Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Hej!
Jag frågade en äldste om detta en gång....minns ej ordagrant vad han sa men typ att Russell ägnade sig åt detta men att det inte var korrekt att göra så (visste ej bättre då). Han var en man som letade efter sanningen och promenerade galet när det gällde detta.
1. Hur jag ser på det? Jaaa...vem som "grundade" JV spelar faktiskt inte mig ngn roll...att han gjorde felaktiga saker gör inte sanningen i bibeln mindre sann. Bibeln kom före Russell och det är inte han som "grundat" den.
I mina ögon är Russell en vanlig människa och ingen upphöjd speciell person.
Har även hört med äldste om detta. Speciellt om detta med "nytt ljus" i frågor.
Svaret blev att ingen i JV är inspirerad av Gud. Ingen är en profet i den meningen skribenterna till bibeln var.
2. Har man gjort felaktigheter så har det rättats till. Det är inget som jag hakar upp mig på. JV är bara vanliga människor som letar svar i bibeln.
Jag kan väl tycka att en organisation som skulle vara godkänd av Gud skulle vara just en som kan ändra sig och rätta till göranden som är i strid med bibeln. Istället för att låta tradition gå före allt.
Alla dessa årtal som påstås blivit utpekade av JV ställer jag mig aningens skeptisk till. Många ggr tas saker ur ett sammanhang och fås till att se ut på ett sätt som de inte alls var menade att göra. Alla enskilda JV har även ett eget ansvar att se vad bibeln säger. Står det att "om den stunden vet ingen, inte sonen, inte änglarna utan bara Fadern" så är det så det är. Alltså kan ingen komma ut med ett årtal för Harmageddon.
Ok!
På fråga 1 kändes det som jag fick ett bra svar, på fråga 2 har jag lite följdfrågor utifrån det du skrev.
1. Det känns som att ni är väldigt förlåtande mot er egen organisation, tex gällande falska profetior och nämnda ockultism. Men samtidigt väldigt petiga när det gäller utomstående tex i frågor rörande julgranar och liknande, får inte du en känsla liksom jag, att man silar mygg och sväljer kameler?
2. ",,Jag kan väl tycka att en organisation som skulle vara godkänd av Gud skulle vara just en som kan ändra sig och rätta till göranden som är i strid med bibeln. Istället för att låta tradition gå före allt."
Är inte det fallet med 1914? Förutom alla profana fakta kring årtalen f.kr 586/587 till fördel mot 606/607 f.kr, så pekar ju även Bibelns kronologi mot de förstnämnda. Är det inte att välja tradition före fakta när man försvarar sitt ställningstagande med fraser som ”yet undiscovered material could drastically alter the chronology of the period”?
3. Är det inte så att man avgör trädet utifrån frukten? Kan man bedra miljontals människor med falska profetior under ett helt sekel och ändå vara Guds utvalda organisation?
Hes 22:28 "De profeter de har tjänar dem som vitkalkare. De skådar åt dem falska profetsyner och spår åt dem lögnaktiga spådomar. De säger: Så säger Herren, HERREN, fastän HERREN inte har talat."
Att jämföra med:
"It was on this line of reckoning that the dates of 1874, 1914, and 1918 were located; and the Lord has placed the stamp of his seal upon 1914 and 1918 beyond any possibility of erasure. What further evidence do we need? Using this same measuring line, beginning with the entry of the children of Israel into Canaan, and counting the full 70 cycles of 50 years each, as clearly indiciated by Jehovah’s sending of the Jews into Babylon for the full 70 years, it is an easy matter to locate 1925, probably the fall, for the beginning of the antitypical jubilee. There can be no more question about 1925 than there was about 1914.”
VT 1922, 15 maj, s 150
och:
"This chronology is not of man, but of God. Being of divine origin and divinely corroborated, present-truth chronology stands in a class by itself, absolutely and unqualifiedly correct...."
1922, 15 juli, s 217
och:
“The physical facts show beyond question of a doubt that 1914 ended the Gentine times and as the Lord foretold, the old order is being destroyed by war, famine, pest…, and revolution. The date 1925 is even more distinctly indicated by the Scriptures because it is fixed by the law God gave to Israel”
VT 1922, 1 sept, s 262
och:
"Jehovah Is in His Holy Temple
Stirring up increasing interest in them, Jehovah caused to be preached from 1918 onward the startling public message "Millions Now Living Will Never Die"".
VT 1955, 15 nov, s 698
osv,,,
Tack på förhand.