2008-09-03, 09:10
Medlem
kakburkens avatar
Trångt i paradiset?

Får man möjlighet att skaffa barn i det framtida paradiset på jorden?

Vi pratar om en evighet så lång så det går inte att fatta samt en begränsad jord vad gäller antal kvm.

Om vi nu tar i och glömmer att solen slocknar om några miljarder år och att det kommer bli griskallt här då så finns det några problem med ett evigt liv på jorden om det är tillåtet och möjligt att föda barn.

Ponera att döden alltså inte finns men fortplantningen fortsätter både bland människor och djur.

Även om det börjar med bara några miljoner JV så kan man tänka sig att om låt säga 100.000 miljarder år så kommer jorden vara gigantiskt överbefolkad av både människor och djur. Det faller på sin orimlighet att reproducera sig i ett evigt paradis på jorden. Leviticus, du säger själv att vi blivit satta på jorden som vårt hem så att ett gäng människor ska flyga iväg till andra planter på grund av trängsel här är uteslutet.

Hundratusen miljarder år är lååååång tid men ändå bara en fis i rymden sett i ett evighetsperspektiv.

Jag tackar nog för mig och väljer att försvinna från det lidande som väntar på jorden och där ingen möjlighet finns att få ett slut på eländet eftersom ingen död finnes.

Tänk vad sjukt jobbigt det borde vara efter den tiden som jag nämnt. Man har hunnit med att särskåda varenda kvadratmm av jorden, krypandes på alla fyra och inget nytt finns att se.

Hellre 30-40 år i en totalt mörk isoleringscell på Alcatraz med kala väggar och en betongbrits än att aldrig ha chansen på att få ett slut. För trångt kommer det att bli och tråkigt, cellen på Alcatraz kommer te sig som paradiset....Hundratusenmiljarder år...och ändå återstår en evighet...HJÄLP!!!!
Senast redigerad av kakburken 2008-09-03 kl. 09:13.
2008-09-03, 09:27
Medlem
labbe3001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Enligt det man läser i bibeln är det inte naturligt att dö.
Varför sörjer människor så mkt om det nu är naturligt? Varför kan man inte vara lika som djuren och bara acceptera det?
Skulle det vara naturligt skulle ingen antagligen heller känna en negativ känsla över att livet faktiskt en dag tar slut.
Det är väl ingen människa, som mår bra, som vill dö?
Varför religiösa sörjer har jag ingen aning om, ni träffar ju dom senare. För egen del så sörjer jag då jag förlorat en närstående då jag vet att dom är borta för alltid. Aldrig mer kan jag diskutera/skratta/umgås med dom. Det är jhobbigt att tänka på.
2008-09-03, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av labbe3001
Varför religiösa sörjer har jag ingen aning om, ni träffar ju dom senare. För egen del så sörjer jag då jag förlorat en närstående då jag vet att dom är borta för alltid. Aldrig mer kan jag diskutera/skratta/umgås med dom. Det är jhobbigt att tänka på.

Men döden är ju helt naturlig, enligt människor som inte tror på Gud etc, så då borde man inte sörja.
2008-09-03, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburken

Vi pratar om en evighet så lång så det går inte att fatta samt en begränsad jord vad gäller antal kvm.

Om vi nu tar i och glömmer att solen slocknar om några miljarder år och att det kommer bli griskallt här då så finns det några problem med ett evigt liv på jorden om det är tillåtet och möjligt att föda barn.

Ponera att döden alltså inte finns men fortplantningen fortsätter både bland människor och djur.

Även om det börjar med bara några miljoner JV så kan man tänka sig att om låt säga 100.000 miljarder år så kommer jorden vara gigantiskt överbefolkad av både människor och djur. Det faller på sin orimlighet att reproducera sig i ett evigt paradis på jorden. Leviticus, du säger själv att vi blivit satta på jorden som vårt hem så att ett gäng människor ska flyga iväg till andra planter på grund av trängsel här är uteslutet.

Hundratusen miljarder år är lååååång tid men ändå bara en fis i rymden sett i ett evighetsperspektiv.

Jag tackar nog för mig och väljer att försvinna från det lidande som väntar på jorden och där ingen möjlighet finns att få ett slut på eländet eftersom ingen död finnes.

Tänk vad sjukt jobbigt det borde vara efter den tiden som jag nämnt. Man har hunnit med att särskåda varenda kvadratmm av jorden, krypandes på alla fyra och inget nytt finns att se.

Hellre 30-40 år i en totalt mörk isoleringscell på Alcatraz med kala väggar och en betongbrits än att aldrig ha chansen på att få ett slut. För trångt kommer det att bli och tråkigt, cellen på Alcatraz kommer te sig som paradiset....Hundratusenmiljarder år...och ändå återstår en evighet...HJÄLP!!!!

Nu har du missuppfattat litegranna...

Enligt 1 Mos skulle människor skaffa barn för att "uppfylla jorden och lägga den under sig."
När det sen var klart, att man "uppfyllt" jorden...ja vem vet...det står inget om det i bibeln, men kanske detta med barnafödande fyllt sin funktion då, och kanske det tas bort?
Eller så kanske man når nya tekniska vinningar så man kan börja röra sig ut i rymden?
Jag vet inte, det står som sagt inget om det i skriften.

Men om det nu är sant så långt att Gud faktiskt gripit in och återställt paradiset så är jag övertygad om att han har en plan ang det oxå.

Det där med solen är nog ingen fara med heller eftersom solens upphovsman då tydligen bestämt att människorna ska leva för evigt, då lär den inte slockna.

Sen är det ju så att djuren inte har ngt löfte om evigt liv. Deras liv kommer att ha en ände. De kommer att fortsätta dö.

Jag väljer då inte Alcatraz före detta.

Och dö kan man fortfarande, det är inte så att vi blir odödliga. Vi får evigt liv i gåva -mot att vi följer Guds bud. Så om man händelsevis inte skulle vilja vara med längre så är det nog lätt ordnat!

Den enda som innehar odödlighet är egentligen Gud.
2008-09-03, 17:59
Medlem
I senaste Tjänstebladet står det något om att det nu är dags att förbereda sig för den stora vedermödan. De nya ändringarna i mötesrutinerna är en del i de förändringar som hör till att vedermödan nu är väldigt nära. Jag mår illa.
2008-09-03, 18:51
Medlem
Citat:

Vi har ett helt universum att röra oss i, så det där med platsbrist är nog inget problem. Det finns fler planeter i vårt system som vi kan utnyttja om platsbrist skulle uppstå.

Och skulle du nu vantrivas så fruktansvärt så se till att synda så har du ju löst det problemet oxå.
2008-09-03, 19:53
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Vi har ett helt universum att röra oss i, så det där med platsbrist är nog inget problem. Det finns fler planeter i vårt system som vi kan utnyttja om platsbrist skulle uppstå.

Och skulle du nu vantrivas så fruktansvärt så se till att synda så har du ju löst det problemet oxå.

Ah, vi kommer alltså att kunna andas vakum/metan/ammoniak, leva i temperaturer som smälter bly/fryser helium, och klara upp till 3-4 gånger jordens gravitation. Coolt, vi blir ju stålmän hela bunten.

Och, eh, universum är ändligt. Har vi en oändlighet att fortplanta oss på kommer vi förr eller senare att fylla det ändliga universum.
2008-09-03, 20:02
Medlem
kakburkens avatar
Ok...ska vi bena upp den här högst hypotetiska frågan så har vi lite olika alternativ tydligen.

1. Paradiset är ju på jorden och inte himlen. Alltså borde vi vara på jorden och inte ute o vifta i världsrymden för då borde Jehova talat om det i sina skrifter.

2. Döden finns alltså som alternativ även i paradiset? Jag kan alltså fortsatt synda i den fullkomliga världen? Då är ju det inget paradis om synder kan begås. Tankevurpa. Har man en gång hamnat i evigheten på jorden så är man obevekligen fast här. För synd och paradis går inte ihop, se hur det gick i Edens lustgård.

Alltså finns ingen synd i paradiset och därmed ingen möjlighet att via synd få säga upp sig och gå in i den eviga vilan....

Alcatraz...HERE I COME!
2008-09-03, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Ah, vi kommer alltså att kunna andas vakum/metan/ammoniak, leva i temperaturer som smälter bly/fryser helium, och klara upp till 3-4 gånger jordens gravitation. Coolt, vi blir ju stålmän hela bunten.

Och, eh, universum är ändligt. Har vi en oändlighet att fortplanta oss på kommer vi förr eller senare att fylla det ändliga universum.

He he, vem vet, vi kanske kommer kunna förflytta oss i olika dimensioner!
2008-09-03, 20:51
Medlem
Citat:
Ok...ska vi bena upp den här högst hypotetiska frågan så har vi lite olika alternativ tydligen.

1. Paradiset är ju på jorden och inte himlen. Alltså borde vi vara på jorden och inte ute o vifta i världsrymden för då borde Jehova talat om det i sina skrifter.

2. Döden finns alltså som alternativ även i paradiset? Jag kan alltså fortsatt synda i den fullkomliga världen? Då är ju det inget paradis om synder kan begås. Tankevurpa. Har man en gång hamnat i evigheten på jorden så är man obevekligen fast här. För synd och paradis går inte ihop, se hur det gick i Edens lustgård.

Alltså finns ingen synd i paradiset och därmed ingen möjlighet att via synd få säga upp sig och gå in i den eviga vilan....

Alcatraz...HERE I COME!

1. Det finns inget skrivet i bibeln ang detta så det är bara egna spekulationer. Det är en fråga om att lita på att Gud vet vad han gör. Och som sagt, är det sant så långt att han faktiskt först och främst existerar och sen faktiskt kör igång Harmageddon...då lär inte detta heller bli ett problem! Men måste hava tillit!

2. Människan blir inte odödlig, vi kommer fortfarande att vara av kött och blod, alltså dödliga. Människan i sig äger inte odödlighet.
Det vi får är en gåva av Gud, genom Jesu offerdöd, ett evigt liv. Och efter allt vi då gått igenom...först denna värld där vi ser att ett liv utan Gud ger elände sjukdom och död- sen Harmageddon, där vi får se att Gud bryr sig om sin skapelse och inte övergett oss...då vet man bättre än att synda mot Gud igen. Det som hände i Eden kommer inte att få en repris i den meningen att Gud låter det gå så här långt en gång till, syndar man då dör man direkt.
Att Gud nu inte ingriper än trots allt som händer på jorden i fråga om svårigheter beror på att det ska gå tillräckligt långt för att människor en gång för alla ska veta vad som händer om man lämnar Guds vägledning. Då behöver det aldrig mer bevisas.
2008-09-03, 22:04
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Men döden är ju helt naturlig, enligt människor som inte tror på Gud etc, så då borde man inte sörja.

Visst är döden naturlig, men varför skulle vi som inte tror på liv efter detta inte sörja? Dödsögonblicket är ju sista gången någonsin vi träffar människan vi håller av.
Troende är ju övertygade om att de träffas igen om några år.
2008-09-03, 22:05
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
He he, vem vet, vi kanske kommer kunna förflytta oss i olika dimensioner!

X, Y, Z eller tid?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in