2009-05-01, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Vad har du som är bättre, kan du presentera det för oss.

Jag påstår att inte att jag har något bättre att komma med och det var heller inte min poäng med inlägget. Istället var det ett slags försvar av Jv som individer, att man inte medvetet slår ifrån sig argument för att man inte vill medge mindre smickrande sidor av sin tro/organisation utan att det för många kan ligga på ett djupare plan. Visst måste du väl ända hålla med mig om att du skulle hamna i en oerhört jobbig situation om du en dag upptäckte att det du tror på inte stämmer?
2009-05-01, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Tackar för svaren. Kan du beskriva lite mer ingående? Tror inte jag vart mycket klokare av citaten. Hur vet man att någon som anser sig vara "utvald" är det?

Äter man av brödet och dricker av vinet anser man sig själv vara utvald. Det finns endast några få i sverige som anser sig vara utvalda. Det ska beskrivas som en mycket stark känsla som sätts in i kroppen av gud vad jag förstått.

Låter trovärdigt att dem som verkligen äter och dricker känner en överväldigande känsla eftersom det bara är några få som sagt.
2009-05-01, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Det är bättre att följa Bibeln, än att blint följa en mänsklig organisation!

Så du ser inte att Gud styr sin organisation så att Matt 28:18 -20; Matt 24:14 blir uppfyllt.
Vem mer än Jehovas vittnen uppfyller denna profetia.
2009-05-01, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenieh
Äter man av brödet och dricker av vinet anser man sig själv vara utvald. Det finns endast några få i sverige som anser sig vara utvalda. Det ska beskrivas som en mycket stark känsla som sätts in i kroppen av gud vad jag förstått.

Låter trovärdigt att dem som verkligen äter och dricker känner en överväldigande känsla eftersom det bara är några få som sagt.

Romarna 8:16-18
”Anden själv vittnar tillsammans med vår ande om att vi är Guds barn. Om vi alltså är barn, är vi också arvingar: ja, Guds arvingar och Kristi medarvingar, förutsatt att vi lider tillsammans med honom för att också bli förhärligade tillsammans med honom.”

Hebréerna 6:4-6 Folkbibeln
4 Ty de som en gång tagit emot ljuset och smakat den himmelska gåvan, fått del av den helige Ande 5 och smakat det goda Gudsordet och den kommande världens krafter 6 men sedan avfallit, dem är det omöjligt att föra till ny omvändelse, eftersom de själva på nytt korsfäster Guds Son och öppet hånar honom.
2009-05-01, 14:14
Medlem
Citat:
Så du ser inte att Gud styr sin organisation så att Matt 28:18 -20; Matt 24:14 blir uppfyllt.

Nej, jag ser inte att Gud styr denna organisation!

Vi kan väl inte ge Gud skulden för de felslagna profetior som denna organisation har kommit med, som 1925 och 1975.

Vi kan inte heller ge Gud skulden för att de med sina falska budskap har fått människor riskera liv och hälsa, ja även dö.
Tänker inte bara på blodfrågan, utan på hur de under åren 1968 - 1980 förbjöd transplantationer. Och på hur de tidigare förbjöd vaccinationer.
Kommer ev att skriva om detta snart.

Nej, detta är inte en organisation ledd av Gud.

Predika över hela jorden är det många som gör. Och med stor framgång.
Så det bevisar inget.

Matt 7:22,23.
2009-05-01, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Predika över hela jorden är det många som gör. Och med stor framgång.
Så det bevisar inget.

Matt 7:22,23.

Vika då.
Ett kännetecken skulle var att de talade överensstämmande över hela jorden och hade kärlek inbördes.

Kan du tala om vilka "många" som stämmer in på detta.
2009-05-01, 14:30
Medlem
Citat:
Vika då.
Ett kännetecken skulle var att de talade överensstämmande över hela jorden och hade kärlek inbördes.

Kärlek inbördes är väl inte direkt kännetecknande för JV?
Vet om en massa intriger och skvaller i församlingarna.
Och vänner med problem, som inte passar in i mallen, fryses mer eller mindre ut!

Det finns en del som predikar över hela jorden
Sjundedagsadventisterna tex.

Känner också till andra stora projekt där målet är att sprida det Kristna budskapet över hela jorden, inga glömda luckor ska få finnas.
2009-05-01, 14:31
Medlem
fotos avatar
Citat:

Lyder ni Jesus och döper först och lär sen?
2009-05-01, 14:31
Medlem
Citat:
Vika då.

Hade du inget att säga om att Gud knappast kan ha lett organisationen när de spred de falska budskap jag nämnde?
2009-05-01, 16:03
Medlem
Budskapet skulle vara sant - inte falskt

Citat:
Vika då.

Att tala "överensstämmande" har bara värde om det man talar är sant. Jvs falska budskap om 1914, och om deras egen upphöjelse 1919 osv är inte äkta kristen förkunnelse. Det uppfyller i stället Luk. 21:8 om falska profeter som skulle säga "tiden är nära". Det spelar ingen roll hur samstämd den falska förkunnelsen är. Jesu ord gäller ändå: "Följen dem icke". (Luk 21:8, 1917)

Listan på falsk förkunnelse hos Jv kan göras lång. Miljoner som levde 1918 skulle aldrig dö eftersom Riket skulle bli fullt synligt på jorden 1925 - en falsk världsvid proklamation. Senare skulle de människor som levde på jorden 1914 inte dö ut innan "slutet" kom. När detta fiasko blev uppenbart även för Jvs ledare ändrade man helt sonika definitionen av ordet generation. Men det hjälper inte. Man har likafullt vilselett människor med falskhet.
2009-05-01, 17:36
Bannlyst
Jaha, så trevligt att veta att för Jv är kannibalism en samvetsfråga. Det hade jag aldrig trott. Tack BattleBitch för det klargörandet. Jag är övertygad om att du på egen hand har lyckats rekrytera mängder av nya adepter nu.

Alla kommer ju glatt släppa in folk som när som helst kan ta en smakbit av en...

Eller så kan man ju dra den riktiga slutsatsen av citaten. Nämligen att organtransplantationer var förbjudna. De som kan "Jv-språk" hjälpligt ser nämligen att det är vad som står. Att en som säger sig vara ett Jehovas vittne inte förstår terminologin är ju häpnadsväckande...
2009-05-01, 17:52
Medlem
Citat:
Vika då.

Kärlek inbördes ett kännetecken?

Sådan kristen och broderlig kärlek som du och BB visar varandra här på forumet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in