2009-01-01, 17:12
Medlem
schabo-labos avatar
Aldrig hört att man ska lägga några 10 procent i nån bössa. Det är en myt. Har för mig att det kan vara så hos Mormonerna.
2009-01-01, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perdo
Ja er församling här på orten anlade för ett par år sedan en ny parkeringsplats av modell jävligt flott. Visserligen asfalterad, men med nyanlagda stengärsgårdar runt om. Rätt dyrt om man säger. Har nog kostat några tusen per medlem. Nu har jag lite svårt att få ihop det förståss. Är inte yttersta dagen nära? Om i så fall verkar det ju rätt meningslöst att anlägga en flott parkeringsplats.

En parkeringsplats är väl alltid bra att ha för att folk ska kunna parkera sina bilar när de kommer på möte. Eller?

Sen antar jag att du inte vet kostnaden...?

Och en parkering är ju ngt som medlemmarna använder sig av...så varför inte vara med och betala den??
2009-01-01, 21:51
Medlem
Citat:
Ni har ju en del bra poänger förståss. Ni anmäler inte er bröder och systrar till polisen när dom ertappas med grova brott. Som han som för ett par år sedan som hade förgripit sig på sin dotter. Man löser problemen inom församlingen. Skulle vara intressant och veta hur.

Jag tycker inte att det är rätt att inte anmäla förbrytelser.

Jag skulle absolut anmäla om jag visste ngt!
2009-01-01, 21:55
Medlem
Neandertalare

Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Enligt NT är det inte enbart ifrån Davids ätt. (Apg.10:34-35)

Sen förstår jag inte vad du menar med att inga jehoviter ska finnas bland de 144.000. Neanderthalare kommer det garanterat inte finnas några

Vad har du emot Neandertalare?
2009-01-01, 22:00
Medlem
Rika föreningar

Citat:
Varför tror du att Jehovas Vittnen har gott om pengar? Man blir rik i samma stund man går med i organisationen? =)

De flesta sekter har stora byggnader av olika slag så också jehoviterna det tyder på att dom har hyfsad ekonomi.
Som jämförelse.Jag är med i en annan förening, och den har mycket god ekonomi men vi har inte råd att bygga ett stort hus. Ska man kunna investera i stora hus som förening bör man nog ha en rätt hyfsad ekonomi.
2009-01-01, 22:04
Medlem
Citat:
De flesta sekter har stora byggnader av olika slag så också jehoviterna det tyder på att dom har hyfsad ekonomi.
Som jämförelse.Jag är med i en annan förening, och den har mycket god ekonomi men vi har inte råd att bygga ett stort hus. Ska man kunna investera i stora hus som förening bör man nog ha en rätt hyfsad ekonomi.

Vad har du för anknytning till JV?

Du verkar vara så full av förutfattade meningar om JV.
2009-01-01, 22:48
Medlem
Sebaots avatar
Är ett äldre par vittnen som brukar besöka mig då och då och ringa på dörren och prata. Väldigt trevliga är de, ren guldgruva för en blivande religionshistoriker. Sist hade de med sig kopior som de tagit ur gamla nummer av vakna till mig!
2009-01-01, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebaot
Är ett äldre par vittnen som brukar besöka mig då och då och ringa på dörren och prata. Väldigt trevliga är de, ren guldgruva för en blivande religionshistoriker. Sist hade de med sig kopior som de tagit ur gamla nummer av vakna till mig!

Skoj!
Vad tycker du om JVs tolkning av bibeln?
2009-01-02, 11:12
Medlem
Före detta blivande jehovit.

Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Vad har du för anknytning till JV?

Du verkar vara så full av förutfattade meningar om JV.

Jag är en före detta blivande jehovit, numera atteist. Det är möjligt att jag har förutfattade meningar om er i en del frågor, för det verkar ju som ni ändrar er lite hit och dit. När dina kompisar för ett antal år sedan bearbetade mig så påstod dom att allt var förutsagt i bibeln, men så var det tydligen inte då. Inte mer förutsagt än att man kunde ändra på det. Du skriver dessutom i ett annat inlägg att bibeln måste man forska i för att finna sanningen. Det finns massor av forskning på denna bok och funnit att den inte ens fungerar som ett historiskt dokument. Den består av mer eller mindre sanna mycket lokala historier. Och hur skulle den kunna vara något annat? Människorna för 2000-3000 år sedan var nog inte så bevandrade i hur värden i stort såg ut.
2009-01-02, 11:19
Medlem
Inga Neanderthalare

Citat:
Enligt NT är det inte enbart ifrån Davids ätt. (Apg.10:34-35)

Sen förstår jag inte vad du menar med att inga jehoviter ska finnas bland de 144.000. Neanderthalare kommer det garanterat inte finnas några

Jag måste ta upp detta igen. Jag förstår ju att Neandertalarna inte kan komma i fråga. Dom dog ju ut för sådär en 20000 år sedan, långt innan gud skapade jorden.
Men vilka fler urbefolkningar kan inte komma i fråga för himmeln?
2009-01-02, 11:25
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Uppdrag granskning redovisade för en tid sedan flera fall av pedofili inom sekten.

Uppdrag granskning med Josefsson i spetsen är en historia för sig. Han har blivit anmäld ett flertal gånger. Det fallet dom tog upp var felaktigt och UG blev också fällt i granskningsnämnden.

"...övergreppen mot Anders och Johanna upphörde då gärningsmannen var 18 år."

Vad det var tal om var alltså en person under 18 och inte någon äldste. Du skriver att det är flera fall och jag vet bara om detta.

Enligt JV ska man försöka i största möjliga mån lösa alla problem inom församlingen och jag antar att dom grundar detta på bibeln. Någon som är mer insatt kan säkert förklara bättre än vad jag kan.
2009-01-02, 11:37
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Jag måste ta upp detta igen. Jag förstår ju att Neandertalarna inte kan komma i fråga. Dom dog ju ut för sådär en 20000 år sedan, långt innan gud skapade jorden.
Men vilka fler urbefolkningar kan inte komma i fråga för himmeln?

Du måste förstå när någon skämtar med dig Visst kan man mixa utvecklingslära och religiös tro om man nu vill, men JV håller sig till skapelseberättelsen i och med att dom går efter bibeln. Jag tror du ska studera bibelns skapelseberättelse.

Enligt bibeln skapades den första människan (Adam) för ca 7000 år sedan. Hur gammal jorden/universum är står inte i bibeln vad jag vet. Växter och djur skapades innan människan.

Neanderthalare tillhör utvecklingsläran. Det finns folk som tycker att man kan mixa lite hur man vill och få ihop en hållbar tro med lite ingredienser ifrån alla möjliga håll men för mig håller inte det. En seriöst religiös person tror inte på utvecklingsläran och därmed heller inte på att det funnits någon neanderthalare. Då är det heller inte så svårt att förstå varför det inte kommer finnas några dylika bland de 144.000 i och med att dom aldrig funnits.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in