Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Gitte, jag är ledsen att behöva påpeka det igen, men det där är hörsägen och fortfarande inga konkreta bevis på att Sällskapet skulle stått bakom det påståendet. Inte heller finns det något i deras litteratur som indikerar på att Sällskapet någonsin skulle ha påstått att Har-Magedon skulle komma 1975. Ta fram det talet på pränt så ska vi analysera sönder det i molekyler, så kan jag än en gång överbevisa att ni har fel i eran tolkning och att sällskapet har rätt sin, men ändå envisas ni med att hävda att eran tolkning är rätt (ni som dessutom inte är med i organisationen på något sätt) och att sällskapet (som kommit ut med det här materialet) skulle ha fel i sin egen originaltolkning.
Givetvis kan jag inte ta fram ett tal som jag hörde för 35 år sedan på pränt.
Men jag har en de annat. Några små smakprov:
Offentliga föredraget på Kretssammankomsterna våren 1971, som hade temat:
VEM ERÖVRAR VÄRLDEN UNDER 1970-TALET?
Svaret som gavs var givetvis att harmageddon skulle komma under den perioden.
Jag har sammankomstprogrammet framför mig nu.
En del tidningar skrev om dett föredrag, bla Norra Skåne, du kanske kan söka i tidningarnas arkiv!
Vakna 22 april 1969 bör du kunna kolla i närmaste RS, där ställs frågorna "Håller tiden på att rinna ut för denna generation? Vad ska 1970-talet medföra?" på första sidan.
I artikeln en av alla tabeller som pekar på 1975.
Elller Vakttornet jag citerade från i går, 1 jan 1969, med artikeln "varför ser du fram mot 1975?"
Full med tabeller som pekar på 1975.
Eller VT 1 sept 1968, med ytterligare tabeller som visar på 1975.
I boken "Evigt liv i Guds söners frihet" (utg på sv 1970, bör också finnas i RS)
finns ytterligare tabeller, från Adams skapelse och fram till 1975. ( sid31-35)
Och i samband med dess tabeller säger man, sid 29:
"Enligt denna trovärdiga bibelkronologi kommer 6.000 år från människans skapelse att utlöpa år 1975, och den sjunde tusenårsperioden av människans historia kommer således att börja på hösten 1975 vt."
Lite längre ner på samma sida fortsätter man:
"Hur LÄGLIGT skulle det inte vara för Jehova Gud att göra denna kommande sjunde tusenårsperiod till en sabbatsperiod av vila och befrielse, en stor jubelårssabbatför att proklamera frihet utöver jorden till alla dess inbyggare! DET SKULLE OCKSÅ VARA LÄMPLIGAST FRÅN GUDS SIDA.."
(mina eftertryck)
Här har man mage att tala om vad som är lämpligast för Gud att göra. (Tydligen förstod inte Gud det själv, eller..?)
Och här har man helt glömt bort Matt 24:36, ja man tom sade att det "nu inte var tid att jonglera med Jesu ord."
Det finns alltså en hel del i deras litteratur om 1975.