2009-07-18, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zimabardo
Objektivitet, sanning, fakta.. begrepp vi slänger oss med utan att förstå.
Så länge vi har olika åsikter om ett och samma koncept finns det ingen sanning om det konceptet, om vi inte kan visa vetenskapligt att ett av de två är 100% rätt. Vad gäller meningen med livet måste vi skapa oss den meningen själva. Den tanken är för skrämmande för många människor och de kastar sig genast huvudstupa in i en religion eller annan grupp som kan ge dem färdiga svar, en manual, något som ger dem förhoppning om evigt liv.

Inte unikt, gäller alla sekter och religioner i världen.

Sanning för mig är att man skall behandla människor gott, med kärlek och generositet. Sanning för mig är också att min tid på jorden är den tid jag har att göra gott och vara generös. Jag har inget bevis ALLS på något annat så bör leva efter den sanningen. Om någon kan visa att jag kommer leva vidare i annan form eller att en gud kommer nedstiga och smälla upp ett paradis.. ja då får jag ju omvärdera.
På samma sätt måste det ju finnas JV som med sitt sunda förnuft och sin analytiska förmåga tvivlar på sanningshalten i de budskap man blir matad med. Och det faktum att man inte bör umgås med icke-JV's. Det skulle få mig att ifrågasätta saker och ting. Om man nu är så säker på sin tro, hur kan icke-JV's hota det..? Man använder väl hjärnan?
Eller just ja.. man lyssnar på församlingen, läser selektivt ihopsatta skrifter och tar råd från människor som befinner sig i högre rang.
Det, och "mind stopping".

Jag kan tycka att det är bra om man inte dömer människor som tänker och tror på ett annat sätt än en själv.
Det är nog bra om man kan vara öppen och inse att man som människa inte kan veta allt om allt.
När ingen vet så kan ingen heller döma.
2009-07-18, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Bra, då är jag gärna lurad i era ögon.
Fast jag kan inte nog förundra mig över att ni inte har någon Biblisk sanning att ge ut. trots att jag frågar helt korrekt efter bibelns ord:

1 Petrus 3:15 2000
” Men Herren, Kristus, skall ni hålla helig i era hjärtan. Var alltid beredda att svara var och en som kräver besked om ert hopp.”

Vanillia svarade med några bibelverser....såg du inte det?
2009-07-18, 23:52
Medlem
Citat:
Hela tiden undanflykter.
Varför inte ge mig svar när jag frågar och du/ni är enligt Bibeln skyldiga mi ett svar!

1 Petrus 3:15 2000
” Men Herren, Kristus, skall ni hålla helig i era hjärtan. Var alltid beredda att svara var och en som kräver besked om ert hopp.”

Vad vill du veta?
Jag håller med om t ex de verser Vanillia tog upp.
2009-07-18, 23:54
Medlem
Citat:
Johannes 17:3
"Detta betyder evigt liv: att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt ut, Jesus Kristus."

Johannes 3:31-34
"31 Den som kommer från ovan är över alla andra. Den som är från jorden, han är från jorden, och han talar om ting från jorden. Den som kommer från himlen är över alla andra. 32*Vad han har sett och hört, detta vittnar han om, men ingen godtar hans vittnesbörd. 33*Den som har godtagit hans vittnesbörd har satt sitt sigill på att Gud är sann. 34*Ty den som Gud har sänt ut talar Guds ord; han ger nämligen inte anden efter mått."

Romarna 14:12
”Så skall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.”

Jag ser vad du citerat...och jag nekar inte till att det står så i bibeln...

Vad mer?
2009-07-19, 00:03
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Vad spelar tro för roll om man håller på att svälta ihjäl?
Har du en aning om hur många miljoner människor som lever i total misär i detta nu? Barn som dör utmärglade, dricker smutsigt vatten som förstör deras kroppar inifrån och ut .. Mat och rent vatten är INTE en petitess.
Och på vilket sätt är det inte hållbart att vi människor skall kunna utrota fattigdom och misär och sjuldom
Det finns människor som ägnar all sin tid åt detta och gör en enorm skillnad. Bör dom sluta med det och gå hem och be eller? Och vänta på att denne gud skall komma och "fixa" allting...? Ursäkta mig men har vi inte hört det ett tag? Kanske dags att ta ansvar för den värld vi lever i och våra medmänniskors mående. Det är fegt att avsäga sig ansvar och luta sig mot gud. Det kommer aldrig bli perfekt men det kan definitivt bli bättre. Om det finns en gud kommer han snarare straffa dem som lever själviska liv. Och med själviska liv menar jag liv där man tillfredsställer endast sin egen hunger och inte hjälper människor som behöver hjälp.
Det äcklar mig att du inte tycker det är viktigt att ge svältande människor mat. Verkligen äcklar mig.

No shit sherlock!
Tror du att vi JV är hel bakom flötet? Näe .. Skärpning! Klart jag vet hur läget är, fruktansvärt!!!
Senast redigerad av Bordeline 2009-07-19 kl. 00:06.
2009-07-19, 00:04
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Jehovas vittnen har vanföreställningar.

Tack för ordet.

Jaså det säger du! Intresseklubben har antecknat...

Näe .. Seriöst. Skärpning här med!
2009-07-19, 00:09
Medlem
Zimabardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
No shit sherlock!
Tror du att vi JV är hel bakom flötet? Näe .. Skärpning! Klart jag vet hur läget är, fruktansvärt!!!

...men ändå tror du inte att du skulle kunna göra nåt åt läget..?
2009-07-19, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laminatkungen
Nja, riktigt så är det väl inte.

Gud = JHWH

Gud/JHWH = Fadern och Sonen och Helig Ande

Alltså, Sonen, Anden och Fadern är all tre lika mycket JHWH

Aha...jag tyckte jag fått det förklarat på ett annat sätt av en som tror på treenigheten...men jag kanske missförstått.
2009-07-19, 00:25
Medlem
Citat:
Jag håller faktiskt inte med. Först och främst tycker jag absolut inte det är tur att inte fler människor hjälper till med volontärarbete för äldre, utsatta, psykiskt sjuka och barn. Det finns tvärtemot alldeles för få människor som gör det. Och sen anser jag religion har alldeles utomordentligt mkt med den här saken att göra eftersom (som jag har förstått det) mkt av det som står i bibeln handlar om hur man ska vara en god människa. En del av att vara en god människa är väl att vägleda, skydda och rädda de sjuka, de ensamma och de utsatta? Gjorde inte Jesus det..?
Det är svårt att komma på vilka religioner som inte förespråkar generositet och altruistiskt beteende. De flesta kristna organisationer som jag känner till sysslar med insamlingar och välgörenhet och volontärarbete. Detsamma gäller för buddhister och hinduer. Vet inte hur det ser ut inom islam.
Jag förstår inte hur man kan följa guds ord och bibeln men välja bort att gå ut och hjälpa de svaga, sjuka och ensamma.
Men jag kanske har fel. Det kanske inte finns något sånt budskap i bibeln..?

Visst säger bibeln att man ska vara en hjälpsam människa, som du skriver.
Men tar man inte in det så hjälper det ju inte.
Det va så jag menade med att religiositet inte har med saken att göra.
Det har snarare att göra med vilken människa du är.
2009-07-19, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
No shit sherlock!

....
Senast redigerad av KillerQueen 2009-07-19 kl. 00:52.
2009-07-19, 00:58
Medlem
UROBOROSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Watchman
Hur är det här med att Jehoiakims Wickedness (JW) bygger sina lokaler i närheten av broar? Varför gör man detta?

Har hört att det ska ha något med Russell och hans frimureri att göra.
Nånting om att han trodde att man får kraft från broar.
Alla lokaler jag har sett är placerade vid just broar. Högkvarteret i New York är placerat vid någon av broarna.

Frågan ställdes tidigt i tråden men besvarades inte. Vid närmare eftertankar så står områdets JV-lokal vid en bro just i mina trakter. Är det bara en ren tillfällighet?
2009-07-19, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UROBOROS
Frågan ställdes tidigt i tråden men besvarades inte. Vid närmare eftertankar så står områdets JV-lokal vid en bro just i mina trakter. Är det bara en ren tillfällighet?

Lokalen i vår by är inte i närheten av nån bro.
För ö är det här en tröttsam tråd. Jvna vet visst allt redan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in