2008-08-11, 06:00
Bannlyst

Jag skrev bara ner mina tankar. Jag argumenterade inte. Tammef.. ALLT är en stridsfråga för dig?! Allt går att vinkla till ens egen fördel, precis som du gör. Har du ens studerat dom kristna grekiska Skrifterna? Förmodligen inte. Gör det med ett öppet sinne, kom sen tillbaka och berätta för mig vad du kom fram till. Blir så förbannad på folk som anklagar folk för att vara indoktrinerade.

Seriöst: Pissa ner dig om du tror att jag är indoktrinerad!

Undrar vem som är indoktrinerad som vinklar allt till sin egen fördel. Att du nu är så blind så att du inte ser att J D Parsons faktiskt talar till pålens fördel är tragiskt. Du VILL så gärna att det ska vara på ditt sätt, men tyvärr Ebbe. Det är inte så.

Så less jag blir på en del!! Ja, jag brister i självbehärskning för nu får det vara nog med ditt skitsnack! Ta av dig ögonbindeln och läs boken i ljuset! Klart jag tänker argumentera emot när du är så himla ute och cyklar!! Jag vet inte hur du kan rättfärdiga dina argument när du helt klart och tydligt försöker vinkla allt till din fördel, men människor ser dina brister i dina argument, men du ser dom inte?!

Jag tycker ärligt talat att du ska ta en grundlig djupdykning ang. "korset" istället för att sitta här med dina kvasi-teorier.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-11 kl. 06:11.
2008-08-11, 07:25
Bannlyst
Eberhard:

Jag kan inte ta dig seriöst som bara vinklar allt till JV's nackdel, inte läser hela meningar eller stycken i faktaböcker och påstår dig vara seriös. Pytt! Jag har än en gång läst J D Parsons första kapitel och jag kvarstår vid det faktum att Parsons faktiskt talar till pålens fördel och inte varken eller som du hävdar. Kommer du ihåg titeln till boken? "The Non-Christian Cross", inte "The Christian Cross". Faktum är att det bara är just du som argumenterar emot pålteorin här och hävdar tvärtom mot vad Parsons skriver. Jag tvivlar faktiskt på att du verkligen har så goda kunskaper i engelska som du påstår dig ha. Väldigt skeptisk.

Ta och gör grundliga studier i dom kristna grekiska skrifterna (och i engelska), kom sen tillbaka och ödmjuka dig inför sanningen.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-11 kl. 07:29.
2008-08-11, 09:47
Medlem
Du har noll koll

Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Värdiga teorier att ta under beaktning, vilket jag inte ämnar göra just nu. En annan dag. Som sagt; jag är för trött och för mycket abstinens för att bry mig just nu, dock inte för trött för sängen tråkigt nog. Det har med mina tidigare drogvanor, som håller mig vaken, så ärligt talat, with all due respect, så skiter jag i vilket, just nu. Jag är inte grinig på dig, bara trött, oförmögen att sova och abstinent.

btw... Ikondyrkan och ett företagslogo är väl ändå en stor skillnad? Och jag hävdar bestämt att dom första kristna ALDRIG hade något kors som symbol, nu är du tamme.... ute o snurrar! Visa någonstans som styrker att dom skulle använt korset som symbol? Det är ju ikondyrkan även ifall man bara har det som symbol, sen att du jämför det med ett företagslogo... jisses... du går verkligen in för att vinkla allt till JV's nackdel.

Om det nu är sånt himla fel med JV, har du en bättre lösning då?! Nej, jag tänkte väl det.

Nej, du struntar inte alls i frågan eftersom du fortsätter att skriva om den.

Ja, det är stor skillnad på ikondyrkan och en företagslogo - en symbol. De första kristna använde korset som symbol men dyrkade inte korset som någon ikon. Jag har redan styrkt att de använde korset som symbol. I handskrifterna P 66 och P75 från hundratalet skrevs stauros ihop på så sätt att det innehöll ett kors med en kropp på. Jag har hänvisat till Becks amerikanska översättning av Bibeln som visar en reproduktion av ett sådant kors i P75. Saken omnämns också i boken ENCOUNTERING NEW TESTAMENT MANUSCRIPTS AV Jack Finegan (1974) och den visas klart i återgivningen av P66 och P75 i THE COMPLETE TEXT OF THE EARLIEST NEW TESTAMENT MANUSCRIPTS av Philip W. Comfort och David P. Barrett (1999). Dessa böcker kan du förmodligen låna interurbant från ditt närmaste bibliotek.

Skulle det vara ikondyrkan att ha en symbol? Det är ju urlöljligt. Då skulle vakttornssymbolen som Jv använder också vara ikondyrkan. Det inser alla utom personer som hjärntvättats av Jv.

Jag ser i ett senare inlägg du gjort att du retar upp dig på min kunnighet i engelska. Gör inte det bara för att jag undervisat i engelska på gymnasienivå. Sätt i ställert igång själv med att förkovra dig i språket. Då kan du se att charlatanen Parsons fifflat med källorna han anfört. I kapitel 3 citerar han från Ad Nationes av Tertullianus, men gör det på ett så stympat sätt att han avsiktligt, med fyra punkter, utelämnar det viktigaste i den passusen, en helt avgörande sats. I nytrycket finns detta falsarium på sid. 20 i det tredje kapitlet. En person som fifflar på detta sätt har helt spelat bort sin trovärdighet. Men han vågar ändå inte säga att Jesus absolut inte dog på ett kors. Han är okunnig om mycket i den tidiga kyrkans historia, och han kunde självfallet inte känna till P66 och P75 som inte blev tillgängliga förrän i mitten på 1950-talet. Hans bok är under alla omständigheter passé.

Övrigt vad du i strid med dina proklamationer fortsätter att argumentera återkommer jag till i kväll. Nu stundar arbete.
2008-08-11, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Jag vet pojkar som har börjat hålla övningstal redan i 8-9 årsåldern!
Och att hitta kavajer i sådana storlekar har, åtminstone under vissa perioder varit närmast omöjligt. Och när det har gått att hitta sådana kavajer, så blir de urväxta på väldigt kort tid. Liksom finskorna!
En verklig kännbar kostnad alltså.

Den här meningen från dig är helt obetalbar:
"Man behöver väl inte mata barnen när dom har tagit på sig finkläder? Ytterligare lama ursäkter, Gitte. Föder man barnet, eller barnen INNAN man tar på dom kläder så har man löst det problemet."

Hoppas verkligen att du aldrig får några barn!

Alltså, sammankomsterna börjar oftast vi 09:00-09:30 tiden. Om man ska mata barnen innan de klär sig betyder det troligen att de måste äta senast kl 07:30, för att man sedan ska hinna byta kläder, åka till sammankomstplatsen, parkera och hitta sina platser i tid.

Sedan håller väl sammankomstprogrammet oftast på ca till 17:00 -18:00.
Först efter detta ska alltså de stackars barnen få åka tillbaka till logiet, el campingplatsen för att byta kläder innan de får mat nästa gång?

Du tycker att det är småaktiga bekymmer!
Jag tycker att det är småaktigt att inte barnen ska kunna komma i vanliga kläder, sådana som de har i skolan.

Du har inte kommenterat mitt svar till dig.
Behövs inte heller!

Måste bara tillägga att JV säkert skulle få bekymmer med myndigheterna om de började följa ditt råd, och lät sina barn svälta hela dagarna under sammankomsterna.

Dessbättre tror jag faktiskt inte det förekommer!
2008-08-11, 10:28
Medlem
Man kan ju undra varför IsgrimnuR tagit sitt namn efter ett norskt black metall band? Mig veterligen så ska man inte lyssna på den typen av musik inom Jv. Sorry lite off topic! Eller känner du inte till att det finns ett band som heter så?
2008-08-11, 12:14
Bannlyst

Japp. Detsamma om dig. Noll koll. Om man associerar sin tro till en symbol så är det i mina ögon en ikondyrkan. Du ska inte blanda ihop företagslogo med ikondyrkan. Ser du några JV's som har ett "vakttorn" runt halsen kanske?

VISA MIG dina p66 och p75, och ta fram det du vill framhäva, jag har tillräckligt med jobb här borta att förkovra mig i litteratur, både JV och icke-JV baserad litt. Hur kommer det sig att dom inte skriver någonstans i bibeln om att man ska ta korset som en symbol? Är rädd för att du förutsätter att dina kollegor ha rätt när dom i själva verket faktiskt inte har belägg för att korset någonsin skulle använts som symbol av dom första kristna (apostlarna o gänget). Däremot upptogs korset som symbol runt 300-talet inte runt 100 som du påstår, och det är inte bara jag som påstår. Dina argument är väldigt bristfälliga. Du är i mina ögon inte trovärdig, dock väldigt övertalande men inte övertygande. Du är duktig, liksom jag, på att svänga med ord. Märk väl det finns dom som anser att du också är hjärntvättad i det här forumet. Som bara går i linje med forskare som stöder din tes, och skulle man nu komma med motargument ja då är det minsann fel på skribenten, ditten o datten. Jag tycker mest att du blåser hetluft.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-11 kl. 13:04.
2008-08-11, 12:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Man kan ju undra varför IsgrimnuR tagit sitt namn efter ett norskt black metall band? Mig veterligen så ska man inte lyssna på den typen av musik inom Jv. Sorry lite off topic! Eller känner du inte till att det finns ett band som heter så?

Det finns en möjlighet att jag tog detta namn innan jag började studera igen dec. -07, med tanke på att mitt konto är reggat maj -06. Att jag tog detta namn är bara gripet ur luften som skulle associera till att man var nordisk utan någon som helst associering till vare sig rasism eller något black-metal band. Haha, jag avskyr black metal och jag har ändå varit en inbiten metallare. Det står t o m tatuerat på min rygg: "METAL" med stora bokstäver, skuldra till skuldra.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-11 kl. 12:55.
2008-08-11, 12:45
Bannlyst
Citat:
Jag vet pojkar som har börjat hålla övningstal redan i 8-9 årsåldern! Och att hitta kavajer i sådana storlekar har, åtminstone under vissa perioder varit närmast omöjligt. Och när det har gått att hitta sådana kavajer, så blir de urväxta på väldigt kort tid. Liksom finskorna!
En verklig kännbar kostnad alltså.

Den här meningen från dig är helt obetalbar:
"Man behöver väl inte mata barnen när dom har tagit på sig finkläder? Ytterligare lama ursäkter, Gitte. Föder man barnet, eller barnen INNAN man tar på dom kläder så har man löst det problemet."

Hoppas verkligen att du aldrig får några barn!

Alltså, sammankomsterna börjar oftast vi 09:00-09:30 tiden. Om man ska mata barnen innan de klär sig betyder det troligen att de måste äta senast kl 07:30, för att man sedan ska hinna byta kläder, åka till sammankomstplatsen, parkera och hitta sina platser i tid.

Sedan håller väl sammankomstprogrammet oftast på ca till 17:00 -18:00.
Först efter detta ska alltså de stackars barnen få åka tillbaka till logiet, el campingplatsen för att byta kläder innan de får mat nästa gång?

Du tycker att det är småaktiga bekymmer!
Jag tycker att det är småaktigt att inte barnen ska kunna komma i vanliga kläder, sådana som de har i skolan.

Det är inte så himla jobbigt som du vill påskina. Ännu mera gnäll och knot från dig Gitte istället för att hitta enkla lösningar. 8-9 år.. ja det får stå för dig och den församling du varit i, jag har aldrig varit med om det i någon av de 3 jag varit med i, jag kan inte svara för vad som försiggått i andra församlingar.

"Hoppas verkligen att du aldrig får några barn!" <<- Jag har jobbat med barn så jag vet vad jag snackar om, tack så mycket! Jag hoppas verkligen att mina barn slipper en mormor som dig. Bara gnat, gnäll och knot. Du är precis som min morsa. Ser bara problem och omöjligheter istället för lösningar och möjligheter. Du tänker så negativt. Å andra sidan märker jag tydligt att du inte har kärleken till Gud i ditt hjärta så att du kan helt enkelt inte förbise sådana småhinder. Det är den bilden du ger i alla fall. Det är lite tråkigt tycker jag.. att kärleken till Gud lyser med sin frånvaro.

Obetalbar? Varför? Varför var min kommentar obetalbar? "Föder barnet" = Ger barnet mat. Om man ger barnet/barnen mat INNAN dom tar på sig finkläderna på morgonen så klarar dom sig på förmiddagen eller hur? På lunch har man 2 timmar på sig att fixa något att äta. Tar man hand om sina barn på ett korrekt sätt så behöver det inte vara så hiiiimla jobbigt som du vill påskina (precis som min morsa, att anstränga sig för sina barn ska vara såååå jobbigt) Om du inte kan passa in att ordna mat (man behöver inte äta väldigt avancerad mat, + att många faktiskt tar med sig färdiglagat till sammankomsthallen) och ta hand om barnen på 2 timmar då vet jag inte hur du går tillväga, eller ens vilken slags mor du är? Dessutom så börjar programmet 9.30 och slutar (lunch 12.00-13.50 ca) ca kl 16.00. Planerar man i förväg så behöver det inte bli jobbigt. Men jag förstår om du inte ser det, du verkar inte vara så himla organiserad ärligt talat.

Du börjar ärligt talat gå mig på nerverna nu. Du ser bara omöjligheter och problem. Det är inte så jobbigt som du eller dina "äldstefruar" vill påskina. Då har väl dom inte lika mycket kärlek i hjärtat till Jehova som dom tror sig ha, om det enl. dig är sååå himla jobbigt med sammankomster och klädbestyr. Visst kan jag förstå om man har 3-4 barn att det kan bli stökigt.

Kan du inte försöka titta efter lösningar och möjligheter istället? *hjärnblödning*
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-11 kl. 12:52.
2008-08-11, 12:48
Bannlyst
Citat:
Du har inte kommenterat mitt svar till dig.
Behövs inte heller!

Måste bara tillägga att JV säkert skulle få bekymmer med myndigheterna om de började följa ditt råd, och lät sina barn svälta hela dagarna under sammankomsterna.

Dessbättre tror jag faktiskt inte det förekommer!

Jag bara älskar när människor läser fel på sitt eget modersmål och tolkar meningar och det skrivna ordet lite hur som. Din svenska är helt enkelt väldigt bristfällig och medioker. Tråkigt men sant.
2008-08-11, 13:04
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Jv säger att det var EN spik, och de kommer de inte att förkasta den uppfattningen bara för att Joh. 20:25 nämner spikar i pluralis. Man skall ta alla uppgifterna i evangelierna TILLSAMMANS. .....

Man får nästan intrycket att du fortfarande är lite trollbunden av Jvs påståenden i denna fråga. Det förvånar mig.
Min tanke var att om man hänger på en påle så kan man fortfarande bli uppspikad med spikar.
2008-08-11, 13:11
Medlem
Citat:
Jag bara älskar när människor läser fel på sitt eget modersmål och tolkar meningar och det skrivna ordet lite hur som. Din svenska är helt enkelt väldigt bristfällig och medioker. Tråkigt men sant.
Har inga problem med svenskan, däremot verkar det ibland som om du har svårt att fatta det skrivna ordet, både när det gäller svenska och engelska!
2008-08-11, 13:16
Medlem
Citat:
Det är inte så himla jobbigt som du vill påskina. Ännu mera gnäll och knot från dig Gitte istället för att hitta enkla lösningar. 8-9 år.. ja det får stå för dig och den församling du varit i, jag har aldrig varit med om det i någon av de 3 jag varit med i, jag kan inte svara för vad som försiggått i andra församlingar.

"Hoppas verkligen att du aldrig får några barn!" <<- Jag har jobbat med barn så jag vet vad jag snackar om, tack så mycket! Jag hoppas verkligen att mina barn slipper en mormor som dig. Bara gnat, gnäll och knot. Du är precis som min morsa. Ser bara problem och omöjligheter istället för lösningar och möjligheter. Du tänker så negativt. Å andra sidan märker jag tydligt att du inte har kärleken till Gud i ditt hjärta så att du kan helt enkelt inte förbise sådana småhinder. Det är den bilden du ger i alla fall. Det är lite tråkigt tycker jag.. att kärleken till Gud lyser med sin frånvaro.

Obetalbar? Varför? Varför var min kommentar obetalbar? "Föder barnet" = Ger barnet mat. Om man ger barnet/barnen mat INNAN dom tar på sig finkläderna på morgonen så klarar dom sig på förmiddagen eller hur? På lunch har man 2 timmar på sig att fixa något att äta. Tar man hand om sina barn på ett korrekt sätt så behöver det inte vara så hiiiimla jobbigt som du vill påskina (precis som min morsa, att anstränga sig för sina barn ska vara såååå jobbigt) Om du inte kan passa in att ordna mat (man behöver inte äta väldigt avancerad mat, + att många faktiskt tar med sig färdiglagat till sammankomsthallen) och ta hand om barnen på 2 timmar då vet jag inte hur du går tillväga, eller ens vilken slags mor du är? Dessutom så börjar programmet 9.30 och slutar (lunch 12.00-13.50 ca) ca kl 16.00. Planerar man i förväg så behöver det inte bli jobbigt. Men jag förstår om du inte ser det, du verkar inte vara så himla organiserad ärligt talat.

Du börjar ärligt talat gå mig på nerverna nu. Du ser bara omöjligheter och problem. Det är inte så jobbigt som du eller dina "äldstefruar" vill påskina. Då har väl dom inte lika mycket kärlek i hjärtat till Jehova som dom tror sig ha, om det enl. dig är sååå himla jobbigt med sammankomster och klädbestyr. Visst kan jag förstå om man har 3-4 barn att det kan bli stökigt.

Kan du inte försöka titta efter lösningar och möjligheter istället? *hjärnblödning*

"Föder barnet" = Ger barnet mat. Om man ger barnet/barnen mat INNAN dom tar på sig finkläderna på morgonen så klarar dom sig på förmiddagen eller hur? "
Förstod vad du menade, även om "föder barnet" inte brukar användas om att ge barnet mat.
Problemet var att det var sammankomster vi diskuterade, och det du skrev tydde verkligen på att barnen sedan inte behövde mer mat förrän de hade tagit av sig finkläderna.

Äldstefruarna jag hänvisade till hade 3-4 barn, eller ännu fler.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in