Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Sällskapets agerande avslöjar att de har nåt att dölja. Vore de helt säkra på det riktiga i sina påståenden och tyckte sig kunna bevisa det så skulle de göra det. De skulle ha mycket att vinna på att avslöja "avfällingar" som de lögnare som de påstår att dessa är. När de inte gör det så väcks frågan om det de inte kan eller om de inte vill och i så fall varför. (Vi vet ju svaret på detta)
Kanske ligger en anledning i att varje gång Sällskapet försökt sig på ett mer offentligt bemötande av kritik så har det slagit slint, som i frågor om pedofilfall och FN-anslutning. Detta har bara fått till resultat att ännu fler JV börjar undra och ifrågasätta.
När det till exempel gäller 587/607 så har det man väl gjort något försök att bemöta kritiken, fast det är ett bra tag sedan. Nu är budskapet mer (åtminstone om man samtalar med de äldste): "Fundera inte kring sådana små detaljer, du ser väl ändå att helheten hänger ihop? Vi har ju trots allt aldrig sagt att vi har den absoluta sanningen... Ljuset blir klarare... bla bla... Nu är det tid att titta framåt och inte bakåt. Harmageddon är jätte-jättenära och nu är det inte tid att använda hjärnan utan Vakttornet, helst i det världsvida predikoarbetet!"
Frågan om 587/607 är för viktig för att bara viftas bort som en parantes i sammanhanget.
Jag är inte insatt när det gäller förekomsten av pedofiler inom Jv, men har svårt att tänka mig att det skulle vara värre än inom ngn annan frikyrka/trossamfund you name it. Att Sällskapet betalar ut jättelika skadestånd i förlikningsprocesser är väl heller inget konstigt, det är väl så man gör i USA och Vakttornet är ju ett amerikanskt företag. Dock vill jag dra mig till minnes att Bengt Hansson inte gjorde något succé i Uppdrag Granskning...
Frågan om Jv:s påstådda medlemskap i FN har jag läst lite grand om men vet inte riktigt vad jag skall tro. Det hörde jag inte talas om förrän jag loggat ut från Jv.