2008-08-07, 15:12
Bannlyst
Kanhända att jag har fel i vissa avseenden, då angående ordet "avfälling", det spelar egentligen ingen roll. Gitte är och förblir en avfälling i det avseendet, vad hon än kontrar med i sina påståenden. Faktum kvarstår att jag fortfarande inte fått några konkreta bevis för att det inte skulle vara så som jag säger att det är.

Det finns inga konkreta bevis för att Sällskapet skulle påstå att dom förutspått Har-Magedon. Om så vore fallet skulle dom säga emot sig själva i samma artikel i VT med hänvisning till skriftstället som tas upp (Matt. 24:36), 1 Jan(?), 1969, vilket jag finner högst osannolikt, deras argument skulle på så sätt inte bära och hela tron skulle falla, vilket i sig också säger emot sig själv då organisationens medlemmar (med avhopp, och uteslutningar) ökar stadigt med ca 3% per år. Detta säger mig att ni kan inte argumentera att de skulle på något sätt komma med falska uppgifter. När de som argumenterar emot dessa faktorer inte kan komma med några bärande bevis så anklagas källhänvisningarna istället för bristfällighetoch trovärdighet, vilket jag finner högst osannolikt i det att jag har genomgående gått igenom källor e t c.

m v h
2008-08-07, 15:13
Medlem
Sällskapet ljuger hit och dit

Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
"Det citerade påståendet stämmer inte" säger du. Var är dina källhänvisningar till att det inte är så då? Du är kritisk mot mig och vill ha hänvisningar men uppdagar själv inga som helst bevismaterial som backar upp dig.

Jag har läst första kapitlet upp och ner, vänster till höger, höger till vänster, ner och upp, från hörn till hörn. Faktum kvarstår: Redan i första stycket så sätter han korsfästning och ordet kors i citationstecken medan han inte har satt citationstecken varken runt ordet påle eller någon synonym till ordet påle, vilket åsyftar att han vill påvisa osannolikheten att Jesus blivit upphängd på ett kors.

Vidare läser man "The natural result is that we imagine that all the people said to have been "crucified"...This was, however, by no means necessarily the case." Det naturliga resultatet är att vi människor inbillar oss att alla personer som påståtts blivit "korsfästa" ... detta var, hur som haver, inte nödvändigtvis så."

Jag läser vidare, ner hela stycket och i hela kapitlet så argumenterar han för osannolikheten att Jesus skulle ha blivit korsfäst, att det är en större sannolikhet att han blivit upphängd på en påle, vilket är den teori J D Parsons lutar sig mer åt.

"It is also, upon the face of it, somewhat unlikely that the ancients
would in every instance in which they despatched a man by affixing him
to a post set in the ground, have gone out of their way to provide the
artistic but quite unnecessary cross-bar of our imaginations.

As it is, in any case, well known that the Romans very often despatched
those condemned to death by affixing them to a stake or post which had
no cross-bar, the question arises as to what proof we have that a
cross-bar was used in the case of Jesus
"

"Det är också, när vi tittar närmre, någorlunda osannolikt att de i varje instans i vilket dom höll fast en man genom att fästa honom mot en påle eller stolpe fäst i marken, skulle ha gått till överdrift med att förse den artistiska men väldigt onödiga tvärslån, vi har i våra fantasier.

I vilket fall som helst, är det väl känt att romarna väldigt ofta fasthöll dom dödsdömda, genom att fästa dom på en påle eller stolpe utan tvärslå, frågan uppkommer om vad för bevis vi har att en tvärslå användes i Jesu fall
.
"

Inser du inte hur kritisk Parsons är till att det skulle ha varit en tvärslå på pålen i Jesu fall, eller vill du bara inte förstå?! Varför är du så stolt och envis, när du överbevisligen har fel? Kom till sans erkänn kristallklara fakta. Jag har bokstavligen vänt upp och ner på det här kapitlet och i det här fallet är det inte bara du som har goda kunskaper i engelska, så den hästen kan du kliva ner ifrån.

Sen börjar du kommentera "JV ljuger hit och dit, Sällskapet har fel, det spelar ingen roll, det är år 2008 nu". Jag ser bara att du är oförmögen att erkänna att du har fel och när du inser faktum så börjar du underminera vikten av att det här skulle ha någon relevans idag. Det har högsta relevans när du anklagar ett trossamfund både hit och dit om att dom skulle ha ohederliga syften. Det är väl inte Sällskapet som har skrivit boken "The Non-Christian Cross"?! Läs vad J D Parsons skriver boken, istället för att vara så urbota tjurskallig!

Hur mycket du än vrider och vänder på det och vill att det ska vara på ett annorlunda sätt så har du ändå alltid rumpan därbak.

Det kvittar hur du sprattlatr så säger Parsons bara att det inte kan bevisas att Jesus dog på ett kors, något som han erkänner att han kan ha gjort. Att det inte nödvändigtvis var en korsfästelse innebar fortfarande att det kunde ha varit det. Det kvittar hur Parsons argumenterar så slår han aldrig fast att Jesus måste ha dött på en enkel påle. Han går inte så långt som Sällskapet.

Och det är här Jvs ohederlighet kommer in i bilden. Att kalla andra samfund för ohederliga är något som Jv själva vill ha monopol på. Man blir indignerad om någon säger samma sak om dem.

Att efter att ha anfört The Imperial Bible Dictionary, Lidell och Scotts grekiska lexikon och gett ett citat från Parsons slår man i "Resonera"-boken fast att det finns "tungt vägande bevis" för att Jesus dog på en påle. Ingen av dessa källor presenterar några "tungt vägande bevis" för detta. The Imperial Bible Dictionary visar i stället att Jesus dog på ett kors, som man framhåller var det vanliga i romarriket vid denna tid. Lidell och Scott visar att xylon användes om kors och allt som gjorts av trä.

Att Parsons i citatet säger att det inte finns några bevis för korsfästelse är sannerligen inga bevis för att han dog på en påle.

Detta är ett bedrägligt användande av källor, ett ohederligt sådant. Och det är inte bara när man anför källor man är ohederlig. Jag visade tidigare hur man ljugit om det kristna påskfirandet. Jag har en hel del på lager av samma slag.

I Vakna! 22 april 2006 sade man på sid. 13: "Det var inte förrän omkring 300 år efter Jesu död som några till bekännelsen kristna gjorde gällande att Jesus blev dödad på ett kors som bestod av två bjälkar."

Ren och skär LÖGN! Redan Barnabas ca 100 och Justinus martyren ca 150 skriver om detta. Och sedan flera andra skribenter långt före 300-talet.

I samma artikel och på samma sida säger man att några "forntida teckningar" avbildar "romerska avrättningar" på en "enkel trästolpe eller träpåle."

Återigen ett bedrägeri. Några "forntida" teckningar av detta slag finns inte. Det skulle vara sensation om det gjorde det och det skulle få oerhörd uppmärksamhet. Men det gör det inte. Vad Sällskapet tänker på är en bok om korsfästelse som trycktes för några hundra år sedan av en kristen forskare, skriven på latin. Denne forskare publicerade en massa teckningar om korsfästelse och någon av teckningarna visar en s k "crux simplex", en enkel påle. Sällskapet har någon gång publicerat denna teckning. Men forskaren själv hade oerhört många fler teckningar med riktiga kors och han presenterade också Jesus som korsfäst, inte pålfäst. För övrigt är termen "crux simplex" bara ett jämförelsevis modernat uttryck för att på latin skilja egentlig korsfästelse från pålfästning.

Så visst är Sällskapet ohederligt. Man ljuger lika naturligt som en häst travar. Önskas fler exempel?
2008-08-07, 15:15
Bannlyst
Eberhard:

Du får inte mer rätt för att du tjatar sönder det här. Lägg ner nu. Du är fast besluten i att JV eller Sällskapet aldrig kan ha rätt i något baserat på dina egna falska anklagelser. Baserar man argument på falska anklagelser så blir det aldrig rätt hur du än vrider och vänder på det!

Face the music: En anka blir inget annat än en anka hur man än vrider och vänder på djuret.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-07 kl. 15:22.
2008-08-07, 15:23
Medlem
Verkligheten

Citat:
Kanhända att jag har fel i vissa avseenden, då angående ordet "avfälling", det spelar egentligen ingen roll. Gitte är och förblir en avfälling i det avseendet, vad hon än kontrar med i sina påståenden. Faktum kvarstår att jag fortfarande inte fått några konkreta bevis för att det inte skulle vara så som jag säger att det är.

Det finns inga konkreta bevis för att Sällskapet skulle påstå att dom förutspått Har-Magedon. Om så vore fallet skulle dom säga emot sig själva i samma artikel i VT med hänvisning till skriftstället som tas upp (Matt. 24:36), 1 Jan(?), 1969, vilket jag finner högst osannolikt, deras argument skulle på så sätt inte bära och hela tron skulle falla, vilket i sig också säger emot sig själv då organisationens medlemmar (med avhopp, och uteslutningar) ökar stadigt med ca 3% per år. Detta säger mig att ni kan inte argumentera att de skulle på något sätt komma med falska uppgifter. När de som argumenterar emot dessa faktorer inte kan komma med några bärande bevis så anklagas källhänvisningarna istället för bristfällighetoch trovärdighet, vilket jag finner högst osannolikt i det att jag har genomgående gått igenom källor e t c.

m v h

Jv erkänner inga fakta som går emot Sällskapet. Fakta, inte Sällskapets läror och påståenden, måste maka på sig. Det finns åtskilliga klara bevis för att Sällskapet har förkunnat "slutet" i samband med vissa årtal. Det allra tydligaste är 1925. Men det spelar ingen roll för Jv. För det första är det inte sant, säger man som strutsen i sanden, och för det andra spelar det ändå ingen roll. Fel spelar bara någon roll i kyrkorna. Där blir det allvarligt. Men Jv kan ju till skillnad från andra få tillgodogöra sig att de är "ofullkomliga". Det är ett mycket stort privilegium som Jv är ensamma om att få ha!
2008-08-07, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Jv erkänner inga fakta som går emot Sällskapet. Fakta, inte Sällskapets läror och påståenden, måste maka på sig. Det finns åtskilliga klara bevis för att Sällskapet har förkunnat "slutet" i samband med vissa årtal. Det allra tydligaste är 1925. Men det spelar ingen roll för Jv. För det första är det inte sant, säger man som strutsen i sanden, och för det andra spelar det ändå ingen roll. Fel spelar bara någon roll i kyrkorna. Där blir det allvarligt. Men Jv kan ju till skillnad från andra få tillgodogöra sig att de är "ofullkomliga". Det är ett mycket stort privilegium som Jv är ensamma om att få ha!

Håller du på än? Du inser fortfarande att du inte får rätt när du tolkar det på andra grunder än just de grunder som Sällskapet menade att det skulle tolkas. Det finns inget att erkänna, för dom har inte gjort något fel i sina uttalanden, får du inte in det i ditt huvud? Sluta nu, vi kommer ingen vart. Du får inte rätt hur du än försöker. Ge upp. Det är lönlöst att fortsätta. Du kan stånga dig blodig om du vill.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-07 kl. 15:31.
2008-08-07, 15:32
Medlem
Fler fakta kommer om nödvändigt.

Citat:
Du får inte mer rätt för att du tjatar sönder det här. Lägg ner nu. Du är fast besluten i att JV eller Sällskapet aldrig kan ha rätt i något baserat på dina egna falska anklagelser. Baserar man argument på falska anklagelser så blir det aldrig rätt hur du än vrider och vänder på det!

Face the music: En anka blir inget annat än en anka hur man än vrider och vänder på djuret.

Jag har aldrig påstått att Jv inte kan ha rätt om någonting. Men ofta har de fel.

Jag noterar att du är försvarslös mot mina fakta om ledningens ohederlighet. Jag tror att de vanliga läsarna gärna tar emot de fakta jag presenterar, t ex. från Vakna! april 2006. Se gärna bilden från "forntida teckningar" som visas på sid 12! Den lögnen är obetalbar! Att du inte bryr dig ett dugg att Sällskapet ljuger spelar ingen roll. Andra läsare bryr sig. Och de bryr sig om att du inte bryr dig. Så det här är lärorik information för många. Kommer du med fler floskler skall jag belöna dig och de andra läsarna med fler bedrägerier från Jv.
2008-08-07, 15:35
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Du vägrar att erkänna att stauros betyder både kors och påle och att samma sak gäller xylon. Du har inte kollat de stora grekiska ordböckerna, men du vill ju tro på Sällskapet och struntar därför i fakta som inte stämmer med deras uppfattning.
Finns dessa att läsa på nätet?
2008-08-07, 15:36
Medlem
Visst har de använt källorna bedrägligt

Citat:
Håller du på än? Du inser fortfarande att du inte får rätt när du tolkar det på andra grunder än just de grunder som Sällskapet menade att det skulle tolkas. Det finns inget att erkänna, för dom har inte gjort något fel i sina uttalanden, får du inte in det i ditt huvud? Sluta nu, vi kommer ingen vart. Du får inte rätt hur du än försöker. Ge upp. Det är lönlöst att fortsätta. Du kan stånga dig blodig om du vill.

Håller på än? Det var ju du som upprepade gånger har sagt att du skulle dra dig ur. Dina förnekelser ändrar inte ett dyft. Läsarna ser igenom det, och det tänker jag låta dem göra. Det är för dessa andra läsare jag skriver, inte för en person som av försälskelsens blindhet vägrar att erkänna fel som kärestan Vakttornet gör.
2008-08-07, 15:38
Bannlyst
narkomaner

hur ser jehovas på knarkare?
Senast redigerad av trokigt 2008-08-07 kl. 15:38. Anledning: fel
2008-08-07, 15:41
Medlem
Vet inte

Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Finns dessa att läsa på nätet?

Själv använder jag nätet väldigt lite i min forskning eftersom riktiga böcker är så mycket bättre. Jag skulle bli förvånad om Bauers och Lidell och Scotts lexikon finns på nätet. De är dyra, och de skulle säljas oerhört mycket mindre om de fanns på nätet.
2008-08-07, 15:41
Bannlyst
Citat:
Jag har aldrig påstått att Jv inte kan ha rätt om någonting. Men ofta har de fel.

Jag noterar att du är försvarslös mot mina fakta om ledningens ohederlighet. Jag tror att de vanliga läsarna gärna tar emot de fakta jag presenterar, t ex. från Vakna! april 2006. Se gärna bilden från "forntida teckningar" som visas på sid 12! Den lögnen är obetalbar! Att du inte bryr dig ett dugg att Sällskapet ljuger spelar ingen roll. Andra läsare bryr sig. Och de bryr sig om att du inte bryr dig. Så det här är lärorik information för många. Kommer du med fler floskler skall jag belöna dig och de andra läsarna med fler bedrägerier från Jv.

Jag är inte på något sätt försvarslös. Jag ignorerar dina anklagelser bara, för jag VET att du har fel.

Nu vill jag se obestridliga bevis på dina anklagelser att ledningen skulle vara ohederlig!! Sitt inte bara där och pusta och frusta för du har hittills inte lagt fram något som håller i bevissammanhang. Du går efter att dina tolkningar av Sällskapets uttlåtanden skulle vara korrekta utan att ens bemöda dig kolla upp om din tolkning stämmer överens med det dom menar. Hur inskränkt är du att du blundar för andra talande bevis, som t ex att organisationen faktiskt växer. INGEN organisation skulle kunna vara så här framgångsrik i vare sig ökning av medlemsantal eller på några andra plan - i över 100 år skall tilläggas - om den byggde på falskhet, lögner värdsligt tänkesätt etc.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-07 kl. 15:45.
2008-08-07, 15:46
Medlem
schabo-labos avatar
Dröjer Gud med sin dom.. 1985..

Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Det är märkligt!
När Vakttornet jag citerade från kom ut, 1969, så insåg "alla" JV att man i den artikeln sa att Harmageddon skulle komma ca 1975.
Inget snack om saken.
Tjaa.. det har ju gått några år sen dess, så visst dröjer han med sin dom.
http://img180.imageshack.us/img180/6210/vakttornetlp7.jpg

Citat:
"Denna generation skall inte försvinna
Förutom att Jesus visste under vilken tidsperiod Guds dom skulle komma,
kunde han också begränsa denna periods längd. Han använde illustrationen
med ett fikonträd och sade: "Så snart som dess unga gren blir mjuk och får
löv att spricka fram, vet ni att sommaren är nära. Likaså vet ni också, när
ni ser allt detta, att han är nära vid dörrarna Jag säger er i sanning att
denna generation visst inte skall försvinna förrän alla dessa ting inträffar."

Domen skulle således verkställas någon gång under de personers livstid som
såg det första tecknet på den tidsperiod Jesus hade förutsagt. Inledningen
av denna period skulle markera början till slutet för Satans värld, på vilken
Gud genom sitt nyligen upprättade rike i himmelen skulle verkställa dom.
Bibelns kronologi och uppfyllelsen av bibelns profetior ger goda bevis för att
denna tidsperiod började 1914.

Guds dom måste alltså verkställas innan 1914 års generation fullständigt dör
ut. Det finns fortfarande ett ansenligt antal människor kvar av denna genera-
tion. År 1980 fanns det till exempel i Västtyskland fortfarande 1.597.700
människor som var födda år 1900 eller tidigare. Detta antal skulle ha varit
ännu större om inte milliontals av dess invånare hade gått en förtidig död till
mötes under de två världskrigen.

...

Först nu, då det kan verka som om den generationen skulle kunna för-
svinna innan allt går i uppfyllelse, får Jesu ord, "visst inte", verklig innebörd.

...

Det finns ingen anledning att oroa sig över att Guds ord inte kommer att
uppfyllas. Det har aldrig slagit fel.

...

Jehova dröjer inte - Gör du?

Om du studerar bibeln och har lärt känna Jehovas uppsåt, dröj då inte med
att fly till Guds symboliska plats för beskydd"
..domen skulle således verkställas någon gång under de personers livstid...
..Guds dom måste alltså verkställas innan 1914 års generation fullständigt dör
ut... ..verka som om generationen ska försvinna.. tjaa det var verkligen ord och inga visor.. Snacka om att vittnena höll tummarna på åttio-talet oxå.. tills nytt ljus kom och en grundpelare i religionen brast med buller och bång.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in