2008-02-21, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
Det där (det jag fetstilat) är intressant! Hur menar du att Bibelns profetior uppfylls?
Jordbävningarna, eller naturkatastroferna öht, är inte fler nu än de var för tvåhundra år sedan. Krigen är inte fler, även om de självklart är "värre" pga nya vapen osv.
Klimatförändringarna beror till en del på människors inverkan, men klimatet har ju alltid gått i "cykler" med istider osv.

Jag läste i en dagstidning så sent som förra veckan, för att ta ett exempel, en kvinna som är kunnig på området naturkatastrofer...de har ökat väsentligt senaste...åren. Typiskt att jag inte minns några siffror. Jag var inte heller helt säker på att det var så, så jag blev lite överraskad och tänkte att jag skulle memorera det som stod där. Så bra gick det.
Klimatförstörelsen gör ju sitt till och att det går i en rasande takt kan väl ingen förneka. Arter dör ut fortare nu än någonsin. Det där med naturliga cykler hör inte till resonemanget med vad som händer nu. Men egentligen spelar det mindre roll, för det står inte direkt om just naturkatastrofer i bibeln. I Uppenbarelseboken nämns det däremot i ett ställe att "Gud ska störta dem i fördärvet som fördärvar jorden". Och när det skrevs var människan knappast kapabel att fördärva jorden, så det handlar om en tid som mer kan liknas vid vår....?
Grejen med detta sammansatta tecken var att det skulle kunna observeras globalt, alla på jorden ska vara medvetna om vad som händer, och så är det. Vapnen är mkt riktigt värre idag. Förr stred man "man mot man", idag skickar man iväg bomber och dödar allt som kommer i dess väg. Brottsligheten är oxå råare och går längre ner i åldrarna. Osv.
Den som säger att det är som det alltid varit blundar för verkligheten och uppfyller därmed oxå vad bibeln säger om människors inställning till varningarna, "de tar ingen notis" och "i de sista dagarna ska det komma hånfulla människor med sitt hån och löje, vilka vandrar efter sina egna begär och säger -Var är denna hans utlovade närvaro? Från den dag våra förfäder somnade in i döden förblir ju allt precis som det var från skapelsens början".(2 Petr 3:3,4)
2008-02-21, 00:42
Medlem
Citat:
Jodå, jag förstår hur du menar. Glöm inte att jag var ett vittne (om än ej döpt) själv en gång!

Men Bibelns ord har väl alltid varit desamma?

Bibelns ord har inte ändrats. Det är människan som måste söka svaren och göra de nödvändiga justeringarna i sitt liv. Det som en gång är nedskrivet finns ju redan där. Oförändrat.
2008-02-21, 00:43
Medlem
Citat:
Hoppas ingen tar illa upp nu, men jag bara måste dela med mig av ett roligt inlägg! En kille i en tråd ville ha tips om vad han skulle klä ut sig som, det skulle vara något religiöst. Detta förslag gav Lupin:
Skulle du ändra dig och inte gå kan du i efterhand säga att du var domedagen á la Jehovas Vittnen. Du kom aldrig.

Elakt men roligt...

Det lär väl visa sig....
2008-02-21, 01:04
Medlem
schabo-labos avatar
Åminnelsen

Hej
Blev påmind om åminnelsen idag av ett vittne. Detta är ju en högtid att jämföra med krinstendomens nattvard. Åminnelsen är något som av JVs anses vara det viktigaste mötet på hela året, tex om du aldrig går på möten annars, så ska du absolut inte missa åminnelsen.

Man går igenom bibelverser som styrker varför man "firar" åminnelsen och sedan cirkulerar bröd och vin runt i församlingen, men det är endast de som tillhör den himmelska skaran som tar del av brödet och vinet. Dvs de kvarvarande på jorden av de 144 000 som ska till himmlen.

Minns när man var liten och gick på sammankomster och fick syn på en av de 144 000 då tänkte man oj, denna fantastiska person kommer regera med Jesus i himmlen över mig. Tänkte att det var bäst att se snäll och trevlig ut. Man hyser stor respekt och ödmjukhet för dessa 144 000 bland JVs. Ville bara skriva av mig lite ang åminnelsen för det börjar dra ihop sig för det snart.

Egentligen borde jag räkna hur många förfrågningar jag får om att följa med dit, naturligtvis vill medlemmarna i JVs församlingar ha med intresserade dit för att visa sina frammarscher ute i dörr-till-dörr predikandet.
2008-02-21, 11:43
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Bibelns ord har inte ändrats. Det är människan som måste söka svaren och göra de nödvändiga justeringarna i sitt liv. Det som en gång är nedskrivet finns ju redan där. Oförändrat.
Hur vet du / JV med sådan bestämdhet att bibelns ord inte har ändrats?
2008-02-21, 18:14
Bannlyst
Citat:
Jag läste i en dagstidning så sent som förra veckan, för att ta ett exempel, en kvinna som är kunnig på området naturkatastrofer...de har ökat väsentligt senaste...åren. Typiskt att jag inte minns några siffror. Jag var inte heller helt säker på att det var så, så jag blev lite överraskad och tänkte att jag skulle memorera det som stod där. Så bra gick det.
Klimatförstörelsen gör ju sitt till och att det går i en rasande takt kan väl ingen förneka. Arter dör ut fortare nu än någonsin. Det där med naturliga cykler hör inte till resonemanget med vad som händer nu. Men egentligen spelar det mindre roll, för det står inte direkt om just naturkatastrofer i bibeln. I Uppenbarelseboken nämns det däremot i ett ställe att "Gud ska störta dem i fördärvet som fördärvar jorden". Och när det skrevs var människan knappast kapabel att fördärva jorden, så det handlar om en tid som mer kan liknas vid vår....?
Grejen med detta sammansatta tecken var att det skulle kunna observeras globalt, alla på jorden ska vara medvetna om vad som händer, och så är det. Vapnen är mkt riktigt värre idag. Förr stred man "man mot man", idag skickar man iväg bomber och dödar allt som kommer i dess väg. Brottsligheten är oxå råare och går längre ner i åldrarna. Osv.
Den som säger att det är som det alltid varit blundar för verkligheten och uppfyller därmed oxå vad bibeln säger om människors inställning till varningarna, "de tar ingen notis" och "i de sista dagarna ska det komma hånfulla människor med sitt hån och löje, vilka vandrar efter sina egna begär och säger -Var är denna hans utlovade närvaro? Från den dag våra förfäder somnade in i döden förblir ju allt precis som det var från skapelsens början".(2 Petr 3:3,4)

När det gäller våld är det väl ytterst tveksamt om det egentligen är värre nu än förr. Se bara på till exempel inkvisationen, häxbränningarna, förföljelser av judar (och nu pratar jag inte om nazismen utan de förföljelser som förekommit långt innan 1900-talet).
Ungdomsbrottslingar har alltid funnits.
2008-02-21, 18:14
Bannlyst
Citat:
Det lär väl visa sig....

Ja, spänningen börjar bli olidlig...
2008-02-21, 18:43
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
När det gäller våld är det väl ytterst tveksamt om det egentligen är värre nu än förr. Se bara på till exempel inkvisationen, häxbränningarna, förföljelser av judar (och nu pratar jag inte om nazismen utan de förföljelser som förekommit långt innan 1900-talet).
Ungdomsbrottslingar har alltid funnits.
-----------------------
Där har du fel, visst har våld alltid funnits men knappst i den sociala omfattning som finns nu.Sen kan man inte jämföra den mörka medeltiden med vårt moderna demokratiska samhälle som vi lever i nu ,där det finns organisationer som FN,amnesty,rädda barnen o.s.v och ändå sker det ständigt folkmord ,övergrepp ,trafficking, eller andra brott mot de mänskliga rättigheterna.Har du t.ex inte märkt hur många mord ,rån och andra organiserade brott som sker i Sverige?Det som förr hände på ett år ,sker nu på en månad. I USA finns det ungdomsgäng som har tiotusentals gängmedlemmar som styr på gatorna.Knarket flödar överallt och de knarkrelaterade brotten ökar likaså.Även I Sverige.
2008-02-21, 21:57
Medlem
Citat:

Bibeln talar inte om "naturkatastrofer" utan om "jordbävningar". Och dessa har inte ökat i antal i vår tid. Enligt seismologer var seismiskt sett årtiondet före 1914 mycket mer oroligt än något årtionde efter 1914. Antalet verkligt stora jordbävningar har minskat stadigt sedan den tiden. Det föranledde den bemärkte Charles Richter, skaparen av Richterskalan, att offentligt avvisa anspråk om stora ökningar som olika sekter kommit med. Påståenden om en "dramatisk ökning" sedan 1914 är ren bluff. Några av de värsta bedrägerierna om detta har offentliggjorts av JVs ledning i USA.

När Jesus talade om krig,hungersnöd, jordbävningar och farsoter var det för att göra lärjungarna uppmärksamma på att sådana inte skulle tillmätas betydelse. De skulle inträffa, men skulle inte vara några tecken som indikerar att änden är nära. När han talade om "tecken" som svar på lärjungarnas fråga, var det "människosonens tecken" på himmelen han talade om. Att människor skulle ge upp andan av förskräckelse över vad som skulle komma hänger samman med det. Det har inte inträffat ännu,men kan göra det mycket snart. Vaksamhet har alltid gällt för kristna, helt oberoende av sensationella händelser. Att inte "ta notis", som JVs översättning säger, är en felöversättning. Ingen annan översättning säger så.

Beträffande att "fördärva dem som fördärva jorden" skall vi inte tänka på s k miljöförstöring, utan på ett andligt fördärvande. Det sades om skökan i Uppenbarelseboken att hon "fördärvade jorden genom sin otukt". (Upp. 19:2, 1917) Sådan var fullt möjlig även förr i tiden.
2008-02-21, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bingy Bunny
-----------------------
Där har du fel, visst har våld alltid funnits men knappst i den sociala omfattning som finns nu.Sen kan man inte jämföra den mörka medeltiden med vårt moderna demokratiska samhälle som vi lever i nu ,där det finns organisationer som FN,amnesty,rädda barnen o.s.v och ändå sker det ständigt folkmord ,övergrepp ,trafficking, eller andra brott mot de mänskliga rättigheterna.Har du t.ex inte märkt hur många mord ,rån och andra organiserade brott som sker i Sverige?Det som förr hände på ett år ,sker nu på en månad. I USA finns det ungdomsgäng som har tiotusentals gängmedlemmar som styr på gatorna.Knarket flödar överallt och de knarkrelaterade brotten ökar likaså.Även I Sverige.

Visst kan man jämföra våldet på medeltiden med våldet i vår tid. Våldet var ojämförligt mycket större förr, det är alla forskare i kriminologi ense om. Antalet mord per 1000 invånare var mycket större i Sverige på 1840-talet än det är i dag. Det är kalla fakta, och liknande statistik finns i andra länder. På den tiden var ett människoliv värt ännu mindre än i dag.
2008-02-21, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bingy Bunny
-----------------------

Det vore väldigt intressant att se siffror som bekräftar ditt påstående om det jag har fetstilat. Inte för att jag misstror dig, utan för att jag vill ha en bekräftelse bara!
2008-02-21, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Visst kan man jämföra våldet på medeltiden med våldet i vår tid. Våldet var ojämförligt mycket större förr, det är alla forskare i kriminologi ense om. Antalet mord per 1000 invånare var mycket större i Sverige på 1840-talet än det är i dag. Det är kalla fakta, och liknande statistik finns i andra länder. På den tiden var ett människoliv värt ännu mindre än i dag.

Tänkte precis skriva ungefär det, men du hann före! Tack!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in