2009-01-01, 12:48
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perdo
Ni verkar iallafall ha ha gott om pengar.

Varför tror du att Jehovas Vittnen har gott om pengar? Man blir rik i samma stund man går med i organisationen? =)
2009-01-01, 13:06
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
JV bryr sig, detta är ett trosfundament och en viktig avvikelse från andra religioner. Man ska kunna svara på detta när man döps exempelvis och man behandlar detta i diverse böcker och det är en viktig "sanning" för JV.

I grekiska grundtexten:

Stauros = påle
Xylon = bjälke, stock

I boken "The non-christian cross" av John Denham Parsons sägs det:
"Det finns inte en enda mening i någon av de många skrifter som utgör Nya Testamentet som i den ursprungliga grekiska texten innehåller ens några indirekta bevis för att den stauros som användes i Jesu fall var något annat än en vanlig stauros; och än mindre några bevis för att den inte bestod av ett enda trästycke..."
2009-01-01, 13:22
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Inga jehoviter kommer att finnas bland de 144 000 för dom ska endast komma ifrån Davids ätt. Men dom måste kanske ta fram ersättare om det skulle uppstå vakanser.

Enligt NT är det inte enbart ifrån Davids ätt. (Apg.10:34-35)

Sen förstår jag inte vad du menar med att inga jehoviter ska finnas bland de 144.000. Neanderthalare kommer det garanterat inte finnas några
2009-01-01, 14:44
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Det här med att dom inte får tänka själva är ju bara komiskt.
Man skall inte dra egna slutsatser ur Bibeln utan man ska läsa och tolka den med Sällskapets publikationer, annat avråds. Detta finns att läsa i Frågor från läsekretsen publicerat i Vakna eller Vakttornet.
2009-01-01, 14:51
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
I grekiska grundtexten:

Stauros = påle
Xylon = bjälke, stock

I boken "The non-christian cross" av John Denham Parsons sägs det:
"Det finns inte en enda mening i någon av de många skrifter som utgör Nya Testamentet som i den ursprungliga grekiska texten innehåller ens några indirekta bevis för att den stauros som användes i Jesu fall var något annat än en vanlig stauros; och än mindre några bevis för att den inte bestod av ett enda trästycke..."
Eberhard;
Citat:
Det Parsons skrev berättigar INTE till Sällsklapets halsbrytande slutsats: "Det finns således tungt vägande bevis för att Jesus dog på en upprättstående påle och inte på det traditionella korset."

I verkligheten säger Parsons ingenstans att Jesus dog på en enkel påle. Han var inte övertygad om att han dog på ett kors men heller inte säker på att han dog på en enkel påle.
https://www.flashback.org/showpost.php?p=12291718&postcount=4141
2009-01-01, 15:56
Medlem
Citat:
Den som du kallar gud var en människa som skaffade sig makt. När det gäller tidpunkten för hans död så är det svårt att gissa. Eftersom han med stor sannolikhet var Neandertahlmänniska eller bastard så måste han dött innan dom dog ut. Varför jag tror det? Jo därför att han utlovade en människoson. Han fick alltså troligtvis inga barn eftersom flertalet bastarder inte var fertila. OBS. Neandetahlarna hade större hjärna än vi. Att religionen finns kvar tyder ändå på att någon i hans släkt förde släkten vidare. Alla tidiga relioner har nänmligen dött ut när gudens släkt har dött ut. Men eftersom du tydligen själv är jehovit så går det nog inte att få dig ens att tänka tanken. Fundamentalister är mycket sälla mottagliga för teorier som skulle kunna få den att tänka. Och ni är fundamentalister.

Du ska vara lite försiktig med vad du tillskriver mig för mottaglighet.
Jag är antagligen bland de mer mottagliga JV.

Din teori har jag däremot aldrig hört förut och därmed kan jag inte ha ngn större åsikt om det.
2009-01-01, 15:58
Medlem
Citat:
Ni verkar iallafall ha ha gott om pengar. Men det är ju bra att du har koll så du inte sjänker för mycket. Men tänk på en sak. Det står i bibeln att man ska bidra med 10%, och gud ser dig. Jesus tog ju gärna emot änkans sista skärv. Girighet?

Ge mig bibelstället där det står.

Jag har inte lagt ngt i bidragsbössan på flera år, och jag har inte känt det du påstår att man ska känna....förväntan och grupptryck.

Vart har du fått allt ifrån??
2009-01-01, 16:04
Medlem
Citat:
Det är rätt att man inte ska ifrågasätta det som står i bibeln, och ett vittne tror ju givetvis att det som sägs på möten och står i deras skrifter är grundat på bibeln. Vilket det ju också är.

Bibeln ska man forska i. Det finns alltid ngt nytt att upptäcka.
Får man tankar och frågor, kanske tvivel, ska man se till att hitta svaren. Och tror man att bibeln är Guds ord så tar man ju hela boken för just det.

Man ska oxå vara vaken på mötena, så att det man hör verkligen kan härledas till bibeln.
Nu är det ju oftast inte så att talare står där och medvetet lägger in obibliska läror, men det är mänskligt att kanske ibland lägga in egna värderingar och tolkningar i saker och ting. Alla JV har inte kommit lika långt i sin bibelforskning.

Så allt som sägs från podiet ska inte tas som absolut slutgiltig sanning.

Tron tillhör liksom inte enbart de som står på podiet......
Senast redigerad av Leviticus 2009-01-01 kl. 16:07.
2009-01-01, 16:05
Medlem
Citat:
Ni verkar iallafall ha ha gott om pengar.

Oj...har vi det?

2009-01-01, 16:57
Medlem
Gottom pengar

Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Oj...har vi det?

Ja er församling här på orten anlade för ett par år sedan en ny parkeringsplats av modell jävligt flott. Visserligen asfalterad, men med nyanlagda stengärsgårdar runt om. Rätt dyrt om man säger. Har nog kostat några tusen per medlem. Nu har jag lite svårt att få ihop det förståss. Är inte yttersta dagen nära? Om i så fall verkar det ju rätt meningslöst att anlägga en flott parkeringsplats.
2009-01-01, 17:00
Medlem
Solidaritet.

Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Oj...har vi det?

Ni har ju en del bra poänger förståss. Ni anmäler inte er bröder och systrar till polisen när dom ertappas med grova brott. Som han som för ett par år sedan som hade förgripit sig på sin dotter. Man löser problemen inom församlingen. Skulle vara intressant och veta hur.
2009-01-01, 17:06
Medlem
Lite källmaterial

Citat:
Ja er församling här på orten anlade för ett par år sedan en ny parkeringsplats av modell jävligt flott. Visserligen asfalterad, men med nyanlagda stengärsgårdar runt om. Rätt dyrt om man säger. Har nog kostat några tusen per medlem. Nu har jag lite svårt att få ihop det förståss. Är inte yttersta dagen nära? Om i så fall verkar det ju rätt meningslöst att anlägga en flott parkeringsplats.

I likhet med den Katolska Kyrkan (Fler katolska sexövergrepp i Sverige) har Jehovas Vittnen sina sexskandaler. Uppdrag granskning redovisade för en tid sedan flera fall av pedofili inom sekten. Dessa brott utfördes av enskilda personer och det kan kanske inte sekten ha ansvar för. Däremot har sekten det fulla ansvaret för att den tystade ned saken i stället för att anmäla brotten till myndigheterna.

Nu har samma sak hänt i England. En ledare inom Vittnena har våldtagit pojkar. Trots det får han fortsätta att knacka dörr.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in