2010-03-21, 14:48
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
haha jag vet inte om jag skall skratta eller gråta. Jag har studerat eran litteratur och nej det är inte samma sak. Jag har givit dig länkar att läsa på skillnader där inte bara orden ändrats utan själva grundtanken. Försök inte.

Då har du förmodligen inte studerat tillräckligt.
Jag känner min bibel och med tanke på vad du skriver och bara skickar länkar så har du ingen större koll på bibeln. Jag rekommenderar dig att studera mer om du verkligen vill vara säker.
För just nu är du lurad av vad ett par länkar säger.. Synd för dig!
2010-03-21, 14:58
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Ja det var en bra fråga! Jag vet inte varför alla skriva "en" Det intressanta är att det hebreiska ordet för en är "yachid" men i hebreiskan verkar det stå "echad" och det verkar vara ordet för ett.

En man och en kvinna som gifter sig kan ju inte bli en, utan de kan bli ett. Och samma ord i Hebreiskan står det om Gud! Jag skulle väldigt gärna vilja fortsätta att forska i detta, men jag tycker inte att jag har funnit något svar från judarna om ang. ordet Echad och 1 Mosebok 2:24! Utan det är endast vad namnet står för, som jag har funnit svar på!

Det bästa skulle vara att hitta någon som kan förklara språket och som känner till förändringarna som skett under årens gång, för det är ju oftast problemet att man tolkar det med 2000-talets språk och sätt att skriva/tala.

Det finns ju fler tillfällen som bibeln talar om ett.

Johannes 10:30 "Jag och Fadern är ett"

Johannes 17:21 "för att de alla skall vara ett, alldeles som du, Fader, är i gemenskap med mig och jag är i gemenskap med dig, att de också skall vara i gemenskap med oss, för att världen skall tro att du har sänt ut mig"

Fast i dessa sammanhang handlar det ju om att man är "förenad" att man "tänker på samma sätt och handlar i enighet"... Väldigt intressant att meditera över
2010-03-21, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Du är beundransvärd som kan nöja dig med att vara lite ironisk. Jag blir rosenrasande på den massiva oärlighet som denna "debattör" hela tiden ger prov på. Hon påstod t o m att hon hade grepp om grundtexten, ett absolut osant påstående, som framkommit tidigare. Man kan undra om vederbörande verkligen är ett Jv eller om det rör sig om en person som vill skada Jv. för det är vad hon gör. Om det verkligen handlar om ett Jv så får man konstatera att med sådana "vänner" så behöver vakttornsrörelsen inga fiender! Självfallet kommer det inget mer om vaccinationerna från det hållet i nuläget. Vederbörande har ljugit hela tiden i ämnet. Men skulle hon våga fortsätta med det så finns det mer artilleri att ta till.

Jag har blivit rosenrasande på deras lögner tills jag lärde mig att det inte var värt besväret.
JV fäller sig själva med sina lögner och därför blir jag mest road när de bekräftar det som jag redan vet och tycker.
Det känns alltid skönt med bekräftelse.

Jag tycker däremot att det är oerhört viktigt att dra fram lögnerna i ljuset och belysa dem.
Det uppskattar jag alla debattörer för som lägger ner så mycket tid och möda på att visa på fakta som alla ärliga och självständigt tänkande människor kan kontrollera själva.
När man gör det återstår ingen tvekan mer.

Vad gäller "debattören" känns mönstret igen vid det här laget.
Hon tystnar när hon blir överbevisad för att senare återkomma efter några veckor/månader för att påstå att hon redan har bevisat det tidigare.
Senast redigerad av Kalten 2010-03-21 kl. 15:30.
2010-03-21, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jag har blivit rosenrasande på deras lögner tills jag lärde mig att det inte var värt besväret.
JV fäller sig själva med sina lögner och därför blir jag mest road när de bekräftar det som jag redan vet och tycker.
Det känns alltid skönt med bekräftelse.

Jag tycker däremot att det är oerhört viktigt att dra fram lögnera i ljuset och belysa dem.
Det uppskattar jag alla debattörer för som lägger ner så mycket tid och möda på att visa på fakta som alla ärliga och självständigt tänkande människor kan kontrollera själva.
När man gör det återstår ingen tvekan mer.

Vad gäller "debattören" känns mönstret igen vid det här laget.
Hon tystnar när hon blir överbevisad för att senare återkomma efter några veckor/månader för att påstå att hon redan har bevisat det tidigare
.

Exakt!
Jag läste just åter igenom den gamla tråden, där hon alltså påstår att "vi" kommit fram till att jag undanhållit text, och när allt kom fram hade hon rätt!

Sanningen är att hon knappt svarade på mina långa inlägg, och nu påstår hon alltså att hon bevisade att hon hade rätt.
2010-03-21, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Jag har svarat tidigare når Gitte tagit upp om vaccination, och då kom vi fram till att hon undanhöll viktiga meningar i texterna som är citerade. Så när hela texterna var citerade så stämde allt som jag sagt.

Nu blir jag lite orolig för Bordeline.
Vilka vi?
Ser hon dubbelt eller lider hon av multipel personlighet?
För några vi hittar jag inte nånstans.
Vem har hållit med henne?
Var?

Jag har läst hela artiklarna.
Det som jag har sett är bekräftelse på det Gitte skrev.
2010-03-21, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persone
De ringde nyss på hos mig. Den här gången öppnade jag inte då jag gjort det misstaget förr.
Dem är ju så obehagligt fromma att man blir rädd för att såra deras känslor om man säger rakt ut vad man tycker om dem ju.
Jag trodde förresten Söndagen var vilodagen...?
Men att missionera räknas kanske inte som arbete? De jobbar ju för Gud ja. Just det. Han måste ju okejat då. Haha. Stackars lurade människor.

Öppnar du inte kommer de tillbaka.
Vill du slippa fler besök måste du vänligt men bestämt förklara att du inte vill ha fler besök.
Vill du vara riktigt säker på att de aldrig kommer tillbaka kan du ta reda på någon av JV's ohållbara påståenden och ta upp det med dem.
Då kommer de att tro att du är en avfälling och då kommer de att hålla sig så långt ifrån dig som det går.
2010-03-21, 15:17
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Det bästa skulle vara att hitta någon som kan förklara språket och som känner till förändringarna som skett under årens gång, för det är ju oftast problemet att man tolkar det med 2000-talets språk och sätt att skriva/tala.

Det finns ju fler tillfällen som bibeln talar om ett.

Johannes 10:30 "Jag och Fadern är ett"

Johannes 17:21 "för att de alla skall vara ett, alldeles som du, Fader, är i gemenskap med mig och jag är i gemenskap med dig, att de också skall vara i gemenskap med oss, för att världen skall tro att du har sänt ut mig"

Fast i dessa sammanhang handlar det ju om att man är "förenad" att man "tänker på samma sätt och handlar i enighet"... Väldigt intressant att meditera över

Jo det är sant!

Men jag måste fråga, hur ser du på skriftställen där Gud säger: "Låt oss göra människor till vår avbild till att vara oss lika"? Jag personligen ser ju pluraliteten i det hela men att vi samtidigt är skapade till Guds avbild (singular).

Gud säger ju även i 1 mosebok 3:22 "Och Herren Gud sade: "Se, mannen har blivit som en av oss, så att han förstår vad gott och ont är."

Här kan man också se plural! "Som en av oss" Vi som tror på treenigheten tror ju att det är Fadern, Sonen och Den helige Ande som talar här. Men ni som inte tror på treenigheten, vem tror ni att Gud menade här?
2010-03-21, 15:22
Medlem
Citat:
Jag är inte som flertalet i denna tråd som måste slå ihjäl varann med boken bibeln och sticka ner varann med elaka ord bara för att få sin rätt hävdad. Jag finner att Gud är större än så. Han ser till våra hjärtan och har alla gett oss boken bibeln för att läsa den och lära känna honom...

Gud ser till våra hjärtan ja.
Inte till hur troget vi följer styrande kretsen som det trycktes på under Zonbesöket i Strängnäs igår.
Konstigt att JV inte kan se skillnaden.
2010-03-21, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag tycker det är bra att du är här och visar för alla och envar hur JV funkar i deras ovilja att samtala med andra då deras egen tro blir överbevisad av antingen fakta eller andras ärligare och riktigare(?) tolkningar.
Jag är så less på trångsyntheten, översitteriet och den dömande andan JV har.

Jag håller absolut med.
Ingen kan skjuta JV i sank så som JV själva kan.
Det kan inte bli bättre än så.

Att tala om sin "kärlek" som bevis på att ha sanningen och sen hela tiden praktisera motsatsen avslöjar dem.

Jag upprepar det som jag tror att jag har skrivit flera gånger:
Sanningen klarar av alla angrepp.
Den som inte kan försvara sin sanning, har ingen.
2010-03-21, 15:33
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Jo det är sant!

Men jag måste fråga, hur ser du på skriftställen där Gud säger: "Låt oss göra människor till vår avbild till att vara oss lika"? Jag personligen ser ju pluraliteten i det hela men att vi samtidigt är skapade till Guds avbild (singular).

Gud säger ju även i 1 mosebok 3:22 "Och Herren Gud sade: "Se, mannen har blivit som en av oss, så att han förstår vad gott och ont är."

Här kan man också se plural! "Som en av oss" Vi som tror på treenigheten tror ju att det är Fadern, Sonen och Den helige Ande som talar här. Men ni som inte tror på treenigheten, vem tror ni att Gud menade här?

Till en början så tror vi ju att Jehovas första skapelse var Jesus.
Ordspråksboken 8:22 Jehova frambringade mig som begynnelsen av sin väg, det tidigaste av sina verk för länge sedan.
Kolosserna 1:15 Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde av all skapelse;
Uppenbarelseboken 3:14 Och skriv till ängeln för församlingen i Laodikeia: Detta säger Amen, det trogna och sanna vittnet, Guds skaparverks början:

Det gör att Jesus ju självklart är en "del" av Jehova. Precis som jag är en "del" av min mor.

Så där kan jag se att Jehova och Jesus är "oss". Men eftersom jag ser Jesus som Guds son/skapelse och då även en del av honom, så har ju Jesus även en Gudomlighet i sig eftersom han är en "Gudason". Därav att man kan säga att vi är skapade till Guds avbild.. och då självklart även Jesus som är en "produkt" av Gud("oss" plural)...

Hängde du med?

Den Heliga anden ser jag som Jehovas verksamma kraft, något som både Jesus, jag och du kan få del av.
2010-03-21, 15:40
Medlem
Citat:
Då har du förmodligen inte studerat tillräckligt.
Jag känner min bibel och med tanke på vad du skriver och bara skickar länkar så har du ingen större koll på bibeln. Jag rekommenderar dig att studera mer om du verkligen vill vara säker.
För just nu är du lurad av vad ett par länkar säger.. Synd för dig!

Vilken konstig logik.
Alla kan ju kontrollera det länkarna säger i de biblar som det hänvisas till.
Till skillnad från det JV brukar göra så finns ju alla hänvisningar där.
Det är bara till att kolla själv.
Hur kan man bli lurad av det som går att kontrollera själv?
2010-03-21, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Gud ser till våra hjärtan ja.
Inte till hur troget vi följer styrande kretsen som det trycktes på under Zonbesöket i Strängnäs igår.
Konstigt att JV inte kan se skillnaden.

Zonbesöket...var du där?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in