Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Gitte, jag är ledsen att behöva påpeka det igen, men det där är hörsägen och fortfarande inga konkreta bevis på att Sällskapet skulle stått bakom det påståendet. Det finns alltså ingen möjlighet att du skulle kunna ha hört eller tolkat det fel, det har trots allt gått 40 år nu? Det finns inte en tillstymmelse till chans att ditt minne sviker dig ens lite?
Inte heller finns det något i deras litteratur som indikerar på att Sällskapet någonsin skulle ha påstått att Har-Magedon skulle komma 1975 och i samma veva hänvisa till att man inte behöver "jonglera med orden" i Matt. 24:36, just för att Sällskapet menar att det skriftstället talar sitt tydliga språk: Ingen vet om den dagen, endast Fadern.
Ta fram kretstillsyningsmannens tal på pränt så ska vi analysera sönder det i molekyler, så kan jag än en gång överbevisa att ni har fel i eran tolkning och att sällskapet har rätt sin, men ändå envisas ni med att hävda att eran tolkning är rätt (ni som dessutom inte är med i organisationen på något sätt) och att sällskapet (som kommit ut med det här materialet) skulle ha fel i sin egen originaltolkning.
Jag minns mycket väl hur Jv predikade 1975 så det stod härliga till. Efter fiaskot dröjde det inte länge förrän de började säga att de aldrig sagt något. Men deras litteratur visar att de gjorde det, fastän många Jv är förblindade av Satan och vägrar erkänna att sällskapet någonsin har fel.
Jag sitter här med Vakna! 8 juli 1975 och läser på sidfan 23 under rubriken "Ny historisk "fixpunkt" ":
"Under flera årtionden före första världskriget hade bibelforskarna varnat för att 1914 skulle bli en kritisk tidpunkt i historien. ...Under senare årtionden har Jehovas vittnen ÅTERIGEN framhållit vad biblens kronologi utvisar, och denna gång har de varnat för att mitten av 1970-talet skulle bli en kritisk tid för mänskligheten."
Så "mitten av 1970-talet" påstods vara en ny historisk "fixpunkt". Det är obestridligt att man sedan länge slutat att påstå det! I ett nummer av Vakttornet - som jag har, nota bene - gjordes påståendet att skillnaden mellan människans 6000 år och Guds sjunde skapelsedag bara skulle vara några veckor eller månader, "inte år". Med föreställningen om 7000 åriga skapelsedagar i bagaget leddes Jv med det till att tro att Harmageddon måste komma "inte år" fram i tiden utan högst månader fram i tiden. Vilket osunt spekulerande i strid med Skriften! Ett skamligt uttalande gjordes också vid denna tid att det inte nu var tid att "jonglera" med Jesus ord om dag och stund. Innebörden var att man inte skulle avvisa deras spekulation om 1975 bara för att Jesus sagt att man inte vet dag och stund. Snudd på hädelse måste man säga.
Och till sist blev ledningen tvungen att komma med ett tamt erkännande av att man hade haft ett ansvar för de svikna förhoppningarna genom sina upphaussande artiklar. Det skedde i Vakttornet 15 juli 1980. Det var inget öppethjärtigt erkännande av att de hade hela ansvaret för förhoppningarna och förkunnelsen om 1975, men det var ändå något. Ändå fortsätter många Jv att säga att Sällskapet "aldrig har sagt något".
Beträffande förkunnelsen om 1914 gick den ut på att alla jordiska riken skulle ha försvunnit vid den tiden. Här är det bara att läsa innantill i Studier i Skriften av Russell och dessutom artiklar i den tidens Watch Tower.