2008-04-24, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Ni har helt missat poängen med Jesus lösenoffer....

Han gav sitt liv för alla människor, även de som syndar, han satt till bords med
syndare, han brydde sig om den lilla individen, han föraktade fariseerne och
deras översittar sätt att bara de hade den riktiga kunskapen från skrifterna.
Fariseerna kallades för de skriftlärda av någon anledning.

Jesus gjorde den ultimata kristna handlingen som ett föredömme för oss ge
sitt liv åt alla männsikor som fanns på jorden. Oavsett om de var utvalda eller
inte skriftlärda eller ej, allt handlade om Kärlek.

Han visste

"Det största av alla buden ... är detta: Hör, Israel! Herren, vår Gud, Herren är
En, och du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta, av hela din själ, av
hela ditt förstånd och av hela din kraft. Sedan kommer detta: Du skall älska din
nästa som dig själv. Inget annat bud är större än dessa." (Mark 12:29-31)

Skulle organsiationen uppmuntra sina medlemmar till att offra sitt liv till ett
paradis genom att umgås med uteslutna och ge de svaga andlig föda?
Ellr ge dem kärleksfull omtanke? Kanske hälsa på och höra hur de mår?
Kanske ge dem lite andlig uppmuntran?

Nej Passa dig från syndare (tänker som fariseerna) Se till din egna andliga
hälsa först sedan kan du bry dig om medmänniskan. Det första budet är att
du skall Älska din Gud, det andra budet ÄR ÄLSKA din nästa som dig själv. Alla
andra råd/bud är mindre än dessa bud.

Du skall älska de, som har sex före äktenskapet, du skall älska alla syndare,
du skall kunna offra DITT liv till dem. Gör man det som vittne? Nej du offrar
deras liv för din egen skull att de inte skall dra ner dig i fördärvet.

Jag tror inte alls att JV missat poängen med Jesu lösenoffer...Vad står det egentligen i bibeln?

"Ty Gud älskade världen så mkt att han gav sin enfödde Son, för att var och en som utövar tro på honom inte ska bli tillintetgjord utan ha evigt liv" -Joh 3:16.

Här skapade Gud en möjlighet för människor att få göra ett val ang sitt liv...en möjlighet, inte en rättighet pga att vi är så bra, utan en oförtjänt gåva av Gud att kunna få evigt liv.

"Ty den lön synden betalar ut är död, men den gåva Gud ger är evigt liv genom Kristus Jesus, vår Herre." -Rom 6:23

Denna gåva är dock inte gratis...ok att Jesu offer ger oss MÖJLIGHETEN att få ett evigt liv men resten behöver vi göra själva. Vi är nämligen inte skapade till ett gäng jon som inte kan göra ngt åt våra egna liv. Och Gud tvingar inte heller någon att ta emot denna gåva.

Ett "krav?" står i Joh 17:3...
"DETTA betyder evigt liv: att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt ut, Jesus Kristus."

Att lära känna Gud och Jesus...hur? Antagligen genom att studera det enda skrivna vi har av Gud, bibeln. Men oxå att meditera över det vi läser och även se på hans skapelse -hur han format allt.

Jesus gav oxå en speciell befallning till sina efterföljare, detta om att predika. Det var Jesu egen stora uppgift när han var på jorden och det skulle då oxå bli hans efterföljares största uppgift.
"Gå därför och gör lärjungar av människor av alla nationerna, döp dem i Faderns och Sonens och den heliga andens namn och lär dem hålla allt som jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill avslutningen på tingens ordning." -Matt 28:19,20

Att Jesus gav sitt liv öppnade möjligheten för människor att få tillbaka det som var tänkt från början. Det eviga livet i paradiset på jorden. Hans offer var det enda som kunde uppväga det som Adam hade saboterat.
Och hade Jesus inte klarat att hålla sig trogen in i döden...ja då hade mänskligheten inte haft mer än sina år på jorden och så hade det varit slut i och med döden.

Men i och med att detta är en chans till liv, som var och en måste ta själv, så kommer det att finnas sådana som väljer att inte bry sig om detta. På Jesu tid förkastade många honom och än idag gör människor det.
Även om man som människa helst, rent mänskligt sett, tänker att Gud inte kan tillintetgöra människor -han är ju kärlek!- så står det faktiskt i bibeln att det är precis vad som kommer att hända. Det är inget som Gud finner nöje i, tvärtom, men för att kunna återställa jorden i ursprungligt skick med människor i ursprungligt skick så är det ngt som är tvunget.
"Jehova är inte långsam med tanke på sitt löfte, så som några betraktar långsamhet, utan han är tålmodig mot er, eftersom han inte vill att någon ska drabbas av förintelse utan att alla ska nå fram till sinnesändring." -2 Petr 3:9

Tyvärr kan jag väl hålla med om att en del JV inte riktigt har den där äkta kärleken till sina bröder och systrar, inte för att jag egentligen kan yttra mig om deras tankar och känslor, men det känns inte och syns inte alltid som man kanske skulle önska. Men jag kan inte ändra ngn annan än mig själv och det slutgiltiga dömandet kommer från den rättvisaste källan av alla, Gud själv, han som ser hjärtan.
2008-04-24, 10:53
Medlem
Citat:
Inte särskilt förlåtande, men jag tror inte på en orättvis Gud som endast
utesluter individer, men ledningen som gör FEL får inget straff...

Jag vet inte, men tror att Gud har högre krav på "ledningen i församlingen", då
Jesus dömmer fariseerna så hårt, likaså Mose. Men jag kan ha fel.

Vi har ju inte kommit till den punkten i tiden än, eller hur? Det kommer att visa sig vem eller vilka som får sina straff.
Det är klart att den som påstår sig ha och har en tillsyningsroll i en församling eller över större områden har ett mkt större ansvar. Och det måste ju innebära ngt inför Gud.
Men som sagt, vi har inte sett slutet än.
2008-04-24, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northix
Är jehova detsamma som gud?
Har alla religioner en jehova i så fall?

Jehova, Jahve eller Jah är namnet på bibelns Gud. De som tror på bibelns Gud borde ha denna Gud med detta namn ja.
2008-04-24, 11:12
Medlem
Citat:
Man skulle se att de "sanna kristna" har kärlek inbördes....

Jag dömmer ingen individ, och jag kan nog förlåta de individer som har
ledningen bland er och sagt dessa profetior, men jag tror ändå inte att Gud
står bakom en sådan religion. ORganisationen är helt enkelt inte den "sanna
kristna".

Farsamlingen har inte som syfte att hela tiden hålla sig upptagna med att
hålla koll på individer, varje individ får ändå till slut stå till svars.
Varför inte förtösta på Gud? Det Jesus gjorde var att hela tiden hjälpa
de svaga, när man blir utesluten blir man inte hjälpt snarare stjälpt.

Jag har inte svar på alla frågor, men när man tänker efter så tror jag nog
att jag kan inte dömma den männsiakn som väljer att leva som homosexuell.
Det är upp till Gud att dömma en sådan. Men jag kan ju inte sluta upp med
att visa den människan kärlek och omtanke? Det är inte kristet.

Jag tror snarare att männsikor som inte vill leva kristet ändå så småningom
tröttnar på mitt sällskap. Jag vet ju själv hur jobbigt det emellanåt var när
man levde oandligt att umgås och samlas med kristna männsikor. När man
delar en kristen tro känner man en naturlig gemenskap med dem. Denna tävlan
om vem som tolkar bibeln bäst måste ändå, Gud gråta över. Eller vad tror du?

Fortfarande kan jag inte veta om de kommer ärva Guds rike eller inte, det vet
bara Gud som kan se mycket mer än jag. Jag kan bara veta att jag har ingen
Gudagiven befogenhet att dömma den individen.

Jo men det är ju det som hänt när ngn blir utesluten...den personen har tröttnat, den har inte motivation till att ändra ett, ENLIGT BIBELN, felaktigt handlingssätt! Varför då fortsätta vara med?? Och det är ju oxå så att uteslutningar är inte ngt som tas till hipp som happ och för skojs skull. Det är en sista väg att gå när en person inte vill mer. Alla måste fortfarande välja själva! Ingen är tvingad att vara Guds tjänare och det är inte så han vill ha det heller. Den regel som följs av äldste är den att hellre fria än fälla när det gäller uteslutningar.

Men vad står det i bibeln?? Om detta t ex med homosex...Det är ingen människa som dömer om man läser vad som står. Tror du att Gud har inspirerat bibeln? Tror du att det är HANS ord? Gör du det kan du inte säga att Gud inte redan dömt ut den handlingen som ngt som inte ska finnas i hans rike. Människan är inte dömd i sig, hon kan alltid pga Jesu offer, ändra sitt levnadssätt till ett gudaktigt sådant. Men hon måste välja! Återigen, välja!
Skulle man som en kristen acceptera handlingar som så klart strider mot vad Gud avsett...ja var är den kristna äkta tron då?
Du tycker inte att man som människa ska döma andra människor, och det är rätt, men du tycker att det är ok att sätta sig över Guds ord?
En människa kan fördöma en annan människas handlingar, och det är ju vad som händer även i samhället. Bryter ngn mot lagen blir han satt i fängelse. Inget konstigt.
Handlingar kan fördömas på grundval av lagar och regler, och som kristen har vi en bok att följa, där Gud ligger bakom vad som är för oss att följa.
Men människor kan begå misstag, människor kan begå onda och felaktiga handlingar -men om de vill...kan de ändra sig! Och på grundval av Jesu offer, fram till denna ordnings slut, har människor tid att ändra sig, förbättra sig och komma till insikt om vad Guds vilja är. Än är ingen dömd för tid och evighet.
2008-04-24, 11:14
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Vi har ju inte kommit till den punkten i tiden än, eller hur? Det kommer att visa sig vem eller vilka som får sina straff.
Det är klart att den som påstår sig ha och har en tillsyningsroll i en församling eller över större områden har ett mkt större ansvar. Och det måste ju innebära ngt inför Gud.
Men som sagt, vi har inte sett slutet än.

Men nu förstår jag inte...

Vi har inte kommit till den punkten än...

Men massor av Jehovas Vittnen blir uteslutna, dömda. Men Den ledningen som
förutsåg profetior behöver inte ta sitt ansvar nu, trots att de har ett större
ansvar? Bli uteslutna? Ingen rättvis Gud du har inte.. Påminner inte om
Bibelns Gud alls...

SUCK....
2008-04-24, 11:37
Medlem
Citat:
Men nu förstår jag inte...

Vi har inte kommit till den punkten än...

Men massor av Jehovas Vittnen blir uteslutna, dömda. Men Den ledningen som
förutsåg profetior behöver inte ta sitt ansvar nu? Bli uteslutna? Ingen rättvis
Gud du har inte.. Påminner inte om Bibelns Gud alls...

SUCK....

Vet du om omständigheterna kring varje uteslutens uteslutningsorsak?
Vet du att alla dessa har blivit uteslutna trots ånger, trots att de ändrat ett, enligt bibeln, felaktigt handlingssätt?
Eller vet du om det kanske bland dessa uteslutna finns sådana som själva valt att hoppa av?
Det man inte kan göra som kristen är att sätta sig över Guds ord, det som han har sagt är rätt och fel.
Du får det att låta som om människor blir godtyckligt utkastade hur som helst, beroende på vilket humör äldste är på...
Jag kan inte svara på varför Gud inte, om han nu skulle se att det förekommer fuffens inom styrande kretsen, skickar en stor hagelboll över Brooklyn. Jag kan bara lita på att Gud ser allt som händer och jag gör inte det. Jag har inte samma förmåga att se hela sammanhanget i vad som sägs och görs och jag kan inte se vad som är missförstånd, lögner, klantighet etc och jag kan inte läsa hjärtan och se människors verkliga motiv. Speciellt inte som de anklagade nu är i ett annat land och mkt av det som sagts är gammalt.
Om du vill håna den Gud jag tror på, den Gud som är bibelns Gud, så är det upp till dig. Du har uppenbarligen gått på bilden av denna "massiva kärlek" som idag har gjort Guds ord ogiltigt och denna "kärlek" har blivit en bortförklaring till alla slags felaktiga handlingar.
"Hur mkt strängare straff menar ni då inte att den förtjänar som har trampat på Guds son och som har hållit förbundets blod, som han helgades med, för något alldagligt och som med förakt har kränkt den oförtjänta omtankens ande?" Hebr 10:29
Senast redigerad av Leviticus 2008-04-24 kl. 11:39.
2008-04-24, 12:24
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Och jag tror inte att Jesus brydde sig speciellt mkt om fariseernas och judarnas ev ideer om att namnet inte fick uttalas, han var inte på deras linje annars så varför vara det i detta?
Sen kan man ju fundera över om namnet verkligen inte fanns där från början i och med att även andra översättningar har tagit in namnet i texten och i och med att kortversionen finns med i Uppenbarelseboken.
Näe men om Jesus spred runt namnet på jorden och uttalade hej vilt borde in fariseérna tagit upp det när de fördömde honom?
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Vet du om omständigheterna kring varje uteslutens uteslutningsorsak?
Vet du att alla dessa har blivit uteslutna trots ånger, trots att de ändrat ett, enligt bibeln, felaktigt handlingssätt?
Eller vet du om det kanske bland dessa uteslutna finns sådana som själva valt att hoppa av?
Det man inte kan göra som kristen är att sätta sig över Guds ord, det som han har sagt är rätt och fel.
Du får det att låta som om människor blir godtyckligt utkastade hur som helst, beroende på vilket humör äldste är på...
Jag kan inte svara på varför Gud inte, om han nu skulle se att det förekommer fuffens inom styrande kretsen, skickar en stor hagelboll över Brooklyn. Jag kan bara lita på att Gud ser allt som händer och jag gör inte det. Jag har inte samma förmåga att se hela sammanhanget i vad som sägs och görs och jag kan inte se vad som är missförstånd, lögner, klantighet etc och jag kan inte läsa hjärtan och se människors verkliga motiv. Speciellt inte som de anklagade nu är i ett annat land och mkt av det som sagts är gammalt.

Jag kan ju inte veta, varför inte förtrösta på Gud fullt ut att en sådan person
inte vill vara kvar om den nu är en "ond" man/kvinna. Varför förtrösta på
människor och deras ofullkomlighet och beslut?

Jag vet mitt eget och många människor runt om mig och deras fall, där det
inte varit särskilt kristna omständigheter kring uteslutninen. Personligen vet jag
i mitt hjärta att jag vill tjäna Gud och vid det tillfället jag hade begått en synd.

Ville ändra på mig, men visste inte hur. Jag ville inte såra Gud, men framförallt
hade jag inte tillräckligt med styrka att klara av det. Det var inte någon chans
till kärleksfull och kristen omtanke där.

Det tog många år innan jag fick information om Jehovas Vittnen och hur den
"kärleksfulla" annordningen egenterligen är. Då förstod jag att Gud inte kunde
ha vairt med den dagen jag blev utesluten. För han ser till mitt hjärta och
vet var jag står. Han Vet att jag Älskar honom.

Däremot tror jag, (kan ha fel) att mina synder blir förlåtna, men om jag skulle
häda Anden kan jag inte förlåtas.

Matt 12:31,32
"Därför säger jag er: all synd och hädelse skall människorna få förlåtelse för,
men hädelse mot Anden skall inte förlåtas.

Den som säger något mot Människosonen skall få förlåtelse, men den som
säger något mot den heliga anden får inte förlåtelse, varken i denna världen
eller i den kommande."

Så hur syndar man mot helig ande? Enligt Vittnen? Enligt er andra?
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Och? Jag har inte heller lärt mig ngt annat än att alla, varenda kotte ska uppstå.

Men du sätter dig på höga hästar när du med säkerhet kan lova varje enskild individ t ex farisee liv igen.
Jag anser att det inte är ngt som vi kan ha ngn åsikt om. Men du kanske har direktinfo från himlarna? Du skulle behöva titta lite på ordet ödmjukhet...och blygsamhet kanske?
Då lär ni ut olika i Rikets salar. Jag har lärt mig att inte alla uppstår. Hitler var ett sånt exempel.. han skulle ej få uppstå.
2008-04-24, 12:25
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Jehova, Jahve eller Jah är namnet på bibelns Gud. De som tror på bibelns Gud borde ha denna Gud med detta namn ja.
YHVH är det väl?
2008-04-24, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Näe men om Jesus spred runt namnet på jorden och uttalade hej vilt borde in fariseérna tagit upp det när de fördömde honom?

Ups, just det, det va ju så Eberhard skrev...tääänkte inte på det!
2008-04-24, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
YHVH är det väl?

JHVH. Eftersom det ska bestå av enbart konsonanter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in