2008-09-01, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Nej att det ska upprättas ett paradis på jorden?

Jaha. Ok. Det vore ju trevligt om det var så. Jag hoppas att det är så.

Men jag har varit mer bergsäker förut. Jag har alltid haft för många egna ideer för att det ska vara nyttigt. Jag tror fortfarande men jag är öppen för att vrida på saker.
2008-09-01, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus

Men jag har varit mer bergsäker förut. Jag har alltid haft för många egna ideer för att det ska vara nyttigt. Jag tror fortfarande men jag är öppen för att vrida på saker.

Ok!
2008-09-01, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_
Är det sant att Tigrar och Lejon ska bli gräsätande vegeterianer så småningom? Så man kan sitta och klappa på'rom utan att de bits?

De är ju till utseendet formade som rovdjur så varför skulle de sluta vara det? Ordningen i naturen finns där av en anledning. Det där du skriver är bara en utopi.
2008-09-01, 23:41
Medlem
Citat:

Har du börjat tappa greppet? Du kanske inte ska vara här.
2008-09-01, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaPuzzle
Har du börjat tappa greppet? Du kanske inte ska vara här.

Näe då.
Inte ett dugg.
Tycker det är intressant att vara här.
2008-09-02, 15:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Nej att det ska upprättas ett paradis på jorden?

Så gott som alla religioner har ju en föreställning om ett paradis, antingen här på Jorden eller ett Himmelrike. JV:s tro eller hopp är ju inte konstigare än andras egentligen.
2008-09-02, 19:17
Medlem
Jo, för mig känns det mest vettigt att livet för människan ska vara på jorden. Gud skapade oss här och gav oss detta till vårt hem.
Himlen är en aning avlägsen.
Att människan sen oxå är menad att leva för evigt kan jag inte tycka är konstigt heller, det är mer konstigt att kroppen vid en bestämd tidpunkt börjar åldras, som om den är programmerad att göra det.
Kroppen med sin förnyelse av celler skulle mycket väl kunna fortsätta så under rätt betingelser.
2008-09-02, 20:26
Medlem
labbe3001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_
Är det sant att Tigrar och Lejon ska bli gräsätande vegeterianer så småningom? Så man kan sitta och klappa på'rom utan att de bits?
Hehe inte nog med det. Dom har tydligen redan varit betande fredliga djur i "paradiset". Sen lackade "gud" ur och ändrade ämnesomsättningen för dessa djur för att han var förbannad på människorna för att dom använde sin "fria vilja" som han gett dom.
Bravaden med rovdjuren skall tydligen göras om ....det har varit en hög med tidpunkter som detta skall ha skett, men det har ju kommit "nytt ljus"
2008-09-02, 20:30
Medlem
labbe3001s avatar
Citat:
Jo, för mig känns det mest vettigt att livet för människan ska vara på jorden. Gud skapade oss här och gav oss detta till vårt hem.
Att människan sen oxå är menad att leva för evigt kan jag inte tycka är konstigt heller, det är mer konstigt att kroppen vid en bestämd tidpunkt börjar åldras, som om den är programmerad att göra det.
Kroppen med sin förnyelse av celler skulle mycket väl kunna fortsätta så under rätt betingelser.
Det är väl snarare det naturligaste som finns! döden o skatter du vet
Om jag inte har fel så har dom isolerat genen som "startar" ålderdomen...för dåligt påläst om det, men jag vill minnas att jag hört det.
Klarar vi att "stänga av" den är vi då jämställda gud?
2008-09-02, 20:51
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:

Vi ÄR programmerade att åldras och dö.
I varje ända av kromosomerna sitter ett gäng molekyler som kallas telomerer. För varje kopiering av DNA som sker i samband med celldelning offras ett antal molekyler. När dessa är slut börjar DNA ta skada. Dessutom smyger det sig konstant in kopieringsfel. Dock har man nu isolerat en gen som kan möjliggöra att så gott som alla kan leva över 100 år, och i möss har man kunnat ordna en 900%ig ökning i livslängd (med den lilla bieffekten att mössen blir väldigt aggressiva).

Ur evolutionär synvinkel är det fullt logiskt, man måste dö för att lämna över resurserna (mat, utrymme osv) till sin avkomma, och för att ens gamla gener ska lämna plats åt de omkombinerade (genom sexuell förökning, vi består ju till 50% av mamma, 50% av pappa) generna.
2008-09-02, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av labbe3001
Det är väl snarare det naturligaste som finns! döden o skatter du vet
Om jag inte har fel så har dom isolerat genen som "startar" ålderdomen...för dåligt påläst om det, men jag vill minnas att jag hört det.
Klarar vi att "stänga av" den är vi då jämställda gud?

Enligt det man läser i bibeln är det inte naturligt att dö.
Varför sörjer människor så mkt om det nu är naturligt? Varför kan man inte vara lika som djuren och bara acceptera det?
Skulle det vara naturligt skulle ingen antagligen heller känna en negativ känsla över att livet faktiskt en dag tar slut.
Det är väl ingen människa, som mår bra, som vill dö?
2008-09-02, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Vi ÄR programmerade att åldras och dö.
I varje ända av kromosomerna sitter ett gäng molekyler som kallas telomerer. För varje kopiering av DNA som sker i samband med celldelning offras ett antal molekyler. När dessa är slut börjar DNA ta skada. Dessutom smyger det sig konstant in kopieringsfel. Dock har man nu isolerat en gen som kan möjliggöra att så gott som alla kan leva över 100 år, och i möss har man kunnat ordna en 900%ig ökning i livslängd (med den lilla bieffekten att mössen blir väldigt aggressiva).

Ur evolutionär synvinkel är det fullt logiskt, man måste dö för att lämna över resurserna (mat, utrymme osv) till sin avkomma, och för att ens gamla gener ska lämna plats åt de omkombinerade (genom sexuell förökning, vi består ju till 50% av mamma, 50% av pappa) generna.

Såg ngt på tv för ngra år sen om de där telomererna och då sa forskarna att de inte kunde förstå varför åldrandeprocessen satte igång -vad som gjort att det var inprogrammerat. Väldigt intressant program.

Det andra stycket du skrev var ju bara ruskigt deprimerande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in