Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Och det "Schabo" skrev var:
"Rangordning;
barn
kvinnor
män
äldstebröder
kretstillsyningsman
styrande kretsen och medlemmar bland 144 000"
Ja lite yrar han nog
För när det gäller de 144 000, så är det väldigt märkligt så låg status en gammal syster, som tillhör denna skara kan ha.
Trots att det talas så mycket om betydelsen av de 144 000, kvarlevan, slaven, så har en sådan syster INGET att säga till om, ens i den egna församlingen.
Trots att hon alltså tillhör kvarlevan, så kan en betydligt yngre äldste tillrättavisa henne!
Hon har givetvis ingen motsvarande rätt att tillrättavisa honom.
Vill tillägga att en man som tillhör denna klass inte har mycket högre status, om han inte är så verksam längre, och inte är äldste.
Egentligen är det
inte så att man som kvinna i JV inte har
rätt till att säga ifrån.
Det är klart man får säga ifrån! Det är klart man får tillrättavisa en broder fast man är syster!
Alla har en mänsklig rätt att stå upp för sig själv.
Men....på ngt sätt har det blivit så. Absolut inte för alla systrar. Jag känner några som ryar ifrån om det är nödvändigt. Men de flesta är tysta.
Det har väl att göra med att man inte vill stöta sig, att inte starta bråk, att det ska vara lugnt i församlingen.
Man kanske har en ide (hur 17 får man fjongen över e i ide??) om att man gör Guds vilja genom att ge sig, att visa "ödmjukhet" och frid.
Man tar, ler och går undan.
Jag gillar inte det beteendet. Men det är upp till var och en.
Det är egentligen inge konstigt, på mitt jobb är alla, både killar och tjejer,(inga JV), tysta när chefen kommer men kacklar desto mer när han går. Alla tycker men ingen vill/vågar yttra sig.
Jag vågar. Och hamnar därför lätt i blåsväder.
Kanske smart av de andra att undvika det?