2009-02-23, 21:16
Medlem
schabo-labos avatar
Hur tolkar JV Apostlagärningarna 1: 6,7 när det står "6. Då de nu hade kommit tillhopa, frågade de honom och sade: "Herre, skall du nu i denna tid upprätta igen riket åt Israel?"

7. Han svarade dem: "Det tillkommer icke eder att få veta tider eller stunder som Fadern i sin makt har fastställt"

Varför har man räknat ut 1914 när man inte tillkommer få veta tider eller stundern som är fastställd?
2009-02-24, 00:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Nej det borde man så klart inte.
Men JV själva menar ju på att det är rätt och ödmjukt att faktiskt kunna ändra åsikter.

Jag tycker iofs att själva ödmjukheten kommer in i bilden först när man erkänt att fel begåtts. Och det har väl kanske varit dåligt med sånt.

Men om man nu anser att JV har sanningen varje gång så har inget fel begåtts.
Och tänker man så...så har man inget att erkänna.

Absolut är det ödmjukt att erkänna att man haft fel, och att korrigera felaktiga uppfattningar. Men som du själv påpekar: Man ska även kunna erkänna att man haft fel, och stå för det! Att som JV skylla på Gud (vilket jag anser att man gör när man kör med sitt "nytt ljus") är inte särskilt ödmjukt...

En annan sak jag har tänkt på är att när andra religioner ändrar uppfattning slår JV genast ner på dem och kritiserar, som om det vore ett stort fel att ändra sig. Men när de själva gör det, så är det bara "nytt ljus"...

Jag har inte läst i tråden på ett tag, men på de senare sidorna får jag intrycket att du litegrann börjar ifrågasätta JV, är det rätt uppfattat?

PS
! För att vara totalt OT: Hur mår jyckarna? Överlevde de nyårsnatten?
2009-02-24, 00:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ibanez2
Är det så att JH har sin egen översättning av Bibeln och vad skiljer den från den "vanliga" Bibeln?

Ja, JV har en egen översättning av Bibeln, Nya Världens översättning. Det är inte så jättestora skillnader mot "valiga Bibeln", den mest framträdande är att man på de ställen där det står Herren i stället använder vad man anser är Guds namn, Jehova. En del ordalydelser har också översatts annorlunda. Innehållsmässigt är det ingen skillnad.
2009-02-25, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Absolut är det ödmjukt att erkänna att man haft fel, och att korrigera felaktiga uppfattningar. Men som du själv påpekar: Man ska även kunna erkänna att man haft fel, och stå för det! Att som JV skylla på Gud (vilket jag anser att man gör när man kör med sitt "nytt ljus") är inte särskilt ödmjukt...

En annan sak jag har tänkt på är att när andra religioner ändrar uppfattning slår JV genast ner på dem och kritiserar, som om det vore ett stort fel att ändra sig. Men när de själva gör det, så är det bara "nytt ljus"...

Jag har inte läst i tråden på ett tag, men på de senare sidorna får jag intrycket att du litegrann börjar ifrågasätta JV, är det rätt uppfattat?

PS
! För att vara totalt OT: Hur mår jyckarna? Överlevde de nyårsnatten?

Tack det är bra med djuren , det gick faktiskt bättre än jag hade trott. (Är lite lättoroad med det mesta som har med dem att göra )

Nja...egentligen är det inte nya tankar som kommit upp, ang JV...

Har under många år känt att vissa saker känts underligt men alltid tryckt undan tankarna och tänkt att jag varit ute på galen is.
Sen hände det en tragisk sak i livet som på ngt sätt gav mig en örfil så jag tappade mina skygglappar och jag började se att saker och ting inte var som jag alltid trott. Eller rättare "alltid vetat".
För när man är ett JV vet man....man tror inte.

Men jag har oxå blivit medveten om att jag inte är ensamt JV att fundera i andra banor än det som står i litteraturen...& det hade jag ju inte kunnat få veta om jag numera själv inte varit öppen med vad jag har för åsikter.
Man är försiktig med att vara annorlunda är sina medkristna.
Man får ju inte tänka "fel" och låta "kritisk"...suck.

En mening i ett tal (av en kretstillsyningsman) som jag hörde för ett antal år sen har mumlat i bakskallen med jämna mellanrum:
"...det kan vara så att vi börjar tycka en hel massa saker, den styrande kretsen säger så där, men jag tycker så här...om det ena och det andra...och så ska det inte vara"
(Jag kan inte återge helt korrekt ordföljd men det var kontentan. Jag har talet inspelat så jag skulle kunna fräscha upp minnet.)
Den meningen gillade jag aldrig.

Gud skapade oss med fri vilja och ingen människa ska vara där och peta på den.

Jag har alltid (iaf under den vuxna tiden) varit sån att jag endast gått i tjänsten när jag verkligen känt att jag haft ngt att säga som jag själv tyckt vara intressant och ngt som jag själv ärligt vill dela med mig av till andra...saker som jag kan stå för och saker jag rakryggat kan försvara och förklara...

Jag kan inte det längre.

Även om det genom åren funnits grejer jag hakat upp mig på har det alltid funnits annat som jag kunnat anamma, och har man fått den inställningen att alla tankar som går emot sanningen kommer från Satan så vill man inte riktigt kännas vid dem.

Det är inte heller så lätt när all info om tex vetenskap, historia, arkeologi osv kommer från JVs litteratur och den "världsliga" litteratur som JV kan citera ifrån...
Börjar man titta lite utanför ramarna så kan det bli svårt att hålla samma starka övertygelse om vad som stämmer och inte.
Om vad som är sanning och inte.

Sen har jag under åren sett och upplevt hur dåligt den "kärleksfulla broderligheten" visas i en org med många fina meningar i ämnet i tal och i skrift. Tyvärr.
Det verkar som om medkänsla, mänsklighet och vanlig vänlighet försvinner bland alla regler, plikter, slipsar och rätt längd på kjolar.

Man kan ju alltid säga att man inte ska haka upp sig på medtroendes beteenden utan istället fokusera på bibeln och sanningen som finns där...och visst är det så.
Sanningen från Gud är helt oberoende av människor och den står för sig själv.

Och då blir det upp till mig att hitta den, som jag sa till de äldste sist jag pratade med dem; jag måste börja om från början och den här gången vill jag endast använda bibeln. Inga andra böcker, inga andra åsikter -från människor.
Hur 17 ska man annars hitta rätt? Hur gör man annars sanningen till sin egen, som det så ofta sägs inom JV att man ska göra?
Man ska väl använda hjärnan man fått men även hjärtat, det sistnämnda glöms alldeles för ofta bort.
Jag är hjärtligt trött på att tryckas in i ledet och in i mallen som är alldeles för trång.

Detta lät ju ruskigt dramatiskt...det är inte så illa som det låter, jag är tillfreds och känner mig gladare än nånsin faktiskt......jag ser fortfarande att det finns en Gud och jag kan tycka att en del av det JV har i sin tro är sånt som jag håller med om...det andra försöker jag förstå hur man får ihop...

Sen visar det sig vart allt leder!

(Ursäkta om jag skrivit flummigt...är hyfsat trött)
2009-02-25, 23:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Lång text

Skönt att djuren mår bra!

Nej, du är inte flummig. Eller så är jag lika flummig, eftersom jag tycker det är glasklart...

Jag känner igen den där meningen du skriver! Har hört den, jag också. Eller i alla fall något liknande, med samma andemening. Jag gillade det inte heller...

JV säger ju alltid till medlemmar i andra trossamfund att det är viktigt att kritiskt granska sin religion, men samma sak verkar inte gälla dem själva. Man får ju inte läsa litteratur som är skriven av "avhoppare", t ex. Varför skulle det vara så farligt, egentligen? Om jag har en tro så rubbas den ju inte av att jag läser en bok av någon som lämnat den, snarare kan jag ju få min egen ståndpunkt bekräftad. Är man så svag att man att hoppar av efter att ha läst en kritisk bok hade man inget i församlingen att göra, då klarar den sig bra utan den personen. Men det kanske bara är jag som tycker så...

Det första som slog mig när jag började gå på möten var kärleken man kunde känna från alla i församlingen. Man kände sig så välkommen, alla var så glada, det kändes som att alla tyckte det var så underbart att just JAG kom till dem. Men efter ett tag märkte jag ju hur villkorad den kärleken är. Och det är så synd.

Jag tror inte Jesus skulle tycka att det var särskilt kärleksfullt att gnabbas om kjollängder och skägg eller inte skägg (han avbildas ju f ö alltid med skäögg, så det borde väl inte vara något att tjafsa om? ) och allt annat som man lägger sådan vikt vid.

Älska alla, oavsett kläder, frisyrer, tatueringar!

Jag har viss förståelse för att man i en församling måste ha vissa "regler", men uteslutningspolicyn känns allt annat än kärleksfull. Ja, man vet vilka "regler" som gäller, man vet att om man gör fel blir man utesluten. Men att bli avskuren från hela sin familj, sin vänkrets, vissa lir t om avskurna från sina arbetsplatser om de är anställda av "vänner"...det känns omänskligt...

Nej, jag känner att jag börjar bli trött jag också. Får återkomma när jag är piggare.

God natt, Leviticus, och alla andra!
2009-03-02, 00:36
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Ja dem sätter nog sprätt på pengarna dem får in som alla andra sektledare!

Du är ju en av de minst seriösa personerna här inne så jag är inte överraskad att du tror så.
2009-03-03, 09:45
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:

Nej, du är inte flummig. Eller så är jag lika flummig, eftersom jag tycker det är glasklart...

Jag känner igen den där meningen du skriver! Har hört den, jag också. Eller i alla fall något liknande, med samma andemening. Jag gillade det inte heller...

JV säger ju alltid till medlemmar i andra trossamfund att det är viktigt att kritiskt granska sin religion, men samma sak verkar inte gälla dem själva. Man får ju inte läsa litteratur som är skriven av "avhoppare", t ex. Varför skulle det vara så farligt, egentligen? Om jag har en tro så rubbas den ju inte av att jag läser en bok av någon som lämnat den, snarare kan jag ju få min egen ståndpunkt bekräftad. Är man så svag att man att hoppar av efter att ha läst en kritisk bok hade man inget i församlingen att göra, då klarar den sig bra utan den personen. Men det kanske bara är jag som tycker så...
Därför att det till en början kan se ut som de har rätt, då de har byggt upp sina historier eller påståenden på fakta. Men bakom det hela är det Satan som ligger:
2 Kor 11:13, 14 "Ty de är falska apostlar, ohederliga arbetare, som uppträder som Kristi apostlar. Och det är inget att förvåna sig över, Satan själv uppträder ju som en ljusets ängel."
Matteus 7:15 "Akta er för de falska profeterna, som kommer till er förklädda till får men i sitt inre är rovlystna vargar. "
Gal.2:4 "Det ville annars de falska bröder som nästlat sig in för att spionera på den frihet vi äger genom Kristus Jesus, så att de skulle kunna göra oss till slavar. "

Man brukar säga att efter ett tag anpassar sig människan, det som såg fel ut blir helt plötsligt rätt. Är man då okunnig och dåligt påläst i skrifterna är det lätt att man tror på det som "dom" skrivit.

Därför är det bättre att säga att man inte ska läsa det så slipper man att de svaga snavar och faller...

Sen finns de starkare troende som är nära Gud och ber om den heliga andrn ständigt och då ser vilka rävar som egentligen sitter bakon tangenterna:
Uppenbarelseboken 2:2 "Jag känner dina gärningar, din möda och din uthållighet och vet att du inte kan tåla onda människor. Du har prövat dem som kallar sig apostlar men inte är det, och du har funnit att de är lögnare."

Citat:
Det första som slog mig när jag började gå på möten var kärleken man kunde känna från alla i församlingen. Man kände sig så välkommen, alla var så glada, det kändes som att alla tyckte det var så underbart att just JAG kom till dem. Men efter ett tag märkte jag ju hur villkorad den kärleken är. Och det är så synd.

Så klart, man orkar inte ge, ge, ge, ge, ge, ge... utan att få något tillbaka. En som bara tar blir aldrig långvarig i ett förhållande....Så är det i ALLA förhållanden. Ge o ta, se att du kommer att få tillbaka! Då kommer kärleken, jag lovar!!

Citat:
Jag tror inte Jesus skulle tycka att det var särskilt kärleksfullt att gnabbas om kjollängder och skägg eller inte skägg (han avbildas ju f ö alltid med skäögg, så det borde väl inte vara något att tjafsa om? ) och allt annat som man lägger sådan vikt vid.

Någonstans måste man sätta grånsen, efter ett tag har man slampor och uteliggare i församlingen då människan i alla tider har haft en tendens att testa gränser, och vissa människor klarar sig inte utan gränser!

Citat:
Jag har viss förståelse för att man i en församling måste ha vissa "regler", men uteslutningspolicyn känns allt annat än kärleksfull. Ja, man vet vilka "regler" som gäller, man vet att om man gör fel blir man utesluten. Men att bli avskuren från hela sin familj, sin vänkrets, vissa lir t om avskurna från sina arbetsplatser om de är anställda av "vänner"...det känns omänskligt...

Nej, jag känner att jag börjar bli trött jag också. Får återkomma när jag är piggare.

Om du hade visat sann ånger så hade du aldrig skrivit detta... Förlåtelse är det vackraste och mest kärleksfulla som finns i en församling! Jes 1:18
Låt oss gå till rätta med varandra,
säger Herren.
När era synder är scharlakansröda,
kan de då bli vita som snö?
När de är röda som purpur,
kan de då bli vita som ull?
2009-03-03, 09:46
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:

Därför att det till en början kan se ut som de har rätt, då de har byggt upp sina historier eller påståenden på fakta. Men bakom det hela är det Satan som ligger:
2 Kor 11:13, 14 "Ty de är falska apostlar, ohederliga arbetare, som uppträder som Kristi apostlar. Och det är inget att förvåna sig över, Satan själv uppträder ju som en ljusets ängel."
Matteus 7:15 "Akta er för de falska profeterna, som kommer till er förklädda till får men i sitt inre är rovlystna vargar. "
Gal.2:4 "Det ville annars de falska bröder som nästlat sig in för att spionera på den frihet vi äger genom Kristus Jesus, så att de skulle kunna göra oss till slavar. "

Man brukar säga att efter ett tag anpassar sig människan, det som såg fel ut blir helt plötsligt rätt. Är man då okunnig och dåligt påläst i skrifterna är det lätt att man tror på det som "dom" skrivit.

Därför är det bättre att säga att man inte ska läsa det så slipper man att de svaga snavar och faller...

Sen finns de starkare troende som är nära Gud och ber om den heliga andrn ständigt och då ser vilka rävar som egentligen sitter bakon tangenterna:
Uppenbarelseboken 2:2 "Jag känner dina gärningar, din möda och din uthållighet och vet att du inte kan tåla onda människor. Du har prövat dem som kallar sig apostlar men inte är det, och du har funnit att de är lögnare."

Citat:

Så klart, man orkar inte ge, ge, ge, ge, ge, ge... utan att få något tillbaka. En som bara tar blir aldrig långvarig i ett förhållande....Så är det i ALLA förhållanden. Ge o ta, se att du kommer att få tillbaka! Då kommer kärleken, jag lovar!!

Citat:

Någonstans måste man sätta grånsen, efter ett tag har man slampor och uteliggare i församlingen då människan i alla tider har haft en tendens att testa gränser, och vissa människor klarar sig inte utan gränser!

Citat:

Om du hade visat sann ånger så hade du aldrig skrivit detta... Förlåtelse är det vackraste och mest kärleksfulla som finns i en församling!
Jes 1:18
säger Herren.
2009-03-03, 10:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch

Vilka är "de"?

Citat:

Vad pratar du om, vem har sagt att man bara ska ta?

Citat:

Hur kommer det sig att man inte blir utesluten pga frosseri? Det är ju en uteslutningsorsak?

Citat:
Om du hade visat sann ånger så hade du aldrig skrivit detta... Förlåtelse är det vackraste och mest kärleksfulla som finns i en församling!
Jes 1:18
säger Herren.

Jag har inget att visa ånger för, jag är inte utesluten.
2009-03-03, 10:32
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Vilka är "de"?

De - Som producerar hemsider, tidningar eller skickar ut info för att motarbeta JV. Ofta uteslutna personer som hyser agg till JV för att de just blev uteslutna, de vägrar att acceptera att de har gjor fel och syndat och därför blivit uteslutna.

Citat:
Vad pratar du om, vem har sagt att man bara ska ta?

Du pratade om att man fick massa kärlek när man kom till en församling, jag förklarade varför det ofta slutar. För att personen inte ger något tebax till personerna som visat h*n kärlek. Så man kan inte bara ta av någon, man måste ge tillbaka.

Citat:
Hur kommer det sig att man inte blir utesluten pga frosseri? Det är ju en uteslutningsorsak?

Därför att det det är nästintill omöjligt att ställa diagnosen. Men jag håller med att vissa fall kanske man borde ta vissa uppenbara fall i öronen!

Citat:
Jag har inget att visa ånger för, jag är inte utesluten.

Sorry, jag menade inte så. Mer att när man ar upplevt det hela inser man varför uteslutningen finns och att det inte är så dumt... Även om det är en fruktansvärd procedur för inblandade!
2009-03-03, 17:15
Medlem
Som producerar hemsider, tidningar eller skickar ut info för att motarbeta JV. Ofta uteslutna personer som hyser agg till JV för att de just blev uteslutna, de vägrar att acceptera att de har gjor fel och syndat och därför blivit uteslutna.

Detta resonemang känner jag igen från andra vittnen.
Är det så illa att ett vittne inte kan tänka sej att medlemmar lämnar organisationen pga andra anledningar?
Att man läst Bibeln och kommit fram till andra ställningstaganden?
Låter väldigt märkligt.
2009-03-03, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Du är ju en av de minst seriösa personerna här inne så jag är inte överraskad att du tror så.

Du är verkligen ordentligt hjärntvättad ditt pucko! Klart som fan att dem slösar upp pengarna din idiot.....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in