2008-07-24, 23:31
Medlem
Angående bla. den nya boken om Jehåvasjäveln.
Ständigt dessa slogans... " Han var inte med när det var julpyssel eller när födelsedagar firades i skolan"

Jaha, och?
Personligen mår jag illa när jag hör på jobbet vilka otroligt intetsägande liv folk har i vardagen år ut och år in.
"Jaha, så var det måndag igen då!, jaaaaa i lördags klippte jag gräset då!", Snart är det jul då blir det så "mysigt", "på lördag får man väl klippa gräset igen då,, hoppas det håller uppe!"
Meningar som dessa är standard varje vecka!

Gahhhhhh detta får det att krypa i kroppen på mig! Men inte bestämmer jag mig för att kasta detta i ansiktet på dessa människor och kalla dem för idioter! Jag tkr det e sorgligt att detta ska vara deras existens här på jorden. Arbeta med sysslor som de kanske inte alls gillar för att sedan ha ett par dagar per år att leva upp på. Sen kompost.

Men att få höra historier om JV är mer vanligt än ovanligt, och då är det inga snälla historier utan det ska kastas dynga och ofta med "fakta" som är taget från en ding ding värld. Det är socialt accepterat! Säger mkt om vem som mobbar vem.

Nä, ut med ungarna era och knacka dörr i grannskapet och sprid Halloweenbudskapet nu i höst! Bus eller Godis!!...utstyrda i trevliga små gulliga djävulsdräkter!! The american dream!
Annars kommer de hata er när de blir vuxna och klaga på hur utanför de kände sig i sin barndom!

Merry christmas!
2008-07-25, 06:57
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaPuzzle
Strunt i allt runt omkring och gå bara på möten och i tjänsten och studera. Samtidigt blir man uppmanad att ha balans i livet. Jag lyckas inte med det. Är antagligen ett hopplöst fall. Jag kan inte hitta en balans i dessa krav och måsten. Kan någon det? Utan att leva i någon slags förnekelse av fakta? Fick en gång höra att för att ha tro med gärningar så måste jag vara i centrum av församlingen. Jag måste umgås med medtroende, jag måste bjuda hem folk, jag måste stanna kvar efter varje möte för att prata med medtroende, jag måste vidga mig och prata med alla, jag måste sätta ännu mer fart ut i tjänsten, jag måste vara där det händer något hela tiden osv. Jag säger bara en sak. Efter att redan varit slutkörd av stress så var detta dödsstöten. Ni vet att tro utan gärningar anses vara död. Och eftersom jag inte gör dessa gärningar så antar jag att min tro är död. Även fast jag inte kände det så. Men vad betyder det jag känner mot den tro som följt mig i hela mitt liv. Jag har inte orkat gå på möten på lång tid nu. Jag vet inte när jag orkar det igen. För min del gäller det som Leviticus skrev i allra högsta grad. Tids nog får jag se hur allt slutar.

Du ska hjälpa andra så mycket som du själv orkar och klarar av.....inte efter vad andra säger. Du vet, du får inte tro för att du gör gärningar....tron är kärlek och tillit till Gud och den tron gör att du vill göra goda gärningar.
Gud ställer inte en massa krav på dig.
Matt 11:28 Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor* så skall jag ge er vila.
2008-07-25, 20:45
Bannlyst
Ju mer jag läser om JV och dess historia blir jag alltmer övertygad om att när Harmageddon/Domedagen vad vi nu ska kalla det väl kommer, är det just JV som "går åt" först. Som de förvanskat Bibeln, ändrat och "tillbakaändrat" läror osv, och med allt blod de har på sina händer kommer Gud inte vara nådig...
2008-07-25, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Du ska hjälpa andra så mycket som du själv orkar och klarar av.....inte efter vad andra säger. Du vet, du får inte tro för att du gör gärningar....tron är kärlek och tillit till Gud och den tron gör att du vill göra goda gärningar.
Gud ställer inte en massa krav på dig.
Matt 11:28 Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor* så skall jag ge er vila.

foto, tack för ditt svar.
2008-07-28, 08:30
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursäkta jag har nog inte läst allt du skrivit, men vad vill du bli överbevisad om? Hur ser du på det liv du har nu? Du är utesluten eller?

Jag är ganska nöjd med det liv jag har nu, förutom att jag känner mig som en
andlig sökare, har ingen andlig ro.

Jag är utesluten.

Jag söker svar på frågan där JV menar att Jesus är regerande i Himlen från
1914, hur de styrker det. Det är ett väldigt allvarligt påstående. Speciellt med
tanke på hur bibeln varnar oss för "falska profeter" (falsk religion)...

Bibelställen och tolkningar... Har inte fått svar av din broder Leveticus, kanske
kan du?
2008-07-28, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz

Jag är utesluten.

1914, hur de styrker det. Det är ett väldigt allvarligt påstående. Speciellt med

Bibelställen och tolkningar... Har inte fått svar av din broder Leveticus, kanske
kan du?

Har länkat denna tidigare. En bra sammanfattning fast rätt lång! Hoppas det räcker.
www.christerjohansson.se/JV/1975/jvoch1975.htm
2008-07-29, 00:01
Medlem
Citat:

Jag är utesluten.

kan du?

Har du berättat din historia? annars skulle det vara väldigt roligt att höra den

Vänligen
Twinsen!
2008-07-30, 16:12
Medlem
Citat:

Jag är utesluten.

kan du?

Jag kan nog inte svara på det. Ärligt talat har jag inte ställt den frågan någongång! Det är väl de vanliga bibelställena i Uppenbarelseboken om en nedslungad Satan och bibelställena från Daniel och uträknandet från år 607. Och du kanske redan fått de svaren? Det är en viktig fråga det håller jag med dig om. Mig veterligen finns det ingen vers i bibeln där det står svart på vitt att Jesus satte sig på tronen 1914. Kan man ta med de sämre förhållandena på jorden i beräkningen? Att det efter 1914 började gå neråt för mänskligheten? Då Satan hade blivit nedslungad och det skulle bli ve på jorden? Ta gärna fram lite av dina tankar om detta så kanske vi kan spåna ihop något svar. Eller ickesvar. Jag har för övrigt inte heller någon andlig ro (längre) så är det en sådan du vill ha meningsutbyten med är jag inte rätt person.
2008-07-31, 09:38
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Har länkat denna tidigare. En bra sammanfattning fast rätt lång! Hoppas det räcker.
www.christerjohansson.se/JV/1975/jvoch1975.htm

Oj vad intressant! Verkligen intressant läsning... Nu önskar jag att JV, i och
med att de "har sanningen" skulle kunna ha svar på tal. Men ingenstans inte
ens från Betel får man svar...

Jaja, antar att de inte har sanningen... Utan bara en stenhård tradition om att
åratalen har betydelse, 1914 skulle harmageddon komma, men den kom inte..
Då skulle Jesus plötsligt slunga ner Satan.. istället...
2008-07-31, 09:45
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twinsen
Har du berättat din historia? annars skulle det vara väldigt roligt att höra den

Vänligen
Twinsen!

Helt ointressant eg. Jag blev förälskad i en man utanför organisationen..

Länge höll jag fast vid JV som den enda sanningen, läste senare boken
"samvetskris" som gör att jag ställer många frågor och ifrågasätter, min
tidigare sanning.
2008-07-31, 10:17
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Jag kan nog inte svara på det. Ärligt talat har jag inte ställt den frågan någongång! Det är väl de vanliga bibelställena i Uppenbarelseboken om en nedslungad Satan och bibelställena från Daniel och uträknandet från år 607. Och du kanske redan fått de svaren? Det är en viktig fråga det håller jag med dig om. Mig veterligen finns det ingen vers i bibeln där det står svart på vitt att Jesus satte sig på tronen 1914. Kan man ta med de sämre förhållandena på jorden i beräkningen? Att det efter 1914 började gå neråt för mänskligheten? Då Satan hade blivit nedslungad och det skulle bli ve på jorden? Ta gärna fram lite av dina tankar om detta så kanske vi kan spåna ihop något svar. Eller ickesvar. Jag har för övrigt inte heller någon andlig ro (längre) så är det en sådan du vill ha meningsutbyten med är jag inte rätt person.

Jag hade aldrig funderat över det tidigare heller, då jag förlitade mig fullständigt
på organisationen och dess läror, de har ju forskat i bibeln mycket mer än jag
brukade jag tänka... Men idag tänker jag inte så..

När jag tänker på dessa frågor och inte får något svar, blir jag mer övertygad
om att JV inte vet vad de själva tror på i denna otroligt viktiga fråga. Frågan
är om JV:s ledning förstår sig på den?

Nu talas det om att Harmageddon skall komma 2009 i styrande kretsen, eftersom
det är hörsägen så... vet jag knappast vad jag skall tro, men det kommer väl
att visa sig så småningom. Om hörsägenen stämmer eller inte...

Men att dra på sig ytterligare ett åratal, blir ju bara pinsamt fel.

Det finns ju statistik på att jordbärvningar och liknande inte har ökat sedan
1914 utan snarare minskat.. Det är nog bara "upplevelsen" av att det är mer
på grund av medias framfart och makt...

Jag tror att bibeln har ett viktigt budskap, Jesus blev arg på fariseerna, de
skriftlärda för att de satte bibelverser och regler över sunt förnuft. Ta Sabbaten
som ett exempel, Jesus botade sjuka på Sabbaten, fariseerna blev upprörda.
Jesus säger till dem att de är hycklare osv osv...

Jesus är ju självklart lätt för oss andra att inse att han har "rätten att ändra"
lagen i bibeln. Tänk detta var ett Bud ord! inte en rekommendation. Som Jesus
ignorerade, på grund av viktigare handlingar.

Men om man ser det från fariseerenas synpunkt, var Jesus en vanlig människa
som trotsade Guds lag. Hur agerar Jehovas Vittnen när någon gör "goda gärningar"
mot medmänniskor, som ibland strider mot bibeln?

Ta till ex. ge blod, skänka pengar till hjälp organisationer, umgås med en broder
(syster) som är oandlig (antagligen för att denne mår dåligt), Säga hej till
en utesluten som håller på att knarka ihjäl sig?

Finns säkert fler saker som inte jag kommer på nu, men det känns som om
JV har glömt det viktiga budskapet i bibeln, vara kärleksfulla, icke dömmande
och tjänare åt syndare, inte "vi vet att vi har sanningen och predikar dygnet
runt för att det är så vi hjälper andra människor" attityd...

"Är det så att någon är svag kan den dra ner oss andra i tron, då kanske
vi inte överlever Harmageddon"...

Vet JV ens vad den ultimata kristna handlingen var? Att offra sitt liv för
syndare... Vad är det de brukar säga, tro utan handlingar är död.......

Förstår du hur jag tänker?
Varför jag är förvirrad?
2008-07-31, 10:52
Medlem
Zeimines avatar
det är förvirrande att de hela tiden kommer upp med nya rön till när domedagen kommer... varför daltar de om åratlen hela tiden när de själva säger att ingen vet när dagen inträffar? (förutom gud)

verkar som att de har svårt att värva nya medlemmar kontra hur många som kommit underfund med att det bara är förvirrande och lämnar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in