2008-09-06, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel F
En människa som söker sanningen måste och få söka den utan att känna sig illa till mods. Om någon hindrar dig ifrån att söka sanningen är ju personen ifråga sanningens motståndare. Du som vill söka sanningen, varför skall du hålla dig fast till något som vill hindra dig att söka den? Jag blir illa berörd då jag ser vad du skriver. Det är sorgligt. Nej, lögnens män har du funnit, och din lydnad giver du dem. Tro inte att det är fel att söka efter sanningen, för den som intalar dig det lever mycket farligt. Personen ifråga har dragit sin domare över sig.

Nej, jag hoppas du tar dig friheten att söka sanningen, det är du värd, så vis som du är. Jag menar - det kan ju bli hur bra som helst!
Nej, Gud vill att du skall söka sanningen precis som han är av sanning. Låt nu ingen lögnare frälsa dig med sina lögner.
Ursäkta min okänslighet, men det ter sig visst vara ett alternativ att gå ur. Jag menar, behöver du vara vittne för att tro på Jesus? Nej, inte alls. Säger dina släktingar något annat så ljuger dom. På frukten skall man känna trädet.

Din situation är visserligen ingen enkel sådan. Jag menar, det är klart man vill ha sina nära och kära just omkring sig. Så är det även för mig, men sedan jag började följa Jesus har det inte gått helt smärtfritt. Man har helt enkelt fått ta avstånd ifrån mycket, även mycket som har med ens nära och kära att göra. Och vantrivs här i livet, det gör man också. Men jag tror på Jesus, han säger nämligen:

'Och var och en som har övergivit hus, eller bröder eller systrar, eller fader eller moder, eller barn, eller jordagods, för mitt namns skull, han skall få mångfaldigt igen, och skall få evigt liv till arvedel.'

Håll ut! Jag önskar dig all lycka!

Vänligen
Daniel

Daniel, tack för dina uppmuntrande ord och för påminnelsen om Bibelversen jag tydligen hade glömt. Det var en upplevelse att i den andra tråden ("Att göra den himmelske Fadern vilja") se saker på ett nytt men ändå så självklart sätt. Jag önskar dig också lycka och håll ut du med!
2008-09-06, 08:14
Medlem
Frågade min mamma som är JV om det här med FN & NGO medlemskapet. Hon frågade i sin tur en äldste i hennes församling, men han visste ingenting om detta och hade aldrig hört talas om det. Verkar smått omöjligt o få ett svar på den frågan eftersom det tydligen lagts locket på.
2008-09-06, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mexs
Frågade min mamma som är JV om det här med FN & NGO medlemskapet. Hon frågade i sin tur en äldste i hennes församling, men han visste ingenting om detta och hade aldrig hört talas om det. Verkar smått omöjligt o få ett svar på den frågan eftersom det tydligen lagts locket på.

Lagts locket på vet jag väl inte. Det var ju ett tag sen detta var på tapeten så det är inte så konstigt att man inte har koll. Vill man veta är det bara att ta reda på. Inga hemligheter.
2008-09-06, 15:12
Medlem
schabo-labos avatar
JV ska numera inte kalla uteslutna för "uteslutna", utan för "de som lämnat oss". Ordvrängeri, mind control eller manipulation, säg vad man vill men betydelsen av ordet "utesluten" alltför väl avslöjar vad det handlar om: mobbing och just uteslutning. Och för att dölja detta vänder de på kakan och får det att låta som att de är de övergivna.
2008-09-06, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Lagts locket på vet jag väl inte. Det var ju ett tag sen detta var på tapeten så det är inte så konstigt att man inte har koll. Vill man veta är det bara att ta reda på. Inga hemligheter.

Nja det var väl inte såå länge sedan, förra året typ men Jv:s ledning är som när min bror städar, sopar allt under mattan!
2008-09-07, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
JV ska numera inte kalla uteslutna för "uteslutna", utan för "de som lämnat oss". Ordvrängeri, mind control eller manipulation, säg vad man vill men betydelsen av ordet "utesluten" alltför väl avslöjar vad det handlar om: mobbing och just uteslutning. Och för att dölja detta vänder de på kakan och får det att låta som att de är de övergivna.

Även för de som blivit uteslutna? (Har inte hört ngt om detta nämligen.)

De som blir uteslutna är ju egentligen såna som lämnat, så vad är skillnaden. Andra ord på samma sak.
2008-09-07, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Nja det var väl inte såå länge sedan, förra året typ men Jv:s ledning är som när min bror städar, sopar allt under mattan!

Hade för mig att det var aktuellt för flera år sen.

Kanske minns fel.
2008-09-07, 12:47
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Även för de som blivit uteslutna? (Har inte hört ngt om detta nämligen.)

De som blir uteslutna är ju egentligen såna som lämnat, så vad är skillnaden. Andra ord på samma sak.
Jo det är andra ord för samma sak. Men de har väl insett att ordet utesluten avslöjar mobbandet för tydligt och vill börja använda andra ord för att gömma sig bakom. Smart av Jv-ledningen, jag hade gjort likadant.
2008-09-08, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Jo det är andra ord för samma sak. Men de har väl insett att ordet utesluten avslöjar mobbandet för tydligt och vill börja använda andra ord för att gömma sig bakom. Smart av Jv-ledningen, jag hade gjort likadant.

Just det, jag glömde att vi måste vara konspiratoriska!!
2008-09-09, 18:12
Bannlyst
Citat:
Just det, jag glömde att vi måste vara konspiratoriska!!

Men håller du inte med om att "de som lämnat oss" låter bättre än "uteslutna"? Antyder ju snarare att någon hoppat av frivilligt än blivit utsparkad...
2008-09-09, 22:20
Medlem
Lite allmänna funderingar

Har läst den här tråden med intresse från början (har inte hunnit igenom hela än ). Det jag inte kan förstå med såna här kristna "sekter/organisationer" som bildats i "modern" tid är :

1.Tror ni verkligen att Kristendomen är så komplicerad,att det har tagit ca 1800 år för att komma fram till "sanningen" ?

2.Vad är det för otydlig Gud i så fall som inte kan uttrycka sig klarare ?

3.Om man reflekterar över antal organisationer som har Kristendomen som grund har jag läst någonstans att det uppgår till ca 1200 (haka inte upp er exakt på denna siffra ) olika. Reflekterar man då inte ens det minsta över att dessa organisationer (inkl sin egen) kanske lägger tyngdpunkten på mindre viktiga detaljer ? Kanske Gud inte är så oklar trots allt, utan att det är organisationerna som snurrat in sig själva i detaljer ?

Jag skulle gärna vilja ha funderingar från ett JV (Leviticus ? Malmöhenke ?) på dessa frågor, eftersom det är JV tråden handlar om. Skulle som sagt lika gärna kunna ställa dessa till någon förespråkare för tex Mormoner, Kristi Församling etc. etc.
2008-09-09, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna

Men håller du inte med om att "de som lämnat oss" låter bättre än "uteslutna"? Antyder ju snarare att någon hoppat av frivilligt än blivit utsparkad...

Visst kan det väl låta bättre, men saken är ju densamma. Och är det ngn som är bland "de som har lämnat oss" som vill få det att låta negativt så går det nog i vilket fall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in