag känner er inte

Matteus 7:22-23
”22 Många skall säga till mig på den dagen: ’Herre, Herre, profeterade vi inte i ditt namn * och drev ut demoner i ditt namn och utförde många kraftgärningar i ditt namn?’ 23 Och likväl skall jag då bekänna för dem: Jag har aldrig känt er! Gå bort ifrån mig,# ni som utövar laglöshet.”

*
Jeremia 14:14
”Och Jehova sade vidare till mig: ”Profeterna profeterar lögn i mitt namn. Jag har inte sänt dem, och jag har inte gett dem någon befallning eller talat till dem. Falska syner och spådomar och det som är värdelöst och sitt hjärtas svek är vad de profeterar för er.

Jeremia 27:15)
’Ty jag har inte sänt dem’, lyder Jehovas uttalande, ’utan de profeterar lögn i mitt namn, för att jag skall skingra er, och ni måste förgås, ni och profeterna som profeterar för er.’”

#
Luk 13:25
”när en gång husfadern har stigit upp och låst dörren och ni blir stående utanför och bultar på dörren och säger: ’Herre, öppna för oss’, då skall han till svar säga till er: ’Jag vet inte varifrån ni är”
2009-06-20, 16:44
Medlem

Du är så hjälplöst ute och snurrar. tycker synd om dig att du tackat nej till Jehovas inbjudan, men än finns det tid.
2009-06-20, 16:48
Medlem
Citat:
Man behöver bara svar det relevanta.

T ex för kristenheten:

Gå ty jag känner er inte

Matteus 7:22-23
”22 Många skall säga till mig på den dagen: ’Herre, Herre, profeterade vi inte i ditt namn * och drev ut demoner i ditt namn och utförde många kraftgärningar i ditt namn?’ 23 Och likväl skall jag då bekänna för dem: Jag har aldrig känt er! Gå bort ifrån mig,# ni som utövar laglöshet.”

*
Jeremia 14:14
”Och Jehova sade vidare till mig: ”Profeterna profeterar lögn i mitt namn. Jag har inte sänt dem, och jag har inte gett dem någon befallning eller talat till dem. Falska syner och spådomar och det som är värdelöst och sitt hjärtas svek är vad de profeterar för er.

Jeremia 27:15)
’Ty jag har inte sänt dem’, lyder Jehovas uttalande, ’utan de profeterar lögn i mitt namn, för att jag skall skingra er, och ni måste förgås, ni och profeterna som profeterar för er.’”

#
Luk 13:25
”när en gång husfadern har stigit upp och låst dörren och ni blir stående utanför och bultar på dörren och säger: ’Herre, öppna för oss’, då skall han till svar säga till er: ’Jag vet inte varifrån ni är”

Och hur kan du veta att dessa skriftställen inte också gäller även JV?
2009-06-20, 16:49
Medlem
Citat:
Med :Men en själisk människa tar inte emot det som kommer från Guds ande, menar du då att allts som står i litteraturen kommer från Guds ande?

Upprepar frågan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in