Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
1.) Oj, jag tittade fel. Mänskliga faktorn. Förlåt så hemskt mycket för min falska profetia.
2.) Hur har du kommit fram till det?
3.) Jag har svårt för att tro på dina anklagelser, när man tänker på hur du tolkade J D Parsons bok, samt att alla andra böcker som hänvisar till pålen avfärdar du per automatik, för att det inte stöder just din tes. Amatörmässiga efterforskningar på min ära.
2) Jonsson och Persson skrev till ett stort antal seismologer, som samtliga svarade att det inte har varit någon ökning. Deras svar är fotografiskt reproducerade i ovan angivna engelska bok från 1987. Senare har andra seismologer som Jv hänvisat till tillskrivits, och även dessa har bestämt hävdat att det inte förekommit någon ökning. Jag har själv hittat ett utalande som Charles Richter gjort, den seismolog som uppfann Richterskalan. Han hänvisade till det ovanligt antal stora jordbävningar som inträffade i början på 1900-talet och avvisade allt tal om en ökning. Sällskapet har hänvisat till detta uttalande, men utan att nämna att det var en av världens främsta seismologer som gjort det. Sällskapet underkände hans uttalande!
Tidskriften Tectonophysics innehåller vetenskapliga artiklar om jordbävningar. I den har det publicerats grafer som mycket klart visar att det inte varit någon ökning, utan snarare tvärtom.
Sällskapet har hänvisat till statistik från Boulder i Colorado. I den aktuella jordbävningskatalogen har man nu, sedan nman fått reda på att Jv missbrukat deras statistik, lagt till ett uttalande som förkastar allt tal om ökningar.
Någon seismolog som verkligen påstått att det ägt rum en påfallande ökning av jordbävningar sedan 1914 har aldrig blivit citerad. Och det beror på att det inte finns någon sådan. Seismologerna i Uppsala uttalar sig med jämna mellanrum och framhåller alltid att det inte varit någon ökning.
Detta är förödande för alla Jvs bombastiska anspråk. Men den verkliga godbiten gäller den italienska journalisten Geo Malagoli, som också citerades i Vakttornet 15 September 1983, s. 6. Bakgrunden till hans groteskt okunniga uttalande i dagstidningen Ill Piccolo som ges ut i Trieste i Italien är nog det största bedrägeriet i ämnet som Jv ägnat sig åt. Det kommer inom några timmar här i en separat post.
3) Parsons skrev uttryckligen att det kunde ha varit ett kors som Jesus dog på. Han var oärlig i sitt bruk av de tidiga kyrkofäderna. Han hade inte på fötterna i sina språkliga analyser, och han var en okänd entusiastisk amatör utan akademiska meriter.
Bullinger som skrev appendixet till The Companion Bible hade fel när han påstod att ordet xylon bara kan betyda ett enkelt trästycke. Det kan betyda allt som är gjort av trä och också kors, som det f ö finns exempel på i den antika litteraturen.
Vine hade fel, men är delvis ursäktad genom att hans bok kom ut 1940, mer än tio år innan papyrerna P66 och P75 offentliggjordes. Dessa bibelmanuskript med Johannes- och Lukastexterna är från det första århundradet och visar både att man ansåg att Jesus dog på ett kors och att man hade korset som symbol.
Det stora lexikonet av Liddell och Scott är den största auktoriteten på forntida grekiska. Detta har Jv citerat, men bara styckevis och delt som det passar dem. När man tar del av allt som sägs i verket blir bilden en helt annan än den Jv vill ha fram.
The Imperial Bible Dictionary av Patrick Fairbairn från 1874, som Jv citerar på ett stympat sätt ur sammanhanget i "Resonera-boken", säger i verkligheten att korsfästelse blev det vanliga när romarna utbredde sitt rike och att Jesus hängdes på ett kors. Jag underkänner inte alls vad detta verk säger utan håller tvärtom med. Det är Jv som fifflat i sin användning av det. Verket stöder min uppfattning, inte Jvs.
Så det är Jv, inte jag, som gjort amatörmässiga efterforskningar "på min ära". Och det är värre än så. Man har varit medvetet bedrägliga.