2009-04-13, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Jag blir så sorgsen när jag läser Kalten och Leviticus tankar om Åminnelsen... Den ska ju vara något vackert, något fint, och inte något som känns alldeles fel.

Jag hade faktiskt tänkt gå på Åminnelsen i år, trots Makens totalförbud (han giller verkligen inte JV!) men jag blev jättesjuk. Luftrörskatarr och början till lunginflammation. Kom knappt ur sängen, sov hela dagarna.

Kanske Gud ville att jag skulle stanna hemma?

Kanske det....

Hur tänker du om Åminnelsen?
Du tänkte iaf gå.
2009-04-14, 20:05
Medlem
schabo-labos avatar
Stauros

Hej nu återkommer jag till ett kärt ämne (igen). Hur är det med stauros eller stavros (?) som enligt den grekiska grundtexten betyder kors eller påle, finns det nått lexicon eller encyklopedia som man kan hitta en oberoende översättning på ordet? Jag googlade lite på det och hittade följande, men jag vet inte hurvida de är oberoende eller om de är tillförlitliga (klicka);

The New Testament Greek Lexicon
Detta lexicon ger två alternativ;
1. an upright stake
2. a cross

Henry George Liddell, Robert Scott, A Greek-English Lexicon
Även här får man två alternativ.

"Kypros"
Skriver du "cross" till höger i English - Greek Dictionary får du "stavros"
2009-04-14, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Ni jämför NV med alla andra biblar. Jämför alla biblar med grundtexten istället och sen kan ni avgöra vilken bibel som har mest riktig översättning.

Angående "nattvarden" så står det tydligen i bibeln att det är de 144.000 som ska äta och dricka. Hans lärljungar tillhör dessa, han ingick ett förbund med dom. Resten ska således inte ta del av "köttet och blodet".

Du lovade att återkomma och tala om var detta står i Bibeln!
Väntar med spänning!
2009-04-14, 22:19
Medlem
schabo-labos avatar
Kom du fram till nån slutsats?
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Ok, tack! I och med att uträkningen är förklarad på följande länk så borde den kung som du nämner finnas med där. Är han inte nämnd på sidan så är han väl isåfall inte nödvändig. Peka gärna ut honom på sidan:
http://www.2001translation.com/587_or_607.htm

Återigen ger jag alla chansen att bevisa att uträkningen som hamnar på år 607 fvt är felaktig. Borde vara ganska enkelt i och med att det är allmänt vedertaget att år 587 fvt är det rätta årtalet.
Tänkte på dessa två svar;

https://www.flashback.org/showpost.php?p=16080300&postcount=6187
och
https://www.flashback.org/showpost.php?p=16078167&postcount=6186
2009-04-14, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Väntar med spänning!

Jag undrar oxå var det står.
Senast redigerad av Leviticus 2009-04-14 kl. 22:33.
2009-04-15, 01:07
Medlem
ThePuppetMasters avatar
Citat:
Väntar med spänning!

Uppenbarelseboken 14:1

Jag fick en broschyr när jag hade JV på besök förra veckan.
2009-04-15, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThePuppetMaster
Uppenbarelseboken 14:1

Jag fick en broschyr när jag hade JV på besök förra veckan.

Där står det inte att det bara är de 144.000 som ska äta och dricka.
2009-04-15, 09:29
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Där står det inte att det bara är de 144.000 som ska äta och dricka.

Lukas 22: 15 Och han sade till dem: "Jag har ivrigt längtat efter att äta denna påskmåltid med er innan jag lider; 16 jag säger er nämligen: Jag skall inte äta den på nytt, förrän den fullbordas i Guds kungarike." 17 Och han tog emot en bägare, tackade Gud och sade: "Ta denna och skicka den från den ene till den andre bland er; 18 jag säger er nämligen: Från och med nu skall jag inte dricka på nytt av vinstockens produkt, förrän Guds kungarike kommer."
19 Han tog också ett bröd, tackade Gud, bröt det och gav det åt dem och sade: "Detta betyder min kropp som skall ges ut till förmån för er. Fortsätt att göra detta till minne av mig." 20 Och sedan de hade ätit kvällsmåltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: "Denna bägare betyder det nya förbundet i kraft av mitt blod, som skall utgjutas till förmån för er.

Slutsatsen var väl att han uppmanade de att göra det till ett minne, han tydligt visade att detta var något som hade att göra med himlen ... Det står inte svart på vitt, nej. Men man kan mycket väl dra slutsatsen att de som skall ta del av bröd och vi är de 144óoo som ingår i samma förbund som Jesus.

Sen vet jag att ni inte tror att det är så ... Men vi Jehovas Vittnen tror att det är så
2009-04-15, 15:26
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Lukas 22: 15 Och han sade till dem: "Jag har ivrigt längtat efter att äta denna påskmåltid med er innan jag lider; 16 jag säger er nämligen: Jag skall inte äta den på nytt, förrän den fullbordas i Guds kungarike." 17 Och han tog emot en bägare, tackade Gud och sade: "Ta denna och skicka den från den ene till den andre bland er; 18 jag säger er nämligen: Från och med nu skall jag inte dricka på nytt av vinstockens produkt, förrän Guds kungarike kommer."
19 Han tog också ett bröd, tackade Gud, bröt det och gav det åt dem och sade: "Detta betyder min kropp som skall ges ut till förmån för er. Fortsätt att göra detta till minne av mig." 20 Och sedan de hade ätit kvällsmåltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: "Denna bägare betyder det nya förbundet i kraft av mitt blod, som skall utgjutas till förmån för er.

Slutsatsen var väl att han uppmanade de att göra det till ett minne, han tydligt visade att detta var något som hade att göra med himlen ... Det står inte svart på vitt, nej. Men man kan mycket väl dra slutsatsen att de som skall ta del av bröd och vi är de 144óoo som ingår i samma förbund som Jesus.

Sen vet jag att ni inte tror att det är så ... Men vi Jehovas Vittnen tror att det är så

Skall vi ta det bokstavligt så skall vi! De 144000 är endast Judar. De tillhör de 12 judiska stammarna, och det handlar isåfall inte om Hedningar! Så att Jehovas vittnen är dem som tillhör de 144000 är inte alls säkert. Bokstavligt talat så är de 144000 endast människor som tillhör de 12 judiska stammarna!

Nu tror ju jag att 144000 är symbolisk, men bokstavligt skall vara bokstavligt!
2009-04-15, 15:29
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Skall vi ta det bokstavligt så skall vi! De 144000 är endast Judar. De tillhör de 12 judiska stammarna, och det handlar isåfall inte om Hedningar! Så att Jehovas vittnen är dem som tillhör de 144000 är inte alls säkert. Bokstavligt talat så är de 144000 endast människor som tillhör de 12 judiska stammarna!
Precis. Inget för kostymklädda svenska slipsnissar direkt.
2009-04-15, 15:30
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Precis. Inget för kostymklädda svenska slipsnissar direkt.

Exakt! Såvidare de inte är judar som sedan blev kristna!
2009-04-15, 15:35
Medlem
BattleBitchs avatar
Källa W -04 1/9 s.30-31

Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern

Nu tror ju jag att 144000 är symbolisk, men bokstavligt skall vara bokstavligt!

Varför tar Jehovas vittnen talet 144*000, som nämns i Uppenbarelseboken, bokstavligt och inte symboliskt?

Aposteln Johannes skrev: ”Jag hörde antalet av dem som var försedda med sigill, etthundrafyrtiofyra tusen.” (Uppenbarelseboken 7:4) I Bibeln avser uttrycket ”dem som var försedda med sigill” en grupp människor som är utvalda bland människorna för att härska tillsammans med Kristus i himlen över det kommande paradiset på jorden. (2*Korinthierna 1:21, 22; Uppenbarelseboken 5:9, 10; 20:6) Deras antal, 144*000, måste förstås bokstavligt av flera skäl. Ett skäl är det sammanhang i vilket Uppenbarelseboken 7:4 står.

Efter det att aposteln Johannes i en syn fått höra om den här gruppen på 144*000 fick han se en annan grupp. En grupp som han beskriver som ”en stor skara, som ingen kunde räkna, ur alla nationer och stammar och folk och språk”. Den här stora skaran avser dem som skall få överleva den kommande ”stora vedermödan”, då den nuvarande onda världen skall tillintetgöras. (Uppenbarelseboken 7:9, 14)

Lägg märke till hur Johannes ställer vers 4 i kontrast till vers 9 i kapitel 7 i Uppenbarelseboken. Han säger att den första gruppen, de ”som var försedda med sigill”, var ett bestämt antal. Men att den andra gruppen, ”en stor skara”, inte var begränsad till antalet. Med detta i tankarna är det logiskt att ta talet 144*000 bokstavligt. Om talet 144*000 vore symboliskt och avsåg en grupp som faktiskt är utan tal, skulle kontrasten mellan dessa verser gå förlorad. Sammanhanget talar således starkt för att talet 144*000 måste tas bokstavligt.

Många bibelkännare, både i det flydda och i nutid, har kommit till samma slutsats, dvs. att antalet skall tas bokstavligt. För omkring 100 år sedan skrev till exempel den brittiske lexikografen dr Ethelbert W. Bullinger i en kommentar till Uppenbarelseboken 7:4, 9: ”Det är bara ett sakligt konstaterande: ett bestämt antal till skillnad från det obestämda antalet i samma kapitel.” (The Apocalypse or “The Day of the Lord”, sidan 282) Längre fram skrev Robert L. Thomas, j:r, professor i Nya testamentet vid The Master’s Seminary i USA: ”Argumenteringen för att talet skulle vara symboliskt är mycket svag.” Han tillade: ”Det är ett bestämt antal [i 7:4] till skillnad från det obestämda antalet i 7:9. Om detta tal tas symboliskt, kan ingen siffra i Uppenbarelseboken tas bokstavligt.” (Revelation: An Exegetical Commentary, band 1, sidan 474)

Somliga menar att eftersom Uppenbarelseboken har ett språk rikt på symboler, så måste alla tal som förekommer i boken, inbegripet talet 144*000, vara symboliska. (Uppenbarelseboken 1:1, 4; 2:10) Men den slutsatsen är helt klart inte korrekt. Det är sant att Uppenbarelseboken innehåller flera symboliska tal, men den innehåller också bokstavliga tal. Johannes talar till exempel om ”de tolv namnen på Lammets tolv apostlar”. (Uppenbarelseboken 21:14) Det är uppenbart att talet 12 i den här versen är bokstavligt och inte symboliskt. Aposteln Johannes skriver också om ”de tusen åren” av Kristi styre. Som en noggrann undersökning av Bibeln visar måste det talet också tas bokstavligt. (Uppenbarelseboken 20:3, 5–7) Om man skall ta ett tal i Uppenbarelseboken bokstavligt eller symboliskt beror därför på sammanhanget och bakgrunden.

Slutsatsen att talet 144*000 är bokstavligt och avser ett begränsat antal personer, en relativt liten grupp i jämförelse med den ”stora skaran”, stämmer också med andra ställen i Bibeln. Längre fram i den syn som aposteln Johannes fick beskrivs exempelvis de 144*000 som de som ”har blivit köpta från människorna som en förstling”. (Uppenbarelseboken 14:1, 4) Och när Jesus var här på jorden kallade han dem som skulle få härska tillsammans med honom i hans himmelska kungarike för en ”liten hjord”. (Lukas 12:32; 22:29) Ja, de av människorna som skall härska i himlen är verkligen få i jämförelse med dem som skall bo i paradiset på jorden.

Sammanhanget till Uppenbarelseboken 7:4 och liknande ställen i Bibeln bekräftar att talet 144*000 skall tas bokstavligt. Det avser dem som skall härska tillsammans med Kristus i himlen över det paradis på jorden som skall uppfyllas av ett stort och obestämt antal lyckliga människor som tillber Jehova Gud. (Psalm 37:29)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in