Citat:
Ursprungligen postat av foto
Det finns ingen befallning om att gå från dörr till dörr. Jag får för mig att jv tror det...men kan ha fel.
Ska kolla det...
Så här står det enligt Bibel 2000:
"Och budskapet om riket skall förkunnas i hela världen och bli till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan skall slutet komma." -Matt 24:14
Ok, ingen order om att knacka på dörrar, men dock att budskapet skulle predikas på ett eller annat sätt över hela jorden.
"Gå därför ut och gör lärjungar......och jag är med er alla dagar till tidens slut." -Matt 28:19,20
Ingen dörrknackningsbefallning där heller.
"Han kallade till sig sina tolv lärjungar.....dessa tolv sände Jesus ut...."Stig in i huset med en fridshälsning....om man inte tar emot er eller lyssnar till era ord, så lämna det huset........" -Matt 10:1-14
Kan tänka mig att nån liten knackning var på sin plats innan de klev in hos folk...Men fortfarande ingen specifik order.
"Han vandrade från by till by i trakten däromkring och undervisade. Han kallade till sig de tolv och sände ut dem två och två....-Mark 6:6
Inte där heller.
Men man kan komma fram till att det var befallt att det skulle predikas.
Att lärjungarna fick göra på ett visst sätt, de sändes ut två och två i byarna.
Att de gick till husen och klev in.
Så ngn specifik befallning om just dörrknackning finns inte i åtminstone dessa verser nej.