Citat:
Ursprungligen postat av Lily79
Jag är utesluten och har en del åsikter om JV:s tro och handlingssätt som gör att jag inte längtar tillbaka (även om det inte var därför jag blev utesluten) Jag ångrar inte mitt liv helt och hållet i den organisationen, utan vet att det finns en del positiva saker oxå med att leva som ett JV..
Det som känns mest trist är givetvis att ha förlorat sina nära vänner sen 15 år tillbaka och som man nu måste kämpa för att kunna bygga upp på nåt nytt sätt..
Min fråga till er vittnen här är: I all litteratur och tal talas det om att
uteslutning är en kärleksull anordning, där ignoransen av den uteslutna ska få den att sakna sin familj (naturligt) sina vänner sen årtal tillbaka( oxå naturligt att sakna) osv...Och få den uteslutne att längta tillbaka och "vända" om..Låt säga att du är en blyg person som är uppvuxen som vittne. Hela din umgängeskrets och släkt och familj är vittnen, men du blir utesluten för att dina omständigheter i livet gör att du just då mår så dåligt så du klarar inte pressen av att leva efter bibelns krav.
Du mår dåligt såklart av att inte känna en käft "utanför", kanske tom funderar på självmord eftersom allt ser mörkt ut och du känner dig ensam..Till sist känner du kanske att "ok...jag ska försöka ta mig tillbaka så jag iaf får ha en del av mitt liv tillbaka" (för du vet att så fort det blir uppläst från podiet att du är tillbaka, kommer folk att "älska" dig igen och prata med dig)
Min tanke blir då; Är inte det ett fel motiv till att komma tillbaka? BORDE det inte endast vara för att man älskar Gud och vill ha tillbaka sin relation till honom (om det nu är endast genom er man kan ha det)?
Varför säger de isf i litteraturen och från podiet att behandlingen av uteslutna är KÄRLEKSfullt och kan få dem att vända tillbaka till organisationen??
Hej!
Jag har reflekterat över precis samma sak.
Det är som om man tar ifrån personen allt den känner till så att den ska tvingas tillbaka.
Jag kan inte se det vettiga i det. Och jag har pratat med andra vittnen som tycker att uteslutningspolicyn e för sträng. Men tycker man så blir det konsekvenser, naturligtvis. Och det är inte heller klokt.
Allt ska tvingas på folk, vad de gör och vad de tänker, in i minsta detalj.
Jag vet oxå att det finns positiva sidor med att följa bibeln (och då även som JV gör det

) men tvång kan ju omöjligen ta fram en äkta motivation hos människor.
Men så är det mkt av den riktiga känslan som saknas hos JV oxå, den har ersatts med en ruskigt dömande attityd mot andra -både mot de inom JV som inte är bland de aktiva och naturligtvis mot alla utanför org.
Det tycker jag två JVn här på forumet visar tydligt. Tyvärr.