2009-02-06, 20:19
Medlem
sommarlovs avatar
Det ska finnas en gigantisk tråd här på FB, sök lite.
2009-02-06, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjöbbe
Jag är en kille som träffar en tjej som visar sig tro på Jehovas men har blivit "utesluten" pga att hon träffar mig och har sex innan äktenskap osv.. Jag försöker fråga henne om vad detta innebär eftersom jag är extremt oinsatt i religion och tror inte på nåt sånt alls! Men får luddiga svar om ens några alls... Vi har barn båda två och planerar flytta ihop så detta är ytterst viktigt för mig att få reda på! Jag har hittills kunnat konfrontera henne om bloddonationgrejen och hon säger att hon hade kunnat rädda vårat framtida barn och att det finns alternativ till blod osv.. Vad fan ska man tro?!

Vad finns det mer en utomstående bör känna till angående denna religion/sekt?

(hennes syskon är inte med men hennes föräldrar är)

Vad ska jag tänka på?

Mycket tacksam för svar! mvh D

citat:
"hon säger att hon hade kunnat rädda vårat framtida barn och att det finns alternativ till blod osv.."

Detta är en vanlig, och felaktig, JV-övertygelse.

Att det i ALLA fall finns alternativ till blod.
Det stämmer inte.

Om det gäller planerade operationer så kan man ofta, men inte alltid, undvika blod.

Men vid stora blodförluster i samband med olycksfall eller förlossningar finns ofta inget annan alternativ än blod.
2009-02-06, 23:09
Medlem
anjoh66s avatar
Tja vill man få en uppfattning om vad traditionella kristna tycker om JV och samtidigt lära sig lite om vad dom står för så kan man kolla in den här sajten:

http://www.filippos.se/jehovas.htm
2009-02-06, 23:11
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Tja vill man få en uppfattning om vad traditionella kristna tycker om JV och samtidigt lära sig lite om vad dom står för så kan man kolla in den här sajten:

http://www.filippos.se/jehovas.htm
Här står en del också, angående Jesus och Mikael

http://www.geocities.com/Pipeline/Cliff/4313/mikael.htm
2009-02-07, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fu-King
En av de mest utmärkande sakerna i sketen är att de bara tror att ett visst antal människor kommer till paradiset (tror det var 144 000 eller något sådant).

Tack nu blir jag tvungen att replikera, så här är det. Jehovas vittnen tror att 144 000 kommer till himmelen, de resterande som Jehova accepterar få leva för evig på jorden.

Sedan tycker jag inte du skall hata JV de är människor som du och jag. Många av dem är fina människor ...

Vad gäller era framtida unge, så griper staten in och ger ungen blod om det krävs, även om föräldrarna protestera.
2009-02-07, 09:56
Medlem
Citat:
Jag är en kille som träffar en tjej som visar sig tro på Jehovas men har blivit "utesluten" pga att hon träffar mig och har sex innan äktenskap osv.. Jag försöker fråga henne om vad detta innebär eftersom jag är extremt oinsatt i religion och tror inte på nåt sånt alls! Men får luddiga svar om ens några alls... Vi har barn båda två och planerar flytta ihop så detta är ytterst viktigt för mig att få reda på! Jag har hittills kunnat konfrontera henne om bloddonationgrejen och hon säger att hon hade kunnat rädda vårat framtida barn och att det finns alternativ till blod osv.. Vad fan ska man tro?!

Vad ska jag tänka på?

Finns en utmärkt sida där du kan fråga exvittnen och närstående....

Länken till hjälpkällan nedan!

www.hjalpkallan.org
2009-02-07, 11:35
Medlem
Citat:
men om jag och mina barn firar födelsedag osv så blir ju hon inblandad.
Hur gör vi då tro...

mycket tacksam för flera svar!!

Är hon inte medlem borde hon ju inte bry sig...?

Vad är problemet?
2009-02-07, 11:39
Medlem
Citat:

Vad ska jag tänka på?

Har hon sagt ngt om att gå tillbaka till JV?
Det låter så på dig.
Är hon utesluten kan hon leva precis som du. Ibland kan det dock ta ett tag att ställa om till ett "vanligt" liv. Vissa ideer och tankar kan hänga med men brukar blekna med tiden.
När jag var utesluten tyckte jag tex att det kändes ok att fira jul men inte födelsedagar, inte för att jag hade JVs tankar om det, utan bara för att jag inte tyckte det var ngt att fira att man blir äldre.
2009-02-07, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Alla är lika mycket värda, ja.

Men det stämmer ju inte att det bara är tyngre, mer ansvarsfulla uppgifter som tillfaller bröderna.

Systrarna får ju inte ens hålla egna övningstal i teokratiska skolan, utan ska hålla dessa tal till en annan syster, som ett samtal dessa två emellan.
Detta för att en kvinna inte får undervisa män.
Sedan har jag ofta hört skoltjänaren säga att "det här talet var mycket lärorikt för oss alla"

(Antar att dessa tal har försvunnit med den nya mötesordningen)

Den enda uppgiften som systrarna tilldelas är väl städning av Rikets Sal.
Och då brukar det ändå vara en broder som har huvudansvaret!

Städningen av RS är ngt som bägge könen hjälps åt med.
Att en broder ska ha huvudansvaret om det är fånigt.

Var det städningen du menade med din första mening? Förstod inte den riktigt, varför stämmer inte det?
2009-02-07, 12:02
Medlem
Citat:
Jag skrev inte att medlemmarna i Sv Kyrkan inte tror att de har sanningen, utan att SV Kyrkan inte hävdar att de är den enda sanna religionen.

Om du funderar lite, så kanske du kan se skillnaden.

JV är ganska ensamma om sina anspråk på ensamrätt till sanningen!

Svenska kyrkan skulle alltså kunna skicka sina medlemmar till andra samfund för att där kunna hitta ngt som är mer sanning än vad de själva har att erbjuda??

Jo JV säger sig ha sanningen...men börjar man prata lite med äldste och andra JV (såna som man kan prata sånt med!), så sägs det som jag skrev några inlägg tidigare. JV har ingen absolut sanning.
2009-02-07, 12:05
Medlem
Citat:
Men JV, som ju anser sig ha "SANNINGEN" borde väl vara ett gott föredöme här!
Och därför be om ursäkt till alla som inte fick utbildning pga vad som lärdes ut.
Eller som avstod från giftermål och barn pga lärorna. Jodå, det har avråtts starkt från äktenskap i rörelsen tidigare.
Som avstod från pensionsförsäkringar, eftersom det uttryckligen sades att man inte skulle tänka på sådant nu.

Och inte minst alla som har lidit och dött pga JVs olika tolkningar när det gäller blod, och olika tillåtna och icke tillåtna blodbeståndsdelar.
Eller när det gäller transplantationer, som först var tillåtna, sedan förbjudna, och sedan tillåtna igen.
Och alla som inte fick vaccinationer, när dessa var förbjudna.

Ja, listan kunde göras ännu längre, när tror du att organisationen kommer att börja be om ursäkt till alla dessa människor?

Jag vet om det du skriver.
Och jag tycker inte heller om det.

Men på ngt sätt har alla ett eget ansvar för vad man gör med sitt liv.
Jag kan dock hålla med om att det inte är så enkelt när ens liv blir dikterat in i minsta detalj, hur man ska tänka och göra i allt. Och Harmageddon med sin ständiga "runt hörnet närvaro".

Jag vet att det är så.
2009-02-07, 12:15
Medlem
Citat:
Och det "Schabo" skrev var:
"Rangordning;
barn
kvinnor
män
äldstebröder
kretstillsyningsman
styrande kretsen och medlemmar bland 144 000"

Ja lite yrar han nog

För när det gäller de 144 000, så är det väldigt märkligt så låg status en gammal syster, som tillhör denna skara kan ha.

Trots att det talas så mycket om betydelsen av de 144 000, kvarlevan, slaven, så har en sådan syster INGET att säga till om, ens i den egna församlingen.
Trots att hon alltså tillhör kvarlevan, så kan en betydligt yngre äldste tillrättavisa henne!
Hon har givetvis ingen motsvarande rätt att tillrättavisa honom.

Vill tillägga att en man som tillhör denna klass inte har mycket högre status, om han inte är så verksam längre, och inte är äldste.

Egentligen är det inte så att man som kvinna i JV inte har rätt till att säga ifrån.

Det är klart man får säga ifrån! Det är klart man får tillrättavisa en broder fast man är syster!

Alla har en mänsklig rätt att stå upp för sig själv.

Men....på ngt sätt har det blivit så. Absolut inte för alla systrar. Jag känner några som ryar ifrån om det är nödvändigt. Men de flesta är tysta.

Det har väl att göra med att man inte vill stöta sig, att inte starta bråk, att det ska vara lugnt i församlingen.
Man kanske har en ide (hur 17 får man fjongen över e i ide??) om att man gör Guds vilja genom att ge sig, att visa "ödmjukhet" och frid.
Man tar, ler och går undan.

Jag gillar inte det beteendet. Men det är upp till var och en.

Det är egentligen inge konstigt, på mitt jobb är alla, både killar och tjejer,(inga JV), tysta när chefen kommer men kacklar desto mer när han går. Alla tycker men ingen vill/vågar yttra sig.
Jag vågar. Och hamnar därför lätt i blåsväder.
Kanske smart av de andra att undvika det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in