2008-12-31, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Om inte församlingarna vet om boken, hur vet då du om den? Eller kom du ut med ett gigantiskt scoop nu?

Den finns. Är bara till för äldstebröderna.
2008-12-31, 23:14
Medlem
Citat:
Hur vet du att JV kräver en tiondel av medlemmarnas lön? Aldrig hört talas om.

Du har inte hört ngt om det för att det inte är sant. Personen som påstår detta yrar.
2008-12-31, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Du kanske skulle läsa det du citerar också...?
Det står inte "kräver", det står "förväntar sig", vilket ju inte är riktigt samma sak. Insamlingsbössorna ger ju en diskret liten vink om inte annat...

Visst bidragsbössorna finns där.
Men ingen förväntar att man som JV bör lämna tionde i bidrag.

Det är ett fullständigt felaktigt påstående.
2008-12-31, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Jo men ConDodgy är nog ett JV och JV-ledningen kan aldrig ha fel. T om när det är bevisad så fortsätter svamlet från ConDodgy. Patetiskt!

Det här handlade ju om tionde och det är fel att så sker inom JV.
2008-12-31, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perdo
Om du läst mina tidigare inlägg så hade du fattat hur jag kan veta. En jehovit har förståss berättat det.

Jag har aldrig betalat några 10% av min lön.
Ingen jag känner inom JV har heller gjort det.

Antingen missuppfattade du JVt eller så var JVt sur på organisationen. Eller kanske bara snurrig.
Eller så va det inget JV du pratade med....
2008-12-31, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
På vad grundar du din åsikt att JV gör färre fel än de flesta andra samfund? Hur många gånger har de t ex förutsagt "Harmageddon" nu?

Angående blodet: Nej, visst är det inte fel i sig att ändra inställning. Men det minsta man kan begära är väl att man i så fall erkänner att man hade fel innan, inte bara svamlar om "nytt ljus" och därigenom insinuerar att det är Gud som haft fel och nu ångrat sig?
Känner du till turerna kring policyn om organdonation? Ingen "kuggis", jag frågar bara för att slippa upprepa om det är så att du redan vet!

Den som bör bestämma vad som är rätt eller fel är ju givetvis Gud, om man nu vill lyda Honom och följa Hans bud. JV har ju bevisligen "pillat" lite väl mycket i Guds ord genom åren.

JV påstår INTE att det är Gud som haft fel. Man menar varje gång det blir en förändring att man nu förstår saker tydligare och bättre än tidigare. "Man" betyder då alltså människorna i den styrande kretsen.
2008-12-31, 23:25
Medlem
Citat:
Hur kan du vara så säker på det? Vad jag tror är att du är lika duperad som jag var när dom bearbetade mig. Jag försvarade också dom i ganska många år, men det gör jag inte mer.

Så de snor 10% från lönen utan att jag vet??? Hu.
2008-12-31, 23:44
Medlem
Citat:
Frågan var hur många ggr organisationen gått ut offentligt med ett årtal om när harmageddon ska inträffa. Har jag tolkat det rätt om detta har inträffat 0 ggr? Det var väl människor som höll i talen från podierna som du skriver och ingen människa är fullkomlig. För mig är det inte speciellt svårt att fatta att dom flesta JV gärna ville att det var dags -75 och kanske agerade "huvudlöst". Likadant med dom andra årtalen men faktum kvarstår väl att JV som organisation aldrig gått ut med ett årtal för harmageddon eller har jag fel? Självklart håller jag med om att det är extremt synd att saker som du nämner händer men trots allt så har alla människor ett personligt ansvar för vad man gör. Om nu inte JV gick ut med ett datum så är det givetvis olyckligt men likförbannat är det vuxna människor vi snackar om. Ibland kan tron på saker göra så att det blir snett, det gäller inte bara JV.

Faktum är att man som åhörare på ett möte inte ska köpa det som sägs i talen rakt av.
Man ska inte gå på möte utan sin hjärna.

Det är upp till var och en att lyssna på det som sägs och "pröva det, om det kommer från Gud".

Inget JV är övermänsklig, inte de i församlingen, inte de äldste, inte kretstillsyningsmännen, inte medlemmarna i styrande kretsen. Ingen.

Ibland verkar det dock trist nog att många?, några?, en del? inom JV avsäger sig sin hjärna och sina tankar och blir robotar. Och det är obehagligt.
Har sett det på nära håll.

Men det är inte det som är meningen.

Vad ska man då göra för att få medlemmar sluta att lägga allt ansvar på andra? På äldste, på styrande k?
Ingen aning.
Antar att det är ett mänskligt drag för vissa. Men inte för alla.
2008-12-31, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Man spikade upp en skylt ovanför Jesus huvud, ej ovanför händerna. Dvs han hade armarna utåt. Det är inget bevis men ett argument hämtat ur bibeln.

Du ger dig inte med hans armars position!
2008-12-31, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Om nu Jesus fördömde korset, vorde det inte alldeles utmärkt att korsfärsta honom på just ett sådant kors, för att han skulle få skämmas så mycket som möjligt.

Vem bryr sig om det va ett kors eller inte??

Det är inte det som är det viktiga!

Oavsett dödsredskap ska det inte hänga runt halsen på en och inte heller på väggen därhemma eller ngnannanstans.

Poängen med hela Jesu död är varför han dog och vad det öppnade upp för möjligheter för mänskligheten.

Lika envisa som JV kan vara ang pålen är andra envisa vad gäller korset. Men alla har ett gemensamt...de missar poängen.
2008-12-31, 23:50
Medlem
Citat:
Du och alla andra som lyckats hålla dom stången trots nära släktingar och vänner som gör allt för att rädda er till evigt liv är värda all beundran. Jag är inte säker på att jag hade klarat det. Sen när det gäller din Mor och Bror så är det faktiskt så att det ende som vet hur mycket dom skänker till sin församling är GUD Jeva. Jag skulle inte bli förvånad om dom skänker betydligt mer än dom ens vill erkänna för sig själv. Det finns ingen deal, det finns förväntningar.

Eller så skänker man inget alls....
2008-12-31, 23:54
Medlem
...känner mig för övrigt en aning ensam här nu...kan det bero på att klockan är typ snart tolv?

Hör iaf lite början till oljud utanför...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in