2009-06-24, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Som jag skrev så har vi haft årtal där vi JV har trott att harmageddon skall komma. Men vi har inte "profeterat" som ni kallar det, mer än vad vi faktiskt gör nu.

Vad kallas det när man tydligt menar att 5 september så händer det? Lyssna själv på länken!

Varför har du snöat in på ordet "profeterat"???
2009-06-24, 20:56
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Kallar du "5 september" för "ett årtal"??
Ok....

Och vad har ordet "profeterat" med nånting att göra?

Vart står det att Harmageddon kommer 5:e September?
Det har jag helt missat.
2009-06-24, 20:58
Medlem
Citat:

.. det som kommer att räknas är dom som verkligen är vakna när Gud ingriper.

...och det där vet inte du. Eftersom du inte är Gud.
Finns JVn som inte tror så, och det är i vilket fall inte vår sak att döma .
2009-06-24, 21:00
Medlem
Citat:
Vart står det att Harmageddon kommer 5:e September?
Det har jag helt missat.

............... ................

Nej. Just det. Det står inte i bibeln.

Varför säger Franz det ändå? Och varför kan du inte ta till dig det?? Du behöver inte sluta tro för det!
2009-06-24, 21:03
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Jag förstår. Ville bara se om du vet vad det betyder, men ditt svar blev ju bara en utsliten klyscha.

Att jag älskar alla människor jag träffar, är någon elak mot mig tycker jag synd om den personen som måste må så dåligt att man är elak.
Skulle vi stå i en krigssituation och de säger att jag måste skjuta Gitte, dig eller Hedningen för att få behålla mitt eget liv så skulle jag inte göra det... Kärleken innebär att inte göra ont mot någon annan, att bry sig och ta hand om sina medmänniskor ... Sen är det många människor som klart visar att dom inte vill ha kärleken/vänskapen och då kan varken du eller jag göra något.

Precis som med Gud ... Han älskar alla och vill att dom skall vända om, ändra sinne och göra det som är rätt... Men alla har en fri vilja, han vill inte ha någon som tjänar honom av tvång, rädsla eller halvhjärtat ... Han vill ha kärlek...
2009-06-24, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Det var väl Vakttornet som "fixerade sig vid tidpunkter och förväntningar om en tidig räddning"?
Det var inget som medlemmarna själva hittade på.
När Vakttornet 1966-1974 skrev den ena artikeln efter den andra med antydningar om 1975 så vore det väl märkligt om inte medlemmarna skulle ha tagit det på allvar?
Särskílt när alla medlemmar vet att det som står i Vakttornet bör betraktas som andlig mat i rätt tid.

Nej det är lixom inte praxis bland medlemmarna att gå ut med egna ideér om nånting.
Och särskilt inte om en sån sak!
2009-06-24, 21:06
Medlem
Citat:

”Om någon har blivit besviken på grund av att han inte följt denna tankegång, bör han nu koncentrera sig på att rätta till sin uppfattning och förstå att det inte var Guds ord som slog fel eller bedrog honom och gjorde honom besviken, utan att det var hans egen förståelse som var grundad på oriktiga antaganden.” När Vakttornet använde ordet ”någon”, inbegrep detta alla besvikna bland Jehovas vittnen och inkluderade således de personer som haft att göra med att upplysningarna publicerades, upplysningar som bidrog till att öka de förhoppningar som var knutna till tidpunkten i fråga.

Det understrukna där va ju visserligen ngt slags erkännande.
2009-06-24, 21:11
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
...och det där vet inte du. Eftersom du inte är Gud.
Finns JVn som inte tror så, och det är i vilket fall inte vår sak att döma .

Nu förstår jag dig inte .. det är så vi JV tror .. Trodde du var ett ??
Har du lämnat sanningen? Måste bara kolla om jag missat det ...
I vilket fall gör det ont i hjärtat att läsa dina inlägg

Det här tror vi JV på ...

Matteus 24:48-51*Men om den onde slaven säger i sitt hjärta: ’Min herre dröjer’, och börjar slå sina medslavar och äter och dricker med vanedrinkarna, så skall den slavens herre komma på en dag då han inte väntar det och vid en timme som han inte vet av, och han skall straffa honom med den största stränghet och anvisa honom hans plats bland hycklarna. Där skall han gråta och skära tänder.

Matteus 25:13 Var alltså ständigt vaksamma, eftersom ni inte vet vare sig dagen eller timmen.

Markus 13:32-37*Men om den dagen eller timmen vet ingen något, inte ens änglarna i himlen, inte ens Sonen, ingen utom Fadern.*Ta er ständigt i akt, håll er vakna, för ni vet inte när det är den fastställda tiden.*Det är som en man som reste utomlands, som lämnade sitt hus och överlät myndigheten åt sina slavar, gav var och en hans arbete och befallde dörrvaktaren att ständigt vara vaksam.*Var alltså ständigt vaksamma; ni vet ju inte när husets herre kommer, om det blir sent på dagen eller vid midnatt eller då tuppen börjar gala eller tidigt på morgonen; så att han, när han plötsligt kommer, inte skall finna er sovande. Men vad jag säger till er, det säger jag till alla: Var ständigt vaksamma.”

Lukas 21:36 Håll er då vakna och frambär hela tiden ödmjuk bön, för att ni må lyckas i att undfly allt detta som skall inträffa och i att bestå inför Människosonen.”
2009-06-24, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Ja säger bara om man sålde sina tillhörigheter och slutade sina jobb var man ju bara med för egen vinnings skull.
Fast det upplevde jag inte att någon gjorde, men jag var kanske i fel församling.

ja var med 1975 och jag minns att det fanns de som kom med då bara för de trodde på rykten, men det fanns inget klart uttalat och jag tänkte på att "ingen kunde se tiden när ....."

Sedan att ni flertalet här i forumet hänger upp er på 1975 hjälper inte er i domen. Använd den återstående tiden till att bli godkända av Gud

Romarna 14:12
”Så skall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.”

De som sålde allt gjorde det för att vara pionjärer den korta sista tid som de trodde var kvar.
Det var knappast en egoistisk handling.
För det fick de beröm i "Tjänsten för Guds kungarike" och framhölls som ett fint exempel för andra.
Varför berömdes de för nåt som de borde ha varnats för att göra?

Jag har inte hängt upp mig på enbart 1975 utan på allt som skrivits i litteraturen.
Sammantaget blir det tydligt att det inte håller.
2009-06-24, 21:13
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
............... ................

Nej. Just det. Det står inte i bibeln.

Varför säger Franz det ändå? Och varför kan du inte ta till dig det?? Du behöver inte sluta tro för det!

Det står inte i någon publikation!!

Franz säger just att: ”Det skulle kunna vara så. Men vi säger inte att det är så. Allting är möjligt för Gud. Men vi säger inte att det är så. Och måtte ingen av er precisera sig och säga att något bestämt skall hända från nu och fram till år 1975. Men den avgörande punkten i allt detta, kära vänner, är: Tiden är kort. Tiden håller på att rinna ut — det råder inget tvivel om det.”

Tror att du får ta och tänka om lite ...
2009-06-24, 21:16
Medlem
Bordelines avatar
Fortfarande berömms ju folk som gör uppofringar, eller hur!?
Fortfarande är det lite tid, eller hur!? Tom ännu mindre tid

Så jag anser att vi har samma situation som 1975... Vi vet att harmageddon kommer ... Vi hoppas och önskar att det kommer i morrn, men vi vet inte när det kommer, bara att det kommer!

Citat:
Det där var nog ett att de mer försiktiga kommentarerna från ledande JV vid den tiden.
Det finns många andra som säger nåt helt annat.
Hur kunde man t.ex. berömma dem som sålde sina hem och bilar och sa upp sig från sina arbeten för att det var så lite tid kvar?
Var det inte fel signaler att sända?
Borde man inte ha manat till försiktighet istället?
Hur kunde de säga inte det inte var tid för att peka på bibelversen om att ingen vet tiden och stunden, när de sedan använde just den versen efteråt för att visa att det inte kunde hända det som de själva trodde skulle hända?

Visst finns det 2 sidor på myntet, men många trogna JV erkänner att Sällskapet gjorde bort sig med 1975 och ändå fortsätter de som JV.
2009-06-24, 21:17
Medlem
Citat:
De som sålde allt gjorde det för att vara pionjärer den korta sista tid som de trodde var kvar.
Det var knappast en egoistisk handling.
För det fick de beröm i "Tjänsten för Guds kungarike" och framhölls som ett fint exempel för andra.
Varför berömdes det för nåt som de borde ha varnats för att göra?

Jag har inte hängt upp mig på enbart 1975 utan på allt som skrivits i litteraturen.
Sammantaget blir det tydligt att det inte håller.

Du får ju ägna dig åt gammal skåpmat om du så önskar och bli blind för det som händer i världen idag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in