Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Jag önskar vända mig till dig Gitte, tror du på Bibeln att det är Guds ord? Vilka tror du är Jesu sanna efterföljare?
Mycket nyfiken på ditt svar
Mycket nyfiken på ditt svar

1. Ja, jag tror absolut att Bibeln är Guds ord!
2. Och jag tror att Jesu sanna efterföljare är de som följer Bibeln efter bästa förstånd och förmåga.
Därför tror jag inte heller att det är JV som organisation, eftersom JV i första hand följer den tolkning som för tillfället gäller inom rörelsen.
Ett JV som tror på ett annat sätt än den förklaring som ges i litteraturen betraktas som illojal och omogen.
När sällskapet sa att 1000-årsriket skulle upprättas i mitten på 1970-talet, så såg man inte med blida ögon på de JV som protesterade med hänvisning till Bibelns ord.
Tvärtom, man skrev tom i litteraturen att det nu inte var tid att "jonglera med Jesu ord" om att ingen vet dagen och stunden.
Och, självklart, för de allra flesta JV var det Sällskapets ord som gällde framför Skriftens. Och man gick ut och predikade detta falska budskap.
Ett annat exempel är transplantationer, när Sällskapet plötsligt förbjöd transplantationer, så var det "Sanningen" för i stort sett alla JV.
När transplantationer åter blev tillåtna, så var det "Sanningen".
Kunde ta många fler exempel, men det får räcka.
Det jag ville få fram är att JV i allmänhet inte följer Bibeln i första hand.
De följer i stället den förklaring på Bibeln som för tillfället gäller enligt Sällskapets litteratur.
Med andra ord, de följer människor!
Och som jag skrev tidigare så tror jag att de som är Jesu sanna efterföljare är de som följer Bibeln efter bästa förmåga.
Därför tror jag också att det finns enskilda människor ur många olika sammanhang som kommer att bli godkända av Gud.
Att det inte är samfundstillhörigheten som avgör detta.
Och att enskilda JV har lika stora, eller små, möjligheter att bli godkända som enskilda katoliker, pingstvänner lutheraner osv.

).