Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Nä, det var jag inte. Som jag sa tidigare igår så var jag väldigt trött o grinig rent allmänt o inget tålamod. Dom som vägrar ta emot blod eller organ gör det för att dom vill inte synda mot Guds principer bara för att överleva, i o m att dom har hoppet om uppståndelsen så väljer dom att hellre dö än att synda mot Gud.
Jag hänvisar till vad jag skrev igår Apg. 15:20 "utan skriva till dem att de skall avhålla sig från det som har orenats genom avgudar och från otukt och från köttet av kvävda djur och från blod." Där står klart och tydligt att man ska avhålla sig från blod.
Har svårt att tro att man inte får ha fel om man är ett JV, det motsäger deras egen trosuppfattning, människan är ofullkomlig. Jag är övertygad om att du inte har alla ingredienserna i skålen, utan kanske t o m glömt bort en hel del av hur det egentligen ligger till.
Jag hoppas inte jag t o m är övertygad om att Jehova förlåter mig om jag uppriktigt ber om förlåtelse i ande och sanning samt att jag villigt förlåter andra som kan tänkas komma tillkorta mot mig, så att vi kan ha fördrag med varann. Annat vore kärlekslöst med tanke på att Gud är kärleken personifierad och att Paulus påbjuder att allt man företar sig ska "ske i kärlek". Samt att "...världen försvinner, och även dess begär, men den som gör Guds vilja består för evigt." (1 Joh. 2:17)
Rätt emotsägande då jag sist studerade med en broder, gick igenom vikten av att tro på uppståndelsen. Tackar för lyckönskningar!
Jag hänvisar till vad jag skrev igår Apg. 15:20 "utan skriva till dem att de skall avhålla sig från det som har orenats genom avgudar och från otukt och från köttet av kvävda djur och från blod." Där står klart och tydligt att man ska avhålla sig från blod.
Har svårt att tro att man inte får ha fel om man är ett JV, det motsäger deras egen trosuppfattning, människan är ofullkomlig. Jag är övertygad om att du inte har alla ingredienserna i skålen, utan kanske t o m glömt bort en hel del av hur det egentligen ligger till.
Jag hoppas inte jag t o m är övertygad om att Jehova förlåter mig om jag uppriktigt ber om förlåtelse i ande och sanning samt att jag villigt förlåter andra som kan tänkas komma tillkorta mot mig, så att vi kan ha fördrag med varann. Annat vore kärlekslöst med tanke på att Gud är kärleken personifierad och att Paulus påbjuder att allt man företar sig ska "ske i kärlek". Samt att "...världen försvinner, och även dess begär, men den som gör Guds vilja består för evigt." (1 Joh. 2:17)
Rätt emotsägande då jag sist studerade med en broder, gick igenom vikten av att tro på uppståndelsen. Tackar för lyckönskningar!
De som vägrar ta emot blod eller organ gör det för att de är rädda för att bli uteslutna...Forska lite själv, vet jag! Kolla upp det jag skrev om JV:s policy angående organtransplantationer! Och när du håller på, kolla vad som står om Bulgarien och vittnena. Mycket intressant...!
Ja det står "avhålla sig från blod". Det betyder att man inte ska äta det. Står absolut ingenting om att du måste dö för att du behöver en transfusion.
Lite "aggro" i dag också, tror jag?
Nu har jag plötsligt inte "alla ingredienser i skålen". Jaja. JV har flera gånger förutsagt Harmageddon, Domedagen, världens slut, you name it. Det är ett faktum. De har, varenda gång, haft fel. Inget att tala om, tycker de, "fel ljus" osv. MEN när andra gör något liknande kallas de falska profeter!Om du bara hoppas på att bli förlåten kan du ju lika gärna bli katolik? Då kan du synda hejvilt, bikta dig på fredagen (eller på dödsbädden) så är allt klart. Inte behöver du vara ett vittne för det!
Jaha, en broder har sagt det. Men hjälp, förlåt! Jag är ju bara kvinna, inte har vi små kvinnfolk nåt att komma med i Guds sanna organisation...
En sista kommentar: Guds vilja är alltid en tolkningsfråga. Du måste se vem som har den rätta tolkningen.

(Tips: det är INTE JV....)
Min man och jag har en son......vi är helt emot både fysiks och psykisk aga......självklart är vi inte gränslösa för det.Men hon retar sig på att han är en egen individ vid 10 års ålder och att vi kramas mycket är oxå väldigt störande:Måste ungen hänga på dig hela tiden! Är det mera kärlekslöst(eller mindre känsloyttringar) inom Jehovas? Försöker att hålla mig neutral eftersom att vi träfar dem en hel del(Farfar är INTE Jehivas).....men ibland är det svårt må jag säga!!