2009-06-13, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla
Iom att JV's material till större delen består av bibelcitat måste de ha en begränsad förmåga att intressera folk i gemen.

Det har med folks andliga medvetenhet att göra om man lyssnar på Bibliska ting.
Villigt kommer de som är av Jehovas folk.

Man kan leda en häst till vatten men inte tvinga den att dricks.

1 Korinthierna 2:14
”Men en själisk människa tar inte emot det som kommer från Guds ande. Ty det är dårskap för henne, och hon kan inte fatta det, eftersom det skall bedömas på ett andligt sätt.”
2009-06-13, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
En droppe i havet.

Ja än så länge i U-länderna men i I-länderna är det ett stort problem för Jv. Tror inte att man uppskattar att du hänger på Flashback från äldstehåll.
2009-06-13, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Ja än så länge i U-länderna men i I-länderna är det ett stort problem för Jv. Tror inte att man uppskattar att du hänger på Flashback från äldstehåll.

Han e nog en äldste själv....om jag inte minns fel....
2009-06-13, 18:37
Medlem
Intressant

Citat:
Ingen har ännu lyckats med att stoppa Jehova Guds organisation.

Inget motstånd - och det har varit kolossalt! - har lyckats stoppas mormonkyrkan. Den växer och växer och växer trots allt motstånd....
2009-06-13, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Inget motstånd - och det har varit kolossalt! - har lyckats stoppas mormonkyrkan. Den växer och växer och växer trots allt motstånd....

Tja!
Kom gärna med ngt matnyttigt i den andra JV tråden, om du har ngt att tillägga!
2009-06-13, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Tja!
Kom gärna med ngt matnyttigt i den andra JV tråden, om du har ngt att tillägga!

Tänker du på något särskilt där? Om det är helvetesläran du tänker på - minns inte var den var på tapeten - så har jag en hel del matt säga om den.
2009-06-13, 18:56
Medlem
Citat:
Tänker du på något särskilt där? Om det är helvetesläran du tänker på - minns inte var den var på tapeten - så har jag en hel del matt säga om den.

Jo den är inblandad, och även frågan om bibeln menar om gärningar har ngn betydelse.

Men helvetesläran vore intressant att höra din version av....
2009-06-13, 19:25
Medlem
Citat:
Jo den är inblandad, och även frågan om bibeln menar om gärningar har ngn betydelse.

Hebréerna 11:6
”Men utan tro att det omöjligt att behaga honom, ty den som närmar sig Gud måste tro att han är till och att han belönar den som uppriktigt söker honom.”

Jakob 2:24-26
”Ni ser att en människa skall förklaras rättfärdig på grund av gärningar och inte på grund av tro. Blev inte också skökan Rahab på samma sätt förklarad rättfärdig till följd av gärningar, sedan hon hade tagit emot sändebuden gästfritt och släppt ut dem på en annan väg? Ja, liksom kroppen utan ande är död, så är också tron utan gärningar död.”

Jakob 2:20
”Men vill du veta, du tomma människa, att tro utan gärningar är overksam.”

Jak. 2:14, 26 (1981):
"Mina bröder, vad hjälper det om någon säger sig ha tro men inte har gärningar? Inte kan väl tron rädda honom?

Liksom en kropp utan livsande är död, så är tron utan gärningar död."
2009-06-13, 19:26
Medlem
Citat:

Helvetet befriar från lidande (och hänvisar till Job 14:13)
Helvetet behåller inte de döda för alltid (Upp 20:13, Ps 16:10)
De som syndat mot anden vaknar aldrig (Matt 12:31-32, 2Tess 1:9)
Jesus blev uppväckt från helvetet, graven (Apg 2:27,31,32)
Satans glödheta "plåga" är lika med evig död (Upp 20:10,14,15)
Gud erbjuder liv och död, inte himmel och helvete (Rom 6:23)
Vad är det brinnande Gehenna som Jesus talade om ?

Ordet Gehenna [Helvetet}förekommer 12 gånger i de kristna grekiska skrifterna. Fem gånger förbinds det med eld. Översättare har återgett det grekiska uttrycket ge-ennantou pyros med helvetets eld och brinnande gehenna.
Historisk bakgrund:
Hinnnoms dal (gehenna) låg utanför Jerusalems murar. Under en tid var den platsen för avgudadyrkan, med bland annat barnoffer.
Under det första århundradet användes Gehenna som förbränningsplats för Jerusalems sopor. Döda djurkroppar kastades ner i dalen för att förtäras i elden, som man hade tillsatt svavel för att öka förbränningen.
Dessutom kastades avrättades brottslingars kroppar ner i Gehenna, eftersom dessa brottslingar inte ansågs vara förtjänta av att begravas i en minnesgrav.
Därför talade Jesus i Matteus 5:29, 30 om att hela kroppen kunde kastas i helvetet eller Gehenna.
Om kroppen föll i den ständigt brinnande elden förtärdes den helt, men om den råkade hamna på en avsats i den djupa ravinen kom dess ruttnande kött att angripas av de maskar eller larver som fanns där.
Levande människor kastades inte i gehenna; det var således inte en plats där någon pinades i medvetet tillstånd

I Matteus 10:28 varnade Jesus sina åhörare och sade att de skulle känna fruktan för honom som kan tillintetgöra både själ och kropp i Gehenna.

Vad betyder det?
Lägg märke till att det i den här versen inte nämns något om någon pina eller plåga i Gehennas eld. Han säger i stället att man skall känna fruktan för honom som kan tillintetgöra … i Gehenna. Genom att nämna själen separat framhäver Jesus här att Gud kan tillintetgöra en människas alla utsikter till att få leva även i framtiden, att det därmed inte finns något hopp om uppståndelse för henne/honom.
När det talas om det brinnande Gehenna har det uttrycket således samma innebörd som sjön som brinner med eld i uppenbarelseboken 21:8, nämligen tillintetgörelse, den andra döden. Död för evigt.
2009-06-14, 00:27
Medlem
MonkeyPlas avatar
Citat:
Det har med folks andliga medvetenhet att göra om man lyssnar på Bibliska ting.
Villigt kommer de som är av Jehovas folk.

Man kan leda en häst till vatten men inte tvinga den att dricks.

1 Korinthierna 2:14
”Men en själisk människa tar inte emot det som kommer från Guds ande. Ty det är dårskap för henne, och hon kan inte fatta det, eftersom det skall bedömas på ett andligt sätt.”
Detta är ju ett exempel på just det jag menar. Eftersom jag inte har en aning om vad som står i korinterna så har jag ingen relation till ditt citat. Det kunde lika gärna komma varifrån som helst.
Citat:
Men folks ökande oro för planeten och livet på den kan bidra till att människor lyssnar.
Förvisso. Men ditt grundantagande att det skulle finnas en ökande oro ställer jag mig skeptisk till. Visst är klimathotet i ropet just nu, men är det inte så att varje tid har sin oro? Jag tror nog att folk var mer oroade för planeten när kärnvapnen skramlade hos supermakterna och kalla kriget var som hetast.

Jag tycker mig få intrycket av att Jehovas vill hävda att världen blir värre med tiden. Jag tycker att allt tyder på att vi går åt rätt håll i stort. Även om det går sakta i vissa delar samt att det ständigt kommer bakslag så går utvecklingen obönhörligt framåt. (kanske mest påtagligt materiellt, men också sinnligt)
2009-06-14, 01:11
Medlem
Från GTs symbolspråk

Citat:

Jag hoppas hinna med ett större inlägg om Gehenna och Den Brinnande Sjön i morgon eller senast måndag.

Men redan nu vill jag framhålla att mycket i NT om dessa saker redan finns i GTs språk som har avseende på total förstörelse - förintelse. NT anknyter helt till detta. Även en så till synes tuff text som Upp. 14:11 - "röken av deras plåga stiger upp i evigheternas evigheter" - bygger direkt på GT, nämligen på Jes. 34:10,11. Där handlar de tuffa orden och den evigt uppstigande röken om Edoms undergång. Någon aldrig upphörande tortyr handlar det inte om där utan om total och oåterkallelig förstörelse som alltid kommer att kommas ihåg.

Sedan är Gehenna och Eldsjön exakt samma sak, trots att det har förnekats här av någon, om jag minns rätt. Det är bara att jämföra Matt. 18:8,9 (Gehenna är den eviga elden) med Matt. 25:41 (den eviga elden har tillretts åt djävulen) och med Upp. 20:10 (djävulen blir kastad i eldsjön) så är den idenifikationen säkerställd. Alla teologiska uppslagsböcker och kommentarer jag har är också eniga om den saken.
2009-06-14, 01:25
Medlem
Citat:
Jag hoppas hinna med ett större inlägg om Gehenna och Den Brinnande Sjön i morgon eller senast måndag.

Men redan nu vill jag framhålla att mycket i NT om dessa saker redan finns i GTs språk som har avseende på total förstörelse - förintelse. NT anknyter helt till detta. Även en så till synes tuff text som Upp. 14:11 - "röken av deras plåga stiger upp i evigheternas evigheter" - bygger direkt på GT, nämligen på Jes. 34:10,11. Där handlar de tuffa orden och den evigt uppstigande röken om Edoms undergång. Någon aldrig upphörande tortyr handlar det inte om där utan om total och oåterkallelig förstörelse som alltid kommer att kommas ihåg.

Sedan är Gehenna och Eldsjön exakt samma sak, trots att det har förnekats här av någon, om jag minns rätt. Det är bara att jämföra Matt. 18:8,9 (Gehenna är den eviga elden) med Matt. 25:41 (den eviga elden har tillretts åt djävulen) och med Upp. 20:10 (djävulen blir kastad i eldsjön) så är den idenifikationen säkerställd. Alla teologiska uppslagsböcker och kommentarer jag har är också eniga om den saken.

Tack för det så långt, enkelt att förstå...alltid lika spännande att läsa dina inlägg!
Ser fram emot ytterligare info när du har tid.

Känner igen det om den evigt uppstigande röken som ngt man alltid ska komma ihåg från det jag hört från JV. Samma med Gehenna och eldsjön.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in