2008-07-21, 14:08
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanYeah
Man ska inte döma enligt bibeln, men man ska tillrättavisa om någon gör fel!

Ja, det är skillnad på att döma och tillrättavisa.

Citat:
sen kan man ju tjafsa en evighet om vem som gör fel o inte...

Den som lär ut tvärtemot vad Jesus säger gör givetvis fel.
2008-07-21, 14:23
Medlem
JohanYeahs avatar
japp, sen kan man hålla på o tolka vad jesus menar osv i massor. jag har inte läst vad det är ni diskuterar!
jag ville bvara påpeka att man har all rätt att tillrättavisa! sen ska man givetvis göra det på ett bra sätt med!
2008-07-21, 15:33
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Ja, du är en lögnare om du antyder att Gud är emot firande av högtider.
Kol 2:16 Låt därför ingen döma er för vad ni äter och dricker eller ifråga om högtid eller nymånad eller sabbat.
Bra bibelställe mister Foto.
2008-07-21, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Du har inte förstått att Gud dömer ingen som firar nattvard.
Det är du som dömer om du antyder det.

För tredje gången: Var i nya förbundet står dessa principer.

Foto du förstår att du debatterar med en som verkligen tror att han hittat sanningen fast motsatsen kan bevisas hur lätt som helst. Du kan rada upp bevis mot Jv men inget hjälper. Suck!
2008-07-21, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Vore intressant att höra dina tankar kring de verserna.

Jag vet inte men det låter inte på verserna som det stämmer med uteslutningar i den form vittnena praktiserar. Man tar på sig ett stort ansvar när man petar ut nån i kylan. Alla människor har upplevelser från tidigare i livet som kanske gör en del svårt, jag vet inte men alla kan inte vara perfekta. Jag tror inte att Gud går efter vittnenas uteslutningar sist och slutligen, Gud ser hjärtan. Jag har en släkting som är utesluten, kan inte tro att han måste sota för det som hänt honom i hans tidiga liv och som till stor del gjort honom till det han är idag.
2008-07-21, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Om du inte förstår varför jag reagerar, så är det i mina ögon ännu mer sorgligt.

Jag har endel negativa åsikter, jag är här på Flashback med dig för att jag vill
bli överbevisad att de åsikter som jag har är fel.

Jag får vara precis hur dramatisk jag vill vara.

Ursäkta jag har nog inte läst allt du skrivit, men vad vill du bli överbevisad om? Hur ser du på det liv du har nu? Du är utesluten eller?
2008-07-21, 23:32
Medlem
Statistik

Det fanns en länk här tidigare om forskning som sa: att det inte är fler krig, inte är mer nöd, inte är mer brott osv osv i vår tid än tidigare.
Tvärtemot vad JV säger.
Är det någon som vill hjälpa mej få tag på den? Tack i så fall.
2008-07-22, 09:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Det där med lära känna Gud kontra hans vilja står så i mitt svar pga ett svar jag gav till Highness. Du rycker citat ur sitt sammanhang. Om du läser resten som jag skrivit i fler inlägg framkommer det troligen att jag menat att man behöver GÖRA Guds vilja -och då måste man ju veta vad denna vilja är.

Precis så, rycker verser ur sitt sammanhang, gör ju även Jehovas vittnen...Har själv varit i "dörrknackarsvängen" och vet precis hur det går till!!
2008-07-22, 09:32
Bannlyst
Citat:
Varför insinuerar ni hela tiden att Daniel F är ett vittne?!
Till och med jag kan se att han ingenstans har skrivit det!
Men ni gör som ni brukar, rycker och sliter och förvränger ord och meningar så det passar er!

Återigen- precis som JV...Varför är det OK när NI gör det?
2008-07-22, 09:34
Bannlyst
Citat:
Tack för det!

Det som gör att vi (oftast) säger samma saker är naturligtvis att vi har samma tro. Det sker väl även ibland när andra troende berättar om sin tro? Jag har dock i mina samtal med medlemmar av andra samfund ibland fått väldigt varierande svar på samma frågor. Men det kan ju oxå bero på hur långt man kommit i bibelstudium eller hur djupt man studerat.
Nej jag har inte lärt mig svar utantill...det är inte det tron går ut på. Det är en övertygelse som finns i hjärtat om vad bibeln säger och vad jag kommit fram till genom studium av denna bok.
Vi sitter inte på rad på mötena och nöter in samma svar...

Eeeeh...jo, det är ju exakt så det går till! JV skryter gärna med att tron är så lika i alla länder. Inte så konstigt när det är kollektiv rapning av texter ni ägnar er åt!

Ni har samma tro, säger du? Jodå, och en tro som kan ändra sig från ena dagen till den andra!
2008-07-22, 09:38
Bannlyst
Citat:
Man kan visst undersöka alternativa källor om man önskar. Det är upp till den som studerar att ta reda på det man vill veta.

Jo, visst KAN man göra det. Sedan åker man ut så det visslar om det. Snälla Leviticus, ibland undrar jag om du verkligen är ett vittne. En del av det du skriver är ju helt galet. Eller så har det kommit "nytt ljus" sedan jag lämnade, det händer ju jämt och ständigt.

Men jag ska kolla om det stämmer, att det är okej för vittnena att använda sig av "alternativa källor". Så kallad "avhopparlitteratur" kanske är tillåten numera? Jag fick då på pälsen när jag ville läsa "Samvetskris" t ex. Men det är helt okej numera alltså?
2008-07-22, 10:10
Bannlyst
Citat:
Klart man gör fel. Men gör man det gång på gång och försöker rättfärdiga sig eller ändrar man beteende och ser vad Gud vill?...Det är det som är frågan.

Du menar som JV har gjort? Hur många felaktiga profetier har "ni" (inte du personligen, förstås, men den organisation du tillhör och försvarar) kommit med under åren?
Hur många årtal för Harmageddon har tillkännagivits?

Jag såg din diskussion med Gitte angående huruvida man trodde att 1975 var året då Harmageddon skulle komma. Har du frågat dig själv varför så många vittnen avstått från att gifta sig, skaffa barn, skaffa sig en högre utbildning osv om de inte trodde på alla profeterade årtal?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in