2008-08-02, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Nä, det var jag inte. Som jag sa tidigare igår så var jag väldigt trött o grinig rent allmänt o inget tålamod. Dom som vägrar ta emot blod eller organ gör det för att dom vill inte synda mot Guds principer bara för att överleva, i o m att dom har hoppet om uppståndelsen så väljer dom att hellre dö än att synda mot Gud.

Jag hänvisar till vad jag skrev igår Apg. 15:20 "utan skriva till dem att de skall avhålla sig från det som har orenats genom avgudar och från otukt och från köttet av kvävda djur och från blod." Där står klart och tydligt att man ska avhålla sig från blod.

Har svårt att tro att man inte får ha fel om man är ett JV, det motsäger deras egen trosuppfattning, människan är ofullkomlig. Jag är övertygad om att du inte har alla ingredienserna i skålen, utan kanske t o m glömt bort en hel del av hur det egentligen ligger till.

Jag hoppas inte jag t o m är övertygad om att Jehova förlåter mig om jag uppriktigt ber om förlåtelse i ande och sanning samt att jag villigt förlåter andra som kan tänkas komma tillkorta mot mig, så att vi kan ha fördrag med varann. Annat vore kärlekslöst med tanke på att Gud är kärleken personifierad och att Paulus påbjuder att allt man företar sig ska "ske i kärlek". Samt att "...världen försvinner, och även dess begär, men den som gör Guds vilja består för evigt." (1 Joh. 2:17)

Rätt emotsägande då jag sist studerade med en broder, gick igenom vikten av att tro på uppståndelsen. Tackar för lyckönskningar!

De som vägrar ta emot blod eller organ gör det för att de är rädda för att bli uteslutna...Forska lite själv, vet jag! Kolla upp det jag skrev om JV:s policy angående organtransplantationer! Och när du håller på, kolla vad som står om Bulgarien och vittnena. Mycket intressant...!

Ja det står "avhålla sig från blod". Det betyder att man inte ska äta det. Står absolut ingenting om att du måste dö för att du behöver en transfusion.

Lite "aggro" i dag också, tror jag? Nu har jag plötsligt inte "alla ingredienser i skålen". Jaja. JV har flera gånger förutsagt Harmageddon, Domedagen, världens slut, you name it. Det är ett faktum. De har, varenda gång, haft fel. Inget att tala om, tycker de, "fel ljus" osv. MEN när andra gör något liknande kallas de falska profeter!

Om du bara hoppas på att bli förlåten kan du ju lika gärna bli katolik? Då kan du synda hejvilt, bikta dig på fredagen (eller på dödsbädden) så är allt klart. Inte behöver du vara ett vittne för det!

Jaha, en broder har sagt det. Men hjälp, förlåt! Jag är ju bara kvinna, inte har vi små kvinnfolk nåt att komma med i Guds sanna organisation...

En sista kommentar: Guds vilja är alltid en tolkningsfråga. Du måste se vem som har den rätta tolkningen.
(Tips: det är INTE JV....)
2008-08-02, 20:35
Bannlyst
Snälla Bella jag orkar inte mer. Jag har förklarat grundligt för dig hur det ligger till men du vägrar inse att dom stödjer sig på vad Gud föreskriver i bibeln, inte något eget påhitt. I själva verket argumenterar du emot Gud, inte mot vare sig JV eller mig.

Jag är inte aggro, du misstolkade mig. Vad jag menade med ingredienser i skålen, var att du förmodligen inte är helt insatt i hur det ligger till och förmodligen glömt bort en hel del då du inte varit aktiv på ett tag.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-02 kl. 20:42.
2008-08-02, 20:44
Medlem
Depplemulens avatar
Undran om tuktan av barn?

Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Tänkte att vi kunde ha en slags frågelåda, om ni har några frågor rörande Jehovas Vittnen, kan jag besvara dom. Jag har en diger erfarenhet av rörelsen, om man säger så.

Ungefär 90% av min släkt är Jehovas Vittnen och jag själv gick på mötena tills jag var 16år. Därför har jag heller inte så bra kontakt med mina släktingar, för att ag själv inte är ett vittne. Mina föräldrar träffar jag dock ibland. Jag tror att jag kan svara med en objektivitet, eftersom jag har kunskapen, men inte är med i rörelsen.

Fråga på!
Anser Jehovas att man får slå barn i fostrande syfte? Står det någonstans i bibeln att tuktan innebär fysisk bestraffning,eller är det bara muntligen man får tukta barn?
2008-08-02, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Snälla Bella jag orkar inte mer. Jag har förklarat grundligt för dig hur det ligger till men du vägrar inse att dom stödjer sig på vad Gud föreskriver i bibeln, inte något eget påhitt. I själva verket argumenterar du emot Gud, inte mot vare sig JV eller mig.

Jag är inte aggro, du misstolkade mig. Vad jag menade med ingredienser i skålen, var att du förmodligen inte är helt insatt i hur det ligger till och förmodligen glömt bort en hel del då du inte varit aktiv på ett tag.

Det är lugnt, jag vet precis hur det är när man vill få fram sin åsikt och ingen verkar vilja lyssna. (been there... )
Vad jag har sett, efter att ha läst mycket om och av JV, är dock att de i första hand stödjer sig på sina tolkningar av Bibeln. Och dessa tolkningar ändras ganska så lättvändigt. "Nytt ljus" som sagt...

Jag argumenterar definitivt inte mot Gud (det är jag inte tillräckligt teologiskt insatt för att kunna göra) men det gör JV. Det skulle du också se om du tog dig tid att verkligen forska i saken.

Jag har inte varit aktiv inom JV på ett tag, det är sant. Men jag har varit! och jag har fortsatt intressera mig för JV efter att jag lämnade. Och en sak ska du veta: Jag vill inte bara smutskasta. När vänner och bekanta "snackar skit" om JV är jag ofta den första att "försvara" och förklara vissa saker. Så jag tycker inte jag är partisk.

Men jag vet en sak om dig: Du är precis där jag var för många år sedan: Ny, ivrig, villig att ta dig till alla saninngar som bröderna ger. Du tror på det du hör och det är väl ok. Men jag måste få tala om min syn också.

No offence?
2008-08-02, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Depplemulen
Anser Jehovas att man får slå barn i fostrande syfte? Står det någonstans i bibeln att tuktan innebär fysisk bestraffning,eller är det bara muntligen man får tukta barn?

Ja. Jehovas vittnen anser att man får slå barn. Bibelversen man stödjer sig på är följande:

Ords 23:13
P
Undanhåll inte pojken fostran,
agar du honom slipper han dö.

I "vittnenas Bibel", Nya Världens Översättning, står det:

"Håll inte tillbaka tuktan från den som bara är en pojke. Ifall du slår honom med käppen, kommer han inte att dö."
2008-08-02, 21:34
Medlem
Depplemulens avatar
Men....

Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Ja. Jehovas vittnen anser att man får slå barn. Bibelversen man stödjer sig på är följande:

Ords 23:13
P
Undanhåll inte pojken fostran,
agar du honom slipper han dö.

I "vittnenas Bibel", Nya Världens Översättning, står det:

"Håll inte tillbaka tuktan från den som bara är en pojke. Ifall du slår honom med käppen, kommer han inte att dö."
Då är de ju kriminella enligt svensk lag...står de "över" lagen eller?
2008-08-02, 21:45
Bannlyst
Citat:
Då är de ju kriminella enligt svensk lag...står de "över" lagen eller?

Du ställer en väldigt bra fråga där faktiskt...i vilken mån ska den "vanliga" lagen gälla över lagen om religionsfrihet? För det är faktiskt inte bara JV som praktiserar barnaga, ska du veta...

Men visst, enligt den svenska lagboken är de kriminella, helt klart. Men då ska du ha i åtanke att Jehovas vittnen och kanske andra "sekter" har en lag som går före: Guds lag. Man ska lyda Guds lag före människans.
Vet inte om det är något bra svar, men det är så de tänker....
2008-08-02, 21:51
Medlem
Depplemulens avatar
Undrar

Citat:
Du ställer en väldigt bra fråga där faktiskt...i vilken mån ska den "vanliga" lagen gälla över lagen om religionsfrihet? För det är faktiskt inte bara JV som praktiserar barnaga, ska du veta...

Men visst, enligt den svenska lagboken är de kriminella, helt klart. Men då ska du ha i åtanke att Jehovas vittnen och kanske andra "sekter" har en lag som går före: Guds lag. Man ska lyda Guds lag före människans.
Vet inte om det är något bra svar, men det är så de tänker....
När det står om tuktan i bibeln, är det den gammedags tuktan de pratar om (aga) eller är de modernare nu och inte slår sina barn.Hur lever de egentligen?
För om de skulle följa bibeln så skulle de ju slå!? Du som känner till hur de tänker....vad är deras egentliga uppfattning om barnaga och vad säger de om det på mötena?
2008-08-02, 22:00
Bannlyst
Citat:
När det står om tuktan i bibeln, är det den gammedags tuktan de pratar om (aga) eller är de modernare nu och inte slår sina barn.Hur lever de egentligen?
För om de skulle följa bibeln så skulle de ju slå!? Du som känner till hur de tänker....vad är deras egentliga uppfattning om barnaga och vad säger de om det på mötena?

Först och främst: Det var länge sedan jag var på ett möte bland JV. Jag vet INTE hur de gör NU. Jag vet dock att när jag var aktiv ( ungefär 1990-1999) togs barn ofta undan, in på tolatten och liknande, skrik hördes, och sedan var barnen snälla snälla. Mer säger jag inte.

Jag vet också att JV gärna vill följa Biblen (i alla fall det ledningen säger är Bibelns) och står det i Bibeln att du ska slå dina barn så....Ja, du fattar.

Jag vill inte tro inte att JV slår sina barn oftare än andra, men jag vet att man använde sig av luggningar, bestraffningar, osv för att få barnen att vara stilla på möten.
2008-08-02, 22:07
Bannlyst
Citat:

Jag svarade inte på din fråga: JV följer alltid "Guds lag" före människans. Så är det. Man betalar skatt för att "man ska ge till kejsaren det som tillfaller honom" (lite överkurs i Bibelhistorik) men man ska alltid följa Guds lag först.
Så: Säger Gud att du ska aga dina barn....Ja, du fattar själv....
2008-08-02, 22:07
Medlem
Depplemulens avatar
Tack

Citat:
Först och främst: Det var länge sedan jag var på ett möte bland JV. Jag vet INTE hur de gör NU. Jag vet dock att när jag var aktiv ( ungefär 1990-1999) togs barn ofta undan, in på tolatten och liknande, skrik hördes, och sedan var barnen snälla snälla. Mer säger jag inte.

Jag vet också att JV gärna vill följa Biblen (i alla fall det ledningen säger är Bibelns) och står det i Bibeln att du ska slå dina barn så....Ja, du fattar.

Jag vill inte tro inte att JV slår sina barn oftare än andra, men jag vet att man använde sig av luggningar, bestraffningar, osv för att få barnen att vara stilla på möten.
Saken är den att jag har en svärmor som är vittne, men hon kan inte svara ordentligt på en enda fråga man ställer....ändå gör hon inget annat än att läsa bibeln Min man och jag har en son......vi är helt emot både fysiks och psykisk aga......självklart är vi inte gränslösa för det.Men hon retar sig på att han är en egen individ vid 10 års ålder och att vi kramas mycket är oxå väldigt störande:Måste ungen hänga på dig hela tiden! Är det mera kärlekslöst(eller mindre känsloyttringar) inom Jehovas? Försöker att hålla mig neutral eftersom att vi träfar dem en hel del(Farfar är INTE Jehivas).....men ibland är det svårt må jag säga!!
2008-08-02, 22:08
Medlem
csaars avatar
Citat:

När jag har samtalat med vittnen ang. (skumma, hemska, sjuka?) lagar i GT. har de hävdat två ting (på det stora hela.)

1. Många lagar (i Moseböckerna) var gällande för ett folk på vandring genom en öken. de omständigheterna som krävde den typen av lagar finns inte (För JV)

2. Jesus gjorde upp med GT:s gamla lagar och "behöll" i princip enbart de tio budorden och avhållsamhet mot blodet. (Folk frågar honom vad de skall göra för att "höra det nya kungariket till" - han säger de tio budorden, ja... la di da)

I NT ä det ganska tydligt att Jesus sätter tummen på de tio budorden (han reviderar dem, dopar dem med en stor portion kärlek) men det skall också plussas på en annan sak som samtliga sekter, kyrkor och samfund väljer att ignorera: sälj allt du äger och har

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in