Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla
Förvisso. Men ditt grundantagande att det skulle finnas en ökande oro ställer jag mig skeptisk till. Visst är klimathotet i ropet just nu, men är det inte så att varje tid har sin oro? Jag tror nog att folk var mer oroade för planeten när kärnvapnen skramlade hos supermakterna och kalla kriget var som hetast.
Jag tycker mig få intrycket av att Jehovas vill hävda att världen blir värre med tiden. Jag tycker att allt tyder på att vi går åt rätt håll i stort. Även om det går sakta i vissa delar samt att det ständigt kommer bakslag så går utvecklingen obönhörligt framåt. (kanske mest påtagligt materiellt, men också sinnligt)
Det är väl det JV säger, att världen blir värre och värre. (Och när det en dag kommer att komma ett utrop om "fred och säkerhet", då ska vi inte tro det. Säger de oxå.)
Jag tycker väl att det finns mer oro på en del plan nuförtiden, röra sig ute på stan vid sena tidpunkter tycker nog många e obehagligt på ett annat sätt än det var förut -och inte för så länge sen för den delen.
Våldet verkar ha blivit råare och mer slumpartat, det räcker inte att "bara" slå ner ngn, utan man ska sparka och hoppa på huvuden och slutar inte förrän kanske när personen är typ död.
Ungdomar har inte samma respekt idag som för inte så väldigt länge sen -kolla hur det funkar i skolan idag...vad har läraren att säga till om?
Och det ena ger det andra.
Klimatet, inte planetens klimat nu, utan klimatet människor emellan ser ut att ha hårdnat. Eller har jag helt fel?