2008-08-31, 16:19
Medlem
Russell och pyramiden

Citat:
Ursprungligen postat av -Zet-
Var hälsad!

Jag har lite funderingar som jag hoppas att du som ett väl initierat vittne kan hjälpa mig med.

Det gäller först och främst det här med pyramidologi som JV:s grundare Russell sysslade mycket med. Han stödjer bland annat kronologin kring årtalet 1914 med detta. I sin publikation "Thy Kingdom Come" skriver han bland annat:

"Viewed from whatever standpoint we please, the Great Pyramid is certainly the most remarkable building in the world; but in the light of an investigation which has been in progress for the past thirty-two years, it acquires new interest to every Christian advanced in the study of God’s Word; for it seems in a remarkable manner to teach, in harmony with all the prophets, an outline of the plan of God, past, present and future. ... The Great Pyramid, however, proves to be a storehouse of important truth—scientific, historic and prophetic—and its testimony is found to be in perfect accord with the Bible,"

Denna skrift utgavs av Russell 1891 och han dog som pyramidologi-troende. JV förde vidare dessa tankar efter hans död och så sent som 1925 kan man läsa i vakttornet:

"The great pyramid of Egypt, standing as a silent and inanimate witness of the Lord, is a messenger; and its testimony speaks with great eloquence concerning the divine plan." (VT 1925, 15 maj, s 148)

1. Hur ser du på denna ockultism och att er grundare dog som en troende på denna ockultism (Russells gravsten har förövrigt formen av en pyramid)?

2. Och hur kan man försvara påståendet att JV skulle vara Jesus utvalda organisation (Jesus "trogne och omdömesgille tjänare") från och med 1919 när man i samma veva sysslar med ockultism och felaktiga profetior (Harmageddon1918 och 1925, bla VT 1917, 1 okt och VT 1922, 15 maj)?

(Inom pyramidologi använder man sig av pyramiderna (oftast Cheopspyramiden) och dess mått och vinklar för att förutsäga eller räkna ut diverse årtal, förhållanden eller andra saker. I Russells fall kom det att handla om driverse teologiska spörsmål)

Ursäkta att jag som icke-Jv lägger mig i här, men jag har gått till botten med dessa frågor.

1) Den sortens pyramidologi som Russell övertog från vissa adventister och som var mycket vanlig i vida kristna kretsar vid denna tid var inte ockult. Den var snarare sin tids "bibelkod" som ville hämta "vetenskapligt" stöd från en oberoende källa. Pyramiden användes inte till att "räkna ut" något av Russell utan "bara" till att bekräfta de bibliska uträkningarna. Dessa hade Russell redan fått från adventisten Barbour så tidigt som 1876.

Russells gravsten har inte formen av en pyramid. Över Russells grav står en vanlig gravsten, men ett tiotal meter längre bort står en pyramid, som restes åratal efter Russells död. Den ger självfallet uttryck för den tro på pyramiden som fanns ännu vid denna tid. En stor del av gravområdet hade köpts av Sällskapet Vakttornet för de personers räkning som arbetade på huvudkontoret. Pyramiden på kyrkogården har ingen ockult anknytning och saknar det allseende ögat. Självfallet var pyramidologin en förvillelse, men många kom till tro på Bibeln genom den. Man upplevde starkt - men felaktigt - att Jes. 19:19,20 talade om Guds "stenvittne", den stora pyramiden vid Gize.

2) Om pyramidologin skulle vara ockult kan rörelsen självfallet inte ha blivit godkänd och upphöjd 1919, som den säger att den blev. Allvarligare är dock den falska förkunnelse som drivits sedan 1918 om att miljoner som då levde aldrig skulle dö, eftersom Riket skulle vara en realitet på jorden 1925. En rörelse som framför ett sådant falskt budskap som sin viktiga förkunnelse kan inte vid denna tid ha blivit utvald av Gud. Så Jvs anspråk härvidlag är falska, stötande och helt deklasserande.
2008-08-31, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Ursäkta att jag som icke-Jv lägger mig i här, men jag har gått till botten med dessa frågor.

1) Den sortens pyramidologi som Russell övertog från vissa adventister och som var mycket vanlig i vida kristna kretsar vid denna tid var inte ockult. Den var snarare sin tids "bibelkod" som ville hämta "vetenskapligt" stöd från en oberoende källa. Pyramiden användes inte till att "räkna ut" något av Russell utan "bara" till att bekräfta de bibliska uträkningarna. Dessa hade Russell redan fått från adventisten Barbour så tidigt som 1876.

Russells gravsten har inte formen av en pyramid. Över Russells grav står en vanlig gravsten, men ett tiotal meter längre bort står en pyramid, som restes åratal efter Russells död. Den ger självfallet uttryck för den tro på pyramiden som fanns ännu vid denna tid. En stor del av gravområdet hade köpts av Sällskapet Vakttornet för de personers räkning som arbetade på huvudkontoret. Pyramiden på kyrkogården har ingen ockult anknytning och saknar det allseende ögat. Självfallet var pyramidologin en förvillelse, men många kom till tro på Bibeln genom den. Man upplevde starkt - men felaktigt - att Jes. 19:19,20 talade om Guds "stenvittne", den stora pyramiden vid Gize.

2) Om pyramidologin skulle vara ockult kan rörelsen självfallet inte ha blivit godkänd och upphöjd 1919, som den säger att den blev. Allvarligare är dock den falska förkunnelse som drivits sedan 1918 om att miljoner som då levde aldrig skulle dö, eftersom Riket skulle vara en realitet på jorden 1925. En rörelse som framför ett sådant falskt budskap som sin viktiga förkunnelse kan inte vid denna tid ha blivit utvald av Gud. Så Jvs anspråk härvidlag är falska, stötande och helt deklasserande.

Usch du gör mig olycklig med vad du skriver. Känns knepigt att vittnena köpt del av kyrkogården, varför vet jag inte men det känns inte som något jag trodde gjordes. Det är inte lätt att läsa allting som tas fram här och jag förstår varför man som vittne ska hålla sig härifrån. Om man nu vill fortsätta vara ett.
2008-09-01, 06:11
Medlem
-Zet-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard

Tack för rättelserna. Ang. pyramidologin gjordes det förmodligen i okunskap, om det är en ockult företeelse är väl mer en definitionsfråga.
2008-09-01, 10:03
Medlem
Inget konstigt

Citat:
Ursprungligen postat av DaPuzzle
Usch du gör mig olycklig med vad du skriver. Känns knepigt att vittnena köpt del av kyrkogården, varför vet jag inte men det känns inte som något jag trodde gjordes. Det är inte lätt att läsa allting som tas fram här och jag förstår varför man som vittne ska hålla sig härifrån. Om man nu vill fortsätta vara ett.

Nja, så farligt är det nog inte. För det första var det inte "vittnena" som köpt gravplatser i Pittsburg, eftersom begreppet "Jehovas vittnen" inte existerade vid denna tid utan först 1931. Och för det andra är det fullt normalt att köpa gravplatser, även i Sverige. De som jobbade på huvudkontoret i Pittsburg fram till 1909 var en stor familj som inte tjänade några pengar. Det var en anständighetssak att hålla gravplatser i beredskap. Folk dog även på högkvarteret och i dollarns förlovade land stod man sig slätt utan tillgångar. I jorden ville man komma på ett anständigt sätt.

Senare har Sällskapet haft - och troligen fortfarande har - en särskild begravningsplats i trakterna kring New York. En hel del prominent vakttornsfolk har hamnat där enligt rapporter i Vakttornet under årens lopp, bl a A. H. Macmillan. Det kan man inte hålla emot Sällskapet.
2008-09-01, 15:31
Medlem
_Dante_s avatar
Är det sant att Tigrar och Lejon ska bli gräsätande vegeterianer så småningom? Så man kan sitta och klappa på'rom utan att de bits?
2008-09-01, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_
Är det sant att Tigrar och Lejon ska bli gräsätande vegeterianer så småningom? Så man kan sitta och klappa på'rom utan att de bits?

Hmm då måste det till turboevolution i kubik annars käkar "mysmissarna" upp alla så att inga Jv överlever hehe...
2008-09-01, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_

En tid. Sen ska de återgå till sitt vilda liv.
2008-09-01, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Kommer de äta oss om vi träffar dem då?
edit: jag menar ni. Jag kommer bli utplånad
2008-09-01, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waldemar Krabb
Kommer de äta oss om vi träffar dem då?
edit: jag menar ni. Jag kommer bli utplånad

Det var ju det du ville (?)! Så din smilie borde sett ut så här:

Nej, de åt inte Adam och Eva heller...daaaa....

Människor och djur och natur i perfekt harmoni! Fint va?!
2008-09-01, 22:50
Medlem
Citat:

På allvar Leviticus, tror du verkligen att detta ska hända?
2008-09-01, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
På allvar Leviticus, tror du verkligen att detta ska hända?

Det vore ju inte så dumt.

Vad ska jag svara...jag hoppas att det är så...eller förresten, vad exakt menar du nu....att de vilda djuren ska vara lite tama och sen vilda?
Jo men tror jag på att det överhuvudtaget kommer ett Harmageddon så är nog just det här det minsta problemet. Eller åtminstone ett av de mindre problemen.
2008-09-01, 23:07
Medlem
Citat:
Det vore ju inte så dumt.

Vad ska jag svara...jag hoppas att det är så...eller förresten, vad exakt menar du nu....att de vilda djuren ska vara lite tama och sen vilda?
Jo men tror jag på att det överhuvudtaget kommer ett Harmageddon så är nog just det här det minsta problemet. Eller åtminstone ett av de mindre problemen.

Nej att det ska upprättas ett paradis på jorden?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in