Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Jo det är sant!
Men jag måste fråga, hur ser du på skriftställen där Gud säger: "Låt oss göra människor till vår avbild till att vara oss lika"? Jag personligen ser ju pluraliteten i det hela men att vi samtidigt är skapade till Guds avbild (singular).
Gud säger ju även i 1 mosebok 3:22 "Och Herren Gud sade: "Se, mannen har blivit som en av oss, så att han förstår vad gott och ont är."
Här kan man också se plural! "Som en av oss" Vi som tror på treenigheten tror ju att det är Fadern, Sonen och Den helige Ande som talar här. Men ni som inte tror på treenigheten, vem tror ni att Gud menade här?
Till en början så tror vi ju att Jehovas första skapelse var Jesus.
Ordspråksboken 8:22 Jehova frambringade mig som begynnelsen av sin väg, det tidigaste av sina verk för länge sedan.
Kolosserna 1:15 Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde av all skapelse;
Uppenbarelseboken 3:14 Och skriv till ängeln för församlingen i Laodikeia: Detta säger Amen, det trogna och sanna vittnet, Guds skaparverks början:
Det gör att Jesus ju självklart är en "del" av Jehova. Precis som jag är en "del" av min mor.
Så där kan jag se att Jehova och Jesus är "oss". Men eftersom jag ser Jesus som Guds son/skapelse och då även en del av honom, så har ju Jesus även en Gudomlighet i sig eftersom han är en "Gudason". Därav att man kan säga att vi är skapade till Guds avbild.. och då självklart även Jesus som är en "produkt" av Gud("oss" plural)...
Hängde du med?
Den Heliga anden ser jag som Jehovas verksamma kraft, något som både Jesus, jag och du kan få del av.