2008-08-30, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisque
En fråga.
Mannliga JV skrämmer mig, men kvinnorna som delar ut "Vakttornet" där jag bor är FINE.
Varför är det så?

Ja, det undrar jag oxå varför du tycker...
2008-08-30, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waldemar Krabb
Därför att JV är skrämmande käcka, störiga och fördomsfulla.
edit: menade inte att jv är sämre människor. Jag tycker bara att de är skrämmande på något sätt. Lite "stepford wives".

Kan känna igen det.
Försöker själv att inte vara så läskig.
2008-08-30, 01:27
Medlem
Nisques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Ja, det undrar jag oxå varför du tycker...

Vilken del?
Det om män eller kvinnor?
2008-08-30, 01:37
Medlem
Citat:
Vilken del?
Det om män eller kvinnor?

Den skrämmande delen.
2008-08-30, 01:51
Medlem
Nisques avatar
Jahaa..
Jag vet inte varför.
Kanske för att de okända skrämmer mig. Eller för att religon skrämmer mig. Jag är skrämd av kvinnorna också, men som jag sa tidigare är det något med de flesta som facinerar mig.
2008-08-30, 08:02
Medlem
-Zet-s avatar
Citat:
Kan känna igen det.
Försöker själv att inte vara så läskig.

Var hälsad!

Jag har lite funderingar som jag hoppas att du som ett väl initierat vittne kan hjälpa mig med.

Det gäller först och främst det här med pyramidologi som JV:s grundare Russell sysslade mycket med. Han stödjer bland annat kronologin kring årtalet 1914 med detta. I sin publikation "Thy Kingdom Come" skriver han bland annat:

"Viewed from whatever standpoint we please, the Great Pyramid is certainly the most remarkable building in the world; but in the light of an investigation which has been in progress for the past thirty-two years, it acquires new interest to every Christian advanced in the study of God’s Word; for it seems in a remarkable manner to teach, in harmony with all the prophets, an outline of the plan of God, past, present and future. ... The Great Pyramid, however, proves to be a storehouse of important truth—scientific, historic and prophetic—and its testimony is found to be in perfect accord with the Bible,"

Denna skrift utgavs av Russell 1891 och han dog som pyramidologi-troende. JV förde vidare dessa tankar efter hans död och så sent som 1925 kan man läsa i vakttornet:

"The great pyramid of Egypt, standing as a silent and inanimate witness of the Lord, is a messenger; and its testimony speaks with great eloquence concerning the divine plan." (VT 1925, 15 maj, s 148)

1. Hur ser du på denna ockultism och att er grundare dog som en troende på denna ockultism (Russells gravsten har förövrigt formen av en pyramid)?

2. Och hur kan man försvara påståendet att JV skulle vara Jesus utvalda organisation (Jesus "trogne och omdömesgille tjänare") från och med 1919 när man i samma veva sysslar med ockultism och felaktiga profetior (Harmageddon1918 och 1925, bla VT 1917, 1 okt och VT 1922, 15 maj)?

(Inom pyramidologi använder man sig av pyramiderna (oftast Cheopspyramiden) och dess mått och vinklar för att förutsäga eller räkna ut diverse årtal, förhållanden eller andra saker. I Russells fall kom det att handla om driverse teologiska spörsmål)
Senast redigerad av -Zet- 2008-08-30 kl. 08:09.
2008-08-30, 16:23
Medlem
weldurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Tänkte att vi kunde ha en slags frågelåda, om ni har några frågor rörande Jehovas Vittnen, kan jag besvara dom. Jag har en diger erfarenhet av rörelsen, om man säger så.

Ungefär 90% av min släkt är Jehovas Vittnen och jag själv gick på mötena tills jag var 16år. Därför har jag heller inte så bra kontakt med mina släktingar, för att ag själv inte är ett vittne. Mina föräldrar träffar jag dock ibland. Jag tror att jag kan svara med en objektivitet, eftersom jag har kunskapen, men inte är med i rörelsen.

Fråga på!
HEJ! vrf går JV runt och knackar dör? där jör dom ju ännu mer duma om jag får seja vad jag tycker, hör det till deras kultur för dom värkar ju som det funkar...
2008-08-31, 00:23
Medlem
Nisques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weldur
HEJ! vrf går JV runt och knackar dör? där jör dom ju ännu mer duma om jag får seja vad jag tycker, hör det till deras kultur för dom värkar ju som det funkar...

Kort översättning:
Hej!
Varför går Jehovas Vittnen runt och knackar dörr? (osäker på vad weldur vill säga så det blir två versioner)
a) Där gör de ju ännu mer onytta, om jag får säga vad jag tycker.
b) Det gör dem ännu mer dumma, om jag får säga vad jag tycker.
Hör det till deras kultur? För det värkas som om det fungerar för dem. (lite tvivelkatig till de sista meningarna, men jag tror essensen i frågan är varför JV knackar på hemma hos folk.)
2008-08-31, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Zet-
Var hälsad!

Jag har lite funderingar som jag hoppas att du som ett väl initierat vittne kan hjälpa mig med.

Det gäller först och främst det här med pyramidologi som JV:s grundare Russell sysslade mycket med. Han stödjer bland annat kronologin kring årtalet 1914 med detta. I sin publikation "Thy Kingdom Come" skriver han bland annat:

"Viewed from whatever standpoint we please, the Great Pyramid is certainly the most remarkable building in the world; but in the light of an investigation which has been in progress for the past thirty-two years, it acquires new interest to every Christian advanced in the study of God’s Word; for it seems in a remarkable manner to teach, in harmony with all the prophets, an outline of the plan of God, past, present and future. ... The Great Pyramid, however, proves to be a storehouse of important truth—scientific, historic and prophetic—and its testimony is found to be in perfect accord with the Bible,"

Denna skrift utgavs av Russell 1891 och han dog som pyramidologi-troende. JV förde vidare dessa tankar efter hans död och så sent som 1925 kan man läsa i vakttornet:

"The great pyramid of Egypt, standing as a silent and inanimate witness of the Lord, is a messenger; and its testimony speaks with great eloquence concerning the divine plan." (VT 1925, 15 maj, s 148)

1. Hur ser du på denna ockultism och att er grundare dog som en troende på denna ockultism (Russells gravsten har förövrigt formen av en pyramid)?

2. Och hur kan man försvara påståendet att JV skulle vara Jesus utvalda organisation (Jesus "trogne och omdömesgille tjänare") från och med 1919 när man i samma veva sysslar med ockultism och felaktiga profetior (Harmageddon1918 och 1925, bla VT 1917, 1 okt och VT 1922, 15 maj)?

(Inom pyramidologi använder man sig av pyramiderna (oftast Cheopspyramiden) och dess mått och vinklar för att förutsäga eller räkna ut diverse årtal, förhållanden eller andra saker. I Russells fall kom det att handla om driverse teologiska spörsmål)

Hej!

Jag frågade en äldste om detta en gång....minns ej ordagrant vad han sa men typ att Russell ägnade sig åt detta men att det inte var korrekt att göra så (visste ej bättre då). Han var en man som letade efter sanningen och promenerade galet när det gällde detta.

1. Hur jag ser på det? Jaaa...vem som "grundade" JV spelar faktiskt inte mig ngn roll...att han gjorde felaktiga saker gör inte sanningen i bibeln mindre sann. Bibeln kom före Russell och det är inte han som "grundat" den.
I mina ögon är Russell en vanlig människa och ingen upphöjd speciell person.

Har även hört med äldste om detta. Speciellt om detta med "nytt ljus" i frågor.
Svaret blev att ingen i JV är inspirerad av Gud. Ingen är en profet i den meningen skribenterna till bibeln var.

2. Har man gjort felaktigheter så har det rättats till. Det är inget som jag hakar upp mig på. JV är bara vanliga människor som letar svar i bibeln.
Jag kan väl tycka att en organisation som skulle vara godkänd av Gud skulle vara just en som kan ändra sig och rätta till göranden som är i strid med bibeln. Istället för att låta tradition gå före allt.
Alla dessa årtal som påstås blivit utpekade av JV ställer jag mig aningens skeptisk till. Många ggr tas saker ur ett sammanhang och fås till att se ut på ett sätt som de inte alls var menade att göra. Alla enskilda JV har även ett eget ansvar att se vad bibeln säger. Står det att "om den stunden vet ingen, inte sonen, inte änglarna utan bara Fadern" så är det så det är. Alltså kan ingen komma ut med ett årtal för Harmageddon.
2008-08-31, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weldur

Hej på dig!
JV följer Jesu befallning.
"Gå därför och gör lärjungar av människor av alla nationerna, döp dem i Faderns och Sonens och den heliga andens namn och lär dem att hålla allt som jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill avslutningen på tingens ordning." -Matt 28:19,20

Jesus uttalade oxå en profetia om vad som skulle ske i de sista dagarna...
"Och dessa goda nyheter om kungariket ska bli predikade på hela den bebodda jorden till ett vittnesbörd för alla nationerna; och sedan ska slutet komma." -Matt 24:14

2 Tim 4:2,5 säger följande till de som vill lyda Gud: "...predika ordet, håll enträget på med det i gynnsam tid, i ogynnsam tid....utför en evangelieförkunnares verk, fullgör helt din tjänst."

"Ty var och en som anropar Jehovas namn ska bli räddad. Men hur ska de anropa honom som de inte har satt tro till? Och hur ska de sätta tro till honom som de inte har hört något om? Och hur ska de höra utan att någon predikar? Och hur ska de predika, om de inte har blivit utsända? Alldeles som det står skrivet: Vilken vacker syn: till fots kommer de som förkunnar goda nyheter om goda ting!" -Rom 10:13-15
2008-08-31, 00:55
Medlem
Citat:
Kort översättning:
Hej!
Varför går Jehovas Vittnen runt och knackar dörr? (osäker på vad weldur vill säga så det blir två versioner)
a) Där gör de ju ännu mer onytta, om jag får säga vad jag tycker.
b) Det gör dem ännu mer dumma, om jag får säga vad jag tycker.
Hör det till deras kultur? För det värkas som om det fungerar för dem. (lite tvivelkatig till de sista meningarna, men jag tror essensen i frågan är varför JV knackar på hemma hos folk.)

Se svaret till weldur.
2008-08-31, 11:08
Medlem
-Zet-s avatar
Citat:
Hej!

Jag frågade en äldste om detta en gång....minns ej ordagrant vad han sa men typ att Russell ägnade sig åt detta men att det inte var korrekt att göra så (visste ej bättre då). Han var en man som letade efter sanningen och promenerade galet när det gällde detta.

1. Hur jag ser på det? Jaaa...vem som "grundade" JV spelar faktiskt inte mig ngn roll...att han gjorde felaktiga saker gör inte sanningen i bibeln mindre sann. Bibeln kom före Russell och det är inte han som "grundat" den.
I mina ögon är Russell en vanlig människa och ingen upphöjd speciell person.

Har även hört med äldste om detta. Speciellt om detta med "nytt ljus" i frågor.
Svaret blev att ingen i JV är inspirerad av Gud. Ingen är en profet i den meningen skribenterna till bibeln var.

2. Har man gjort felaktigheter så har det rättats till. Det är inget som jag hakar upp mig på. JV är bara vanliga människor som letar svar i bibeln.
Jag kan väl tycka att en organisation som skulle vara godkänd av Gud skulle vara just en som kan ändra sig och rätta till göranden som är i strid med bibeln. Istället för att låta tradition gå före allt.
Alla dessa årtal som påstås blivit utpekade av JV ställer jag mig aningens skeptisk till. Många ggr tas saker ur ett sammanhang och fås till att se ut på ett sätt som de inte alls var menade att göra. Alla enskilda JV har även ett eget ansvar att se vad bibeln säger. Står det att "om den stunden vet ingen, inte sonen, inte änglarna utan bara Fadern" så är det så det är. Alltså kan ingen komma ut med ett årtal för Harmageddon.

Ok!

På fråga 1 kändes det som jag fick ett bra svar, på fråga 2 har jag lite följdfrågor utifrån det du skrev.

1. Det känns som att ni är väldigt förlåtande mot er egen organisation, tex gällande falska profetior och nämnda ockultism. Men samtidigt väldigt petiga när det gäller utomstående tex i frågor rörande julgranar och liknande, får inte du en känsla liksom jag, att man silar mygg och sväljer kameler?

2. ",,Jag kan väl tycka att en organisation som skulle vara godkänd av Gud skulle vara just en som kan ändra sig och rätta till göranden som är i strid med bibeln. Istället för att låta tradition gå före allt."

Är inte det fallet med 1914? Förutom alla profana fakta kring årtalen f.kr 586/587 till fördel mot 606/607 f.kr, så pekar ju även Bibelns kronologi mot de förstnämnda. Är det inte att välja tradition före fakta när man försvarar sitt ställningstagande med fraser som ”yet undiscovered material could drastically alter the chronology of the period”?

3. Är det inte så att man avgör trädet utifrån frukten? Kan man bedra miljontals människor med falska profetior under ett helt sekel och ändå vara Guds utvalda organisation?

Hes 22:28 "De profeter de har tjänar dem som vitkalkare. De skådar åt dem falska profetsyner och spår åt dem lögnaktiga spådomar. De säger: Så säger Herren, HERREN, fastän HERREN inte har talat."

Att jämföra med:

"It was on this line of reckoning that the dates of 1874, 1914, and 1918 were located; and the Lord has placed the stamp of his seal upon 1914 and 1918 beyond any possibility of erasure. What further evidence do we need? Using this same measuring line, beginning with the entry of the children of Israel into Canaan, and counting the full 70 cycles of 50 years each, as clearly indiciated by Jehovah’s sending of the Jews into Babylon for the full 70 years, it is an easy matter to locate 1925, probably the fall, for the beginning of the antitypical jubilee. There can be no more question about 1925 than there was about 1914.”
VT 1922, 15 maj, s 150

och:

"This chronology is not of man, but of God. Being of divine origin and divinely corroborated, present-truth chronology stands in a class by itself, absolutely and unqualifiedly correct...."
1922, 15 juli, s 217

och:

“The physical facts show beyond question of a doubt that 1914 ended the Gentine times and as the Lord foretold, the old order is being destroyed by war, famine, pest…, and revolution. The date 1925 is even more distinctly indicated by the Scriptures because it is fixed by the law God gave to Israel”
VT 1922, 1 sept, s 262

och:

"Jehovah Is in His Holy Temple
Stirring up increasing interest in them, Jehovah caused to be preached from 1918 onward the startling public message "Millions Now Living Will Never Die"".
VT 1955, 15 nov, s 698

osv,,,

Tack på förhand.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in