2008-08-23, 16:07
Medlem
Att fiffla med källor, II

VAKTTORNETS BEDRÄGERI OM "BARA 24 STÖRRE JORDBÄVNINGAR" MELLAN 856 OCH 1914

I Vakttornet 15 september 1983, s. 6 påstod Jvs ledning felaktigt att "en del seismologer tror att jorden nu befinner sig i en aktiv jordbävningsperiod". Åberopandet av Kaiiti Aki, en riktig seismolog, var falskt, eftersom man inte tog med allt han skrivit, vilket skulle ha visat att vår tid inte är anmärkningsvärd.

Sedan man anfört Keiiti Aki citerade man på samma sida vad italienaren Geo Malagoli skrev i Il Piccolo för numret av 8 oktober 1978. Intrycket läsarna får av vad Sällskapet skrivit strax innan är att också Malagoli var en seismolog. Men det var han inte. Han var en journalist, och Il Piccolo var en dagstidning som gavs ut i Trieste i Italien. Redan här har ledningen vilselett läsarna. Men nu till vad Malagoli skrev i det aktuella numret:

"Som statistiken visar lever vår generation i en farlig period, när det gäller hög sesimisk aktivitet. Under en period på 1.059 år (ifrån 856 till 1914) tar tillförlitliga källor bara upp 24 större jordbävningar som förorsakat 1.973.000 dödsfall. Men i katastrofer på senare tid finner vi att under bara 63 år har 1.600.000 människor dött som en följd av 43 jordbävningar, vilket inträffade från 1915 till 1978. Genom den här dramatiska ökningen blir ett annat accepterat faktum ytterligare bekräftat - vår generation är olycksdraqbbad på många sätt." (citerat i Vakttornet 15 september 1983, s. 6)

Folk som skrev till Malagoli för att fråga om hans "tillförlitliga källor" fick bara svävande svar - han ville uppenbarligen inte erkänna var han fått denna uppgift ifrån.

Och det är fullt förståeligt, för han hade nästan ordagrant kopierat sina formuleringar från Sällskapets artikel om jordbävningar, en artikel som inflöt i det svenska Vakna! 8 juli 1977. Uttalandet finns där på sid. 11 och lyder:

"Under en period av 1.059 år (856 till 1914 v.t.) omtalar TILLFÖRLITLIGA KÄLLOR intressant nog endast 24 större jordbävningar med 1.972.952 dödsoffer. Men jämför detta med vidstående ofullständiga tabell som upptar 43 jordbävningar, i vilka 1.579.209 människor omkommit enbart under de 62 år som gått från 1915 till 1976 v.t. ...Den dramatiska ökningen av jordbävningsaktiviteten sedan år 1914 bevisar att vi lever i tiden för Jesu närvaro." (mitt EFTERTRYCK)

Malagoli bara jämnade ut siffrorna något och formulerade om vissa meningar så att det passade hans syften. Att en okunnig journalist tar till sig sekterisk propaganda om jordbävningar är en sak. Här handlar det bara om bristande omdöme. Värre är att Sällskapet har fabricerat det som Malagoli sög till sig och att de senare valde att flerfaldiga gånger citera Malagoli som om han var en jordbävningsexpert. Varje gång de gjorde det citerade de i själva verket sig själva. Sista gången de gjorde det var i boken LIV - ETT RESULTAT AV EVOLUTION ELLER SKAPELSE?, sv. 1985, s.225. När bedrägeriet började att offentliggöras slutade man att citera Malagoli och slutade också att använda sina fiktiva "tillförlitliga källor" angående "bara 24 större jordbävningar".

Vilka var då Jv-ledningens "tillförlitliga källor"? En del personer skrev till Brooklyn och frågade. Vid i alla fall ett tillfälle blev svaret att man kombinerat uppgifterna från "1976 World Almanac, sid. 742, 743 och World Book Encyclopedia, 1973 års upplaga, volym 6, sid. 19".

En koll av dessa källor visar att Sällskapet bara lagt ihop de 22 jordbävningar som World Almanac hade angett för perioden med de 17 jordbävningar som World Book Encyclopedia tagit med. Ingen av källorna hade ens angett 24 större jordbävningar!!! Båda hade gjort var sitt ofullständiga urval av jordbävningar i historien. Ingen av dem påstod att de var fullständiga och därmed "tillförlitliga" på det sätt som läsare av Vakna! kunde förvänta sig. Den ena källan hade utelämnat jordbävningarna 1759 i Libanon och USA 1811, som den andra tagit med. På så sätt fick man fram siffran "24 större jordbävningar". Vilket charlataneri! Vilket bedrägeri! Många stora välkända förödande jordbävningar var utelämnade från listan, men det var okej beträffande de aktuella handböckerna, eftersom dessa bara avsåg att leverera ett urval. Sällskapet däremot påstod att det var en fullständig lista.

Det gjorde de genom att jämföra sifran "24" med "vidstående OFULLSTÄNDIGA tabell" på "43 jordbävningar" mellan 1915 och 1976. De "tillförlitliga" källorna ansågs inte lika "tillförlitliga" för perioden EFTER 1914 som FÖRE! För 1976 World Almanac angav bara 30 (sic!) större jordbävningar för denna period medan 1973 World Book Encyclopdeia bara angav 13! Av de 43 jordbävningar som Sällskapet listade för perioden 1915-1976 utelämnar båda de s k "tillförlitliga" källorna den förödande jordbävningen i Kina 1927, jordbävningen i Grekland 1953, den i Iran 1957 och båda jordbävningarna i Mexico 1973.

I ljuset av ovanstående är det fullständigt förståeligt att Sällskapet aldrig publicerat sina "tillförlitliga källor" för "bara 24 större jordbävningar" 856-1914. Om de gjort det skulle vem som helst kunna ta reda på att de fifflat. Det hade man självfallet ingen önskan att låta folk få reda på. Bedrägeriet med de 24 större jordbävningarna användes på sid. 151 i Jvs mycket spridda studiebok DU KAN FÅ LEVA FÖR EVIGT I PARADISET PÅ JORDEN, ja så sent som i den reviderade svenska upplagan av 1992. Där ljög man så här:

"Alltsedan 1914 har det varit långt fler stora jordbävningar än i någon annan liknande period i upptecknad historia. Under de mer än 1000 åren från 856 v.t. till 1914 var det bara 24 större jordbävningar, och de krävde 1.973.000 dödsoffer. Men under de 63 åren från 1915 till 1978 dog sammanlagt omkring 1.600.000 människor i 43 stora jordbävningar."

Det är lätt att göra en tabell på 43 större jordbävningar - och mer - under de 63 år som föregick 1914. Det är lätt att visa att också antalet dödsoffer för denna period varit så betydande att Sällskapets jämförelse totalt havererar. Det har också gjorts.

Det finns ytterligare bedrägerier som Jv kommit med om jordbävningar. Kanske jag återkommer till det längre fram.
2008-08-23, 16:51
Medlem
schabo-labos avatar
Tack Eberhard, alltid härligt med lite nytt ljus.
2008-08-23, 17:39
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Det är lätt att göra en tabell på 43 större jordbävningar - och mer - under de 63 år som föregick 1914. Det är lätt att visa att också antalet dödsoffer för denna period varit så betydande att Sällskapets jämförelse totalt havererar. Det har också gjorts.

Det finns ytterligare bedrägerier som Jv kommit med om jordbävningar. Kanske jag återkommer till det längre fram.

Det får jag hålla med om. http://earthquake.usgs.gov/eqcenter/eqarchives/year/mag8/magnitude8_1900_date.php

Här ser man att elva större (över 8 på Richterskalan) hände mellan 1900 och 1914. Menar då JV att bara 13 stora jordbävningar har hänt på de andra tusen åren?
Tittar vi på resten av tabellen ser vi att ett snitt på runt en stor jordbävning per år gäller, och att frekvensen INTE ökat. Man kan t.ex. se mellanrum på upp till sex år (mellan -79 och -85). Så nej, JV har fel. Nu blir jag väl stämplad som anti-JV, men fel har de lik förbannat.

En annan tabell visar på 135 jordbävningar (alla med magnituder över 5) mellan 856 och 1914. Dödsfallen finns också upptagna, för de som vill räkna.
http://earthquake.usgs.gov/regional/world/historical.php

Men antagligen är united states geological survey anti-JV.
Senast redigerad av Snorlyktan 2008-08-23 kl. 17:42.
2008-08-23, 18:38
Medlem
labbe3001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Det får jag hålla med om. http://earthquake.usgs.gov/eqcenter/eqarchives/year/mag8/magnitude8_1900_date.php

Här ser man att elva större (över 8 på Richterskalan) hände mellan 1900 och 1914. Menar då JV att bara 13 stora jordbävningar har hänt på de andra tusen åren?
Tittar vi på resten av tabellen ser vi att ett snitt på runt en stor jordbävning per år gäller, och att frekvensen INTE ökat. Man kan t.ex. se mellanrum på upp till sex år (mellan -79 och -85). Så nej, JV har fel. Nu blir jag väl stämplad som anti-JV, men fel har de lik förbannat.

En annan tabell visar på 135 jordbävningar (alla med magnituder över 5) mellan 856 och 1914. Dödsfallen finns också upptagna, för de som vill räkna.
http://earthquake.usgs.gov/regional/world/historical.php

Men antagligen är united states geological survey anti-JV.
kan man någonting om världen/historia så är man anti-JV per definition
2008-08-23, 18:56
Bannlyst
Det kvittar ju egentligen vad jag än skriver. Ni kommer ändå själva att avfärda det som lögn, bluff båg, bedrägerier eller vad ni nu väljer kalla det. Att "kasta pärlor till svin" kommer upp i tankarna när det gäller att sprida Guds glädjande budskap till människor som med enorm stolthet hävdar att dom vet och kan bättre än Gud. Sen finns det andra som under mikroskop undersöker en diamant. Klart man hittar skavanker och repor om man detaljerat går in för att hitta fel. Man ser inte helheten, Guds härliga organisation, man ser mänsklig ofullkomlighet istället. Stackars er som är så blinda.

Ni får ha det bra. Den som lever får till slut se vem som hade rätt. Den här världens bitterhet, negativitet och stolthet är inget jag tänker associera mig själv med. Lev bäst hur ni vill, efter egen förmåga. Mänsklig vishet är dårskap i Guds ögon.

Btw Eberhard. Jag har inte sett så mycket skitsnack samlat i ett enda inlägg. Grattis!

Adios.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-23 kl. 19:07.
2008-08-23, 19:09
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Det kvittar ju egentligen vad jag än skriver. Ni kommer ändå själva att avfärda det som lögn, bluff båg, bedrägerier eller vad ni nu väljer kalla det. Att "kasta pärlor till svin" kommer upp i tankarna när det gäller att sprida Guds glädjande budskap till människor som med enorm stolthet hävdar att dom vet och kan bättre än Gud. Sen finns det andra som under mikroskop undersöker en diamant. Klart man hittar skavanker och repor om man detaljerat går in för att hitta fel. Man ser inte helheten, Guds härliga organisation, man ser mänsklig ofullkomlighet istället. Stackars er som är så blinda.

Ni får ha det bra. Den som lever får till slut se vem som hade rätt. Den här världens bitterhet, negativitet och stolthet är inget jag tänker associera mig själv med. Lev bäst hur ni vill, efter egen förmåga. Mänsklig vishet är dårskap i Guds ögon.

Adios.

Nja, vi granskar diamanten och märker att någon försökt lura på oss en zirkon.

Jag menar, är det inte en rätt ordenlig lögn att hävda att jorden bara haft 24 jordbävningar fram till 1914? Om JV är villiga att ljuga så kraftigt för en poäng, hur villiga är de då att ljuga om allt annat de (/gud?) skrivit om i Vakttornet?

BTW, Isgrimnur, vad säger du om mitt inlägg då?
Ljuger USGS också?
2008-08-23, 19:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Tack Eberhard, alltid härligt med lite nytt ljus.

Du kanske skulle granska hans kvalificerade skitsnack lite noggrannare, istället för att bara acceptera det som sanning bara för att han säger så. Jag skulle inte hänga upp mig så mycket på hans vinklade skitsnack, mannen som säger emot J D Parsons klockrena uttalanden om pålens faktiska verklighet. Väldigt bra vinklat propaganda, men ändock skitsnack. Mycket lik dom vitkalkade gravarna med ruttna lik inuti. Snygga utanpå men stinker när man kommer på nära håll.
2008-08-23, 19:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Nja, vi granskar diamanten och märker att någon försökt lura på oss en zirkon.

Jag menar, är det inte en rätt ordenlig lögn att hävda att jorden bara haft 24 jordbävningar fram till 1914? Om JV är villiga att ljuga så kraftigt för en poäng, hur villiga är de då att ljuga om allt annat de (/gud?) skrivit om i Vakttornet?

BTW, Isgrimnur, vad säger du om mitt inlägg då?
Ljuger USGS också?

USGS påstår att det sker jordbävningar varje dag, det säger inte emot JV's påståenden. JV ljuger inte. Bara för att ni vinklar det så att det ser ut som om dom ljuger får stå för er. Ni som väljer att vara slav under Satan istället för Gud.

Kram
2008-08-23, 19:21
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
USGS påstår att det sker jordbävningar varje dag, det säger inte emot JV's påståenden. JV ljuger inte. Bara för att ni vinklar det så att det ser ut som om dom ljuger får stå för er. Ni som väljer att vara slav under Satan istället för Gud.

Kram

Ja? Som jag sa tidigare, INGEN har sagt att det inte sker jordbävningar varje dag. Vad USGS tabeller visar är att det skett bra jävla många fler jordbävningar innan 1914 än vad som påstås av JV. Noterade du tabellen jag länkade till?
http://earthquake.usgs.gov/regional/world/historical.php visar 135 jordbävningar mellan 856 och 1914.

http://earthquake.usgs.gov/eqcenter/eqarchives/year/mag8/magnitude8_1900_date.php visar att antalet stora jordbävningar INTE ökat sedan -14.

Men det är bra att du tillstår att USGS är en bra källa.
JV försökte sälja oss en zirkon.
2008-08-23, 19:39
Medlem
Så bemöter

Citat:

Btw Eberhard. Jag har inte sett så mycket skitsnack samlat i ett enda inlägg. Grattis!

Adios.

den indoktrinerade dumheten fakta som inte är önskvärda. Ingen kan peta på vad jag preseterat om jordbävningar. Skitsnacket kommer i stället från en som ideligen skall sluta posta när det tar emot, men som aldrig håller vad han lovar. Jag vet att vederbörande inte kan tåla obehagliga fakta utan alltid förnekar dem. Det är bra att forumläsarna får se denna ynkliga hållning. Ja, det är bäst att vederbörande tar till harvärjan. Bättre fly än illa fakta. Vakttornsledarna är en samling samvetslösa bedragare, det har jag visat, och det kommer mer... "ofullkomlighet" säger anhängarna när det gäller den egna rörelsen. Avfall och ondska säger de när det gäller alla andra. Det är de dubbla måttstockarnas religion. En generös måttstock åt sig själv och en njugg åt alla andra.

Ja, mänsklig vishet är dårskap i Guds ögon. Det gäller inte minst de mänskliga bedrägerier som Jvs ledning inte sällan kommer med.
2008-08-23, 19:43
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Skitsnacket kommer i stället från en som ideligen skall sluta posta när det tar emot, men som aldrig håller vad han lovar. Jag vet att vederbörande inte kan tåla obehagliga fakta utan alltid förnekar dem. Det är bra att forumläsarna får se denna ynkliga hållning. Ja, det är bäst att vederbörande tar till harvärjan. Bättre fly än illa fakta.

Känner igen det där. Får vederbörande en fråga han inte kan svara på (eller hitta svar på JV/kreationismsidor) börjar han spluttra skitsnack och påhopp. I ett par trådar har han spårat ur så kraftigt att modsen gick in och städade ur.
Ingen direkt imponerande debattör.
2008-08-23, 19:56
Bannlyst
Citat:
Ja, mänsklig vishet är dårskap i Guds ögon. Det gäller inte minst de mänskliga bedrägerier som Jvs ledning inte sällan kommer med.

Jag låter Johannes tala i mitt ställe.

"Jesus sade till dem: ”Om Gud vore er Fader, skulle ni älska mig, ty från Gud har jag utgått och är nu här. Inte heller har jag kommit av mig själv, nej, utan det är han som har sänt ut mig. Varför vet ni inte vad jag talar om? Därför att ni inte kan lyssna till mitt ord. Ni är från er fader Djävulen, och ni är villiga att göra vad er fader har begär till. Denne var en människomördare då han började, och han stod inte fast i sanningen, därför att sanning inte finns i honom. När han talar lögn, talar han enligt sitt eget sinnelag, eftersom han är en lögnare och lögnens fader. Men eftersom jag säger sanningen, tror ni mig inte. Vem av er bevisar att jag är skyldig till synd? Om jag talar sanning, varför tror ni mig inte? Den som är från Gud lyssnar till Guds uttalanden. Därför lyssnar inte ni, eftersom ni inte är från Gud." (Johannes 8:42-47)
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-23 kl. 19:59.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in