Citat:
Ursprungligen postat av Godhead
Har läst den här tråden med intresse från början (har inte hunnit igenom hela än
). Det jag inte kan förstå med såna här kristna "sekter/organisationer" som bildats i "modern" tid är :
1.Tror ni verkligen att Kristendomen är så komplicerad,att det har tagit ca 1800 år för att komma fram till "sanningen" ?
2.Vad är det för otydlig Gud i så fall som inte kan uttrycka sig klarare ?
3.Om man reflekterar över antal organisationer som har Kristendomen som grund har jag läst någonstans att det uppgår till ca 1200 (haka inte upp er exakt på denna siffra ) olika. Reflekterar man då inte ens det minsta över att dessa organisationer (inkl sin egen) kanske lägger tyngdpunkten på mindre viktiga detaljer ? Kanske Gud inte är så oklar trots allt, utan att det är organisationerna som snurrat in sig själva i detaljer ?
Jag skulle gärna vilja ha funderingar från ett JV (Leviticus ? Malmöhenke ?) på dessa frågor, eftersom det är JV tråden handlar om. Skulle som sagt lika gärna kunna ställa dessa till någon förespråkare för tex Mormoner, Kristi Församling etc. etc.
). Det jag inte kan förstå med såna här kristna "sekter/organisationer" som bildats i "modern" tid är :1.Tror ni verkligen att Kristendomen är så komplicerad,att det har tagit ca 1800 år för att komma fram till "sanningen" ?
2.Vad är det för otydlig Gud i så fall som inte kan uttrycka sig klarare ?
3.Om man reflekterar över antal organisationer som har Kristendomen som grund har jag läst någonstans att det uppgår till ca 1200 (haka inte upp er exakt på denna siffra ) olika. Reflekterar man då inte ens det minsta över att dessa organisationer (inkl sin egen) kanske lägger tyngdpunkten på mindre viktiga detaljer ? Kanske Gud inte är så oklar trots allt, utan att det är organisationerna som snurrat in sig själva i detaljer ?
Jag skulle gärna vilja ha funderingar från ett JV (Leviticus ? Malmöhenke ?) på dessa frågor, eftersom det är JV tråden handlar om. Skulle som sagt lika gärna kunna ställa dessa till någon förespråkare för tex Mormoner, Kristi Församling etc. etc.
Hej!
1. 1800 år?...nu känner jag mig lite borta...
2. Denna fråga hör väl till att man ska veta vad 1800 år står för och där blev jag ju nollställd så jag passar på den här oxå....
3. Alla olika kristna har ju sina "tolkningar" av Bibeln. Den boken säger sig vara Guds ord så det är väl lämpligt om man använder sig av den.
Gud är inte krånglig & oklar, och hans ord är i själva verket klart och tydligt. Finns många exempel på enkla sanningar som har förvrängts till mystiska, oförståeliga trosuppfattningar...ett ex är treenigheten.
. Med 1800 år menade jag att det var ungefär så många år efter Jesus död som en hel del organisationer bildades. Typ Mormonerna runt 1830 och JV 1890.