2009-05-02, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSwenson
Hoppsan, såg inte ditt svar. Tack för responsen, alltid uppskattat.

Som kalten skrev så verkar alternativ 1 tilltala fler och fler. Jag kan tänka mig att ett stort problem med att välja den här vägen blir tjänsten. Det är väl en sak att själv vara kvar i organisationen för sitt sociala liv och sina närståendes skull, men hur klarar man av att för andra människor förkunna en lära man inte kan stå för? (Man kanske kan ljuga ihop en rapport och säga att man ägnat sig åt "brevtjänst"...)

Eller skriva på debattforum och rapportera det!:
2009-05-02, 16:27
Medlem
[quote=Gitte]
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Varför skulle ett vittne en flundra på att löas sådant!?

Avfällighet.

Definition:
Det är att överge eller svika tillbedjan av och tjänsten för Gud, i själva verket at göra uppror mot Gud. Somliga avfällingar påstår att de känner och tjänar Gud, men de förkastar läror eller krav som framställs i Guds ord. Andra påstår att de tror på Bibeln, men de förkastar JHVH:s Guds organisation..

Matteus 24:45 - 51
"Vem är i själva verket den trogne och omdömesgille slaven, som hans herre har
satt över sitt tjänstefolk till att ge dem deras mat i rätt tid? ... Men om någonsin den där onde slaven skulle säga i sitt hjärta: `Min herre dröjer` och skulle börja slå sina medslavar och skulle äta och dricka med vanedrinkare, så skall den slavens herre komma på en dag då han inte väntar det och vid en timme som han inte vet av, och han skall straffa honom med den största stränghet och anvisa honom hans plats bland skrymtarna."
QUOTE]

Det är inte så att alla de som JV kallar avfällingar förkastar läror eller krav som framställs i Guds ord.
Det enda de har förkastat är Organisationens tolkningar.

De förkastar alltså JVs organisation, inte Guds organisation!

Kan du se skillnaden?

Skriftstället om den trogne och omdömesgille slaven, ja.
Mycket intressant.

Hur kan det komma sig att JV aldrig ser vad som faktiskt står där, nämligen att det kan visa sig att denne slav är ond?

Kan man egentligen bli så mycket mer förmäten än att påstå att man själv är Guds organisation? Som enda bevis för det är att man själv säger att det är så.
Påstår man att Gud leder organisationen så gör man honom ansvarig för allt som blir fel. Om han inte är ansvarig så kan man inte heller kräva att andra ska godta det man lär som varande Gud ord.

Poängen med slaven som kan bli ond är väldigt intressant. Märkligt att JV missar det.
2009-05-02, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Att Jesus har fått all makt vet jag.....men vad du har i sammanhanget att göra förstår jag inte.
(står det verkligen människoätarna där eller har du skrivit fel?)

Flexbärt har skrivit att han har dyslexi så man bör inte skratta åt det.
Därför jag ber Flexbärt om ursäkt... detta är inte avsett som hån... men jag kan inte låta bli att se lite humor i det efter diskussionerna om kannibalism... so sorry
2009-05-02, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Sällskapets agerande avslöjar att de har nåt att dölja. Vore de helt säkra på det riktiga i sina påståenden och tyckte sig kunna bevisa det så skulle de göra det. De skulle ha mycket att vinna på att avslöja "avfällingar" som de lögnare som de påstår att dessa är. När de inte gör det så väcks frågan om det de inte kan eller om de inte vill och i så fall varför. (Vi vet ju svaret på detta)

Kanske ligger en anledning i att varje gång Sällskapet försökt sig på ett mer offentligt bemötande av kritik så har det slagit slint, som i frågor om pedofilfall och FN-anslutning. Detta har bara fått till resultat att ännu fler JV börjar undra och ifrågasätta.

När det till exempel gäller 587/607 så har det man väl gjort något försök att bemöta kritiken, fast det är ett bra tag sedan. Nu är budskapet mer (åtminstone om man samtalar med de äldste): "Fundera inte kring sådana små detaljer, du ser väl ändå att helheten hänger ihop? Vi har ju trots allt aldrig sagt att vi har den absoluta sanningen... Ljuset blir klarare... bla bla... Nu är det tid att titta framåt och inte bakåt. Harmageddon är jätte-jättenära och nu är det inte tid att använda hjärnan utan Vakttornet, helst i det världsvida predikoarbetet!"

Frågan om 587/607 är för viktig för att bara viftas bort som en parantes i sammanhanget.

Jag är inte insatt när det gäller förekomsten av pedofiler inom Jv, men har svårt att tänka mig att det skulle vara värre än inom ngn annan frikyrka/trossamfund you name it. Att Sällskapet betalar ut jättelika skadestånd i förlikningsprocesser är väl heller inget konstigt, det är väl så man gör i USA och Vakttornet är ju ett amerikanskt företag. Dock vill jag dra mig till minnes att Bengt Hansson inte gjorde något succé i Uppdrag Granskning...

Frågan om Jv:s påstådda medlemskap i FN har jag läst lite grand om men vet inte riktigt vad jag skall tro. Det hörde jag inte talas om förrän jag loggat ut från Jv.
2009-05-02, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
JV praktiserar inte barndop och anser att de samfund som döper barn gör fel. Pga att barnet inte förstår att välja.

Det som inte passar in här då är att det däremot är ok att barnet kan dö vid en operationssituation där blod behövs och nekas.

Verkligen tänkvärt, Leviticus
2009-05-02, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Håller med.
Kan iofs oxå tycka att föräldrar måste ha rätt att leda sina barn efter bästa förmåga, men inte ha ihjäl dem så klart.
Allt ska naturligtvis göras för att ge dem bästa möjliga vård.

JV praktiserar inte barndop och anser att de samfund som döper barn gör fel. Pga att barnet inte förstår att välja.

Det som inte passar in här då är att det däremot är ok att barnet kan dö vid en operationssituation där blod behövs och nekas.

Bra poäng där, Leviticus! Barndop? No, no. Barnbegravning? Yes, yes.
Ungefär.

Nej, det var lite väl hårt, men du har ju så rätt, så rätt. Och det kommer från ett vittne. (Är du verkligen ett vittne? )

EDIT: Kalten hann före. Attans.
2009-05-02, 16:52
Medlem
Citat:
Jag är inte insatt när det gäller förekomsten av pedofiler inom Jv, men har svårt att tänka mig att det skulle vara värre än inom ngn annan frikyrka/trossamfund you name it. Att Sällskapet betalar ut jättelika skadestånd i förlikningsprocesser är väl heller inget konstigt, det är väl så man gör i USA och Vakttornet är ju ett amerikanskt företag. Dock vill jag dra mig till minnes att Bengt Hansson inte gjorde något succé i Uppdrag Granskning...

Frågan om Jv:s påstådda medlemskap i FN har jag läst lite grand om men vet inte riktigt vad jag skall tro. Det hörde jag inte talas om förrän jag loggat ut från Jv.

Nej, det är knappast ett större problem blan JV än i andra samfund med pedofiler!
MEN, organisationen har ju aldrig dragit sig för att peka finger åt andra samfund där sådant avslöjats, finns massor av artiklar där de skriver om detta.
Men när det händer i deras egna led, så vill de tysta ner och bagatellisera det!

Man mäter verkligen med dubbla måttstockar!
2009-05-02, 17:05
Medlem
[quote=Kalten]
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte

Kan man egentligen bli så mycket mer förmäten än att påstå att man själv är Guds organisation? Som enda bevis för det är att man själv säger att det är så.
Påstår man att Gud leder organisationen så gör man honom ansvarig för allt som blir fel. Om han inte är ansvarig så kan man inte heller kräva att andra ska godta det man lär som varande Gud ord.

Poängen med slaven som kan bli ond är väldigt intressant. Märkligt att JV missar det.

Det finns några artiklar i de senare numren av VT som är helt underbara.
http://www.lewissaddleshop.com/watchtowers/2009/02-Feb-09.pdf
(Studieartikeln They "Keep Following the Lamb")
http://www.jehovahs-witness.net/jw/friends/174428/1/Does-anyone-have-a-scan-JUNE-15-2009-WT-Study-Edition

Jag tror att det länkats till ngn av dessa tidigare. Man cirkelresonerar sig fram till att man är Guds utvalda språkrör och säger sedan: Håll käften och gör som vi säger!
2009-05-02, 17:16
Medlem
schabo-labos avatar
[quote=UlphSwenson]
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten

Det finns några artiklar i de senare numren av VT som är helt underbara.
http://www.lewissaddleshop.com/watchtowers/2009/02-Feb-09.pdf
(Studieartikeln They "Keep Following the Lamb")
http://www.jehovahs-witness.net/jw/friends/174428/1/Does-anyone-have-a-scan-JUNE-15-2009-WT-Study-Edition

Jag tror att det länkats till ngn av dessa tidigare. Man cirkelresonerar sig fram till att man är Guds utvalda språkrör och säger sedan: Håll käften och gör som vi säger!
Heh tänkte också på den artiklen står såhär;

Som en del av Kungens tillhörigheter understödjer vi med glädje alla de anordningar och bestlut som kommer från styrande kretsen. Medlemmar av den stora skaran uppskattar den andliga mat som framställs under den styrande kretsens ledning. De respekterar slaven som grupp betraktad men är samtidigt noga med att inte upphöja enskilda individer som säger sig tillhöra slaven. Vare sig vi tillhör tjänstefolket och är en del av smorda kvarlevan eller är medlemmar av den stora skaran bör vi vara fast beslutsamma att samarbeta helt och fullt med styrande kretsen.
2009-05-02, 17:20
Medlem
[quote=schabo-labo]
Citat:
Heh tänkte också på den artiklen står såhär;

Som en del av Kungens tillhörigheter understödjer vi med glädje alla de anordningar och bestlut som kommer från styrande kretsen. Medlemmar av den stora skaran uppskattar den andliga mat som framställs under den styrande kretsens ledning. De respekterar slaven som grupp betraktad men är samtidigt noga med att inte upphöja enskilda individer som säger sig tillhöra slaven. Vare sig vi tillhör tjänstefolket och är en del av smorda kvarlevan eller är medlemmar av den stora skaran bör vi vara fast beslutsamma att samarbeta helt och fullt med styrande kretsen.

Visst är det bra att DSK berättar för undersåtarna hur de ska tänka och framförallt, hur de ska känna. Toppen.
2009-05-02, 17:43
Medlem
Citat:
Är inte alla jv eniga i den frågan?

Jag kan nog med säkerhet säga att när det gäller kannibalism så är inget JV för det.
2009-05-02, 17:46
Medlem
Citat:
Okej, men så säger inte Jesus.

Nehe.
Men jag tror bestämt att det var ngn det berättas om i bibeln som sprang vid sidan av ngns vagn och som ville lära sig vad han läste och som efter att han förstått döpte sig.
Han yttrade då orden "se ett vatten, vad hindrar mig från att bli döpt".
Du kanske vet vilka verser jag menar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in