2009-04-26, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Först får jag säga att du har ingen kunskap om blodet och främst är det en frågan om lydnad och det har visat sig vara till ett skydd mot t ex hiv, hepatit c e t c.

Jo det har med skicklighet från kirurgens sida och det är inte så många år vi kunnat ge t ex rätt blodgrupp..

Det här var ju mycket intressant! Du pratar om "lydnad" och "skydd mot hiv och hepatit c". Får jag då fråga dig hur det kommer sig att ett antal JV smittats av både hiv och hepatit c sedan de accepterat blodbeståndsdelar som t ex albumin? Har de inte varit tillräckligt lydiga?

Uppenbarligen inte. Ni påstår att Bibeln förbjuder användning av blod, varför tar då JV emot blodbeståndsdelar? Upphör blodet att vara blod om man delar upp det i delar?

För att ta liknelsen med den stulna bilen som jag citerade tidigare: Om man tar en stulen bil och delar upp den i delar: kaross, kardan osv, är delarna då inte stulna längre? Kanske är de rentav inte bildelar längre? Är de månne båtdelar?

Om Gud förbjöd oss att färdas i fordon, vore det då okej att färdas i båtar?

Man har känt till blodgruppssystemet sedan år 1900, alltså nästan 100 år. Nu vet jag att ni JV har lite annorlunda syn på vad som är lång tid, men nästan 100 år skulle väl de flesta anse som en relativt lång tid i alla fall...

Jag skulle kunna skriva mycket mer, men Gitte, Eberhard och några fler har sagt det jag vill säga, så jag slutar ödsla tid på dig nu.

Jag kan ju nöja mig med att konstatera att du inte har någon som helst kunskap om blodet och vilken funktion och betydelse det har för att kroppen öht ska fungera. Cellsaver och vatten minsann... Ja du, ge vatten till en som förlorat 4 liter blod och se vilken effekt det får.

Jag brukar inte säga sånt här, då jag tycker det är dålig debatteknik, men...Idiot.

PS! Har inte läkarutbildning, men viss medicinsk utbildning.
2009-04-26, 18:39
Medlem
Weissess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Först får jag säga att du har ingen kunskap om blodet och främst är det en frågan om lydnad och det har visat sig vara till ett skydd mot t ex hiv, hepatit c e t c.

Jo det har med skicklighet från kirurgens sida och det är inte så många år vi kunnat ge t ex rätt blodgrupp..

Jag kanske inte har någon kunskap om JV's syn på blod, men vanligt blod har jag faktiskt en del kunskap om!

Skulle gärna vilja att du ger en direkt quote från en läkare i Sverige som verkligen stödjer dina argument! Speciellt en kirurg! Jag säger det igen, vissa operationer KAN inte utföras utan blod-transfusion!

The two most significant blood group systems were discovered during early experiments with blood transfusion: the ABO group in 1901[51] and the Rhesus group in 1937.[52] Development of the Coombs test in 1945,[53] the advent of transfusion medicine, and the understanding of hemolytic disease of the newborn led to discovery of more blood groups, and now 30 human blood group systems are recognized by the International Society of Blood Transfusion (ISBT),[2] and across the 30 blood groups, over 600 different blood group antigens have been found,[4] but many of these are very rare or are mainly found in certain ethnic groups. Blood types have been used in forensic science and in paternity testing, but both of these uses are being replaced by genetic fingerprinting, which provides greater certitude. Saxxat från wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Blood_type)

Så det var faktiskt ett tag sen som man upptäckte blodgrupper, rent utvecklingsmässigt inom medicinen var det ljusår sen!
2009-04-26, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weisses
Jag kanske inte har någon kunskap om JV's syn på blod, men vanligt blod har jag faktiskt en del kunskap om!

Skulle gärna vilja att du ger en direkt quote från en läkare i Sverige som verkligen stödjer dina argument! Speciellt en kirurg! Jag säger det igen, vissa operationer KAN inte utföras utan blod-transfusion!

The two most significant blood group systems were discovered during early experiments with blood transfusion: the ABO group in 1901[51] and the Rhesus group in 1937.[52] Development of the Coombs test in 1945,[53] the advent of transfusion medicine, and the understanding of hemolytic disease of the newborn led to discovery of more blood groups, and now 30 human blood group systems are recognized by the International Society of Blood Transfusion (ISBT),[2] and across the 30 blood groups, over 600 different blood group antigens have been found,[4] but many of these are very rare or are mainly found in certain ethnic groups. Blood types have been used in forensic science and in paternity testing, but both of these uses are being replaced by genetic fingerprinting, which provides greater certitude. Saxxat från wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Blood_type)

Så det var faktiskt ett tag sen som man upptäckte blodgrupper, rent utvecklingsmässigt inom medicinen var det ljusår sen!

Ja du har rätt men problemet är att Flexbärt tror stenhårt på Jv:s ledning och för honom är allt ledningen för sekten säger absolut sant. Så länge han lever i den villfarelsen så kommer han att fortsätta med det. Att man kan bevisa motsatsen fungerar inte dessvärre på sektmedlemmar.
2009-04-26, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
1. Ingen lögnaktig lära har har blivit funnen i deras mun och de bevarar sig oklanderliga obesmittade av Satans värld.

Nä nä, att organtransplantationer var det samma som kannibalism var ingen lögn. Det var visserligen inte sant... men ändå inte falskt.... eller?
Att den som var ung för 40 år sen aldrig skulle hinna skaffa sig en karriär i den här världen var ju helt sant.... eller?
Att Harmageddon kom 1925 och sen en gång till 1975 är ju helt sant.... va?... har ingen märkt det?... jo men så måste det vara... Sällskapet har ju sagt det och de har aldrig sagt en lögn... kanske bara lite osanning... men absolut inte lögn... vi vet ju att det bara är världsliga som ljuger... så det så.

Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
2. Har då enskilda medlemmar anledning att ha förtroende för slaven? Ja av två mycket viktiga skäl; 1 Jehova litar på slavklassen 2 Jesus litar på slavklassen. Ja Jehova ger slaven vägledning vi kan därför helt o fullt lita på den insikt förståelse och vägledning grundad på bibeln som slaven ger oss.

Oöverträffad logik! Hur vet vi att Jehova och Jesus litar på den styrande kretsen? För att den styrande kretsen säger att det är så. Japp glasklart.
2009-04-26, 20:26
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weisses

Det är ingen idé att du visar något för Flexbärt ... Han skiter blankt i vad folk skriver... Sen är han inget Jehovas Vittne heller utan bara låtsas har det visat sig. Sjukt men sant.

Jag är ett JV själv och stödjer inte ens hälften han skriver
2009-04-26, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Det är ingen idé att du visar något för Flexbärt ... Han skiter blankt i vad folk skriver... Sen är han inget Jehovas Vittne heller utan bara låtsas har det visat sig. Sjukt men sant.

Tyvärr har du fel. Han är ett JV men dessvärre ett hemskt okunnigt sånt.
Jag tror inte något JV stöder ens hälften av vad han skriver. Han gör mer skada än nytta för JV's sak. Det bästa han kunde göra för JV vore att hålla näbben men det begriper han tyvärr inte.
Det enda övriga JV kan göra är nog att markera så mycket avstånd som möjligt till honom, och påpeka när han går emot sin egen organisation. Fast det lär nog bli en heltidssyssla.
2009-04-27, 00:59
Medlem
MonkeyPlas avatar
Citat:

Fast det måste ändå finnas en icke oansenlig andel vittnen som håller med Flexbärt i blod-frågan eftersom det verkar förekomma att vittnen avböjer livsnödvändiga transfusioner. Om man ändå skulle motaga en transfusion, skulle det vara skäl nog för att bli utesluten?
2009-04-27, 10:37
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Tyvärr har du fel. Han är ett JV men dessvärre ett hemskt okunnigt sånt.
Jag tror inte något JV stöder ens hälften av vad han skriver. Han gör mer skada än nytta för JV's sak. Det bästa han kunde göra för JV vore att hålla näbben men det begriper han tyvärr inte.
Det enda övriga JV kan göra är nog att markera så mycket avstånd som möjligt till honom, och påpeka när han går emot sin egen organisation. Fast det lär nog bli en heltidssyssla.

Är det sant? Hur vet du det?

Han svarar inte när man ställer frågan... Jag trodde han var en utesluten som trodde att han samla pluspoäng genom att predika över nätet!

Han har ju sagt grava fel som verkligen är mot oss JV och vägrar att ändra sig.
Jag har även skrivit fel men är inte sen att ändra mig!
2009-04-27, 10:40
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla
Fast det måste ändå finnas en icke oansenlig andel vittnen som håller med Flexbärt i blod-frågan eftersom det verkar förekomma att vittnen avböjer livsnödvändiga transfusioner. Om man ändå skulle motaga en transfusion, skulle det vara skäl nog för att bli utesluten?

Bara för att vi är JV så är vi inte dumma i huvet

Vi vet att vi kan behöva dö, eftersom vi säger nej till blod. Som kvinna vet jag att risken är hög tex vid förlossning! Men det finns många saker som har en "hög riskfaktor" på sig... Man väljer själv hur man vill leva sitt liv.

men att tro att blodfri kirurgi går att använda i alla lägen är det inget JV som tror förutom Fläxbert

Om du blir utesluten eller inte beror på varför du tog blodet, vet fall där personen har vart så svag andligen att den inte har kunnat bli utesluten utan man har ansett att den har behövt andlig hjälp om den vill ha det. Vill man inte ha det däremot så är risken stor att bli utesluten, tyvärr...
2009-04-27, 16:31
Medlem
Citat:

Han svarar inte när man ställer frågan... Jag trodde han var en utesluten som trodde att han samla pluspoäng genom att predika över nätet!

Hur är det med minnet BattleBitch?
Eller snarare med ärligheten!

Battlebitch skrev:

"Ja ge mig fakta på att Jehovas Vittnen eller sällskapets litteratur har satt ett datum för harmageddon så skall jag tro dig! Jag lovar"

Efter många och långa citat, både från mig och från en annan debattör, som klart visade att Sällskapet verkligen har förutsagt Harmageddon vid upprepade tillfällen, så förklarar du att DU INTE ENS LÄSTE MITT INLÄGG!

Inte sen att ändra dig?
2009-04-27, 18:00
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte

Hur är det med minnet BattleBitch?
Eller snarare med ärligheten!

Battlebitch skrev:

"Ja ge mig fakta på att Jehovas Vittnen eller sällskapets litteratur har satt ett datum för harmageddon så skall jag tro dig! Jag lovar"

Efter många och långa citat, både från mig och från en annan debattör, som klart visade att Sällskapet verkligen har förutsagt Harmageddon vid upprepade tillfällen, så förklarar du att DU INTE ENS LÄSTE MITT INLÄGG!

Inte sen att ändra dig?

Ge mig inlägget igen så ska jag ta mig tid att läsa.
2009-04-27, 18:10
Medlem
Citat:

BattleBitch, you've got mail

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in