2008-01-18, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Har själv inget med JV att göra men har några släktingar som är med! Nej JV läser inte bibeln ni läser valda bitar som selekteras av Vakttornet! Dessutom så har ni en tillrättalagd översättning av bibeln! Ni har inte bibeln som rättesnöre utan det är yrande kretsen i Brooklyn som delar ut direktiv som kan ändras huxflux när man fått nytt ljus(dvs när verkligheten kommit ikapp galenskaperna man lär ut). Jag får en helt annan bild av JV:s verksamhet på hjälpkällan och nej alla ljuger inte som skriver där!

Nej, dom ljuger säkert inte men dom är (så klart) färgade av det dom varit med om och dom berättar naturligtvis sin version, som jag eller vem som helst oxå skulle göra och eftersom JV, eller dom som väljer att gå ur eller blir uteslutna, inte består av ofelbara människor så kan det säkert i vissa fall bli knepiga situationer.
(Jag har personliga erfarenheter så jag pratar inte i nattmössan.)
Det finns detaljer i varje människas liv och i händelserna som leder fram till vissa beslut, som varken du eller jag vet något om, så det är inte så smart att döma en hel trosuppfattning och stämpla alla medlemmar som galningar.
Du, som själv säger att du inte har ngt med JV att göra dömer ut alla i JV utan att blinka...varför vill du tro att alla som är med där är oärliga om du inte vill att man ska anklaga dom som finns på Hjälpkällan att vara lögnare?
Senast redigerad av Leviticus 2008-01-18 kl. 13:13.
2008-01-18, 15:16
Medlem
Amors avatar
Hur ser Jehovas på Paulus fras: "Överheten bär inte svärdet förgäves ty det är en hämnare för Guds vrede"

Hur kan man trots detta stycke vara pacifister och vägra göra lumpen?
2008-01-18, 15:26
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Nej, dom ljuger säkert inte men dom är (så klart) färgade av det dom varit med om och dom berättar naturligtvis sin version, som jag eller vem som helst oxå skulle göra och eftersom JV, eller dom som väljer att gå ur eller blir uteslutna, inte består av ofelbara människor så kan det säkert i vissa fall bli knepiga situationer.
(Jag har personliga erfarenheter så jag pratar inte i nattmössan.)
Det finns detaljer i varje människas liv och i händelserna som leder fram till vissa beslut, som varken du eller jag vet något om, så det är inte så smart att döma en hel trosuppfattning och stämpla alla medlemmar som galningar.
Du, som själv säger att du inte har ngt med JV att göra dömer ut alla i JV utan att blinka...varför vill du tro att alla som är med där är oärliga om du inte vill att man ska anklaga dom som finns på Hjälpkällan att vara lögnare?

För att många(de flesta) får psykiska men av sekter och det gäller fler än JV! Jag har läst om flera fall som slutat i självmord eller som två fall där man vägrade ta emot blod och dog i höstas! Sen att pedofiler får härja fritt är en annan allvarlig sak! Men sånt struntar väl du i med ditt rättfärdigande av alla typer av religiösa avarter!
2008-01-18, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
För att många(de flesta) får psykiska men av sekter och det gäller fler än JV! Jag har läst om flera fall som slutat i självmord eller som två fall där man vägrade ta emot blod och dog i höstas! Sen att pedofiler får härja fritt är en annan allvarlig sak! Men sånt struntar väl du i med ditt rättfärdigande av alla typer av religiösa avarter!

Tror du att du har alla fakta så får du väl tro det.
Jag rättfärdigar absolut inte det du tar upp här.
Jag antar att du i så fall oxå rättfärdigar det du säger att jag rättfärdigar med tanke på att självmord och pedofili med största sannolikhet förekommer bland de ("logiska? normala? ickereligiösa?") människor som har samma åsikter som du? Det finns tyvärr överallt.
Och det finns personer som inte är JV som inte heller tar emot blod, av andra orsaker.
2008-01-18, 21:37
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Och det finns personer som inte är JV som inte heller tar emot blod, av andra orsaker.
Vad tycker du om att ledningen under årens lopp har ändrat sin uppfattning i blod-frågan, med hänvisning till nytt ljus.
2008-01-18, 22:46
Medlem
Appels avatar
Min syvsyster och hennes mamma är Jv oCh jag blir helt ledsen för min syvsysters skull. Hon är bara 16 och det finns så mycket saker som hon inte får göra.. När jag var 16 va allt ballt, men hon får ju inte göra nått. Helt styrd av regler. Mina föräldrar har låtit mig välja vad jag vill.. men blir man infödd i JV känns det som att det inte finns nån väg ut. Om man bara lär sig en sak hela tiden är det klart man väljer det.. det är där mna har sin trygghet, sina vänner och familjen. Hur lätt är det att lämna allt? Jag tycker JV är sjukt orättvisa när det säger att man får välja, men egentligen finns det ju inget val.
2008-01-19, 11:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ddy

Själva meningen med studiumet är ju att den man studerar med ska få insikt och kunskap i Bibeln, den man studerar med uppmuntras att yttra sina tankegångar och personliga reflektioner över det man studerar bla med hjälp av frågor. Ibland så stämmer deras uppfattning helt enkelt inte med vad Bibeln lär. Om den besökte trots vittnenas förklaring med hjälp av Bibeln inte delar vår uppfattning och håller fast vid sina egna så kommer studiumet helt naturligt rinna ut i sanden. Och sen är de inte mer med det.
Dom personerna som läser och studerar och inser att dom kommit till "exakt kunskap" kanske uttrycker sin önskan att få bli ett Jehovas vittne.

Säger som brasse i 5 myror, fel fel fel fel fel hehe
JV läser och studerar HELA bibeln kan du tänka dig. 3-8 kapitel i veckan gås igenom och sen dryftas valda detaljer på ett av våra 3 möten. Och när vi gått igenom hela bibeln från pärm till präm, ja då börjar vi om igen . Du är mer än välkommen att besöka ett möte och se för dig själv hur de går till.
Kan du samtidigt beställa en av våra biblar och jämföra med din egen.
Ett råd, istället för o läsa på forum där de enda som cirkulerar är falsk information så glid in på nån av våra möteslokaler och kolla läget eller hugg tag i nån av våra medlemmar som e ute och predikar. Va kan va bättre än information direkt från oss?

Kommer dra mig tillbaka från den här tråden eftersom ja tycker de spårat ur lite, känns inte som några av påståendena har nån anknytning i verkligheten men om ni har fler frågor så dra iväg ett privat mess.
Hare bra alla

JV studerar sin egen översättning av Bibeln, och om man måste välja mellan sin egen litteratur och Bibeln så är den egna litteraturen "viktigare".

"Falsk information"? Hur vågar du påstå att den information som avhoppade/uteslutna JV:n ger är falsk? Det är deras upplevelser, och ingen kan säga att de är falska! Visst förekommer det många lögner och överdrifter, men om man noga läser redogörelser från det stora antalet uteslutna och avhoppade, så ser man att det finns en samstämmighet som inte kan förklaras på annat sätt än att det ligger något i det de säger.
Ni JV tycker om att påpeka att eftersom alla församlingar i hela världen tror likadant och säger likadant, så bevisar det att ni har "Sanningen". Men då måste det ju betyda att alla avhoppare som säger samma sak också har rätt, eftersom de är så samstämmiga. Eller...?

JV tycker också om att påpeka hur ärliga och laglydiga ni är. "Vi skulle aldrig stjäla ur kaffekassan på jobbet..." Kanske inte. Men ni drar er inte för att bryta mot tystnadsplikt och sekretess när det passar er...

Ja, dra dig ur tråden du. Så gör JV alltid. Startar trådar/kastar sig in i debatter, men så fort ni får lite mothugg så försvinner ni igen. Trist!

/F.d odöpt förkunnare
2008-01-19, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Vad tycker du om att ledningen under årens lopp har ändrat sin uppfattning i blod-frågan, med hänvisning till nytt ljus.

Måste bara säga att jag inte är expert på området. Eller ens i närheten.
Uppfattningen har väl inte ändrats, det är mer en fråga om nya sätt att utvinna fraktioner ur helblod, röda & vita blodkroppar, trombocyter ch plasma (dessa är fortfarande nånting som man som vittne inte tar emot). Och det är de här mindre fraktionerna som hamnar i en "gråzon" där varje JV själv bestämmer hur den vill göra. Varje JV har fått ingående information om detta, vad allt detta innebär och betyder, för att kunna fatta ett beslut som känns rätt. Det finns inga som helst hinder till att söka kunskap och info på andra ställen, det är ju dock en mycket viktig fråga som man ska ta ställning till.
Sen finns det sätt att återvinna sitt eget blod på som oxå kräver att man tänker igenom hur man vill ha det.
Kontentan är i vilket fall att inget JV (precis som vilken annan person som helst) har en dödslängtan. Man vill rädda sitt liv så långt det är möjligt men utan att överträda Guds ord. Det finns ju även en stark tro på bibelns löfte om en uppståndelse bakom detta, som oxå spelar in naturligtvis.
Vad jag tycker om detta? Att det är naturligt att det behöver tas nya beslut i och med att man medicinskt kan göra på nya sätt (nuförtiden är inte det här en direkt ny fråga längre). Och att det faktiskt blir upp till var och en och dens samvete, visar ju inte direkt på att alla JV blir tvingade till det ena och det andra.
Senast redigerad av Leviticus 2008-01-19 kl. 13:43.
2008-01-19, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Hur ser Jehovas på Paulus fras: "Överheten bär inte svärdet förgäves ty det är en hämnare för Guds vrede"

Hur kan man trots detta stycke vara pacifister och vägra göra lumpen?

Förespråkade Jesus att man skulle ta till svärd?
2008-01-19, 13:54
Bannlyst
Citat:
Förespråkade Jesus att man skulle ta till svärd?

Han säger till sina lärjungar att beväpna sig med svärd innan han gick till Gestemane, sen kritiserar han dem helt plötsligt för att de hade vapen. Påminner mycket om en tänkbar kupp som gick fel och Jesus söker ett sätt att komma undan med sitt rykte i Bibeln.
2008-01-19, 14:24
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Tror du att du har alla fakta så får du väl tro det.
Jag rättfärdigar absolut inte det du tar upp här.
Jag antar att du i så fall oxå rättfärdigar det du säger att jag rättfärdigar med tanke på att självmord och pedofili med största sannolikhet förekommer bland de ("logiska? normala? ickereligiösa?") människor som har samma åsikter som du? Det finns tyvärr överallt.

Ja men JV skyddar sina pedofiler genom att inte anmäla dessa till polisen vilket i sig är ett allvarligt brott! Dem som inte tar emot blod av andra orsaker gör ju knappast det på direktiv från Brooklyn! Stor skillnad va? Du verkar ju som du har alla fakta men du filtrerar och bagateliserar allvarliga brott som begås bakom kulisserna i diverse sekter inte bara JV utan andra som typ Knutby och andra avarter! Ja och jag tror på människor som behöver forum som hjälpkällan för att komma ur sina trauman och rädslor som dessa domedagsprofeter basunerar ut! Tror som sagt att du ska sluta och bagatelisera vad andra människor känner eller råkat ut för tack!!
2008-01-19, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
"Falsk information"? Hur vågar du påstå att den information som avhoppade/uteslutna JV:n ger är falsk? Det är deras upplevelser, och ingen kan säga att de är falska! Visst förekommer det många lögner och överdrifter, men om man noga läser redogörelser från det stora antalet uteslutna och avhoppade, så ser man att det finns en samstämmighet som inte kan förklaras på annat sätt än att det ligger något i det de säger.
Ni JV tycker om att påpeka att eftersom alla församlingar i hela världen tror likadant och säger likadant, så bevisar det att ni har "Sanningen". Men då måste det ju betyda att alla avhoppare som säger samma sak också har rätt, eftersom de är så samstämmiga. Eller...?
/F.d odöpt förkunnare
Om du lämmnar JV ,eller ngn annan organisation för den delen, är det pga att du är missnöjd. Då sitter du ju inte och talar om hur bra JV är eller hur??

Hjälpkällan är ju till för dem som lämmnat JV, inte för dem som vill tala om hur bra det är att tillhöra JV.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in