2009-04-17, 22:51
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Ovanstående påstående har inget stöd i Bibeln, om man läser som det står och inte lägger pussel.

Du menar om man rycker utt ETT SKRIFTSTÄLLE och blundar för resten av bibeln? Just det, det är så JV gör

Citat:
"Gör detta" kan aldrig, enligt Bibeln tolkas som att sitta och se på när brödet och vinet passerar förbi. Men man har lagt pussel.

Du verkar inte förstå min förklaring om att det är judarna han talar till och vad detta innebör...och det är ju inte mitt problem.

Citat:
Ang de 144000, jag klistrar in lite av min debatt med ett JV, Battlebitch,

BB: "Om man skall ta ett tal i Uppenbarelseboken bokstavligt eller symboliskt beror därför på sammanhanget och bakgrunden."

Gitte: "Så 12000 av varje stam, det är symboliskt.
Men summan av dessa symboliska 12000 ur 12 symboliska stammar, det blir ett bokstavligt tal på 144000."

"Men här är det ju samma sammanhang, och samma bakgrund!"

BattleBitch har varit märkligt tyst sedan dess!

Imponerande, BattleBitch har varit tyst! Och?!!?? Har du vunnit nu eller? Vem har utropat BattleBitch till ansvarig utgivare av JV´s tro? Vafan är det här för ställe?

Citat:
Det var du som tog fram liknelsen med ett pussel. Men det är en ganska bra liknelse på hur JV läser Bibeln.

Så, med tanke på pusslet; åren innan 1975 fick man verkligen tag på fel pusselbitar, när man sa att de 6000 åren gick ut det året, och därmed skulle slutet på denna tingens ordning komma.
Man tom sade att "det nu inte var tid att jonglera med Jesus ord om att ingen vet dagen och stunden", så säker var man på att det skulle komma under mitten av 70-talet.
Uppenbart hade man fått tag på en del felaktiga pusselbitar, vägrade dessutom att lägga i den rätta som var "att ingen vet...."

Kan ta en annan fråga.
Transplantationer, först tillåtna, sedan förbjudna from 1968, för att sedan tillåtas igen.
Tydligen bytte Sällskapet under några år ut de riktiga bitarna i pusslet, för att i stället med våld banka ner felaktiga bitar.
De insåg sedan felet, men hur många liv kostade detta felaktiga pusselläggande?

Bara detta med ständigt "nytt ljus" visar ju att man innan detta nya ljus hade fel, hade fått tag på felaktiga pusselbitar.

QUE? Det går inte lite rundgång i ditt huvud? Du låter som en repig LP-skiva. Bibeln är en enda röra med meningar man måste läsa trettioelva gånger för att fatta innebörden av, så visst fan är det ett pussel. Hur många liv har kyrkans välsignande av soldater som gått ut i krig kostat?
2009-04-17, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Att du nämner mormonerna är tillräckligt för att jag ska le en smula. Jag har inte påstått att JV är de enda som "predikar". Berätta istället på vilket sätt de samfund du nämner följer bibeln i större utsträckning än JV. Det är ju suveränt att dessa samfund predikar för då gör dom ju nåt rätt.

Jag har inte sagt att de samfunden har rätt i alla sina åsikter. Trodde jag det så skulle jag ansluta mig till dem.
Det som är ett plus för dem är att så vitt jag vet har ingen av dem ägnat sig åt att förfalska bibeln.

Citat:
Trams. Egentligen skulle jag inte ens kommentera detta idiotiska uttalande...och vid närmare eftertanke så tänker jag inte göra det heller.

Visar bara vad du vet om ämnet.

Citat:
Jo, på vilket sätt passar det JV att vara emot homosexualitet? Varför gör dom inte som de flesta andra samfund, skiter i det som står i bibeln för att det är enklast.

Vad har det med nåt att göra?
2009-04-17, 23:14
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jag har inte sagt att de samfunden har rätt i alla sina åsikter. Trodde jag det så skulle jag ansluta mig till dem.
Det som är ett plus för dem är att så vitt jag vet har ingen av dem ägnat sig åt att förfalska bibeln.

Så vitt jag vet så har dom inte förfalskat bibeln utan gjort den mer överenstämmande med grundtexten. Så ta fram grundtexten och plugga igenom den och återkom när du har bevis för det du skriver =)

Citat:
Visar bara vad du vet om ämnet.

Citat:
Vad har det med nåt att göra?

Du säger att JV följer det som passar dom och struntar i det som inte passar dom, och när jag skriver att det är trams så visar det vad jag vet om ämnet. Samtidigt tycker du att det inte har med saken att göra när JV följer det som står i bibeln?
2009-04-17, 23:47
Bannlyst
Citat:
Du menar om man rycker utt ETT SKRIFTSTÄLLE och blundar för resten av bibeln? Just det, det är så JV gör

Äntligen ett rätt från dig. Det är exakt så JV gör.

Citat:
QUE? Det går inte lite rundgång i ditt huvud? Du låter som en repig LP-skiva. Bibeln är en enda röra med meningar man måste läsa trettioelva gånger för att fatta innebörden av, så visst fan är det ett pussel. Hur många liv har kyrkans välsignande av soldater som gått ut i krig kostat?

Aha, så du menar att det är okej att Sällskapet Vakttornet tar livet av folk eftersom andra samfund gjort samma sak? Intressant...

Typiskt JV. Aldrig någonsin erkänna egna misstag, bara peka på andras. Hur var det med grandet i broderns öga och bjälken i det egna?
2009-04-18, 00:02
Medlem
Citat:
1. Du menar om man rycker utt ETT SKRIFTSTÄLLE och blundar för resten av bibeln? Just det, det är så JV gör

2. Du verkar inte förstå min förklaring om att det är judarna han talar till och vad detta innebör...och det är ju inte mitt problem.

3. Imponerande, BattleBitch har varit tyst! Och?!!?? Har du vunnit nu eller? Vem har utropat BattleBitch till ansvarig utgivare av JV´s tro? Vafan är det här för ställe?

4. QUE? Det går inte lite rundgång i ditt huvud? Du låter som en repig LP-skiva. Bibeln är en enda röra med meningar man måste läsa trettioelva gånger för att fatta innebörden av, så visst fan är det ett pussel. Hur många liv har kyrkans välsignande av soldater som gått ut i krig kostat?

1. Ja.

2. Om det var judar han talade till så gäller detta bara judar. Vad har amerikaner och svenskar då bland dessa att göra?

3. Tja, med tanke på vad du skrev om att ingen är så kunniga i Bibeln som JV, så tycker jag nog att BB borda ha något att komma med.

4. Det går visst rundgång i fler huvuden! Och det finns många repiga LP-skivor!
2009-04-18, 00:23
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OffensiveShit
Är du mormon?

Nej jag är inte mormon, jag är kristen!
2009-04-18, 09:57
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:

Imponerande, BattleBitch har varit tyst! Och?!!?? Har du vunnit nu eller? Vem har utropat BattleBitch till ansvarig utgivare av JV´s tro? Vafan är det här för ställe?

Dagens härligaste inlägg, tack för att du bjöd på ett leende

På FL vinner de som har sista inlägget
2009-04-18, 09:59
Medlem
fotos avatar
Citat:
Av folk som är JV-motståndare kanske. Vilka menar du har bättre koll på helheten och inte "plockar" skriftställen? Vilket bullshit

Du behöver faktiskt bara göra nåt så enkelt som att läsa Bibeln och jämföra med jvs lära så ser du att dom klipper och klistar ihop den.
2009-04-18, 10:00
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:

BattleBitch har varit märkligt tyst sedan dess!

Jag önskar vända mig till dig Gitte, tror du på Bibeln att det är Guds ord? Vilka tror du är Jesu sanna efterföljare?

Mycket nyfiken på ditt svar
2009-04-18, 10:02
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Du behöver faktiskt bara göra nåt så enkelt som att läsa Bibeln och jämföra med jvs lära så ser du att dom klipper och klistar ihop den.

Och om man tycker att JV är så nära Jesu efterföljare som det kan bli, vad händer då? Då har man läst bibeln och sett att JV är de som är så nära man kan komma även om JV bara är människor och ofullkomliga.

Får jag fråga dig samma frågor som Gitte?
Tror du på Bibeln att det är Guds ord?
Vilka tror du är Jesu sanna efterföljare?
2009-04-18, 10:07
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Och om man tycker att JV är så nära Jesu efterföljare som det kan bli, vad händer då? Då har man läst bibeln och sett att JV är de som är så nära man kan komma även om JV bara är människor och ofullkomliga.

Får jag fråga dig samma frågor som Gitte?
Tror du på Bibeln att det är Guds ord?
Vilka tror du är Jesu sanna efterföljare?

Jesus sanna efterföljare är dem som följer Faderns vilja, vilket är att tro på hans son, och att bära Den heliga Andens frukter!
2009-04-18, 10:10
Medlem
schabo-labos avatar
Upp 9:4

Alla som inte har sigillet på pannorna, dvs alla förutom de 144 000 skulle skadas. Hur går det ihop?

"Och dem blev tillsagt att de icke skulle skada gräset på jorden eller något annat grönt eller något träd, utan allenast de människor som icke hade Guds insegel på sina pannor."

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in