2009-02-07, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Ja Jv som organisation är en spegling av bibelns patriarkala samhälle. Man ändrar åsikter hela tiden efter sitt "nya" ljus men rangordningen är konstant och ändras aldrig...

Man ändrar en del trosuppfattningar pga att JV inte har den slutgiltiga sanningen. Och det erkänner de själva.

Enkelt.

Rangordning i ditt ords betydelse ska det ju inte vara. Men det är klart att det kan kännas så.
2009-02-07, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Angående rangordningen inom JV, det här med kvinnor är ett bra exempel;

Hon skall vara tyst i den bemärkelsen att hon inte börjar diskutera med en man. Hon skall inte förringa hans förordnade ställning eller försöka undervisa församlingen.
http://www.watchtower.org/z/20070115/article_02.htm

Jag håller med om att man inte ska börja diskutera om det enbart är i syfte att starta strid. Men det gäller ju både systrar och bröder.

I övrigt håller jag inte med.
Alla ska säga sin mening och om man blir orättvist behandlad ska man säga till.
2009-02-07, 14:53
Medlem
Fu-Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealFace
Tack nu blir jag tvungen att replikera, så här är det. Jehovas vittnen tror att 144 000 kommer till himmelen, de resterande som Jehova accepterar få leva för evig på jorden.

Sedan tycker jag inte du skall hata JV de är människor som du och jag. Många av dem är fina människor ...

Vad gäller era framtida unge, så griper staten in och ger ungen blod om det krävs, även om föräldrarna protestera.

Skulle det vara en tröst, tycker dom? Vem vill leva för evigt i den här skiten?

Jag hatar ingen, "hyser förakt" skrev jag. Jag vet att det finns "fina" människor där, tyvärr saknar de dock förmåga att tänka själv.
2009-02-07, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Man ändrar en del trosuppfattningar pga att JV inte har den slutgiltiga sanningen. Och det erkänner de själva.

Enkelt.

Rangordning i ditt ords betydelse ska det ju inte vara. Men det är klart att det kan kännas så.

Märkligt att man får "sanningen" i portioner! Får detta faktum inte dig att fundera om man inte ledningen hittar på efterhand vilket jag tror.....
2009-02-07, 16:20
Medlem
Carpe Diems avatar
Snarlika ämnen sammanfogade.
/mod.
2009-02-07, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Märkligt att man får "sanningen" i portioner! Får detta faktum inte dig att fundera om man inte ledningen hittar på efterhand vilket jag tror.....

Visst får det mig att fundera.
Speciellt när det som står i litteraturen som utges av JV alltid har betraktats som just sanning och ngt att rätta sitt liv efter.
Det skulle ju vara mkt enklare för var och en om alla kort låg öppet på bordet och alla visste att sanningen som presenteras nu är den sanning JV vet idag och att JV inte har den absoluta sanningen i sin hand. (Det som gjort mig förvånad är att när man tar upp detta med (vissa?) äldste är det som om man själv borde fattat det...men det kan jag säga att det inte är alla, eller ens många?, som gjort).
Så länge det inte tydligt meddelas från sällskapet så tror man annat. Man vill nog oxå så gärna tro att den totala sanningen alltid finns på ett och samma ställe.
Blir enklast så och inget blir rubbat. Plus att man lämnar ansvaret över sitt liv till andra.
2009-02-07, 18:45
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Jag håller med om att man inte ska börja diskutera om det enbart är i syfte att starta strid. Men det gäller ju både systrar och bröder.

I övrigt håller jag inte med.
Alla ska säga sin mening och om man blir orättvist behandlad ska man säga till.
Det glädjer mig att läsa att du ej följer Sällskapets råd och förpliktelser.
2009-02-07, 22:44
Medlem
Citat:
Städningen av RS är ngt som bägge könen hjälps åt med.
Att en broder ska ha huvudansvaret om det är fånigt.

Var det städningen du menade med din första mening? Förstod inte den riktigt, varför stämmer inte det?

Nej, med "Men det stämmer ju inte att det bara är tyngre, mer ansvarsfulla uppgifter som tillfaller bröderna"
syftande på ditt tidigare inlägg, menade jag att tex övningstal ju knappast är en tung uppgift.
Vet att många systrar hellre skulle hålla sina övningstal som just tal, och inte som samtal, som kan var mycket svårare, tyngre, inom vissa ämnen.
2009-02-07, 22:46
Medlem
Citat:
Städningen av RS är ngt som bägge könen hjälps åt med.
Att en broder ska ha huvudansvaret om det är fånigt.

Fånigt, javisst.
Men tyvärr verklighet i åtminstone vissa församlingar!
2009-02-07, 22:53
Medlem
Citat:
Jag vet om det du skriver.
Och jag tycker inte heller om det.

Men på ngt sätt har alla ett eget ansvar för vad man gör med sitt liv.
Jag kan dock hålla med om att det inte är så enkelt när ens liv blir dikterat in i minsta detalj, hur man ska tänka och göra i allt. Och Harmageddon med sin ständiga "runt hörnet närvaro".

Jag vet att det är så.

Alla har ett eget ansvar för vad man gör med sitt liv, självklart.

Men jag känner till personer som, mot Sällskapets rekomendationer, har skaffat sig en utbildning, dvs "tagit ansvar för sitt liv," och som en följd av detta beslut, under största delen av detta liv blivit sedda över axeln av trogna JV!

Inget lätt val, alltså
2009-02-07, 23:00
Medlem
Citat:
Svenska kyrkan skulle alltså kunna skicka sina medlemmar till andra samfund för att där kunna hitta ngt som är mer sanning än vad de själva har att erbjuda??

Jo JV säger sig ha sanningen...men börjar man prata lite med äldste och andra JV (såna som man kan prata sånt med!), så sägs det som jag skrev några inlägg tidigare. JV har ingen absolut sanning.

Kan du verkligen inte inse dessa fakta:
JV har under årtionden ansett sig ha "Sanningen".

Trots detta har denna "sanning" ändrat sig väldigt mycket, ja faktiskt skulle man kunna säga att JV av i dag är en annan religion än på Rutherfords tid.

För att inte tala om på Russels tid!

Ändå har det hela tiden varit "sanningen" Hmm
2009-02-08, 19:56
Medlem
Citat:
Visst får det mig att fundera.
Speciellt när det som står i litteraturen som utges av JV alltid har betraktats som just sanning och ngt att rätta sitt liv efter.
Det skulle ju vara mkt enklare för var och en om alla kort låg öppet på bordet och alla visste att sanningen som presenteras nu är den sanning JV vet idag och att JV inte har den absoluta sanningen i sin hand. (Det som gjort mig förvånad är att när man tar upp detta med (vissa?) äldste är det som om man själv borde fattat det...men det kan jag säga att det inte är alla, eller ens många?, som gjort).
Så länge det inte tydligt meddelas från sällskapet så tror man annat. Man vill nog oxå så gärna tro att den totala sanningen alltid finns på ett och samma ställe.
Blir enklast så och inget blir rubbat. Plus att man lämnar ansvaret över sitt liv till andra.

Ja det hade nog varit bättre om Jv-ledningen inte var så rigida utan hade en mer öppen och förlåtande attityd som många andra trosinriktningar har. Kanske är man på väg dit om några år om medlemsantalet inte ökar eller t om minskar...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in