2009-02-13, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimkaa
Tack för svaret, men tyvärr denna gången ska dom få sota för det.

Hur tänkte du gå till väga?
2009-02-13, 16:57
Medlem
Detta är inte "slavens" uppfattning

Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Det var vad äldste sa till mig när jag pratade med dem om detta.
Att JV har en sanning som gäller just nu. Idag.
För det är så långt man har förstått av Guds ord, idag.

Aldrig någonsin har detta stått i Jvs litteratur. Det är inte den uppfattning som förs fram av den s k "slaven". Denna menar i stället att det är verklig
sanning, inte någon kanske-sanning, som gäller för närvarande. Denna "sanning" är också förpliktande för Jv. Och det är för att det anses vara just "sanningen". Läran om 1914 är en hörnsten i Jvs lära och anses inte vara någon kanske-sanning. Jvs "upphöjelse" 1919, som inte heller anses vara en kanske-sanninhg, vilar på föreställningen att Jesus kom tillbaka 1914.
2009-02-13, 17:13
Medlem
Å nej!

Citat:
Att Rutherford gjorde egna tolkningar som han förde in som sanning är ju ngt som kan hända när en org utgörs av människor. Ofullkomliga människor.

Här var det frågan om "slaven" som satte fram "mat i rätt tid", som förmedlade blixtar från det himmelska templet. Det var inte fråga om ett försynt framhållande av en möjlig sanning! Då hade man inte kunnat domptera folk med sin "slav"-position! Ingen ny uppfattning har framförts försiktigt som någon eventuell sanning. Det har alltid påståts vara sanningen. Talar man om i efterhand om ofullkomliga människor, så fimpar därmed den påstådda gudomliga ledningern. Och då innebär det att Gud inte har velat att folk skulle följa med på tokerierna. Du vill väl inte påstå att Jvs lerdning är så ödmjuk så att den aldrig sagt att det är Gud som står för sanningnarna? I så fall skall jag servera några fakta som blir chockerande. Med ditt synsätt kan man aldrig veta om en uppfattning är rätt eller inte, och då försvinner all möjlighet att tala om att Gud gradvis uppenberar sanningen. Så har inte varit fallet i Jvs organisation. Men ledeningen har altid menat att den uppfattning man hyser nu är absolut sanning som man fått från Gud.
2009-02-13, 19:01
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Aldrig någonsin har detta stått i Jvs litteratur. Det är inte den uppfattning som förs fram av den s k "slaven". Denna menar i stället att det är verklig
sanning, inte någon kanske-sanning, som gäller för närvarande. Denna "sanning" är också förpliktande för Jv. Och det är för att det anses vara just "sanningen". Läran om 1914 är en hörnsten i Jvs lära och anses inte vara någon kanske-sanning. Jvs "upphöjelse" 1919, som inte heller anses vara en kanske-sanninhg, vilar på föreställningen att Jesus kom tillbaka 1914.
Japp och detta är viktigt att komma ihåg i sammanhanget för just detta årtal är lätt att räkna på.
2009-02-13, 22:52
Medlem
Citat:
Det var vad äldste sa till mig när jag pratade med dem om detta.
Att JV har en sanning som gäller just nu. Idag.
För det är så långt man har förstått av Guds ord, idag.

Ja det är ett väldigt hattande med "sanningen" inom Jv så långt kan vi väl vara överens...
2009-02-14, 02:39
Medlem
Citat:
Hur tänkte du gå till väga?
Får väl se om den/de ansvariga för mitt område skriver det här. Men kommer att gå ut på att totaljävlas.
2009-02-14, 22:29
Medlem
mx_s avatar
Har ett par bekanta vilka är JV. Dessa avfärdar blodigt kött och påstår att det i själva verket inte är blod utan "köttsaft". Någon som kan klarna upp detta?

Har försökt att diskutera det med dem vilket aldrig leder någon vart.
2009-02-16, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mx_
Har ett par bekanta vilka är JV. Dessa avfärdar blodigt kött och påstår att det i själva verket inte är blod utan "köttsaft". Någon som kan klarna upp detta?

Har försökt att diskutera det med dem vilket aldrig leder någon vart.

Jo, så kan man kalla det. Har själv gjort det.

Man tycker väl inte att det är blod direkt...
2009-02-16, 20:15
Medlem
Citat:

Jag menade iofs inte just dessa årtal du nu tar upp. Det var inte det jag & de äldste pratade om.
Jag frågade dem mer om man ska se allt som står i JVs litteratur som absolut sanning.
Och då sa de nej. Det ska man inte.

Utan man ska se det som sanningar man just nu vet.

Detta var nytt för mig, helt nytt.

Sen det här med år 607 och att pyramiderna byggdes samtidigt som syndafloden sägs ha svept fram....det är ngt som iaf just den äldsten oxå tänkt på, men som han sa...det kommer säkert ett svar så småningom, tills dess får man tro.
Han sa oxå att det inte är fel att fundera över saker, men man ska inte fundera för mkt -det kan va farligt.
2009-02-16, 20:19
Medlem
Citat:
Här var det frågan om "slaven" som satte fram "mat i rätt tid", som förmedlade blixtar från det himmelska templet. Det var inte fråga om ett försynt framhållande av en möjlig sanning! Då hade man inte kunnat domptera folk med sin "slav"-position! Ingen ny uppfattning har framförts försiktigt som någon eventuell sanning. Det har alltid påståts vara sanningen. Talar man om i efterhand om ofullkomliga människor, så fimpar därmed den påstådda gudomliga ledningern. Och då innebär det att Gud inte har velat att folk skulle följa med på tokerierna. Du vill väl inte påstå att Jvs lerdning är så ödmjuk så att den aldrig sagt att det är Gud som står för sanningnarna? I så fall skall jag servera några fakta som blir chockerande. Med ditt synsätt kan man aldrig veta om en uppfattning är rätt eller inte, och då försvinner all möjlighet att tala om att Gud gradvis uppenberar sanningen. Så har inte varit fallet i Jvs organisation. Men ledeningen har altid menat att den uppfattning man hyser nu är absolut sanning som man fått från Gud.

Det här är inte mitt synsätt. Jag försöker bara förstå hur de tänker.

Jag har oxå alltid uppfattat det som styrande kretsen författat som sanning. Och jag har trott att det var så man skulle se det.
Det har inte framkommit på ngt annat sätt i litteraturen.
2009-02-16, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Ja det är ett väldigt hattande med "sanningen" inom Jv så långt kan vi väl vara överens...

...en aning för mkt kan jag nu faktiskt tycka....
2009-02-16, 20:34
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Han sa oxå att det inte är fel att fundera över saker, men man ska inte fundera för mkt -det kan va farligt.
Klassisk jvargumentation.. att öppna ögonen ses som farligt. Läsa och grunna på fakta ur annan litteratur än deras egen anses som farligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in