Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
...jag förstår att man kan bli källkritisk men samtidigt så får jag en känsla av att man snöar in för mycket på just VEM det är som har skrivit det, när själva faktan i deras teser talar oftast för sig själv? Lidell och Scott, nämner bara (I Resonera-boken iaf)
"trähugget och klart att använda, timmer, ved etc...ett stycke trä, stock, bjälke, stolpe,...påk, klubba,...påle som brottslingar hängdes upp på...om levande trä, träd... i NT om korset" och så anförs Apostlagärningarna 5:30 och 10:39 som exempel. (Oxford, 1968, sid. 1191, 1192) Men i
1981 har ordet
xy-lon i dessa verser översatts med "träpåle" och i
1917, Hd, Åk, Be med "trä". (Jämför detta ordval med orden i Galaterna 3:13; 5 Mos. 21:22, 23) Men saken är den att det finns sååå mycket som talar just för att det var en påle och inte ett trästycke med en tvärslå. För det första att han dog så snabbt, det gick på mindre än några timmar, sättet han dog på (asfyxiation(?) ja han kvävdes om jag minns rätt). Vilket föranleder till avrättningstekniken: att hans båda handleder var fastspikade med en spik ovanför huvudet (skylten med texten INRI, "Judarnas Konung" skulle fortf. fått plats ovanför huvudet) Jaja.. vi tror det vi tror, jag på mitt och du på ditt. Vi verkar inte komma längre än så här.
Självklart ska man vara kritisk. Det är jag också.
Väldigt kritisk. Därför kanske jag tar åt mig ännu mer när man påstår att min tro skulle baseras på lögner, när jag själv gjort sådana noggranna granskningar så att det inte ska finnas en tillstymmelse till misstro från min sida, att det här är rätt och riktigt. Det är det för mig. Rätt och riktigt. Att andra inte kan se det, är väl något man får leva med, eller försöka övertyga. Att försöka övertala någon går inte.
Apropå musik så lyssnar jag mycket på gammal jazz, blues och i övrigt rätt mycket instrumental musik, då jag är musiker själv i grund och botten. Sång, gitarr, trumpet, trummor, lite piano och bas. "The Shadows" blev det väl vittnen utav, hela bunten har jag för mig? Hörde talas om att en av dom flyttade till Island om jag inte minns helt fel. Ska kolla "Hank Marvin 2004"

Det bedrägliga är att Jv citerar Lidell och Scott selektivt och avsiktligt utelämnar allt i lexikonet om visar att det handlade om kors. Det är inte alls så att Lidell och Scott bara nämner det du anför. Lexikonet nämner mycket mer som inte citeras och som motsäger Jvs uppfattning. Det gäller både stauros och xylon. Det finns i verkligheten INGENTING som visar att Jesus dog på en enkel påle, varken språkligt, sakligt eller historiskt. Allt talar för att han dog på ett kors.
Inte ens översättningen "träpålen" i NT 81 skall enligt översättarna förstås som att pålen var enkel utan någon tvärarm. Det är bara att läsa fotnoten till Apg. 5:30 i NT 81 som säger: "TRÄPÅLE Självfallet menas korset" I fotnoten till den senare Bibel 2000, som byggde på NT81, sägs: "I sak menas korset, det romerska avrättningsredskapet". Träpålen upphörde inte att vara en träpåle för att en tvärarm sattes på, precis lika lite som en telfonstolpe upphör att vara en telefonstolpe för att tväramar sätts på där uppe. Det hade varit precis lika korrekt och i harmoni med grekiska lexikon att översätta xylon med kors, både i Apg. 5:30 och de andra få ställena i NT där detta grekiska ord finns.
Så allt du skriver tyder på att du inte gjort några nogranna undersökningar. Du påstår att Jesus dog på "mindre än några timmar" och att han dog av kvävning. Inget av detta är sant. Även Jvs ledning menar att Jesus var upphängd i flera timmar innan han dog ungefär vid 3-tiden på eftermiddagen. När det gäller kvävning har de största undersökningarna gjort av Dr. Frederick T. Zugibe, och han har noga redovisat dessa i sin bok THE CRUCIFIXION OF JESUS A FORENSIC INQUIURY (2005), en bok som jag har.
Han visar att en person som hängs upp med händerna ovanför huvudet dör av kvävning inom sex minuter (sic!), medan en person som hängs med händerna i vinkel, som vid korsfästning, inte dör av kvävning. Att Jesus dog relativt snabbt, på ca sex timmar, förklarar Zugibe med att den grymma gissling han tidigare beståtts med tog ut sin naturliga tribut. Rövarna vid Jesu sida dog inte så snabbt, så därför slogs benpiorna sönder på dem. Det ledde till en blixtsnabb förblödning då de förlorande bortåt hälften av sitt blod på kort tid. Sällskapet påstår veterligen inte att Jesus dog av kvävning. Man har i stället varit inne¨på att han dog av bokstavligen brustet hjärta. Så argumenteras det t ex i Vakna! 22 oktober 1995, s. 31.
Och så framhärdar du i att framhålla att "hans båda handleder var fastspikade med en spik ovanför huvudet". Så säger inte Bibeln, men så säger Sällskapet, och jag noterar återigen att Bibeln inte är en lika stor auktoritet som Sällskapet. Joh. 20:25, NV, talar om "spikarna i hans händer". Det förkastar Jv och påstår att det var EN spik. "Spikarna" enligt texten däremot visar att händerna var utsträckta var för sig. För folk som kan förkasta vad Bibeln uttryckligen säger för att hålla på vad en religiös auktoritet i stället säger, faller självfallet alla sakliga, historiska, medicinska och språkliga fakta platt till marken som komplett ovidkommande.
Ett Jv håller på Sällskapet come what may. Bibeln, ordböcker och historiska källor får säga va de vill. Det spelar ingen roll för genomsnittsvittnet. Så det är huvudsakligen för andra läsare som jag presenterar mina fakta.