2009-05-29, 01:13
Medlem
LillePrutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Konstigt att många, mig närstående JV, har känt detta som en stor börda då!

Att predika är en kristen plikt. Det var en av Jesu befallningar. (Matt 24:14) Tycker man att det är jobbigt och tungt att gå ute i tjänsten så har man helt enkelt glömt bort varför i första hand man går ute i tjänsten.

Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
propaganda-dravel
Dig har jag redan ledsnat på. Du skriver inget annat än en massa skräp som ingen vettig människa lyssnar på om man inte är svag för skitsnack från ett ex-vittne förstås. Vilken kyrka tillhör du då? Du kanske har ett bättre kristet alternativ att erbjuda?

Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Exakt. Jehova vill inte att vi ska känna kval eller köra slut på oss...

...och det är vad förordnade bröder och Sällskapet förmedlar med stöd av Guds ord. Inget annat. Något annat skulle rimma väldigt illa med den övriga kristna andan som råder bland våra kära bröder och systrar. Att du känner press eller att någon annan känner press kan bero på att kärleken till Jehova har svalnat.
2009-05-29, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillePrutt
Att predika är en kristen plikt. Det var en av Jesu befallningar. (Matt 24:14) Tycker man att det är jobbigt och tungt att gå ute i tjänsten så har man helt enkelt glömt bort varför i första hand man går ute i tjänsten.

...och det är vad förordnade bröder och Sällskapet förmedlar med stöd av Guds ord. Inget annat. Något annat skulle rimma väldigt illa med den övriga kristna andan som råder bland våra kära bröder och systrar. Att du känner press eller att någon annan känner press kan bero på att kärleken till Jehova har svalnat.

Det kan vara svårt av andra orsaker än att man "glömt bort varför i första hand man går ute i tjänsten" eller "att kärleken till Jehova har svalnat".

Jag känner personligen JV som har fått allt svårare att gå i tjänsten eftersom de har kommit att tvivla på vissa av JV-lärorna.

Det gäller tex läran om hedningarnas tider och år 607 f Kr.

Om man tvivlar på denna JV-lära, så blir det svårt att gå ut i tjänsten, för vad ska man göra om frågan kommer upp?

1. Säga att man inte tror på detta själv skulle rendera en uteslutning.
2. Försöka byta ämne. Men det går inte i alla sammanhang.
3. Hålla med och försvara läran, mot bättre vetande? Men då är man en hycklare och skrymtare, och det kan ju inte kännas så bra!
Så det blir givetvis allt svårare att gå ut i tjänsten. Fastän man varken "glömt bort varför i första hand man går ute i tjänsten" eller "att kärleken till Jehova har svalnat".

Så, vad har du för råd att ge en sådan person?
Säg inte att han ska studera ämnet ytterligare, eftersom de som har gjort det brukar gå från att tvivla på JV-läran till att vara helt övertygade om att JV har fel!

Obs, detta var ett exempel, även om det är hämtat ur verkligheten. Det kan lika väl vara andra JV-läror som man har tvivel kring/inte längre tror på.

Jag ska ge dig ett annant verkligt exempel.
Kände JV som åren innan 1975 hade svårigheter att gå ut i tjänsten med litteraturen som talade om att Harmageddon skulle komma då!
Detta uppmärksammades av de äldste, och det blev allvarliga samtal om att vara trogen mot Jehova, och bla sades det att "du kommer att ha blodskuld om du inte går ut till dina intresserade och talar om att slutet är så nära som 1975".

Ja, dessa JV mer eller mindre tvingades ut med det falska budskapet att Harmageddon skulle komma 1975!
Det ångrar de än i denna dag.
De borde, med facit i hand, ha följt sitt eget samvete och slutat gå i tjänsten när det krävdes att de skulle komma med ett budskap som inte var från Gud.

Trots att de varken "glömt bort varför i första hand man går ute i tjänsten" eller "att kärleken till Jehova har svalnat".
2009-05-29, 14:56
Medlem
Citat:
Det kan vara svårt av andra orsaker än att man "glömt bort varför i första hand man går ute i tjänsten" eller "att kärleken till Jehova har svalnat".

Jag känner personligen JV som har fått allt svårare att gå i tjänsten eftersom de har kommit att tvivla på vissa av JV-lärorna.

Om man tvivlar på denna JV-lära, så blir det svårt att gå ut i tjänsten, för vad ska man göra om frågan kommer upp?

3. Hålla med och försvara läran, mot bättre vetande? Men då är man en hycklare och skrymtare, och det kan ju inte kännas så bra!
Så det blir givetvis allt svårare att gå ut i tjänsten. Fastän man varken "glömt bort varför i första hand man går ute i tjänsten" eller "att kärleken till Jehova har svalnat".

Så, vad har du för råd att ge en sådan person?
Säg inte att han ska studera ämnet ytterligare, eftersom de som har gjort det brukar gå från att tvivla på JV-läran till att vara helt övertygade om att JV har fel!

Obs, detta var ett exempel, även om det är hämtat ur verkligheten. Det kan lika väl vara andra JV-läror som man har tvivel kring/inte längre tror på.

Jag ska ge dig ett annant verkligt exempel.
Kände JV som åren innan 1975 hade svårigheter att gå ut i tjänsten med litteraturen som talade om att Harmageddon skulle komma då!
Detta uppmärksammades av de äldste, och det blev allvarliga samtal om att vara trogen mot Jehova, och bla sades det att "du kommer att ha blodskuld om du inte går ut till dina intresserade och talar om att slutet är så nära som 1975".

Ja, dessa JV mer eller mindre tvingades ut med det falska budskapet att Harmageddon skulle komma 1975!
Det ångrar de än i denna dag.
De borde, med facit i hand, ha följt sitt eget samvete och slutat gå i tjänsten när det krävdes att de skulle komma med ett budskap som inte var från Gud.

Trots att de varken "glömt bort varför i första hand man går ute i tjänsten" eller "att kärleken till Jehova har svalnat".

Bra beskrivet. Det är precis så det är.

När man väl har fattat vilket hopkok av lögner styrande kretsen pytsar ut kan man inte tänka sig att fortsätta att lura folk.
Kärleken till Gud gör att man inte vill dra in andra till en falsk religion som man själv börjar ta avstånd från.
2009-05-29, 21:30
Medlem
Occultuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Occultus
Hur kommer det sig att ni blev vittnen själva? Uppvuxna i en familj som var med i JV?

Se frågorna ovan, och svara tack!
2009-05-29, 23:12
Medlem
LillePrutts oförmåga

LillePrutt skrev:

Dig har jag redan ledsnat på. Du skriver inget annat än en massa skräp som ingen vettig människa lyssnar på om man inte är svag för skitsnack från ett ex-vittne förstås. Vilken kyrka tillhör du då? Du kanske har ett bättre kristet alternativ att erbjuda?

Svar:

Ja, så talar den som är försvarslös. Fortfarande inte tillstymelse till bevis för att mnemeion betyder "Guds" minne!! Läsarna noterar det. Och det jag skriver är inte något skitsnack. Det vet läsarna också, dvs alla utom hjärntvättade vakttornister. Att du föreställer dig att jag är ett ex-Jv är ditt privilegium. Jag varken bekräftar eller dementerar det. Folk får tro precis vad de vill om vad jag är eller inte är. Att du inte bryr dig om min information ändrar inget i sakfrågorna. Men Jv vill altid flytta diskussionen bort från sakfrågorna till samfundsfrågor när de inte klarar sig. Men det är sakfrågorna det skall handla om. Oberoende av vad du tycker kommer jag att vederlägga vakttornsfloskler som du och andra Jv kommer med. Alla utom Jv uppskattar mina fakta.

För att runda av angående mnemeion (för läsare som har ett intresse av fakta alltså...) så visar Luk 11: 44 att mnemeion BARA var vanliga gravar. Texten visar att man kunde gå över mnemeion utan att märka att man trampade på en grav. Det behövdes inget minnesmärke för att en grav skulle vara en mnemeion. Varenda grav över varenda stackare och syndare var en mnemeion. Så när Ananias och Safira begravdes efter att ha dödats av Gud (Apg. 5:6,9) kom de i en mnemeion. Därför skall de enligt Jesu ord i Joh. 5:28 uppstå på den yttersta dagen.
2009-05-30, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Många bra beskrivningar om Jehovas Vittnens organisation där.
Här är 2 till.

5 Moseboken 18:22
"så vet: När profeten talar i HERRENS namn och det han säger inte sker och inte går i uppfyllelse, då är detta något som HERREN inte har talat. I sin förmätenhet har profeten talat."

En organisation som aldrig har haft ett enda rätt har inte talat det som Gud har sagt.
Därför är de falska profeter.

Markus 13:21-23
"Om någon då säger till er: Se, här är Messias, eller: Se, där är han, så tro det inte. Falska messiasgestalter och falska profeter skall träda fram och göra tecken och under för att om möjligt leda de utvalda vilse. Men var på er vakt! Jag har sagt er allt i förväg."

Jesus varnade för organisationer som påstår sånt som att Jesus blev kung i himlen 1914 fast det var osynligt och det är bara dom själva som känner till det.
"Tro det inte" sa han om det.
Därför tror vi dem inte.

Bibelns ord borde ju gälla vilken människa eller mänsklig grupp som helst eftersom alla människor är lika värda och Jesus dog för alla...
2009-05-30, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillePrutt

Varför går vi i tjänsten anser du?

Kärleken till Jehova behöver inte alls ha svalnat. Det handlar inte automatiskt om det. Det är en myt.
2009-05-30, 01:10
Medlem
Citat:
Se frågorna ovan, och svara tack!

Min absoluta orsak till att jag började studera Bibeln var för att avslöja den och religionen,
Religionen i stort var lätt att avslöja, men Bibeln har jag ännu inte efter över 30 år hittat fal i.
2009-05-30, 01:10
Medlem
Citat:

.....Obs, detta var ett exempel, även om det är hämtat ur verkligheten. Det kan lika väl vara andra JV-läror som man har tvivel kring/inte längre tror på.....

....Kände JV som åren innan 1975 hade svårigheter att gå ut i tjänsten med litteraturen som talade om att Harmageddon skulle komma då!.....

.....Ja, dessa JV mer eller mindre tvingades ut med det falska budskapet att Harmageddon skulle komma 1975!....

Trots att de varken "glömt bort varför i första hand man går ute i tjänsten" eller "att kärleken till Jehova har svalnat"
........

Precis.
Allt har inte bara en förklaring.
2009-05-30, 01:14
Medlem
Citat:
Hur kommer det sig att ni blev vittnen själva? Uppvuxna i en familj som var med i JV?

Halvt uppvuxen i det. Utesluten. Tillbaka igen. Har nu låtit frågor som legat och gnagt få komma fram i ljuset...och vad resultatet blir av det lär väl visa sig.
2009-05-30, 16:25
Medlem
Occultuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Halvt uppvuxen i det. Utesluten. Tillbaka igen. Har nu låtit frågor som legat och gnagt få komma fram i ljuset...och vad resultatet blir av det lär väl visa sig.

Varför blev du utesluten?
2009-05-31, 11:29
Medlem
Citat:
Varför blev du utesluten?

Vill inte gå in på detaljer men det var inget som jag inte kan hålla med om idag.
Då tyckte jag att jag blev orättvist behandlad samtidigt som jag kände en enorm frihet och jag gick från kommitéförhöret med lätta steg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in