2008-08-11, 13:35
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Hade skylten varit placerad över händerna får vi utgå ifrån att det skulle stått så. Att det i stället sägs att skylten hängdes över huvudet betyder att den också hängdes omdelbart över huvudet, inte över händerna. Man måste vara hårt indoktrinerad för att inte inse det.
Japp så är det.
2008-08-11, 13:36
Medlem
Visst

Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Min tanke var att om man hänger på en påle så kan man fortfarande bli uppspikad med spikar.

Det går att spika upp en invivid på en påle med en spik genom varje hand, alltså två spikar. Armarna måste ändå i så fall vara uppåtsträckta, annars hålls kroppen inte på plats. Men eftersom skylten hängde över Jesu huvud, inte över hans händer, så har det inte skett i hans fall.
2008-08-11, 13:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
"Föder barnet" = Ger barnet mat. Om man ger barnet/barnen mat INNAN dom tar på sig finkläderna på morgonen så klarar dom sig på förmiddagen eller hur? "
Förstod vad du menade, även om "föder barnet" inte brukar användas om att ge barnet mat.
Problemet var att det var sammankomster vi diskuterade, och det du skrev tydde verkligen på att barnen sedan inte behövde mer mat förrän de hade tagit av sig finkläderna.

Äldstefruarna jag hänvisade till hade 3-4 barn, eller ännu fler.

Den termen kanske inte brukas i dina kretsar. Feeding a child = Föder ett barn. Enkel grammatik som även du borde fatta. Spelar ingen roll om dom så hade en busslast med barn. Ursäkta mig och min kalla attityd.. MEN! Har man åtagit ett ansvar genom att att skaffa många barn så tycker jag också att man får snällt knipa näbb och gilla läget, bita ihop och jobba på att barnen ska ha det så bra som möjligt. Inget löser sig med gnäll, gnat, tjat och knot.

Jag känner en hel del familjer med flera barn. Visst är det kämpigt men dom sitter inte och gnäller och knotar över sin situation.
2008-08-11, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Det finns en möjlighet att jag tog detta namn innan jag började studera igen dec. -07, med tanke på att mitt konto är reggat maj -06. Att jag tog detta namn är bara gripet ur luften som skulle associera till att man var nordisk utan någon som helst associering till vare sig rasism eller något black-metal band. Haha, jag avskyr black metal och jag har ändå varit en inbiten metallare. Det står t o m tatuerat på min rygg: "METAL" med stora bokstäver, skuldra till skuldra.

Ser att jag också är lite otydlig ibland. Sömnbrist. "Att jag tog detta namn är bara gripet ur luften som skulle associera till att man var nordisk utan någon som helst associering till vare sig rasism eller något black-metal band." Menade förstås att jag bara tog nåt namn som inte egentligen associerar till min personlighet annars. Kanske skulle tagit Angelus_Ex_Terra istället?
2008-08-11, 14:18
Bannlyst
Citat:
Värdiga teorier att ta under beaktning, vilket jag inte ämnar göra just nu. En annan dag. Som sagt; jag är för trött och för mycket abstinens för att bry mig just nu, dock inte för trött för sängen tråkigt nog. Det har med mina tidigare drogvanor, som håller mig vaken, så ärligt talat, with all due respect, så skiter jag i vilket, just nu. Jag är inte grinig på dig, bara trött, oförmögen att sova och abstinent.

btw... Ikondyrkan och ett företagslogo är väl ändå en stor skillnad? Och jag hävdar bestämt att dom första kristna ALDRIG hade något kors som symbol, nu är du tamme.... ute o snurrar! Visa någonstans som styrker att dom skulle använt korset som symbol? Det är ju ikondyrkan även ifall man bara har det som symbol, sen att du jämför det med ett företagslogo... jisses... du går verkligen in för att vinkla allt till JV's nackdel.

Om det nu är sånt himla fel med JV, har du en bättre lösning då?! Nej, jag tänkte väl det.

Till och med JV använde ju korset i början...
2008-08-11, 14:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Till och med JV använde ju korset i början...

Ja und? Springer ett spädbarn innan hon lärt sig krypa? haha söt.
2008-08-11, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Det går att spika upp en invivid på en påle med en spik genom varje hand, alltså två spikar. Armarna måste ändå i så fall vara uppåtsträckta, annars hålls kroppen inte på plats. Men eftersom skylten hängde över Jesu huvud, inte över hans händer, så har det inte skett i hans fall.

En tanke som slog mig... kan han inte ha haft en spik i vardera handled även ifall dom var spikade ovanför huvudet? En tanke bara.. detta går att dryfta till dödagar utan att någon ger sig.
2008-08-11, 14:33
Bannlyst
Citat:
Ja und? Springer ett spädbarn innan hon lärt sig krypa? haha söt.

Ja und? Man tyckte alltså inte alls att det var så fel att använda sig av korset. Lika lite som det var fel att röka, fira jul, fira födelsedagar...

Och du, bara ett vänligt råd. Vänta med att gå ut i tjänsten. För där lär du inte kunna be folk "pissa ner sig" osv...Inte för att vara taskig, det är rätt underhållande att se ett blivande vittne bli så arg, men det uppskattas inte i tjänsten.
2008-08-11, 14:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Ja und? Man tyckte alltså inte alls att det var så fel att använda sig av korset. Lika lite som det var fel att röka, fira jul, fira födelsedagar...

Och du, bara ett vänligt råd. Vänta med att gå ut i tjänsten. För där lär du inte kunna be folk "pissa ner sig" osv...Inte för att vara taskig, det är rätt underhållande att se ett blivande vittne bli så arg, men det uppskattas inte i tjänsten.

Det var ju innan de visste så mycket om sanningen om Gud och Jesus etc.

Barnaga var ju tillåtet i Sverige ända till 70-nånting, tills man kom på bättre tankar. JV har säkert en del "hål" i tron. Dom gör konstant sitt bästa i att förbättra organisationen, och det är jag övertygad om. Jag säger inte att organisationen är bulletproof (sanningen är det däremot). MEN! Den är så himla mycket bättre än dom flesta trosuppfattningar och -riktningar som finns att tillgå i dag. Lååångt mycket bättre, tro mig. Det står jag för. Till 110%. Finaste människorna jag någonsin träffat på, i något kristet samfund. Här lär jag stanna en lååång stund.

Jag är fullt medveten om vad som krävs och inte i tjänsten. Det är inte upp till mig när jag får börja gå i tjänsten men jag lär nog ha varit rök- och drogfri i mer än bara 3 veckor i alla fall. Ingen här kan kräva av mig mer än mitt bästa. Hade du läst mina inlägg noggrannt så hade du också insett att jag sovit väldigt dåligt i natt med ångest samt nikotin- och drogsug. Lite fakta: Jag har rökt ciggaretter i ca 23 år, dessutom snusat regelbundet dom senaste 10 åren mer på sistone då jag även ökat på cannabisbruket och blandat cigg med det och istället snusat. Varit suput mer eller mindre i 10 år men skött mig ganska bra. De senaste 5-6 åren hade alkoholen och cannabis tagit över en mer betydande roll i mitt liv. Nu har jag varit utan så mycket som en droppe alkohol i över 18 veckor, (4½ mån), utan nikotin och cannabis i 3 veckor. Jag är inte mer än människa. Att kräva något mer utöver detta vore omänskligt.

Jag är också fullt övertygad om att Ebbe kan ta den här debatten själv, utan din hjälp. Men tack för besväret.

Jag har ett hett temperament och dåligt tålamod. Med det sagt så vill jag påpeka att man inte blir fullkomlig bara för att man döper sig. Alla har sina egenheter att tampas med, men till skillnad från dom flesta så strävar alltid JV efter friden och kärleken till medmänniskan. Jag FÅR vara ofullkomlig och brista i anden. Jag är, liksom alla andra, född med den åkomman s a s.

Sen kommer ett "troll" som Ebbe och försöker underminera min tro (mitt hopp) med försök till att övertala mig att jag tror på en lögn. Klart jag tänder på alla åtta. Jag har ändå skött mig väldigt exemplariskt, jämfört med andra. Varit tålmodig och förklarat, fått höra både det ena och det andra, inte bara i den här tråden och ändå behållt mitt lugn. Ge mig en guldstjärna! haha skämt åsido. Nu vet du och ni andra lite mer.. och jag är övertygad om att ingen av er skulle klara er lika långt, ur min situation sett, i tålamod och frid utan helig Ande. Utan den hade jag gått blodig på knäna, förmodligen börjat knarka och supa igen. Jag strider konsekvent mot att någon som Ebbe ska försöka skjuta mitt skepp i sank. Om andra tror att det är en lögn. Tro vad ni vill, men kom inte hit och säg till mig vad jag ska tro och inte tro baserat på era kunskaper och erfarenheter. Jag har mina egna. Däremot ser jag inget hinder i att andra frågar om tron osv. Ingen vinner någonting här i tråden på småaktigt tjafs, om att man använder "en egen bibel". Den strofen är inte lite uttjatad. Ta en egen bibel och jämför om man är så suspekt mot NV övers.. Kom inte och gapa om att det står "trädens löv är gröna" i min bibel när det står "björkens blad är gröna" i eran.

That's it baby!
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-11 kl. 15:17.
2008-08-11, 15:14
Medlem
Jag har full koll

Citat:

Japp. Detsamma om dig. Noll koll. Om man associerar sin tro till en symbol så är det i mina ögon en ikondyrkan. Du ska inte blanda ihop företagslogo med ikondyrkan. Ser du några JV's som har ett "vakttorn" runt halsen kanske?

VISA MIG dina p66 och p75, och ta fram det du vill framhäva, jag har tillräckligt med jobb här borta att förkovra mig i litteratur, både JV och icke-JV baserad litt. Hur kommer det sig att dom inte skriver någonstans i bibeln om att man ska ta korset som en symbol? Är rädd för att du förutsätter att dina kollegor ha rätt när dom i själva verket faktiskt inte har belägg för att korset någonsin skulle använts som symbol av dom första kristna (apostlarna o gänget). Däremot upptogs korset som symbol runt 300-talet inte runt 100 som du påstår, och det är inte bara jag som påstår. Dina argument är väldigt bristfälliga. Du är i mina ögon inte trovärdig, dock väldigt övertalande men inte övertygande. Du är duktig, liksom jag, på att svänga med ord. Märk väl det finns dom som anser att du också är hjärntvättad i det här forumet. Som bara går i linje med forskare som stöder din tes, och skulle man nu komma med motargument ja då är det minsann fel på skribenten, ditten o datten. Jag tycker mest att du blåser hetluft.

Du tycks inte känna till de värdefulla handskrifterna P66 och P75, fastän Sällskapet skrivit en del om dem, senast i "Insikt", del 1, s. 300. Det märks att du bara har ytliga kunskaper och bara har Jvs litteratur och knappt det. Jag har själv all litteratur jag hänvisat till här i mitt privata bibliotek. P66 och P75 är bland de allra viktigaste bibelmanuskript som hittats, publicerade, precis som "Insikt" säger, "mellan 1956 och 1961". Man har tidvis placerat dem vid ca 200, men trenden är nu att anses ännu äldre. Comfort och Barret daterar dem till det första århundradet. Jag har redan angett källor som vem som helst kan kolla upp angående staurogrammen i dessa papyrer, dvs sammanskrivningnen av T och R så att ett kors med en kropp framträder för ögat. I Finegans bok står detta på sid. 33. Comfort och Barrett har publicerat den grekiska texten till samtliga NT-papyrer. Du hittar det tydliga korset i P75 i Luk. 9:23; 14:27 och 24:7 och det finns på sid. 515,536 och 554 i upplagan från 1999.

Beträffande P66 återfins det tydliga korset i Joh. 19:6,15,16,18,19,20,25,31 och i boken kan detta ses på sid. 449-452. Den som är intresserad av verkliga fakta och inte bara vakttornspropaganda kollar upp dessa hänvisningar och kanske tar kopior, om böckerna inte köps.

Dessa bibelmanuskript är ovedersägliga bevis för att korset användes som en kristen symbol långt, långt före 300-talet, där du genom att följa Sällskapets propaganda vill att det skall ha införts. De antikverar oåterkalleligen alla verk och alla skribenter som påstått att korset infördes först på 300-talet.

Att ha ett kors som symbol runt halsen för att visa vad man tror på är inte ikondyrkan. Först om religiös vördnad och dyrkan av föremålet sker blir det "ikondyrkan". Ingen jag känner som bär ett litet kors om halsen för att vittna om sin tro behandlar själva det lilla föremålet som heligt eller gör några religiösa åtbörder för det.

Ännu så länge har jag inte sett att Jv haft ett litet vakttorn runt halsen, men om Sällskapet argumenterade för att det hade varit lämpligt, så skulle samtliga Jv omedelbart bära vakttorn runt halsen. Vad jag däremot HAR sett är små vakttorn som burits av Jv på sammankomster på BRÖSTET i form av konventmärken. Vissa år har vakttornssymbolen funnits på konventmärket, så då har Jv gått omkring med sin symbol, visserligen inte runt halsen, men på bröstet, vilket kan komma på ett ut. Om man hade börjat att buga och bocka för vakttornssymbolen skulle det vara ikondyrkan, annars inte. Samma sak med kors runt halsen.

Hur kommer det sig att det inte står i Bibeln att man skall ta korset som symbol? Kanske av samma anledning som det inte står att man skall ha ett vakttorn som symbol. Hur kommer det sig att vigselringar inte nämns i bibeln? är det för att sådana är olämliga? Bara för att en sak inte nämns betyder inte det att den är förbjuden. Förutsättningarna för korset som kristen symbol finns dock redan i NT. Det positiva sätt som Paulus beskriver korset på skiljer sig markant från det negativa synsätt på "avrättningsredskapet" som Jv har skaffat sig sedan Rutherfords tid. Paulus avskydde inte avrättningsredskapet som Jv säger att man skall göra. Det är bara att läsa 1 Kor. 1:17,18,23; 2:2; Gal. 3:1; 6:12,14.

Mina argument är vattentäta. Det beror helt på din hårda vakttornsindoktrinering att du vägrar ta till dig dem. Jag tror inte heller att du kommer att acceptera vittnesbördet från P66 och P75. Du kommer nog inte att ta till dig något som motsäger Sällskapets uppfattning. Men andra läsare kommer att göra det, och därför är det inte helt meningslöst att redogöra för fakta här.

Parsons var en oseriös bluffmakare, det framgår av hans förfalskning av citatet från Tertullianus. Det är kalla fakta som jag gärna närmare visar för den intresserade. Vine var inte oseriös, men förvånansvärt okunnig i fråga om korset. Han skrev dock att xylon kunde betyda vad som helst som tillverkats av trä. Jag har hans ordbok. Båden Parsons och Vine är nu antikverade i fråga om korset. Det är uteslutande folk från gammal tid som Jv citerar. Ingen forskare skulle idag säga det dessa personer sade. Ordböcker som Jv citerar är i allmänhet korrekta, men här är det Jvs egen bedrägliga citatteknik som är problemet. Skaffa ordböckerna ocvh kolla själv och finn att det jag säger är korrekt. Eller gå till referensavdelningen på något av universitetsbiblioteken och kolla ordböckerna.

Avslutningsvis lite matnyttigt om den enkla pålen, som Jv tycker är mindre hednisk än korset. Den enkla pålen är i orienten en mer uppebar fallossymbol än något annat. Kolla t ex. vad "Insikt" säger om "heliga pålar". Jv införde "pålen" i sin översättning för att den inte ville ha någon hednisk könssymbol i NT - och så väljer de den värsta könssymbolen av dem alla! Och det är KALLA FAKTA.
2008-08-11, 15:15
Bannlyst
[quote=IsgrimnuR]Det var ju innan de visste så mycket om sanningen om Gud och Jesus etc.

/QUOTE]

Den förklaringen har jag hört förut, men det var precis den jag ville höra nu också. För nu vill jag väldigt gärna ha en förklaring till att det är helt okej för JV att "få nytt ljus", "sanning" osv, men när andra religioner gör samma sak är det bevis på att de är "falska"?

Och hur kan JV vara så säkra på att de har sanningen nu? Det kanske var sanningen ni hade förut, när det var okej att att fira jul osv? Ni kanske har fel nu?

Va? Behöver man bara vara rökfri i tre veckor numera? Jag vet att innan jag fick gå ut i tjänsten måste jag ha varit snusfri bra mycket längre? "Nytt ljus" där också, månne?
2008-08-11, 15:19
Bannlyst
Eberhard:

Kom inte och gapa om att det står "trädens löv är gröna" i min bibel när det står "björkens blad är gröna" i eran.

Hur du än vrider och vänder på det, är det faktum att kristenheten började inte använda korset som symbol förrän runt 300-talet.

"Så här skriver t ex Vines Expository Dictionary of New Testament Words angående ordet stauro som översätts med kors.

CROSS, CRUCIFY

stauros NT:4716 denotes, primarily, "an upright pale or stake." On such malefactors were nailed for execution. Both the noun and the verb stauroo, "to fasten to a stake or pale," are originally to be distinguished from the ecclesiastical form of a two beamed "cross." The shape of the latter had its origin in ancient Chaldea, and was used as the symbol of the god Tammuz (being in the shape of the mystic Tau, the initial of his name) in that country and in adjacent lands, including Egypt. By the middle of the 3 rd cent. A.D. the churches had either departed from, or had travestied, certain doctrines of the Christian faith. In order to increase the prestige of the apostate ecclesiastical system pagans were received into the churches apart from regeneration by faith, and were permitted largely to retain their pagan signs and symbols. Hence the Tau or T, in its most frequent form, with the cross-piece lowered, was adopted to stand for the "cross" of Christ.
(from Vine's Expository Dictionary of Biblical Words, Copyright © 1985, Thomas Nelson Publishers.)

Men det är väl något fel på den här boken också?
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-11 kl. 15:23.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in