2008-08-23, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Jahapp.

Allt du har att säga?

Var han en falsk profet eller inte?
2008-08-23, 13:17
Medlem
Citat:
Jahapp. Du har läst en bok. Men hur förklarar du att den här "sekten" har 16 st i "toppen" av den styrande kretsen. Dvs inte en enda person som avgör vad som gäller i organisationen plus att dom har flera andra förgreningar i den styrande kretsen som tar hand om t ex det globala predikoarbetet, Rikets Sal-byggen, planeringar av sammankomster etc etc. Hur förklarar du det då?

Rätt roligt att du försöker anklaga och svärta ner organisationen men dina framsteg är obefintliga.

Jag har inte, i det här sammanhanget, kallat JV för sekt.

Så jag behöver inte, i det här sammanhanget, förklara något om strukturen i JV.

Tror att du har problem med svenskan??

Att jag berättade om boken var inget försök att svärta ner organisationen.

Upprepar min fråga; Var sektledaren Moses David en falsk profet när han sa vad som skulle hända ett visst år? Och det inte hände!
2008-08-23, 13:27
Medlem
Balle Ankas avatar
Citat:
Tycker du att man skriva emot sin egen trosbekännelse?
Vakttornet och Vakna! är alltså en väsentlig del av din trosbekännelse?

Citat:
Dessutom så är VT och Vakna! inte vinklad, så som du vill få det till.
Ok, säger du det så är det väl så då.

Fast "News of the World" eller populärvetenskapliga tidskrifter är kanske inte något som seriösa skribenter skulle använda som källhänvisningar, såvida de inte hade fanatiska läsare som trodde på allt som skrevs.

Jag har inget att gråta över då jag numera är fri, och styr över mitt eget liv.
2008-08-23, 13:30
Medlem
Balle Ankas avatar
Citat:
Om du inte märkt det så är dom fler än en som fattar beslut i Brooklyn. Det kan inte kallas för en sekt om det inte styrs av EN mänsklig ledare. Jag tycker vi ska reda ut begreppen
Ja, det tycker jag också!

Här kan du läsa om de allmänt vedertagna kriterier för vad som kännetecknar en sekt:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sekt

Den här listan är en bra checklista:

Citat:
En religionssociologisk minimidefinition av sekt i sju punkter har gjorts av Roy Wallis:

1. Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas.
2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.
3. Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap.
4. Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning.
5. Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.
6. Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp.
7. Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv.
Kan du överhuvudtaget bemöta någon av dessa punkter ärligt, och säga att JV inte stämmer in på någon av dessa?

EDIT: Jag tar med K-E Nylund's lista också.

Citat:
Karl-Erik Nylund karakteriserar manipulativa och farliga sekter med fyra A.

* Aggression (intern kritik accepteras inte)
* Aversion (mot utomstående)
* Alienation (stänger av samhället utanför)
* Absolut sanning.
Fast nu ska du väl kontra med att dessa är i konspiration mot JV... eller?
Senast redigerad av Balle Anka 2008-08-23 kl. 13:35.
2008-08-23, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Balle Anka
Jag har inget att gråta över då jag numera är fri, och styr över mitt eget liv.

Fri? I den mening att "Ingen ska säga till mig vad jag ska göra"? Typisk inställning hos dom som menar att de går sin egen väg. Stolthet går före fall. (Ords. 16:18) Men är du verkligen oberoende? Knappast! Du rättar dig istället efter de normer som följs av otaliga andra som låtit sig "formas efter denna tingens ordning" (Rom. 12:2) Så istället för att vara oberoende så är du en av många "fördärvets slavar", för att använda Petrus ord. (2 Petrus 2:19)

Det är sant att somliga missbrukar sin myndighet och inte förtjänar lydnad, men det bör väl inte få oss att förneka att vi behöver vägledning? Guds myndighet står över människans myndighet. (Ords. 3:5, 6)
2008-08-23, 13:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Balle Anka

Fast nu ska du väl kontra med att dessa är i konspiration mot JV... eller?

Din bristfälliga argumentationsteknik är påfallande vinklat till din fördel. Att du rapar upp värdsliga åsikter gör ingen skillnad, men du får ha din åsikt i fred. Jag tänker inte försöka vända dig tillbaka. Du har klart och tydligt gjort ditt val. Lycka till i "denna tingens ordning".
2008-08-23, 14:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Upprepar min fråga; Var sektledaren Moses David en falsk profet när han sa vad som skulle hända ett visst år? Och det inte hände!

Jag har ingen åsikt om andra sekters påståenden. Det bekommer mig inte ett dugg i o m att jag inte finner den hypotesen relevant.
2008-08-23, 14:07
Medlem
Balle Ankas avatar
Citat:
Att du rapar upp värdsliga åsikter gör ingen skillnad, men du får ha din åsikt i fred.
Nu var det ju inte konkret mina åsikter (även om jag delar dem), utan en länk till Wikipedia.

Det är här vi går tillbaka till problemet med din argumentationsteknik; allt som inte passar dig avfärdar du systematiskt enligt punkt 3 (i Roy Wallis lista) utan att ha något att belägga dina argument med. Förresten så uppkom ingen av forskarnas definitioner baserade på hur JV fungerar, utan på Scientologikyrkan och den övriga s.k. nyandliga rörelsen.

Varför har du ingen som helst kommentar, bortsett från JV-retorik?

Citat:
Det kan inte kallas för en sekt om det inte styrs av EN mänsklig ledare.
Mina länkar och citat gällde för övrigt detta påstående; vilket du är väl medveten om.
Senast redigerad av Balle Anka 2008-08-23 kl. 14:09.
2008-08-23, 14:18
Medlem
Balle Ankas avatar
Citat:
Fri?
Ja, Lukas 12:57.

Jag dömer själv vad som är rätt.
2008-08-23, 15:06
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Din bristfälliga argumentationsteknik är påfallande vinklat till din fördel.

*host*kastasteniglashus*host*
2008-08-23, 15:16
Medlem
Citat:
Din bristfälliga argumentationsteknik är påfallande vinklat till din fördel. Att du rapar upp värdsliga åsikter gör ingen skillnad, men du får ha din åsikt i fred. Jag tänker inte försöka vända dig tillbaka. Du har klart och tydligt gjort ditt val. Lycka till i "denna tingens ordning".

Alla åsikter är väl värdsliga? Eller vill du påstå att just dina är inspirerade av någon gud? Var finns då bevisen för ditt påstående. Att de senila gubbarna säger det?

Den enda som hittills i debatten vinklat påståenden på det mest groteska vis är ju du IsgrimnuR. Fast du är så förblindad av din självgoda attityd att du helt förbiser detta faktum.
2008-08-23, 15:25
Medlem
Citat:
Jahapp. Du har läst en bok. Men hur förklarar du att den här "sekten" har 16 st i "toppen" av den styrande kretsen. Dvs inte en enda person som avgör vad som gäller i organisationen plus att dom har flera andra förgreningar i den styrande kretsen som tar hand om t ex det globala predikoarbetet, Rikets Sal-byggen, planeringar av sammankomster etc etc. Hur förklarar du det då?

Rätt roligt att du försöker anklaga och svärta ner organisationen men dina framsteg är obefintliga.

Samma typer som håller på med skyddande av brottslingar, skumma fastighetsaffärer mm.... Ingen behöver svärta ner Jv:s organisation det gör dem så bra själva med sina lögner.

Din bästa gren i debatten är att häva ur dig okvädningsord mot allt och alla som motsäger din lilla låtsasvärld.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in